Državna uprava Šumadija

Izbori za Savete mesnih zajednica u Kruševcu – praktična primena demokratije

Standardna mera biračkih prava koja se u svetu koristi uzima u obzir mnoge parametre od kojih je jedan i regularnost izbornog procesa. Na toj skali mi smo pri dnu u Evropi. Ovih dana, na primeru izbora za Savete mesnih zajednica, sasvim je jasno kako stojimo sa pravima birača.

Izbori za Savete mesnih zajednica su raspisani odlukom Skupštine grada. Sprovodi ih izborna komisija koju, kao i sastav biračkih odbora, određuje „stari“ Savet mesne zajednice. Sastavljanje izborne komisije i njen rad bi trebalo da je preciziran Statutom svake mesne zajednice. Taj dokument je teško dostupan u pisanoj ili elektronskoj formi. Ništa bolje nije ni sa Uputstvom za sprovođenje izbora. Gradska uprava vrši kontrolu biračkog prava potpisnika i kandidata, overava i pečatira formulare. Ali niko nema odgovor na pitanje – kako to da u opštini proveravaju kandidature i posle 18h, a izborne komisije mesnih zajednica su već utvrdile izborne liste?

Izbori za Savete mesnih zajednica su neposredni i nestranački. Međutim, samo neki kandidati su bez problema podneli kandidature. Građanima, koji su ovim putem hteli da iskoriste svoje pravo da se zalažu za svoje komšije i rešavanje opštih, zajedničkih problema, ostaje da se žale izbornoj komisiji, koja donosi konačno rešenje.

Ko ima korist od birokratskih smicalica koje otežavaju građanima da podnesu kandidaturu za savete mesnih zajednica? Čemu služe mesne zajednice? Da li su one centri za međusobnu komunikaciju stanovnika jednog naselja ili produžena ruka partije na vlasti? Sudeći po aktivnostima članova, pre svega služe za popunjavanje autobusa pri odlasku na mitinge podrške vladajućoj stranci!

Partokratija je kada se javni resursi koriste za ostvarivanje partijskih interesa. Tako se mesne zajednice koriste za kontrolu izbora na terenu. Zato se onemogućava kandidatura i eventulni izbor bilo koga ko nije član vladajuće stranke. Da ne remeti posao koji Savet treba da obavi.