LOKAL Ауторски текст Војводина Државна управа Економија

Игре градске власти у Новом Саду буџетским суфицитом

Реализација буџета је непогрешиви показатељ резултата носилаца извршне власти, како на републичком тако и на локалном нивоу. Она се приказује кроз завршни рачун, чије усвајање је законска обавеза свих нивоа власти у Републици Србији.

У завршном рачуну се приказује однос планираних и реализованих прихода и расхода, односно колико се новца слило у градску касу, те колико је и за које намене потрошено.

Економска, као и свака друга логика, подразумева да се приходи и расходи планирају што реалније, како би носилац власти имао реалну слику финансијског стања.

Проблем новосадске власти лежи у чињеници да се приходи остварују у складу са пројекцијама, али да се средства не користе у планираном нивоу. Не користе се из једноставног разлога-пројекти и инвестиције које градска власт планира се не остварују. И то не због недостатка средстава, него због неспособности и незаинтересованости власти за подизањем квалитета живота својих суграђана. Улице препуне рупа, недостатак градске болнице, велики број наших суграђана који у 21. веку живи без канализације, непостојање уређене депоније и многи други проблеми, директан су резултат оваквог деловања градске власти.

Недовољна реализација буџета је појава која карактерише Нови Сад из године у годину. 2016. је реализација градског буџета била 78,6%, а у 2017. години 73,8%, од чега је за капиталну потрошњу у 2016-ој години утрошено 65,4% а у 2017-ој 52,7%.

Ради лакшег разумевања, ево сликовитог примера: рецимо да сте испланирали да озидате кућу на спрат, за шта сте имали довољно времена, грађевинског материјала и свега осталог што је неопходно, али изабрали сте да озидате само приземље.

Али ту није крај!

Власт је неспособна и неспремна да унапреди и побољша квалитет живота новосађана, али је и више него ефикасна у нерационалном трошењу средстава за различите намене од којих, по правилу, грађани немају никакве користи.

Тако је у 2017-ој години за “услуге по уговору” утрошено 771.400.000 динара. За исту намену у 2016-ој је утрошено 713.000.000 динара (10% мање).

За “компјутерске услуге” у 2017-ој потрошено је 17.200.000 динара, за исту намену у 2016-ој потрошено је 9.700.000 динара (око 40% мање).

За намирнице и средства за хигијену у Предшколској установи у 2017-ој је утрошено 306.800.000 динара, за исту намену у 2016-ој утрошено је 104.000.000 динара (око 200% мање). Овде је важно нагласити да у 2017. години није направљен ниједан нови вртић нити је било значајног побољшања квалитета исхране најмлађих суграђана.

За субвенције јавним и јавно-комуналним предузећима у 2017-ој години потрошено је 1.276.000.000 динара, у 2016-ој је за исту намену утрошено 1.155.000.000 динара.

Оваквих примера има много, и све упућује на исте закључке:

1) Хвалисање суфицитом, штедњом и рационалном потрошњом је димна завеса иза које се крију неспособност, нестручност, нерад, те одсуство жеље да се започне реализација било ког пројекта чије трајање је дуже од текућег мандата.

2) Издашно, а нетранспарентно трошење средстава по одређеним буџетским ставкама, од чега грађани никакве користи нити побољшања услова живота немају

На крају, као шлаг на торту, долази податак да је за рад кухиња Црвеног крста Град у 2017. години обезбедио дотацију од 49.300.000 динара, а да је по истом основу у 2016. години издвојио 28.900.000 динара. Од наведених средстава обезбеђена је набавка намирница, припрема, дистрибуција истог броја куваних оброка дневно, ланч пакета и новогодишњих пакетића корисницима услуга Црвеног крста. Иста количина за 20.000.000 динара вишу суму!

Средства из буџета су средства грађана, а не средства извршне власти. Грађани, у сваком тренутку имају право да знају на шта се њихов новац троши.

Градски одбор “Доста је било”, Нови Сад

Ознаке