Autorski tekst Zapadna Srbija Privreda

FAP – princip je isti, kao i nijanse

Na prste jedne ruke mogu se nabrojati vesti o aktuelnoj situaciji u Fabrici automobila Priboj – FAP, čiji zaposleni već desetak dana štrajkuju tražeći da bude ispunjen minimum njihovih zateva o isplati zaostalih zarada. I u slučaju ove fabrike primenjen je već nebrojano puta viđeni recept – nesposobno i partisjki postavljeno rukovodstvo dovelo je fabriku do stečaja, a zaposlene i radnike do štrajka glađu.

FAP PribojFoto: priboj033.com

 

Predsednik štrajkačkog odbora Miroslav Mršević ističe da su sastanci s predstavnicima Ministarstva privrede bili neuspešni, te da je za radnike jedino prihvatljivo rešenje ono koje garantuje isplatu devet zaostalih zarada, overene zdravstvene knjižice i povezan radni staž. Na sastanku s predstavnicima Ministarstva im to nije obećano. Pomenimo da 31. maja prestaje zaštita preduzeća u restrukturiranju od poverilaca, te da je neizvesna dalja sudbina zaposlenih, pa čak i celog grada Priboja.
Nesposobna i partijski postavljena uprava ovog preduzeća direktno je odgovorna za njegovu propast. Da bi se došlo do restrukturiranja preduzeća bilo je potrebno uraditi popis i procenu imovine preduzeća, popis obaveza i utvrđivanje dugova, finansijsko restrukturiranje, analizu tržišta, poslovni i investicioni plan i sistematizaciju radnih mesta, da bi se uopšte pristupilo restrukturiranju.

U svom programu, pokret “Dosta je bilo“ neprestano ističe kako zdravstvenu zaštitu moraju da imaju svi građani Srbije, te da im je to pravo Ustavom garantovano. Procedura koja je napravljena tokom mandata Saše Radulovića na funkciji ministra privrede podrazumevala je izradu ličnih karata preduzeća, povezivanje radnog staža za sve zaposlene – što je jedan od zahteva zaposlenih u FAP. Takođe, bilo je predviđeno isplaćivanje svih zarada na nivou minimalca, te da se na osnovu sistematizacije radnih mesta odredi tehnološki višak koji bi dobio otpremnine.

Vlada na čelu sa Aleksandrom Vučićem i dalje baca pesak u oči javnosti i zaposlenima FAP-a tražeći tobožnje spasioce i investitore koji bi izvukli preduzeće iz propasti, a zaboravlja da je tokom mandata Saše Radulovića bio predviđen budžet i za isplatu zarada, kao i za povezivanje radnog staža. Ne smemo zaboraviti i na još jedno od neispunjenih obećanja Aleksandra Vučića, dato 2014. godine, da će finska kompanije “Sisu auto“ postati strateški partner FAP.

Nesposobni parazitski sistem se samo još jednom potvrdio na primeru propasti ove kompanije, a takođe je i ova priča, zajedno sa sudbinom preko 600 zaposlenih i njihovih porodica, obavijena medijskim mrakom.
Jedino rešenje za preduzeća jeste potpuna transparentnost, uvođenje reda i uspostavljanje sistema, a upravo su to principi za koje se bespogovorno zalaže pokret “Dosta je bilo“.

Dr Ana Stevanović,

članica pokreta Dosta je bilo – Saša Radulović, Novi Beograd

Dr Ana Stevanović

Dr Ana Stevanović

Maturirala u Petoj beogradskoj gimnaziji. Diplomirala 2008. godine menadžment i produkciju u pozorištu, radiju i kulturi na Fakultetu dramskih umetnosti, u Beogradu. Doktorirala na temi psihologije menadžmenta i liderstva, organizacionih inovacija ustanova kulture i psihologije kreativnosti na istom fakultetu.

