Здравство Правосуђе

"У Србији је корупција систем" Мирослава Миленовић отворено о правосуђу, здравственом систему, запошљавању…

Преносимо вам интервју Мирославе Миленовић за Блиц.


miroslava-milenovic

У Србији можете да се лечите само ако познајете некога. Правда, лечење, посао… доступни су углавном само кумовима и онима који се крећу око политичке и економске квазиелите. То није живот, то је животарење.

Тако говори Мирослава Миленовић, чланица Савета за борбу против корупције. Шта ће ново садржати нови Закон о агенцији за борбу против корупције, питали смо је на почетку разговора.

– Новина је то да ће функционер морати одмах да престане да ради у ствари у којој постоји могући сукоб интереса, осим ако би одлагање изазвало опасност. Поред тога Агенција ће моћи да покрене поступак и у року од пет година откад је настала могућност да је дошло до сукоба интереса. Када је реч о решавању сукоба интереса, новим одредбама се предвиђа обавеза да функционер одмах обавештава Агенцију ако постоји сукоб интереса или чак и могућност да до истог дође. Тренутно постоји обавеза обавештавања у року од осам дана. Ипак, нацрт новог закона не предвиђа обавезу пријављивања сукоба интереса које има или можда има са функционером повезано лице – објашњава за “Блиц” Мирослава Миленовић.

И у садашњем закону, као и у нацрту новог постоји могућност да Агенција покрене поступак утврђивања јавног интереса по службеној дужности.

– Новина је да ће Агенција моћи да покрене поступак и у року од пет година откад је настала могућност да је дошло до сукоба интереса. То је интересантно, јер Агенција утврђује колики је износ имовинске користи коју је функционер стекао у сукобу интереса и коју мора да врати. Дакле, овим се функционери упозоравају да чак и након пет година од настанка могућности да дође до сукоба интереса, коју су функционери дужни да пријаве, постоји могућност да ће Агенција да обавеже функционера да врати износ који је стекао. Наравно, питање је политичке воље хоће ли такав предлог имати већину, односно да ли је владајућа политичка структура искрено за борбу против корупције или само декларативно. Како до сада изгледа, борба је врло декларативна, о Закону пуно приче а мало конкретног рада – објашњава она.


Нико не сме да врши притисак на правосуђе, а правосудни кадар мора имати континуирану едукацију.


Након отварања поглавља 23 и 24 у преговорима с ЕУ, Министарство правде требало би да обезбеди усаглашавање са европским стандардима.

– То би конкретно значило да грађанске парнице не трају дуже од две године, а кривични спорови више од пет. Савет је до сада Влади доставио четири извештаја о стању у правосуђу са препорукама како унапредити постојеће стање. Међутим, стање у правосуђу се погоршава. Могу слободно да кажем да је правосуђе растурено и да у Србији правда није доступна свакоме.

Како то решити?

– Неопходно је системско решавање многобројних појединачних проблема у правосуђу. Суђење у разумном року већ је производ решавања проблема суштинске независности судства и потребе за увођењем независности тужилаштва, као и других облика омогућавања правосуђу да нормално ради. Да бисмо остварили тај циљ, потребно је и смањити утицај извршне власти на правосуђе, буџет правосуђа и правосудна управа морају бити у надлежности правосуђа, а не извршне власти. Потребно је материјално и кадровски ојачати правосуђе, уједначити судску праксу, омогућити правосуђу да се адекватно носи са непрофесионалним судијама и тужиоцима. Нико не сме да врши притисак на правосуђе.

Каква је улога Савета у реализацији Акционог плана за поглавље 23?

– У Акционом плану се наводи да ће имплементација препорука Савета обезбедити виши степен транспарентности власништва над медијима као и јасну примену правила о надзору над директним и индиректним утицајем државног капитала на медије. Ми смо Акционим планом практично обавезани да наставимо да пратимо стање у медијима и да о томе извештавамо Владу. Но само писање извештаја и указивање на проблеме не води никуда ако нема сарадње Савета и Владе, а ње нема. Такође, Влада се обавезала да измени одлуку о оснивању Координационог тела за борбу против корупције како би омогућила редовне састанке између председника Координационог тела и чланова Савета у циљу анализе извештаја Савета.

Каква је ваша генерална оцена о корупцији у Србији?

– Корупција је у Србији свуда присутна а посебан проблем је када је здравство у питању. Готово је невероватно да се хвалимо резултатима хуманитарних акција преко СМС-ова, Твитера, Фејсбука. Заправо се ради о акцијама где је држава одавно требало да уреди систем и обезбеди да се људи лече као људи. Овако, све се дешава ван система. За мене је невероватно да супруга председника не обелодањује извор донација, али врло гласно пропагира да су средства уложена у болнице. Па би то онда требало да је у реду? А није, нема тендера, ништа није транспарентно. Данас у Србији можете да се лечите ако познајете некога, ако никога не познајете, осуђени сте унапред… Правда, лечење, уговори, посао доступни су само кумовима, друштву из краја и онима који се крећу око политичке и економске квазиелите. То није живот, то је животарење – закључује Мирослава Миленовић.


