Ауторски текст Београд

Шта се крије иза лизинг дилова у Београду

Тендер за избор лизинг куће, преко које град намерава да купи 20 градских аутобуса, расписан је под нејасним околностима. Наводно је све транспарентно – од одлуке градских власти да купи 20 аутобуса, да подржи домаћег произвођача који је на ивици пропасти, па до јавног позива лизинг кућама. Међутим, економска неодрживост „подвига“ је таква да поново отвара питање о тајним диловима за које из искуства знамо да су штетни. Јер, који давалац лизинга има пословни интерес да прибави аутобусе од предузећа чија је судбина неизвесна и за то изда наплативе гаранције?

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Град Београд је 8.3.2016. године склопио уговор са даваоцем лизинга – лизинг друштвом о испоруци 20 градских соло аутобуса ознаке ИК-112М, произведени на МАН шасији, који ће се граду испоручивати у две етапе. Медији су пренели вест да је град склопио уговор са домаћим произвођачем Икарбус.

 

Дана 4.12.2015. године ЈКП ГСП је преко градског портала јавних набавки огласио позив за подношење понуда ВНД 331/15 за узимање 20 нових градских соло нископодних аутобуса на лизинг у трајању од пет година.

 

Зашто је споран финансијски лизинг!?

 

Лизинг друштво, које је добило уговор са ЈКП ГСП, је за испоручиоца 20 аутобуса одабрало домаћег произвођача Икарбус а.д. Спорна је одлука даваоца лизинга да се за испоручиоца аутобуса изабере Икарбус а.д. Наиме, Икарбус а.д. је 8.12.2015. године покренуо Унапред припремљен програм реорганизације (УППР), односно отворио контролисан стечајни поступак, код Привредног суда; заведен под бројем 31/15 од 18.12.2015. године, због акумулираних неизмирених обавеза у износу од 3,8 милијарди динара. Осим УППР-а, на снази је Владин мораторијум који до краја маја 2016. године онемогућава да се над Икарбусом спроведе принудна наплата од стране извршних поверилаца.

 

Према подацима из конкурсне документације, рок за испоруку аутобуса је максимално 180 дана од дана потписивања уговора са наручиоцем услуга – ЈКП ГСП. Давалац лизинга се обавезује да до почетка септембра 2016. године испоручи свих 20 аутобуса. Другим речима, крајњи рок за давање у најам свих 20 аутобуса ЈКП ГСП је након истека владиног мораторијума, после кога извршни повериоци могу отворити принудну наплату. Ово отвара сумњу хоће ли Икарбус успети да направи 20 аутобуса.

 

Ако се узме у обзир да не постоји Решење о усвајању УППР-а од стране Привредног суда, да се ближи крај Владиног мораторијума и да уговорена количина аутобуса тек треба да се произведе, намеће се питање који даваоц лизинга и под којим условима је спреман да се упусти у пословање са Икарбус а.д.!?

 

Давалац лизинга уговором је обавезан да за време трајања лизинга обезбеди уредну исправност предмета лизинга – градских аутобуса. Другим речима, лизинг друштво има обавезу да у наредних пет година уредно одржава аутобусе које ЈКП ГСП даје у најам. Према уговору, давалац лизинга, је и у обавези издавања банкарске гаранције за уредно извршење посла ЈКП ГСП и плаћању пенала у износу од 80-150 евра по дану за случај да су изнајмљени аутобуси због неисправности ван употребе. Ови услови из конкурсне документације отварају друго питање: Који давалац лизинга има пословни интерес да прибави аутобусе од предузећа чија је судбина неизвесна и за све то изда наплативе гаранције.

 

За крај, остаје потпуно нејасно шта је пословна политика руководства ЈКП ГСП и Града Београда и да ли је мимо јавног позива склопљен поново неки тајни дил са страном лизинг кућом. Пратићемо пажљиво даље потезе власти у вези ове  ризичне пословне шеме.

 

Прилог:

 

мр Александар Глумац,

члан покрета Доста је било – Саша Радуловић, Врачар

Доста је било

Доста је било

4
Оставите коментар

avatar
2500
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
posmatrac 21vladimirDoXposmatrac Recent comment authors
најновији најстарији
posmatrac
Гост
posmatrac

bbudimo realni segamegadens direktorcici i bitangice skupa sa gazdom i bugarskim biznismenom shinishovim uzimaju kredite kako bi sto bolje platili glasace, nije im dosta 10 milijarde dolara u periodu od 2012 do 2016 a sve to dok penzosi jedu leba na recku.

DoX
Гост
DoX

Pocetkom 2000-te, kao sada, osecao se neki (wind of change)! Ja punoletan, dobio pravo glasa i jedva cekam da dodju ti izbori! Dojadila mi pljacka ,bombardovanja, besparica a o korupciji da ne pricam! Oni koji su imali mnogo tada su sebi grabili jos vise bas kao i sada! Pun samopouzdanja i verovanja da ce se nesto promeniti i da ce bas moj glas presuditi, glasam naravno tada za DOS. I stvarno dodje do promene! Ode Sloba! I posle toga bese sve isto! Od tada nisam glasao ni za jednu politicku partiju niti bilo koga drugog. Sada cu probati sa DJB, nadam se da oni nece biti niti kao DOS niti kao sadasnja vlast! Bio bi srecan kada bi samo 10% ispunili od navedenih obecanja iz (programa). Mislim da bi to bio ogroman uspeh za Srbiju! Zelim Vam puno uspeha!!!

vladimir
Гост
vladimir

Stvar je prosta. Na tenderu za lizing kuću, preko koje će se nabaviti autobusi, postave se uslovi koje ni jedna kuća ne može da prihvati. Jednoj, odabranoj lizing kući se došapne da se ne moraju ispoštovati postavljeni uslovi. Kasnije se to ispegla nekim aneksom ili se to pravda nepredvidivim okolnostima koje su u međuvremenu nastupile ili na neki drugi način. A načina je mnogo, pljačkaši su ih do perfekcije usavršili.

posmatrac 21
Гост
posmatrac 21

Blizu, ali je ipak promasena sustina. Odrzavanje Ikarbusovih autobusa nije veliki problem. Lizing kuci je u ovom slucaju najveci problem redovna isplata lizinga, posto je gsp Bg u haosu i ne verujem da je lizing kuca dala ponudu bez prethodnog dogovora sa gradom Beogradom. Sa tim ide i cena lizinga koja je prilicno velika. I pored ovog, bio je barem jos jedan tender za lizing prosle godine za 30 komada, kao i tender za 13 ili koliko vec komada u Pancevu.