Od 2004. godine aktivno učestvuje u organizaciji istaknutih kulturnih događaja, a ponajviše se bavila komunikacionim strategijama i odnosima s javnošću sarađujući sa najvećim filmskim festivalima u zemlji. Kao jedan od najboljih studenata bila je stipendista Ministarstva prosvete i nauke RS, Skupšine Grada Beograda, Republičkog zavoda za razvoj naučnog i umetničkog podmlatka, Eurobanke EFG i Vlade Republike Grčke na Aristotelovom Univerzitetu u Solunu.

Objavila oko petnaest naučnih radova u domaćim i međunarodnim naučnim časopisima u kojima je istraživala teme poput medijske cenzure i etike medija, psihologije liderstva i komunikacionih strategija. Preko 13 godina u oblasti kulture i umetnosti na poziciji menadžer za komunikacije.

Ostavite komentar

14 Komentara na "FAP – princip je isti, kao i nijanse"

avatar
2500
Sortirajte po:   najnoviji | najstariji
Ivan N.
Gost
Ivan N.

Za Anu
„Da bi se došlo do restrukturiranja preduzeća bilo je potrebno uraditi popis i procenu imovine preduzeća, popis obaveza i utvrđivanje dugova, finansijsko restrukturiranje, analizu tržišta, poslovni i investicioni plan i sistematizaciju radnih mesta, da bi se uopšte pristupilo restrukturiranju.“ Knjiški lepo rečeno.
Realnost je ovo:
1. Tržište ne postoji
2. Poslovni i investicioni plan nema na osnovu čega da se projektuje, jer ni jedan pouzdn parametar nije u opticaju
3.Sistemetizacija radnih mesta je besmislena kad nema tehnološke šeme proizvodnje

Ono što postoji su.
a. Dugovi, obaveze, višestruko veći od vrednosti kapitala (imovine), nešto kao FAP kad ne radi to i ne vredi ništa.

Zašto niko ne kaže narodu istinu?
Tu istinu je trebalo reći još 5 oktobra danas bi narodu bilo lakše i shvatili bi da nužda život menja.
Posle toga će biti mnogo lakše i jasnije da nema čarobnog ekonomskog štapića.
Istina koja škodi, bolja je od laži koja pomaze.
Jedno je svima jesno u celom svetu auto industrija propada recesija razara i najmoćnije sisteme.

BČJ
Gost
BČJ

Odlično Ivane, rešenje je zatvoriti. Ne, rešenje je nastaviti proizvodnju, ako treba formirati i novo preduzeće bez dugova. Da li znaš ko je dao kredit Volvou aa godinu dana omgrejs period kada je plasirao kamione Putevima iz Užica? Ne znaš. Dala je Švedska vlada!
Dipolmatska aktivnost može sada dati rezultate i pokrenuti proizvodnju. Vučić ne treba da razmišlja o italijanskom proizvođaču automobila i danas pregovara sa Čepurinom, već treba sa njim da pregovara o plasmanu 200 kamiona FAP-a Rusiji. Taj posao će ODMAH uposliti fabriku i uporedo se može raditi na utvrđivanju dugova i planom konsolidacije.
Dugovi su uglavnom prema državnim firmama, za komunalije što se može otpisati. To će svako normalan da uradi, jer ljudi nisu brojke. Nakon toga uvesti red i ako postoji pravne države neće biti problema.
Vaše mišljenje je da sve treba zatvoriti, pravdajući se da je sve u velikim dugovima i slično. Sa takvim principom ćemo proizvoditi najviše pljeskavice i biti nacija spremna za puki fizički rad zaposlena u inostranim radnim logorima kojih ima širom Srbije!

Ivan N.
Gost
Ivan N.

