Autorski tekst Beograd

Šta se krije iza lizing dilova u Beogradu

Tender za izbor lizing kuće, preko koje grad namerava da kupi 20 gradskih autobusa, raspisan je pod nejasnim okolnostima. Navodno je sve transparentno – od odluke gradskih vlasti da kupi 20 autobusa, da podrži domaćeg proizvođača koji je na ivici propasti, pa do javnog poziva lizing kućama. Međutim, ekonomska neodrživost „podviga“ je takva da ponovo otvara pitanje o tajnim dilovima za koje iz iskustva znamo da su štetni. Jer, koji davalac lizinga ima poslovni interes da pribavi autobuse od preduzeća čija je sudbina neizvesna i za to izda naplative garancije?

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Grad Beograd je 8.3.2016. godine sklopio ugovor sa davaocem lizinga – lizing društvom o isporuci 20 gradskih solo autobusa oznake IK-112M, proizvedeni na MAN šasiji, koji će se gradu isporučivati u dve etape. Mediji su preneli vest da je grad sklopio ugovor sa domaćim proizvođačem Ikarbus.

 

Dana 4.12.2015. godine JKP GSP je preko gradskog portala javnih nabavki oglasio poziv za podnošenje ponuda VND 331/15 za uzimanje 20 novih gradskih solo niskopodnih autobusa na lizing u trajanju od pet godina.

 

Zašto je sporan finansijski lizing!?

 

Lizing društvo, koje je dobilo ugovor sa JKP GSP, je za isporučioca 20 autobusa odabralo domaćeg proizvođača Ikarbus a.d. Sporna je odluka davaoca lizinga da se za isporučioca autobusa izabere Ikarbus a.d. Naime, Ikarbus a.d. je 8.12.2015. godine pokrenuo Unapred pripremljen program reorganizacije (UPPR), odnosno otvorio kontrolisan stečajni postupak, kod Privrednog suda; zaveden pod brojem 31/15 od 18.12.2015. godine, zbog akumuliranih neizmirenih obaveza u iznosu od 3,8 milijardi dinara. Osim UPPR-a, na snazi je Vladin moratorijum koji do kraja maja 2016. godine onemogućava da se nad Ikarbusom sprovede prinudna naplata od strane izvršnih poverilaca.

 

Prema podacima iz konkursne dokumentacije, rok za isporuku autobusa je maksimalno 180 dana od dana potpisivanja ugovora sa naručiocem usluga – JKP GSP. Davalac lizinga se obavezuje da do početka septembra 2016. godine isporuči svih 20 autobusa. Drugim rečima, krajnji rok za davanje u najam svih 20 autobusa JKP GSP je nakon isteka vladinog moratorijuma, posle koga izvršni poverioci mogu otvoriti prinudnu naplatu. Ovo otvara sumnju hoće li Ikarbus uspeti da napravi 20 autobusa.

 

Ako se uzme u obzir da ne postoji Rešenje o usvajanju UPPR-a od strane Privrednog suda, da se bliži kraj Vladinog moratorijuma i da ugovorena količina autobusa tek treba da se proizvede, nameće se pitanje koji davaoc lizinga i pod kojim uslovima je spreman da se upusti u poslovanje sa Ikarbus a.d.!?

 

Davalac lizinga ugovorom je obavezan da za vreme trajanja lizinga obezbedi urednu ispravnost predmeta lizinga – gradskih autobusa. Drugim rečima, lizing društvo ima obavezu da u narednih pet godina uredno održava autobuse koje JKP GSP daje u najam. Prema ugovoru, davalac lizinga, je i u obavezi izdavanja bankarske garancije za uredno izvršenje posla JKP GSP i plaćanju penala u iznosu od 80-150 evra po danu za slučaj da su iznajmljeni autobusi zbog neispravnosti van upotrebe. Ovi uslovi iz konkursne dokumentacije otvaraju drugo pitanje: Koji davalac lizinga ima poslovni interes da pribavi autobuse od preduzeća čija je sudbina neizvesna i za sve to izda naplative garancije.

 

Za kraj, ostaje potpuno nejasno šta je poslovna politika rukovodstva JKP GSP i Grada Beograda i da li je mimo javnog poziva sklopljen ponovo neki tajni dil sa stranom lizing kućom. Pratićemo pažljivo dalje poteze vlasti u vezi ove  rizične poslovne šeme.

 

Prilog:

 

mr Aleksandar Glumac,

član pokreta Dosta je bilo – Saša Radulović, Vračar

Dosta je bilo

Dosta je bilo

4
Ostavite komentar

avatar
2500
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
posmatrac 21vladimirDoXposmatrac Recent comment authors
najnoviji najstariji
posmatrac
Gost
posmatrac

bbudimo realni segamegadens direktorcici i bitangice skupa sa gazdom i bugarskim biznismenom shinishovim uzimaju kredite kako bi sto bolje platili glasace, nije im dosta 10 milijarde dolara u periodu od 2012 do 2016 a sve to dok penzosi jedu leba na recku.

DoX
Gost
DoX

Pocetkom 2000-te, kao sada, osecao se neki (wind of change)! Ja punoletan, dobio pravo glasa i jedva cekam da dodju ti izbori! Dojadila mi pljacka ,bombardovanja, besparica a o korupciji da ne pricam! Oni koji su imali mnogo tada su sebi grabili jos vise bas kao i sada! Pun samopouzdanja i verovanja da ce se nesto promeniti i da ce bas moj glas presuditi, glasam naravno tada za DOS. I stvarno dodje do promene! Ode Sloba! I posle toga bese sve isto! Od tada nisam glasao ni za jednu politicku partiju niti bilo koga drugog. Sada cu probati sa DJB, nadam se da oni nece biti niti kao DOS niti kao sadasnja vlast! Bio bi srecan kada bi samo 10% ispunili od navedenih obecanja iz (programa). Mislim da bi to bio ogroman uspeh za Srbiju! Zelim Vam puno uspeha!!!

vladimir
Gost
vladimir

Stvar je prosta. Na tenderu za lizing kuću, preko koje će se nabaviti autobusi, postave se uslovi koje ni jedna kuća ne može da prihvati. Jednoj, odabranoj lizing kući se došapne da se ne moraju ispoštovati postavljeni uslovi. Kasnije se to ispegla nekim aneksom ili se to pravda nepredvidivim okolnostima koje su u međuvremenu nastupile ili na neki drugi način. A načina je mnogo, pljačkaši su ih do perfekcije usavršili.

posmatrac 21
Gost
posmatrac 21

Blizu, ali je ipak promasena sustina. Odrzavanje Ikarbusovih autobusa nije veliki problem. Lizing kuci je u ovom slucaju najveci problem redovna isplata lizinga, posto je gsp Bg u haosu i ne verujem da je lizing kuca dala ponudu bez prethodnog dogovora sa gradom Beogradom. Sa tim ide i cena lizinga koja je prilicno velika. I pored ovog, bio je barem jos jedan tender za lizing prosle godine za 30 komada, kao i tender za 13 ili koliko vec komada u Pancevu.