Autorski tekst Mediji Šumadija

RTK Prodat kao vreća krompira

Lokalna medijska scena

Slobodni mediji su prvi preduslov za fer i demokratske izbore. Serija tekstova o stanju u medijima u pojedinim gradovima doprineće boljem razumevanju u kakvoj se atmosferi odvijaju pripreme za lokalne, pokrajinske i vanredne parlamentarne izbore. Tekstove koordinatora i aktivista pokreta „Dosta je bilo“ objavljivaćemo u narednim danima da bi bila jasnija dijagnoza predizbornih uslova.

Model sumnjivih privatizacija, koji smo do sada viđali u svim oblastima, primenjen je i u sferi medija.

Najveća medijska kuća na području Šumadije, Radio televizija Kragujevac koja se finansirala subvencijama iz gradskog budžeta, privatizovana je. Novi zvanični vlasnik Radojica Milosavljević, osuđivan biznismen iz Kruševca, kupio je ovu medijsku kuću za 85.000 evra, kao i još nekoliko televizija širom Srbije. Do sada se nije bavio medijima, a simptomatično je i to da se pre kupovine nijednom nije pojavio na RTK, nije ga zanimalo da obiđe prostorije, vidi u kakvom je stanju oprema, kakvi su ljudi koji tu rade, nije ga zanimalo šta kupuje.

Najveća medijska kuća u Šumadiji prodata je kao krompir na pijaci.

Ako zamislimo situaciju da nam neko da novac da kupimo što više krompira, bez obzira na cenu i kvalitet, ponašali bismo se slično kao novi vlasnik RTK. Kupili bismo na neviđeno, ne zamarajući se previše ni kvalitetom, ni cenom, a ni budućom sudbinom kupljene robe.

RTK je oduvek bila pod pritiskom vladajućih struktura u gradu. Na uređivačke pozicije u toj medijskoj kući uvek su postavljani politički podobni ljudi. Ipak i pored svega toga, građani su RTK s pravom smatrali svojom televizijom i to se osećalo u programu, mada je iz godine u godinu program bivao sve dalje od objektivnog informisanja.

mediji Munk

Koliko je ova medijska kuća bitna političarima svedoči i činjenica da je nakon smene gradonačelnika Veroljuba Stevanovića, prva direktorska promena u javnim preduzećima izvršena upravo na RTK, a tek nakon nekoliko meseci usledile su smene u ostalim javnim preduzećima. Postavljen je uređivački tim blizak SNS –u. Taj tim ostao je nepromenjen i nakon kupovine ovog medija.

Medijski radnici u RTK pokazali su spremnost da rade i bez plate. Uplašeni za sopstvenu budućnost, tek nakon dva i po meseca rada bez novčane nadoknade, atmosfera se ipak zagrejala i zapretio je generalni štrajk. Izbegnut je isplatom jednog dela zaostalih zarada. Za sada RTK nastavlja sa radom i „informisanjem“ građana Šumadije, koje se uglavnom svodi na hvalospeve vladajućoj koaliciji ali i razotkrivanje malverzacija prethodne vlasti koju je deceniju unazad predvodio Veroljub Stevanović.

U centralnoj informativnoj emisiji skoro da nije moguće čuti nijednu priču o problemima građana, ukoliko se ona dovodi u vezu sa problemima u funkcionisanju neke gradske službe, a pre najgledanije informativne emisije građani Šumadije svakodnevno imaju priliku da se “informišu“ o svemu “dobrom“ što gradska vlast radi, u okviru mini TV paketa koji traje svega nekoliko minuta i koji neodoljivo podseća na Orvelova „dva minuta mržnje“ s tim što bismo ih, u ovom slučaju mogli nazvati “dva minuta ljubavi“ prema gradskoj vlasti.

Druga veoma popularna televizije u Šumadiji je Kanal 9. Okosnicu ove privatne televizije čine bivši radnici RTK, počev od direktorke, pa do novinara i prezentera. Teorijski, ova televizija mogla bi da se okarakteriše kao antipod RTK. Finansijski je umnogome zavisila od gradskog budžeta, nije se zamerala prethodnoj vlasti , pa se čini da je uticaj Veroljuba Stevanovića i sada tu veoma jak. Okosnica uređivačkog tima koji je na RTK postavljen u Verkovom mandatu preko noći je prešla na Kanal 9. Na Kanalu 9 može se čuti šta o aktuelnim političkim i drugim temama misli opozicija.