@BČJ
Poštovani, ne bih ovu materiju razlagao ovako javno.
Ona je zaista težak i ozbiljn problem.
Površne tvrdnje i neodgovorne spekulacije raznih naklapala ne vode nikud.
Sve što Vi navodite su samo aditivi za neupućene da lakše progutaju neobjektivnost.
Zašto ovo tvrdim?
Zato što sam imao priliku da radim sa odgovornim i stručnim ljudima na mnogim sličnim i daleko lakšim slučajevima i nije se uspelo.Saopštenja za javnost su nerealna.
Niko nije posle petog oktobra slušao razimne ljude i njihove argumente koji su naslućivali ovu tragediju koja se još nije završila i ko zna kada će. Neukusno i neljucki je igrati se sa sudbinom ljudi radi jalovih eksperimenata. Ekonomski principi imaju svoje surove zakone koji u našem slučaju mogi prerasti u kolaps.
Realnost je iza paravana i ona je grozna.Surovo današnje tržište ne poznaje protekcionizam već dobit i ona je sve manja i manja. Suviše je situacija ozbiljna da bi se čekalo da nešto padne sa neba.
Hvala na odgovoru

BČJ
Gost
BČJ

Da, ali Vi ne nudite rešenja, sem konstatacije da mi nemamo rešenja. A ko ga ima? Ma neće niko doći da nam pomogne! Da neće možda Meggle, Arriva…ne oni su došli zbog profita, i svi ostali.

Ja sam mašinac, da se to sve napravi i da se plasira unapred poznatom kupcu. Treba ga tražiti. Pa jedan onoliki FIAT od Vučića traži da lobira da se prodaju auti u Rusiju. Zašto to ne radi za Ikarbus i FAP. Dakle ima rešenja!

Ivan N.
Gost
Ivan N.

Rešenja su jednostavna. Prvi uslov,mora se biti realan, narod i političari. Drugo ako ne znamo kako, pogledajmo šta drugi rade.
To sa profitom, šta je tu sporno?Ko to danas radi bez profita?
To što si mašinac je dobro, lakše ćeš shvatiti poentu.Fap je teretnjak iz prve polovone 20-og veka i on jednostavno nije više konkurentan. On je mogao da prođe nekad u staroj SFRJ na tršištu od 22 miliona stanovnika sad to više nije moguće. Treba da znate da taj poznati kupac isto tako traži protivuslugu koja je obično loša po nas.
Fijat je upravo i rađen na bazi ugovora CEFTA koji na žalosrt nikada nije ni zaživeo u punoj mere. Tako da je pitanje dudućnosti fijata veoma diskutabilno.
Rešenje je sav novac koji vlada izdvaja usmeriti na razvoj projekata mikroekonomije na područjima gde su uslovi za održivi razvoj povoljni.
Evo lepog primara. Libija, Kina traže ovčije meso u neograničenim količinama, mi to nemamo. Priroda Tare, Tlatara, Zlatibora, idealne za uzgoj stoke, ali niko neće u čobane. A kad odu na Novi Zaland naši lekari, ekonomisti, inženjeri, stomatolozi upravo počinji kao čobani. Nekada je svako domaćinstvo imalo stotinama ovaca i desetine goveda, a sada stotina hiljada hektara pašnjaka zaraste u šiblje.
P.S.
Znam da ovakav način mišljenja je nepopularan ali on je jedini ispravan.
Proizvodnja zdrave hrane je budućnost Srbije!

BČJ
Gost
BČJ

FAP kao kiper može da radi na bilo kom gradilištu u svetu! U FAP se ugradi američki Cummins motor E6 i to je kamion izuzetan! Samo lud bi se odrekao takve proizvodnje! Danas FAP može da se plasira na ogromno rusko tržiše bez ikakvih problema. Isto važi i za Ikarbus autobuse. Neka traže protiv uslugu dobiće! Do sada smo davali zapadu a dobijali smo samo probleme. FAP kao vojni kamion je takođe sasvim korektan. Ono što sam već i pisao, za svako komunalno preduzeće u Srbiji za rudnike i slične poslove FAP može da zadovolji bez ikakvih problema! Rešenje je svesti fabriku na opitmalan broj ljudi, proizvodne hale prilagoditi (da se manje plaćaju komunlaije) i eto proizvoda. Ovakva fabnrika, bi trebala i narednih 10 godina da bude jednim delom subvencionirana od države, zbog ulaganja u kadrove i nove mašine, kako bi uznapredovala tehnologija izrade a samim tim i proizvod bio konkurentniji!

