Autorski tekst Beograd Komentar Saobraćaj

Most na operacionom stolu

Stari most, između Brankovog i Gazele, koji neki zovu i „gvozdeni“ ili “nemački“, jer su ga sagradili Nemci, na temeljima ranijeg, koji je na početku rata bio srušen. Mnogo godina bio je samo pomoćna, sporedna veza između starog i novog dela Beograda. Ali, nagli rast grada uz levu obalu Save i desnu Dunava, učinili su da, sem automobilskog saobraćaja, postane i tramvajski most, kada je i ovaj vid prevoza došao u do Bloka 45 ( čuveni naslov u novinama „Tramvajem u 21. vek“!). Na sve to nadovezao se i intenzivan autobuski saobraćaj.
Danas je to , kako se kaže, „žila kucavica“ između starog i novog dela grada, najviše baš zahvaljujući vrlo intenzivnom gradskom prevozu, jer preko njega svakodnevno prolazi veliki broj automobila i tramvaja i autobusa. Čini se da autobusi najbrže i najviše oštećuju kolovoz.

Trenutno, ako idete automobilom, možete da birate: ili da vozite po tramvajskim šinama,uništavate gume a čuvate amortizere ili da vozite kolovozom , čuvate gume i uništavate amortizere. Birajte.

A što se autobusa tiče, nemaju izbor pa jednom gumom voze na tramvajskoj šini,a drugom van nje na ogoljenoj podlozi, jer je asfalt gotovo potpuno uništen od hiljada autoguma koje tu prolaze 24 časa, tako da se vidi metalna osnova .Sve ovo događa se kada je intenzitet saobraćaja na „gvozdenom“ dodatno pojačan zbog renoviranja ograde za pešake na Brankovom mostu.

Ovo ne bi bilo ništa neuobičajeno, jer se kolovozi troše, ali nije normalno da se dozvoli da se ovako prometan most toliko upropasti. Radi se o svega par stotina metara, koliko je most dug. No, ono što je još bitnije, jeste da svaka nova podloga, do sada postavljena, traje vrlo kratko. Naime, svakih par meseci, posle obnavljanja, kao kod pacijenta čija operacija nije uspela, „gvozdeni“ je opet na „opercionom stolu“, jer se kolovoz raspadne. Ovo je naročito vidljivo posle zimskog posipanja solju i kada putari kreću iz početka.
Da li je moguće da, u vreme kada se u svetu prave materijali otporni i na razorne zemljotrese, nisu u stanju da napravi desetak santimetara debele podloge koja će da traje bar jednu celu godinu, poštedi sve gumene četvorotočkaše i poveća bezbednost na mostu?

Predrag Žikić
Koordinator OO Savski venac