Ауторски текст Енергетика

Питања за Електро Печењару Србије

Електропривреда Србије, познатија као Електро Печењара Србије, усрећила је многе грађане ненормално увећаним децембарским рачунима. Срећа наша, па ипак постоји Интернет и друштвене мреже и многи грађани су на њима покренули отпор жалећи се на децембарске рачуне за струју толико да је Један Човек морао да виче на новинаре и недељом поподне. Након редовног дриловања новинара и извињавања Једном Човеку, нека питања су ипак остала без одговора. Ми мислимо да грађани ипак треба да добију и те информације за које ни један новинар није смео да пита.

Питамо, дакле Електро Печењару Србије:

Како ћете грађанима на јануарским рачунима извршити умањење за вишак зарачунат на децембарским рачунима?

Није ли вам за исправан прорачун потребан податак о томе колико је децембарски рачун стварно требало да износи, како би сте израчунали разлику обрачунатог и онога што је требало обрачунати?

Није ли то једини потребан и довољан улазни податак уз који је једино могуће израчунати тачан износ који треба вратили грађанима кроз умањење јануарских рачуна?

Није ли вам за ту рачуницу потребно тачно стање бројила на 1. јануар?

Није ли се то стање на бројилу појавило, дошло и неочитано прошло? Како ћете га реконструисати? Гледајући у пасуљ или у кристалну куглу? Није ли заправо немогуће тачно срачунати колико сте људима завукли руке у џепове? Или је Један Човек то већ прецизно израчунао?

Конзорцијум који је кроз вашу јавну набавку добио посао очитавања бројила је, колико смо схватили Једног Човека, а и неки Новинари који се не боје су о томе написали подуже штиво, одговоран за погрешне рачуне. Тим рачунима причињена је материјална штета. Тај конзорцијум је као предуслов добијања посла морао да приложи полису којом је своју одговорност за причињену штету осигурао на до 250 милиона динара, што је око 2 милиона евра. Хоће ли део причињене штете бити покривен по тој полиси? Штета која је причињена спада у такозване „чисто финансијске штете“, оне код којих ничија имовина није уништена, нити је било ко повређен или смртно настрадао, али постоји финансијски губитак који је некоме нанет одговорношћу онога који је по тој полиси ту своју одговорност и осигурао. Те „чисто финансијске штете“ се обично на полисама посебно уговарају, као део допунског покрића. Да ли су надлежни у Електро Печењари Србије проверили има ли та полиса уговорено то допунско покриће?

Уједно питамо и како је могуће да је обједињавањем набавке очитавања струјомера постигнута већа цена него када су дистрибуције уговарале ову услугу свака за себе? Није ли ово јединствени пример модерног менаџмента у којем се обједињавањем набавке и подизањем куповне моћи великог наручиоца постижу неповољнији услови набавке? Или се ради о набавци од пријатеља, па се заправо пријатељима добављачима чини услуга, уместо да буде обрнуто?

Један Човек рече да ће свима новац бити враћен. Данас се у медијима појавила информација да грађани могу редовним путем у року од осам дана рекламирати децембарске рачуне. Молимо Једног Човека да појасни да ли ће новац бити враћен само онима који уложе рекламацију или свима, односно да ли се неулагањем рекламације губи право на поврат новца. Молимо Једног Човека и да појасни хоће ли преплаћени новац бити враћен са каматом или не. Колику камату ће грађанима рачунати на преплаћени износ који је Електро Печењара Србије узела и обртаће неких месец дана? 0,01% или нешто више? Рецимо, 10%, што је омиљена стопа Једног Човека када треба да смањује плате и пензије?

Шалу на страну, држава грађане вуче за нос. Третира их на начин који вређа интелигенцију. Доста је било. Јавна предузећа не смеју бити поверена страначким кадровима било које боје. Охрабрује чињеница да грађански притисак допире до врха власти и насилници се повлаче. Ускоро ће избори. Време је за грађане којима је доста да их ова власт вуче за нос.

Владимир Ђурић

народни посланик

Доста је било

ДЈБ Млади

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • bravo vladimire za tekst!

    treba tom jednom coveku ovo procitati ucelo kao amandman u skupstini ili sta vec ali ovo mora da dopre do njega i njegovih doktora sa ibarske i da se konacno raskrinkaju u svoj svojoj halapljivosti i pohlepi. dosta je biloooooooo!!!!