Neizvesna finansijska budućnost zajednička je i jednoj i drugoj televiziji. Novinari sa malim platama, suočeni su sa strahom da će ostati i bez njih. Plate i jednih i drugih su neredovne, živi se od danas do sutra. Suočeni sa problemima osnovne egzistencije, mnogi su prinuđeni da dodatno zarađuju sa strane, neretko u taksi službi koja, izgleda, još jedina funkcioniše u gradu, pa se nemojte iznenaditi ako vas ulicama grada Kragujevca vozi novinar kojeg ćete kasnije videti u ulozi voditelja na kragujevačkoj televiziji.

U oblasti internet novinarstva u Kragujevcu izdvojilo se nekoliko portala, među kojima su najpoznatiji Šumadija press, I kragujevac (za koji se nezvanično smatra da je pod uticajem SNS-a) i Ritam grada. Dok je Ritam grada usmeren na informisanje građana o političkim i zabavnim temama, Šumadija press je za kratko vreme stekla ozbiljnu čitalačku publiku, ali i političke neprijatelje oličene u funkcionerima bivše vlasti. Finansirana najvećim delom iz sredstava inostranog projektnog finansiranja, Šumadija pres je iznedrila nekoliko velikih istraživačkih priča i obelodanila zakonodavne, proceduralne i tehničke nedostatke velikih investicionih i drugih projekata kojima se prethodna vlast ponosila. Zbog svega toga, novinari ovog portala trpeli su pritiske, a neretko su ometani u radu, nisu dobijali ni pozive za konferencije, kao ni druge vrste saopštenja.

Kao i u svakom poslu i ovde vlada geslo, koliko para, toliko muzike. Šumadija pres već neko vreme nije iznedrila nijednu značajniju istraživačku priču, a po svemu sudeći na to će njihovi čitaoci morati da sačekaju još neko vreme, do nekog novog projekta.

Pored Šumadija presa osnovano je još nekoliko informativnih portala u našem regionu. Njihove redakcije su još uvek u procesu formiranja, a s obzirom da novinara ima na pretek, čini se da su jedina prepreka finansije.

I kao u onoj dečijoj pesmi Pačija škola, nismo se makli dalje od početka.

Regionalni i lokalni mediji nisu u stanju da se sami izdržavaju. Većina malih i srednjih preduzeća jedva sastavlja kraj s krajem tako da o ozbiljnom marketingu i ne razmišljaju.

Umesto zdrave medijske konkurencije koja bi funkcionisala na sledećem principu:

– veći kvalitet programa=>veća gledanost=>više reklama=>više para=>veća nezavisnost

Na delu je kontrolisana medijska scena koja funkcioniše ovako:

-ulagivanje vlastodršcima=>veća naklonost vlasti određenom mediju=>više šansi da se otme deo kolača predviđen za finansiranje medija=>minimalna ili nikakva nezavisnost.

Umesto da se uticaj politike u medijima smanji, on je povećan. Do pravih informacija se uglavnom stiže na tribinama, skupovima, slavama. Posle privatizacije medija, čiji je cilj trebalo da bude oslobađanje od direktnog uticaja i kontrole lokalne vlasti, mediji su postali veći taoci i servisi političkih partija.

 

Ivana Đorđević,
članica pokreta „Dosta je bilo – Saša Radulović“, Kragujevac

 

Povezani tekstovi:

Lokalni mediji Zapadna Srbija

Braničevo – aplauzi i politika „ne talasaj“

Obrenovac – podmićivanje poslušnih

DJB Mladenovac

DJB Mladenovac

Ostavite komentar

5 Komentara na "RTK Prodat kao vreća krompira"

avatar
2500
Sortirajte po:   najnoviji | najstariji
Vladimir Ignjatović
Gost
Vladimir Ignjatović

