Ко то тамо плаћа (и штеди)?

Milos-BoskovicНа нашем неуређеном тржишту некретнина сваки стан у којем се не станује најчешће бива издат и то у циљу остваривања зараде, зар не? Па зашто онда исти принцип не бисмо применили и на неки други ресурс којим располажемо, рецимо на сопствени ауто и слободна места у њему?

Прва седница Народне скупштине Републике Србије, она о којој сам већ извештавао, након три покушаја, у три дана заседања, коначно је била готова. После маратонског заседања намеће се једно логично питање: колико грађане Србије заиста кошта рад Скупштине? Наишао сам на неке податке који указују да се ради о просечном износу од отприлике 3,2 милиона динара (скоро 26.000 евра), искључујући плате службеника Скупштине и народних посланика.

Интересантно је да највећи део трошкова иде за надокнадну путних трошкова сопственим возилом посланицима који не живе у Београду. У ту групу спадам и ја. Колико видим, већина нас из „унутрашњости“ (је л’ му то Београд онда дође као некаква „спољашњост“?) користи свој ауто за превоз до престонице. Имамо, дакле, гомилу аутомобила са једним путником и 4 слободна места за које све трошкове покривају грађани Србије. Да ли је могуће ублажити овакво разбацивање новца, а да посланици и даље могу брзо да стигну на седнице у Београд? Да ово питање постављамо пре неколико година, вероватно не, али сада је одговор да, јер је година 2016.

На нашем неуређеном тржишту некретнина сваки стан у којем се не станује најчешће бива издан и то у циљу остваривања зараде, зар не? Па зашто онда исти принцип не бисмо применили и на неки други ресурс којим располажемо, рецимо на сопствени ауто и слободна места у њему? Био би то кратак опис концепта „Економије дељења“, или на енглеском Sharing Economy, тренда који је последњих година узео маха у свету, а постепено се одомаћује и у нашим условима.

У Србији већ дуго постоји вебсајт који омогућава ову услугу за међуградски путнички саобраћај. Унесете трасу пута (рецимо Ниш – ­Београд), број слободних места, цену по путнику и чекате да вам се јаве потенцијални сапутници. Људи који претражују вожње могу да виде релације, име и фотографију возача, фотографију аутомобила, и оно што је најбитније, оцене које је возач добио са претходних вожњи. На основу тога се бира возач који највише одговара по термину поласка, оценама и аутомобилу. Договор се остварује или преко телефона, или преко приватних порука. Договара се место поласка, одредиште, као и колики пртљаг је у питању. На крају путовања, када се већ стигне на одредиште, возач оцењује сапутнике и обрнуто.

Имајући у виду да сам опседнут модерним технологијама и геџетима, нисам могао да одолим и да не пробам овај интересантан сервис. Користим га више од годину дана и констатујем да не само да сам остварио велике уштеде у новцу, већ сам тако упознао и неке сјајне људе и склопио нова пријатељства. До сада ниједног лошег искуства нисам имао, ни као возач, ни као сапутник.

По броју полазака овај сервис постаје озбиљна конкуренција аутобуским превозницима. Просечна цена вожње у једном смеру је око 900 динара, тако да ако путујете сами као возач, потенцијално можете уштедети чак 4 x 900 = 3.600 динара. Наравно, не дешава се увек да попуните ауто, али је вероватноћа да ћете бар једну особу возити јако, јако висока, а и то је солидна уштеда. Са друге стране, ако сте путник, имате много већу флексибилност, јер са возачем можете договорити да вас покупи/остави тачно на локацији која вама одговара, а и вожња је најчешће знатно бржа и удобнија него она у аутобусу или возу.

Елем, откад сам кренуо да због седница из унутрашњости путујем за „спољни“ Београд, сваку вожњу објављујем преко овог сервиса и наставићу то и убудуће да радим. Укупно сам до сада превезао петоро људи и остварио приход од 4.500 динара. Редовно водим и евиденцију прихода у документу који је јавно доступан свима овде.

Пошто мени скупштина Србије већ надокнађује трошкове пута, приход остварен дељењем вожње мени нити је потребан, нити ми припада. Стога сам решио да сав новац који на овај начин „зарадим“, донирам људима који бију битке са опаким болестима, или су заборављени од стране државе, при чему ће најмлађи имати предност.

План је да кад год сакупим 10.000 динара од превоза, тим новцем помогнем све оне којима, у недостатку нормалне државе, ми морамо да обезбедимо помоћ донирањем и слањем СМС порука. Стога, питање за све вас:

Коме донирати првих 10.000 динара? Изволите са предлозима у коментарима. За оне који често путују, савет: пробајте, одлично је! Питајте Гугл за „дељење вожње“ и наћи ћете сајт који то нуди, па се можда и сретнемо негде у путу, у вашим или мојим колима, „споља“ или „изнутра“, сасвим свеједно.