  • Odlična tema!
    Evo, problema koj je tehnički, i aministrativno rešiv.
    Svar gurajte do kraja. Ako na ovoj temi uspete da pobedite i dovedete stanje u normanu funkciju proizvodnju, potraošnju i normalnu dinamiku plaćanja, a tehnički je izvorljivo i jednostavno narod će vam poverovati. Do sada evo skoro 30 godina stranačkih aktivnisti još niko ništa nije za narod učinio u Srbiji. Budite prvi. Imate veliku šansu. Tema i problem je zaista jasan, lak a posebno rešiv. Ako se ima volje i poštenja.
    Lepo Matija kaže.
    NAJVEĆI ČOVEK JE ISPRED ŠALTERA NAJMANJI, A NAJMANJI ČOVEK IZA ŠALTERA JE NAJVEĆI.
    Pa dobro vreme je da se rešimo šalterskih patuljaka.
    Dosta je Bilo.
    Tako misli Vilogorski.

  • Ovih dana izlazi na videlo cime se zapravo bavi vlada, ,,afera loncar, afera Djuric i njegov savetnik Vacic, afera drzavnog sekretara A. jablanovica i njegovog brata o pronalasku droge u ministarskom automobilu, afera oko ocitavanja el. brojila, oko koridora,, sve sam kriminal. toliko o njihovom POSTENJU.

  • Sta se do dogadja u Vladi Srbije? afera sa el. brojilima i ocitavanjem, afera Loncar, afera Djuric, afera Jablavnovic, afera Ilic, kriminal do kriminala a kunu se kako su posteni, a ovo je samo za nedelju dana.

    • Ne događa se ništa novo. Naivno bi bilo verovati da su ovo novine. Takvi su kakvi su oduvek bili, samo se klupko počelo odmotavati.

  • Bravo, velika prevara nas krajnjih korisnika, i ja sam veoma nezadovoljan, 21000 dinara mi je racun dosao, zar je moguce da tamo nema ni jednog elektro inzenjera koji radi, mislim kako je to moguce da su sve sami menadzeri, pravnici, ekonomisti sa kojekakvih privatnih fakulteta, zapanjen sam.

  • Evo i dodatnih informacija iz samog EPS – a:

    EPS je u haosu nakon “reorganizacije”. Sve ovo je posledica loše planiranih i loše sprovedenih tendera. Postoji interna “šala” u EPS – u, da je ovo sa računima – “ništa”, jer niko nije poginuo. Recimo, imaju problem i oko javne nabavke ulja za trafostanice. U velikom broju trafostanica je istekao rok za zamenu. Za početak, ne parkirajte pored trafostanica.

    EPS godinama nabavlja sistem za daljinsko očitavanje, to je dovedeno na nivo mafijaških pretnji. Sva je prilika da će tender dobiti firma ISKRATEL PROINTER DOO bliska vlastima i premijeru lično.

    Inače, niko neće biti smenjen od direktora (iako najavljuju), samo su ih malo grdili.

  • Укупни губици енергије у преносном систему Србије без КиМ na годиšnjem nivou u proseku износe oko 4000 GWh. Просечни процентуални износ губитака енергије у distribuciji без КиМ је oko 10% рачунато у односу на електричну енергију која је ušla у преносни систем.
    Ovo govori o totalno devsatiranom distributivnom sistemu. Održavanje sistema prenosa nikakvo, a toliko inženjera tehničara montera i ponovo javašluk.

  • Jasno mi je da DJB ne sme da ostane tih kad će sva opozicija da ospe paljbu na premijera i njegovog direktora EPS. To je tako zato što je u Srbiji SVE politika. I opozicija mora da iskoristi svaku priliku da kritikuje vlast. A medija ima mnogo, dok je kupaca medijske robe malo i novinari moraju da proizvode vest ili još bolje skandal i kad ga nema. Pa se onda problem naduvava preko svake razumne mere.

    Dakle – neka brojila su pogrešno očitana i potrošačima stigli računi veći nego što treba. Vrlo važno! Ako misliš da si među njima, naprosto – nemoj da platiš račun odmah, sačekaj sledeći. Kad se brojilo ponovo očita, greška će biti očigledna (jer će stanje na brojilu biti manje nego prethodno, pogrešno očitano) i novi račun će biti napravljen na bazi približno 60-dnevne potrošnje. Sve ostaje isto, zone, tarife, itd i nikakvog problema nema – taj račun plati i gotovo. Ako si ipak platio više nego što treba, to će takođe postati jasno prilikom sledećeg očitavanja brojila – bićeš u preplati i ne moraš da plaćaš sve dok ne potrošiš električne energije u nivou te svoje preplate. I gotovo. Jedino ako baš hoćeš pare nazad moraš da se žališ. Onda ćeš, umesto da budeš u preplati, nakon očitavanja i proračuna stvarne 60-dnevne potrošnje dobiti višak uplaćenih para nazad. Niko ovim neće biti stvarno oštećen.