Slažem se za proizvodnju hrane, ali nije tu narod kriv. Već država koja je na primer prodala sve mlekare inv.fondovima koji su male mlekare zatvorile a ostale su samo velike, njih 5. Beograd, Subotica, Niš, Kragujevac, Šabac.
Svakom gradu treba da se napravi mlekara, kako bi seljacim se otkupljivalo mleko – eto motiva da se čuva stoka. Ima brdo ideja!

Nenad
Gost
Nenad

Najviše volim komentare tipa „… već treba sa njim da pregovara o plasmanu 200 kamiona FAP-a Rusiji…“ Gospodo, da li vi stvarno mislite da su kamioni FAP konkurentni na tržištu Rusije koja ima i svoje proizvođače?

Problem je što se devedesetih nije razmišljalo o tome da se raspadom Jugoslavije gasi jedinstveno tržište koje je možda i moglo da priušti jedan FAP. Naše sadašnje tržište od 7 miliona stanovnika ne može da sanja o domaćoj fabrici za proizvodnju/sklapanje kamiona.

I, poštovana Ana, Republika Srbija može da spoji svoje najbolje stručnjake i stavi ih da upravljaju kompanijama poput FAP, Yumco, 14. oktobar, ali će krajnji ishod biti isti – zatvaranje fabrike (možda sa nešto manjim dugovima u poređenju sa nepismenim partijskim direktorima). Mi nemamo proizvod (u ovom slučaju kamion) koji je konkurentan, i on ne može da se stvori preko noći. Naši inženjeri nisu sposobni da za 20 godina naprave kamion koji može da se bori na tržištu. Školski sistem je urušen, a zadnjih 20 godina ne pratimo trendove u projektovanju kompleksnih sistema poput kamiona. To je tužna istina.

Ako pogledamo automobilsku industriju, jasno je da niko neće da privatizuje FAP ni za 1 RSD čak i da država preuzme sve dugove. Zašto? Zato što je profit po vozilu toliko mali da je industrija ušla u začarani krug u kome se vozila proizvode ili u zemlji gde se plasira značajna količina (npr. SAD i Nemačka) ili u zemljama blizu ciljnih tržišta (npr. Slovačka i Meksiko), ali uz značajne podsticaje. Samo pogledajte šta je Slovačka dala za novu fabriku Land Rovera, ili šta države SAD daju proizvođačima vozila.

Tako da nam kao jedino rešenje ostaje FDI – odnosno „kupovina tehnologije“. I ovde mi nije jasna pozicija pokreta DJB. Da li bi Ministar privrede i Ministar finansija iz redova DJB bili spremni da odobre paket od oko 500 miliona evra podsticaja (keš i poreski kredit) stranoj kompaniji da proizvodi kamione u Srbiji ukoliko bi NPV projekta za Srbiju bio 0 i ukoliko bi ugovor nosio garancije da će prateći biznis plan biti ispunjen?

Ivan N.
Gost
Ivan N.

@Nenad
Odlična argumentacija.
Ovaj komentar upravo pročitah i divno se iznenadih da ima komentatora koji poznaju materiju i probleme a iz to i javno razmišljaju od realnim zamkama koja zivot nameće. Ekonomija nisu samo cifre i statistika. Ekonomija je deterninisan životni haos u kome treba dosta intuicije i realne sumnje u posledice odluka.
Toga u našem političkom životu nema.
Svi trpimo zbog loših (pretpostavljam ne namernih promašaja) odluka.

BČJ
Gost
BČJ

Nenade, kako može Ikarbus da plasira autobuse za vreme direktoroovanja gospdona Nijemcevica u Rusiju, pre gospodina Glumca i to u onolikom broju? I to u onoikom broju, a imaju svoje proizvodjace?

Da li znas sta znaci za Rusiju 200 kamiona? Za onoliku Rusiju.

Da li ti znas na kom tehničkom nivou treba da budu kamioni za specificne ambijentalne uslove u Rusiji? Treba da budu baš ovakvi kakve FAP proizvodi! Tvojim i Ivanovim razmišljanjima bićemo nacija koja moze da proizvodi samo pljeskavice. Mozemo odmah ukinuti fakulkltete. Konstatacija o 200 kamiona Rusiji je u paraleli sa politickim lobiranje za prodaju Fiatovih vozila. Pa jedan Fiat lobira a necemo mi za FAP!