Подели са пријатељима:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone

  1. 10 000 динара ? па јеси ли ти изабран да се спрдаш са народом ? и сада ће људи да дискутују данима и да се замлаћују са овим ?
    од свих проблема у овј назови држави , ти си написао цео текст и анализу око овога ? мене и стотине хиљада грађана ова назови држава
    сваког месеце опљачка за минимум 15000 динара, понављам оппљачка, а ти би да гласаш око твоје ушдете од 80 евра ???????
    опет се ви бавите трицама и кучинама, село гори а баба се чешља
    стотине милиона евра се годинама редовно организовано пљачка од грађана преко комуналних предућа, даљинско грејање је у србији дупло скупље него у швајцарској, за стан од око 60квм се плати годишње око 80000 дин = 655 евра, питајте било кога ко има кућу од око 150квм и греје се на дрва, купи око 15метара дрва по 30 евра = 450 евра и увек му преостане. нафта и гас су са историског максимума од пре 2 год у задњих 1,5 год пали за преко 60%. нафта са 150 $ на 40 – 50 $ гас исто на трећину. погледајте по броју минуса где седе снс крпељи ботови.
    да не причам о пљачки преко водовода где се напаћује као да људи имају базене у становима.
    а ви расправљате пошто вас пар стотина плаћа кафе, и како се возите. да ли вас се тиче само оно што видите око себе 100метара у круг, и има ли икога ко види мало даље од свог ду…а и носа ?????
    http://www.b92.net/biz/komentari.php?nav_id=1152297

  2. Bez bespotrebnog komplikovanja. Vecina nas je upoznata sa ovakvim tipovima aplikacija, deljenje prevoza, taksija i slicno, nista fascinantno, nista preterano bitno takodje, ni placanje poreza zaista nije nesto preterano bitno, bitno je da je tekst jeftin,amaterski, bez bilo kakve analize, objasnjenja ili obavestenja, da je poruka ocajna i jeftina i nesto najnizeg kvaliteta sto je ikad postovano na ovom sajtu. Jednostavno skinite, ili napravite rubriku autorski tekstovi i distancirajte stavove pokreta od stavova pojedinaca clanova pokreta. Izvinjavam se autoru ako lici na uvredu, zaista to nije, verujem da je namera bila najbolja, samo kreativno i na pravom putu si. Ovo je prosto bio apsolutni promasaj. I da, cemu slika ?

  3. Upravo ovakvi postupci pristojnih ljudi je ono što treba da nas razlikuje od cele dosadašnje bagre, koja se nakotila na državnim jaslama. Samo ovakvim postupcima ćemo pokazati i dokazati da valjamo, steći i opravdati poverenje građana. Posedujem sličan projekat (urađen BP i odbranjen na FON-u u okviru ispita), već nekoliko godina u oblasti trgovine, kojim bi svima bilo omogućena jeftiniju kupovinu i uštede, posebno socijalno ugroženima. Pokušao sam, ali nemam sredstava (cca 17000€), informatičrskog znanja (Relacione baze podataka i PHP) i ono najteže zdravlja da ga sam izguram. Ne znam na koji način da ga ponudim zainteresovanim, a da ne budem izigran (2X su već pokušali da me pokradu). Vreme ga nagriza i neće biti upotrebljiv još dugo, a mogao bi kao i ovde opisni predlog da pokaže dobronamernost, različitost i uspešnost DJB (ako bi bio realizovan u okvirima pokreta)! Otvoren sam za predloge, zavisno od procene, dogovora i ozbiljnosti ustupio bih ga na realizaciju. Nisam siguran ni da li će administrator podržati i objaviti ovaj tekst. Mada ne vidim razlog, zašto ne, jer ovo nije komercijala.

  4. „На нашем НЕУРЕЂЕНОМ тржишту некретнина сваки стан у којем се не станује најчешће бива издат и то у ЦИЉУ ОСТВАРИВАЊА ЗАРАДЕ, зар не? Па зашто онда исти принцип не бисмо применили и на неки други ресурс…“

    Кој принцип? Да имамо неуређено тржиште јавног превоза као и некретнина. Да ли мислите да је нормално, пардон исправно, да остварујете зараду а да неплаћате порезе и доприносе? Колико људи у Србији плаћа порез на добит од издавања некретнина? Зар као покрет који се залаже за увођење реда не би требали да се борите да се свако тржиште, па и тржиште некретнина, уреди а не да се принципи неуређености преносе на све остало?

    Иначе тржиште јавног превоза већ је одавно неуређено, како линијског тако и ванлинијског, и због тога су многи који су се бавили овим послом пропали. Сервиси попут овог којег помињете су само “ венац на гроб“ јавног превоза.