    Ali ne sme se propustiti prilika za halabuku. Pretpostavljam da DJB u tome nevoljno učestvuje.

    • Nije baš svejedno zato što postoje zelene-crvene…tarife i velika je razlika u ceni. Da je EPS spreman da lepo ocita brojila 1.februara i preračuna sve za dvomesečni period i podeli na 2 to bi bilo približno tačno za nekoga ko je bio oba meseca kod kuće i voljan je da ih kreditira mesec dana. Ali ako hoće to da urade zašto onda maltretiraju gradjane da se po ovom vremenu maltretiraju i pišu tužna pisma na njihovim šalterima?

    • Poštovani Mile, jeste svejedno.
      Na poleđini računa za utrošenu električnu energiju možete da pročitate: zelena, plava i crvena zona potrošnje su do 350 kWh, 350-1600 kWh i preko 1600 kWh za obračunski period 30 dana – to je period između dva čitanja brojila. Ako je obračunski period različit od 30 dana, granice zona se srazmerno pomeraju: zelena za 11.67 kWh/dan i plava za 53.33 kWh/dan. Uobičajene su promene obračunskog perioda za jedan ili dva dana – čitač ne dolazi na tačno 30 dana da očita brojilo i ne mogu se sva brojila očitati za jedan dan. Tako da vrlo često na računu imamo obračunski period različit od 30 dana, ali je obračun potpuno tačan. Ako je jedno čitanje drastično pogrešno, pri sledećem će to biti utvrđeno (to sam već objasnio) i onda će to pogrešno čitanje biti odbačeno, a obračun izvršiti uz opisanu korekciju. Recimo da je onda period 60 dana (jednostavnosti radi): zelena zona će biti do 700 kWh, plava 700-3200 kWh i crvena preko 3200 kWh. Obračunski period može biti bilo koji. Nema tu ništa približno, to je savršeno korektan obračun.
      Neću da “cepam dlaku na pola” oko kamate, tu se za male potrošače zaista radi o svega nekoliko dinara.
      A građane ne maltretira EPS. Sve će se na goreopisani način razrešiti bezbolno. Građane maltretiraju, u stvari sluđuju političke stranke (nažalost – opozicione) i mediji, iz svojih interesa.

    • Ne razumem kako se to misli -novi račun će biti na bazi približno 60-dnevne potrošnje. Sve ostaje isto, zone, tarife….????
      Ovo bi bilo razumljivo da je ovo iskaz 10-ogodišnjeg deteta a mislim da nije!?
      Dakle, kada se pređe u crvenu tarifu obračun po kilovatu je 17,50 dinara, što naravno nije zanemarljiva tarifa, dalje, što je više struje potrošeno, to je veći obračun akcize od 7,5%, to je veći PDV od 20%, tako da to NIJE ISTO, iako bi površni čitač to rekao jednostavno i bez griže savesti, pardon šta to beše SAVEST, ipak je reč o DRŽAVI!

    • Andrija, u drugom pasusu komentara nije tačna konstatacija da niko neće stvarno biti oštećen. Ukupna potrošnja će biti realna, ali raspodela potrošnje po mesecima neće jer umanjenjem potrošnje u jednom mesecu povećevaju potrošnju u nekom drugom mesecu i na taj način traju potrošače u crvenu zonu koja je dva puta skuplja od plave a čak četiri puta od zelene i na taj način pljačkaju pojedine potrošače.

    • Milera, u pravu ste. 100 mu gromova! Fokusirao sam se na zaista velike greške u čitanju brojila, gde prilikom sledećeg čitanja postane očigledno da je prethodno očitavanje bezvredno i da obračunski period mora da bude od pretprošlog čitanja. Zone se proporcionalno povećavaju i obračun može da bude OK.
      Ali, kada je greška manja (mada i dalje vrlo ozbiljna), odnosno takva da pri sledećem čitanju ne postaje očigledna, događa se upravo ono što Vi govorite – deo potrošnje se “gura” u crvenu zonu i potrošaču se naplaćuje više nego što treba. Tu mogućnost sam prevideo. Deo potrošača će zaista biti pokradeni/opljačkani.
      Sada drugačije vidim čitavu stvar. Ima razloga za odijum javnosti i opozicije, kao i za istragu. Rešenje je verovatno da se kompletno sporno čitanje brojila poništi (i ne plati Konzorcijumu) i da se obračunski period produži do sledećeg očitavanja za sve potrošače.