Neka se i subvencira FAP-ova proizvidnja, zasto da ne? Sada se baca novac, a tada cemo ulagati u tehnicke fakultete, kadrove, nove masine, tehnologiju sve to kroz FAP.

Primer, fabrika autobusa Neobus je karosirala VDL Lexio autobus. Holandjani su bili oduševljeni kvalitetom, VDL grupa je htela da kupi fabriku, ali vlasnik Magrabi nije zeleo da proda po toj nudjenoj ceni, posao propadne, podignuti krediti za to karosiranje dodju na naplatu, Magrabi pobegne, Neobus u stecaj i u likvidaciju (namernu). Napisah namerno, namernu, jer su sada u toj hali SNS-ovci doveli Delfaj koji će da zaposli puku fizicku radnu snagu. Jel se tako razvija nacija i tehnicka i svaka druga psiemnot. Po Vama i Ivanovom misljenju DA!
Vi bi PRVI zatvorili Neobus. Evo Vam sada i šta i ostade, ništa.
I ne zaboravite, pre dve gdpoine je na Volvo šasiji ista fabrika karosirala autobus i plasirala ga BorTravelu. Perfektan autobus. zbog drugih „velikih igrača“ teško se probijao, ali to ne znači da treba da se takav proizvod uruši, inženjeri pošalju kući, već podržatii proizvodnju, lobirati za tržište…a ima ih.

Zaključak: Treba snažno i strašno podržati mašinsku proizvodnju, da bi imali proizvo i narod bio pismen! Vi to kao ekonomisti uopste ne mozete da shvatite, Vama je covek i sve je broj, i zivot Vam je broj.

jaran
Gost
jaran

budimo realni segamegadens direktorcici i bitangice skupa sa gazdom i kumovima su veoma uspesni jer su nas sve skupa zaduzili 10 milijarde dolara za predhodne 4 godine jer su na privatnim fakultetima ucili da je dug najbolji drug dok penzosi jedu leba na recku. sto se tice fap a kao samojeeno od 179 preduzeca koja treba da se restruktuiraju po meni veliki posao iziskuje strucne ljude sa zavrsenim masinskim i elektro fakultetima i radnim iskustvom od najmanje 10 godina u proizvodnji ali u vladi sede oni iz kriminalnog miljea ibtu se celi ciklus zatvara, od tog posla nema nista, ja da vam pricam kako ja resavam probleme a radim 15 godina pa se kadkad pogubim, licno mi ne pada na pametvda diskutujen o dobiti kao razlici prihoda i troskova i rentabilnosti jer niti znam koji obim proizvodnje ima fap ili neko od 178 preduzeca sa preko 50000 radnika, niti kakva su sredstva za rad niti kakvi kapaciteti sredstava za rad niti koja rada mesta niki kako uravnoteziti proizvodne linije, poprilicno kompleksan projekat, niti kakvi su procesiniki koliko materijala treba koje su vilsonove zalihe i te ili jote vrste, pa ono naj slozenije znanje tehnologa. koji uzima pause konstrukciono tehnicke dokumentacije i pravi specicikacije u koje ima godina razvoja jer nije mogao tako nestobdavsmisli ni gazda ni kum ni segamegadens direktrorcic niti bitangica sa diplomama privatnih fakulteta, znam da je najbolje da kao u bajci sada ti radnici u 500 odu u fabricke hale imaju radne naloge tehnolozi programirali onim trakicama programibilne masine one seku limove tehnolozi pripremili specifikacije magacioneri spremili limove, eto nazire se sasija kamiona, potom faza cincanja i galvanizacije. potom farbanje pa ugradnja motora i na kraju eto kamioni samo sedne gazda sa bugarskim biznismenom sinishovim i provoza, znate ima lep softver za simulacije proizvodnih procesa mislim daje i besplatan cak ili mozda 30 dana pa sve to moze da se vidi similira i proceni, ali nema strucnih ljudi koji ce se baviti time e to je nas problem.

jaran
Gost
jaran

nisam pomenuo postprodajne usluge, sifarnik sastavnice delovasa cenovnikom, kao i logistiku odrzavanja, ali svako iole pametan bi doneo odluku da zatvori fabriku, jer kako da kazem, ljudi od iskustva sa kojima sam radio i problemima u proizvodnji dok sam bio mlad inzenjer i ambiciozan su pricali da mogu da naprave pitu od go.ana ali ne bi da je jedu.