    “По броју полазака овај сервис постаје озбиљна конкуренција аутобуским превозницима“. Шта ће се десити када овакви сервиси потпуно униште аутобуске превознике? Сви који имају потребу да се крећу од тачке А до тачке Б ће зависити од тога да ли у одређеном времену постоји још неко ко иде у истом правцу. Да ли сви који се баве јавним превозом требају да затворе своје фирме и пређу на исти сервис јер на тај начин не морају држави да полажу рачуне и да се придржавају закона? По закону уколико желите да се бавите линијским превозом морате надлежним органима да пријавите коју “линију“ желите да возите (рецимо Ниш – ­Београд) да пријавите ред вожње којег се морате придржавати, почетну, крајњу и успутне станице и да за то добијете дозволу и наравно све то лепо платите. Зашто би плаћали надохнаде разним аутобуским станицама када могу лепо да се договоре са путницима одакле ће кретати? Ред вожнје? Шта ће нам то. Крећемо кад хоћемо.

    Ајмо онда да отворимо интернет сервисе и за друге области и да по својим становима обављамо разне делатности. Рецимо “ Данас се фенирам, све оне које желе фенирање по ценама фризерских салона нека дођу на ту и ту адресу“. Или “Данас за ручак кувам то и то сви који желе да клопају нека дођу на ту и ту адресу, јефтинији смо од већине ресторана“.

    Гласо сам 2000. и разочарао се. Од тада нисам излазио на изборе све док се није појавио ваш покрет. Дао сам вам глас оба пута иако су ме болели текстови Душана Павловића о такси превозу. Ово је сада превише. Знам да вас баш и не дотиче много али никад више глас за вас, никада више па макар немао за кога да гласам до краја живота.

    1. Da, ako DJB bude išao u tom pravcu, neće imati mog glas i propagiraću protiv ako bude podržavao ove budalaštine, odnosno ovakve stavove, i neću dati ni jedan dinar DJB-u! ! ! Miloše , nemaš pojma šta znači praviti firmu i imati zaposlene, imam 39 zaposlenih. Tebi je da se voziš skoro za dž. Ne lupaj gluposti, na tom principu je i EU nastala, POSTAVI IM PRAVILA I UZMI IM TRŽIŠTE. E neće moći ! Zato što ako budemo kao ti razmišljali onda ćemo za SVAKO radno mesto moći postaviti ista pravila, što jeftinije! Aman čoveče, to je fora za raju a lovu uzimaju oni koji smisle prevaru i spakuju u PC. Tako se ubija supstanca i obezvređuje sve, baš sve. Zamisli jednog dana i tvoje „radno mesto“ bude tako, kao može i jeftinije… Ne, ako ste explicitno za EU bez dogovra, nikada više neću glasati za DJB niti ću dati i jedan jedini dinar u vašu kasu!

    2. Meni komentar „bivšeg prevoznika“ deluje baš ubedljivo. Po našoj narodnoj „ispeci pa reci“ treba dobro razmisliti šta se na sajtu objavljuje. Moja je preporuka da se u pokretu DJB oformi jedan mali pravni tim koji bi bio neka vrsta recenzije za svaki autorski tekst i da ništa što je u koliziji sa pravnim propisima ne može da se objavi. Dobro bi bilo da se o da se definišu i javno objave kriterijumi za autorske tekstove. Tekstovi koij su dosad objavljeni kao autorski imaju različitu težinu. Za neke je bilo potrebno dugogodišnje iskustvo u struci, za neke dobro poznavanje određene problematike, za neke veliki posao u proučavanju predmeta autorskog teksta, a za neke, bez želje da ikoga omalovažavam, samo pola sata truda. Autorski tekst koji nudi rešenja koja mogu postati deo programa pokreta i tekst koji prepričava neki događaj nisu ni blizu jedan drugom po težini. Ovaj,koji je napisao gospodin Bošković, srednji je po težini. O ovome treba razmisliti.

    3. POTPUNO PODRŽAVAM „BIVŠEG PREVOZNIKA“! NEVEROVATNO DELUJE POZIV ZA KORIŠĆENJE CRNOG TRŽIŠTA, KOJE, USPUT, VEĆ POLAKO GASE U Z.EVROPI. GLUPOST SA DONACIJOM (A I KO BI SVE „DONIRAO“, BOLI IH UVO) – NE ABOLIRA OD KRIMI PROMOCIJE CRNOG TRŽIŠTA. N E V E R O V A T N O … LJUDI, ŠTA JE OVO U OVIM TEKSTOVIMA… POSLANIK, ZAKONODAVAC! PA NA CRNO TRŽIŠTE!? AUUUUUU

    4. Citiram „Ајмо онда да отворимо интернет сервисе и за друге области и да по својим становима обављамо разне делатности. Рецимо “ Данас се фенирам, све оне које желе фенирање по ценама фризерских салона нека дођу на ту и ту адресу“. Или “Данас за ручак кувам то и то сви који желе да клопају нека дођу на ту и ту адресу, јефтинији смо од већине ресторана.“

      Slične stvari i servisi su počeli da se pojavljuju najpre u Americi nakon stagnacije ekonomske krize. Pokazali su se kao dobri, pa je vremenom nastajala masa sličnih servisa koja je pokušavala da pokrije probleme koje originalni servisi nisu mogli. Neki su uspevali, neki su propadali.