Draga Ivana,
čitajući ovaj tekst nisam mogao da se oduprem snažnom osećanju patriotizma koje još uvek traje dok ovo pišem. Vaša energičnost i istinoljublje mi stvarno ulivaju nadu. Ali zar Vi stvarno mislite da je situacija u drugim zemljama bolja i da je ovo isključivo srpski problem? Pitaću Vas samo jedno: da li znate kako se odvijala izborna kampanja za tzv. regionalne izbore u Francuskoj koji su se održali u dva kruga 6. i 13. decembra 2015? Da li znate u kakvom se stanju, od novembra pa sve do danas i ko zna do kada, odvija život na svim nivoimau toj velikoj zemlji ? Znate da je Islamska država ubila 130 ljudi na ulicama i da je predsednik te zemlje rekao iste večeri u 23 sata, dok je puškaranje i dalje trajalo, da je Francuska u ratu! Odgovoriću na svoje sopstveno pitaenj: predizborna kampanja je obustavljena, uvedeno je vanredno stanje kome se ne nazire kraj, odnosno sve dok se ne porazi DAESH, a glavne informativne kuće su vodile sramnu promopciju samo „najvećih” kandidata na listama; tako da je gospođa Lepen u prvom krugu uspela da se približi svom „staklenom plafonu” sve znajući šta dobija u drugom krugu, tj. ako se ne varam – dva ili tri regiona, možda i manje.
Hvala Vam što se zalažete za bolji život svih nas!

posmatrac
Gost
posmatrac

obzirom da smo zaduzeni sa 10 milijarde od 2012 do 2016 znaci sada oko 25 milijarde sa segamegadens direktorcicima i bitangicama sa privatnih fakulteta prostom matematickom statistickom progresijom dolazimo do 40 milijarde za naredne 4 godine samo 4 preduzeca er srbije zeleznice rafinerija i eps imaju trosak od milijardu dolara godisnje iz subvencija a 179 preduzeca u restruktuiranju sa preko 50000 radnika uzaludmo iscekuju resenje za koje nema znanja niti ce biti da se razumemo ako ne bude izmena posle djurdjevdana, informer optuzuje za propast privrede direktorku zavoda za intelektualnu svojinu i najuri je kao psa i postavi svoje ljude, pa to sto novinari nemaju platu i rade kao taxisti je samo indicija da i drugi treba da se pripreme obzirom na mracnu i neizvesnu buducnost.

Miloš
Gost
Miloš

Mislim da je privreda suviše slaba da bi se mediji finansirali prihodom od reklama.

Na duge staze, to će biti nemoguće, pošto će doseg publike biti veći na internetu.

Ja imam 24 godine i ne pamtim kada sam poslednji put gledao RTK i Kanal 9. Nikakve emisije, niti serije, ne pratim kod njih, a i ostale kanale jako retko gledam. Serije i filmove uglavnom gledam preko interneta. Tako radi skoro cela moja generacija, a i one mlađe.

Zato mislim da će lokalni mediji da se ugase. Jedini način da prežive jeste da se izmeste na internet. Ista sudbina čeka i veće medijske kuće, da se odmah razumemo.

KozanostraDamus
Gost
KozanostraDamus

Podrška za Ivanu u svakom slučaju uz dobronameran savet. Dakle, da bi bili drugačiji od njih, pokažimo da smo studiozni, da kad kritikujemo, radimo to argumentovano i egzaktno.
Prema istraživanju „Koalicije za nadzor javnih finansija“ novopečena medijska mecena – Radoica Milosavljević, „pazario“ je u poslednjem talasu privatizacije medija ČAK OSAM MEDIJSKIH KUĆA po Srbiji, između ostalih i RTK za 85.500 eura. Samo u 2015. godini, zaključno sa 28.10.2015. godine, Grad Kragujevac je na račun RTK prebacio MIMO KONKURSA (!?!?!) 74.012.615,29 rsd odnosno nešto preko 600.000 eura!!!!
Svih 8 medijskih kuća Radoica je platio SVEUKUPNO 281.280 eura !!!! To praktično znači, da mu je Grad Kragujevac u kompletu finansirao ove „medijske poduhvate“ diljem naše lepe Srbije….
Kompletan izveštaj (radnu verziju) možete pronaći na linku : http://www.nadzor.org.rs/gradjanski_izvestaj_o_privatizaciji_medija.htm

samo napred, odlučno im svima reći DOSTA JE BILO!

Ivana
Gost
Ivana

Hvala na savetima i sugestijama. Ovu pricu svakako treba dalje i dublje istrazivati.

wpDiscuz