Ко је Мирослава Миленовић?

Мирослава Миленовић (53) је финансијска форензичарка. Управо због способности да пронађе и најмрачније токове новца, Миленовићева се налазила у бројним непријатним ситуацијама. На данашњи дан пре годину дана поднела је пријаву јер су је непознате особе пратиле. Резултат: доживела је да је непозната лица физички нападну. Мирослава након тога наставља да ради по белом свету, држећи обуке полицији и тужилаштву, али и као експерт за финансијске истраге, док јој у Србији сва врата, осим оних у Савету, бивају затворена. Дипломирала је 1984. на Универзитету у Београду. Између осталог, стекла је и сертификат у САД за овлашћеног истраживача проневера.

Извор: Блиц

ДЈБ Млади

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Interesantno. Nekoliko puta sam gopođu Milenović, veoma je stručna i konkretna u iskazu ali njen rad može da ima rezultate samo ako se institucije srede tako da korupcija može da se sankcioniše. Ovako kako sada stvari stoje, teško. Tu prvenstveno mislim na krupnu korupciju (namešteni tenderi i nesuvisli krediti) dok sitna podmićivanja (sabraćajac, doktor, obdanište) moraju sami građani da iskorene jer su prerasla u običaje. Dakle, retko ko baš traži mito, ali ako mu se ponudi neće da odbije, tako da je, recimo, gotovo postalo stvar prestiža platiti porođaj.

  • Javni nastupi funkcionera DJB kao i vecine veoma strucnih ljudi koji nisu istomisljenici AV su veoma retki. Zato bi svaki priliku trebalo iskoristi za poziv AV i ministrima na javni dijalog.
    Jasno je da AV ne pristaje na DIJALOG, DEBATU, SUCELJAVANJE sa neistomisljenicima, pa bi svako odbijanje trebalo nazvati KUKAVICLUKOM, sto i jeste.
    Nespremnost da javno razgovara /uziva u monologu i komentarisanju pitanja/, ali isto to vazi i za njegove neobrazovane, nestrucne i nevaspitane najblize saradnike, verovatno da je to i bio razlog za ukidanje Utiska nedelje.
    Gospodji Milenovic podrska na spremnosti da razgovara, ali i na strucnosti i hrabrosti.

  • Овакве ствари ме боле: “За мене је невероватно да супруга председника не обелодањује извор донација, али врло гласно пропагира да су средства уложена у болнице”.
    Има их милион.

  • Iznošenje propusta, grešaka i prijavljivanje i podnošenje tužbi za krivična dela su jak politički pritisak na partokratski režim. Ovakvih pritisaka je bilo relativno malo u periodu 2012-do izbora 2016. Sa izlaskom DJB na scenu stvar se drastično promenila. Iznošenje loše vladavine, lošeg upravljanja i prijavljivanje krivičnih dela čine da se ugled SNS urušava. Urušavanje ugleda SNS nije zanemarljiv za buduće delovanje ove partije. Oni taj pritisak osećaju i polako ali sigurno gube uticaj.
    Njihova je nesreća što takvi događaji koji im umanjuju ugled nisu izolovani slučajevi već predstavljaju okosnicu sistema partokratije koji su razvili. I naravno da im ne odgovara što broj aktivnosti DJB na otkrivanju činjenica tog lošeg sistema sve više i ubrzano raste. Oni činjenice više i ne pobijaju, čak više nemaju ni dovoljno snage da sve one koji ih iznose vređaju. Mediji ipak iznose te činjenice kao što je i intervju gđe Miroslave Milenović.
    Ovakav politički pritisak sa argumentima potkrepljenim činjenicama i na osnovu toga preduzetim građanskim akcijama ima rezultata.

  • Tačno,korupcija,u Srbiji, je sistemska,ušla u sve pore društva.Društvo,u Srbiji,je bolesno,bolesna je država.U javnom sektoru se zapošljavaju SAMO politički poslušnici,klimoglavci,evet efendije.Većinom nestručni,neškolovani,dok stručni,školovani,sposobni,odlaze iz Srbije.Zapošljavaju se deca već zaposlenih,bez obzira na školu,stručnost,tako se u državnom sektoru,o našem trošku,prave male porodične manufakture.Dokle će to ići?Da čovek nema neku nadu,bar u budućnosti,da će biti bolje,poštenije,moralnije.Jer,moral,u ovom društvu,je sišao na dno,nema dalje.

  • Donošenje novih zakona, kada se ne poštuju stari ničemu ne vodi. Kako unaprediti paravosudni sistem. Pa lako. Prekopirati Američki izborni sitem. Građani treba da biraju, između ostalog, načelnika SUP_a. predsednike sudova. javnog tužioca i pravobranioca.
    Ali kod nas nema ništa lako. Postojećoj političkoj eliti odgovara ovaj sistem divlje guske.