      Šta će se desiti kada pomenuti servisi unište autobuske prevoznike? Da li zbog brige o tome treba sputavati i ograničavati pozitivne trendove koji se javljaju svuda po svetu, pa i u ekonomijama koje poslovično smatramo zaostalijim od naše (pojedine azijske zemlje). Od kada je to postalo važnije da se brine o prevozniku, umesto o putniku. Šta ako ja kao putnik hoću da biram vreme i sredstvo kako do tačke B da dođem? Da li je moje pravo manje od prava autobuskog prevoznika koji „po zakonu mora sve da prijavi“… To nije moj problem i ne želim time da se bavim, već želim da imam izbor. Način na koji država propisuje mnoge stvari je odavno srednji vek naspram progresa koji se dešava ne na zapadu, već u zemljama u našem bližem okruženju.

      Da li smatrate da je u redu da se inicijativa dečka napada sa stavovima poput „da li plaća porez na to i td“, dok taj isti porez koji vi i ja plaćamo završava na privatnim računima gospode investitora iz Smedereva, Kragujevca i td. I kada se već vodi reč o tome da je tržište nekretnina neregulisano, ono možda i jeste zakonski, ali je problem u praksi.

  5. U jednom sazivu parlamenta tada mladi poslanik još uvek nepocepanog srs Nemanja Šarović je dobijao ogromne svote novca na ime putnih troškova na relaciji Bg-Vranje. Danas svi znamo da dotični nije Vranjanac, ali je tada imao neki izmišljen stranački posao tamo.

  6. Ne bih baš da zakeram, samo bih predložio da mladi poslanik proveri kako stoje stvari po pitanju poreza za ovakve aktivnosti.

    Ako se ispostavi da tu krši neka pravila ili zakon, to bi moglo da bude upotrebljeno protiv DJB.
    Znate kako bi Vućić i botovi jedva dočekali tako nešto.

    Dakle, brzo proverite, pa ako postoji prekršaj – možda da skinete ovaj tekst?

    1. Podrzavam stav. Goveda iz SNS-a su skoro ugasila trud dvojice mladica iz Nisa, koji su biciklama prevozili ljudima sitne posiljke po gradu za neku minimalnu naknadu. Tacnije, nisu ih direktno ugasili, ali su ih uslovili da izvade razne potvrde i dozvole, pa su se momci sami povukli. Dakle, molba je legitimna, vrlo moguce je da Vas majmun Vucic uzme na zub.

      Pozdrav kolega Milose.

    2. ‘Укупно сам до сада превезао петоро људи и остварио приход од 4.500 динара. Редовно водим и евиденцију прихода у документу који је јавно доступан свима овде’. Poslanik Bošković zvuči kao čestit čovek u dobroj nameri ali ipak i nedovoljno iskusan i pomalo nepromišljen u nekoliko navoda u gornjem tekstu. DELJENI PREVOZ NA OSNOVU UČEŠĆA U TROŠKOVIMA (blablacar) je u svetu, Evropi pa i kod nas legalan. Znači poslanik Bošković nije (kako on u tekstu ovde kaže) ostvario prihod, već je/su saputnik/ci delimično učestvovali u pokriću troškova zajedničkog prevoza. On zabija trn u zdravu nogu.
      Dalje, potpuno mi je nejasno zašto on tržište nekretnina kvalifikuje kao neuredjeno i još ga potpuno neverovatno navodi kao osnov za poredjenje. Naravno da vlasnici izdaju svoje nepokretnosti ali čemu uopšte služi napomena da je -neuredjeno. Ja bih rekla- neuredjena stvar je takodje uredjena stvar na neuredjen način jer neko ko donosi zakone ima interes da baš tako bude. Zakone donosi neko drugi, svakako ne DJB.
      Sa druge strane komentar ‘Bivšeg prevoznika’ je klasični botovski komentar koji treba da dodatno ospori (ovaj već pomalo sporan tekst) i poljulja poverenje poštivalaca i glasača DJB pokreta u sam pokret. Nema taj ‘Bivši prevoznik’ tri čiste šta je blablacar i kako funkcioniše isti. To će biti najpre neka gazdina šoferčina..

Затворено за коментаре.