BČJ
Gost
BČJ

BRAVO. Ali ne sme se na to obazirati tolika paznja. Za pocetak, uraditi i plasirati FAP ovakav kakav je a u hodu modernizovati proizvodnju. To je proces, tu treba podrška države možda i 10 godina. Ili to, ili ćemo praviti pljeskavice i biti samo puka fizička radna snaga! Možemo zatvoriti sve fakultete, tehničke posebno, a kad nema njih ni drugi nisu tada važni grubo rečeno!

Ljubiša Milović
Gost
Ljubiša Milović

NAJNOVIJA VEST JE DA VLADA TRAŽI ODGOVORNOST RUKOVODSTVA FAPA.
TIME VUČIĆEVU ODGOVORNOST ZATAŠKAVAJU.
PREDHODNI KOMENTARI GOVORE O RAZNIM MOGUĆNOSTIMA ZA SPAS FAPA. SVOJEVREMENO SAM SA ŠIGEO ŠINGOM, TVORCEM „TOJOTA SISTEMA“ RADIO NA OSPOSOBLJAVANJU GRUPE FAPOVIH INŽENJERA. POSTOJALA JE I TADA MOGUĆNOST SPASA KAD JE KRIZA BILA NA IZVORU. NIŠTA NIJE USPELO JER DRŽAVA NIJE ODIGRALA SVOJU ULOGU. TAKO ISTO, BEZ OBZIRA KOLIKO DOBRI BILI GORNJI PREDLOZI, NE MOGU SE OSTVARITI JER NE POSTOJI EKONOMSKI SISTEM DRŽAVE. NARAVNO, GLAVNI KRIVAC ZA TO ĆE SE NOVOM PREVAROM U RADIKALSKOM MANIRU IZVUĆI. ŠEMA JE JEDNOSTAVNA:
– PRVO SE SVAKODNEVNO JAVLJA NA „DEMOKRATSKIM“ KONFERENCIJAMA ZA ŠTAMPU, KAKO ĆE SPASITI FAP, DRŽI MITINGE RADNICIMA FAPA O PERSPEKTIVI I SL
– KAD OD TOGA NEMA NIŠTA, PRE SVEGA JER NJEGOVA VLADA NE ZNA NIŠTA, NJEGA NIGDE NEMA, A KRIVICU PREBACUJE NA RUKOVODSTVO FABRIKE.
DA JE SPOSOBAN, ON I NJEGOVA VLADA, NE BI BILO PLJAČKE PENZIONERA I RADNIKA IZ JAVNOG SEKTORA, VEĆ BI ADEKVATNIM REŠENJIMA RACIONALIZOVAO JAVNA PREDUZEĆA.
NA SVAKOM KORAKU SE ISKAZUJE APSOLUTNA NESPOSOBNOST PREMIJERA I NJEGOVE VLADE. AKO NE PADNE NA OVIM IZBORIMA, NAROD ĆE GA MOČOGOM ZBACITI SA VLASTI, A ON ĆE SE ČUDOM ČUDITI KAKAV JE TO SRPSKI NAROD.

jaran
Gost
jaran

znaci smenjuje rukovodstvo i dovodi segamegadens direktorcice i bitangice mozda i nekog kuma ili bugarskog biznismena shinishova, mada je ovo plan b, gazda je inteligentan igrac, plan c su mu tenkovi, zato je izabrao ministra odbrane, scenario za preostalih 178 preduzeca u restruktuiranju sa preko 50000 radnika cemo gledati u narednom periodu do izbora, ako ih uopste i bude.