Војводина

Нови Сад: Урбанистичко уништавање града

Бесправна градња која доводи до неконтролисане и неразумне изградње града је карактеритична за Нови Сад. Организовано и толерисано неодговорно понашање у урбанизму и градњи настаје искључиво из сумњиве спреге градске власти и приватног капитала инвеститора. Нови Сад ни са садашњом владајућом већином предвођеном СНС-ом, као ни са претходном, не престаје да буде продукт нестручне и сумњиве урбанистичко-планерске активности. Градска већина променила је због инвеститора чак и Генерални урбанистички план као и низ других урбанистичких аката. Урбанизам у Новом Саду је “капитулирао пред интересима капитала”, како тврде стручњаци. Власт упорно подређује површину града и живот грађана профиту инвеститора. Урбанизам, иначе, мора бити заснован на општем интересу и максималном поштовању права грађана.

gradiliste-construction-1210677_1920

Ватрогасци немоћни пред измењеним урбанистичким плановима?

Општи интерес и грађани нису полазна основа рада за градску власт. Нови Сад се не развија на бази контролисаног планирања. Станоградња алармантно доводи до недостатка паркинга, зелених површина и пешачких стаза. Уочљива су драстична одступања од плана парцелације. Грађани Новог Сада су перманентно угрожени лошом и неконтролисаном градњом. У појединим улицама града јавни простор је физички блокиран од изграђених зграда и пешачке стазе су због такве узурпације једноставно “нестале”. На пример, грађани у улицама Марка Миљанова и Душана Јовановића (око Саобраћајне школе!) на Подбари, Вршачке на Телепу, Словачке на Роткварији, Булевара цара Лазара и многим другима, осећају мањак безбедности и слободе када су принуђени да се уместо по пешачкој стази крећу по путу где циркулише моторни саобраћај. Шта више, све је већи број мрачних улица попут оних на Подбари због неулагања у уличне расвете, што такође додатно улива несигурност код грађана. Нова Детелинара је позната по недостатку паркинг простора, јер иако је тобоже планирано по једно паркинг место за сваки стан, изгледа нису планирана паркинг места за кафиће који су се у насељу појавили, тако да станари и гости локала једни другима отимају простор за возила.

Апели и жалбе грађана резултирaли куповином 7 нових паука!

Урушавање урбанизма почиње и у измењеним урбанистичким плановима који омогућавају да се врши градња солитера и спратница преко десет спратова упркос томе што ватрогасци у Новом Саду немају потребну опрему за гашење пожара на зградама вишим од седам спратова.1 Град последњих година доживљава и интензивно рушење објеката од културно-историјске вредности који су представљали интегрални део идентитета и лица града. Срушена је зграда некадашње Комуналне банке како би се на истом месту саградила зграда од 13 спратова. Старо језгро Новог Сада је пресечено. Ту је и још један проблем паркирања, овога пута у ужем центру, а нарочито у околини Матице српске. На дописе, жалбе и петиције грађана којима се захтева регулација овог проблема градска власт је нема. Уместо да се понуде решења, град тврди да не може да их пронађе, али купује „паука” – седмог по реду ове године!

Градска власт нема осећај и потребу за оптимизацију потреба грађана. Понаша се као да нема запослене урбанисте и архитекте у својим институцијама. Са друге стране, запослени у јавним градским предузећима чије су надлежности управо уређивање и унапређивање простора као и уређење саобраћајница у граду, примају највише просечне плате у Новом Саду. Статистика од пре две године говори да је највећи просек плата у Заводу за изградњу града. Просечно се по запосленом исплаћивало око 79.000 динара.3 Ноторни је и податак да је у једној канцеларији Завода седело десеторо запослених лица.4 Свеукупне негативне последице су јасне – трошкови функционисања града повећавају се на рачун грађана.

“Доста је било” се залаже за потпуну рационализацију, професионализацију и постављење људи од интегритета у градским институцијама. Урбанистичко-планска правила неизоставно морају одређивати струка и потребе грађанског живота у граду. У јавним предузећима задуженим за урбанизам и градњу мора да постоји забрана инсталирања партијских кадрова спремних на служење инвеститорима и партијском ћутању. Покрет “Доста је било” се посебно снажно залаже да органи и функције градске управе који на било који начин регулишу урбанизам не смеју да буду у спрези са инвеститорима. Институције у збирним процедуралним радњама због такве условљености капиталом инвеститора занемарују квалитерну урбанистичку праксу. То говори да је систем разграђен и потпуно урушен. Уместо досадашњег распаднутог система, покрет “Доста је било” заговара уградњу стручности, експертизе и независности у урбанистичке-грађевинске ресоре градске власти. Неопходно је интензивирати и независност инспекцијске контроле. Модалитет којим би се очувала гаранција за одговорно вршење урбанистичко-грађевинских послова су јавни конкурси и мерења учинковитости за кадрове који морају бити успешни са становишта стручног и професионалног градског управљања. Политикама покрета “Доста је било” урбанизам и градња би у целости били прилагођени читавој градској заједници.

Одбро покрета Доста је било у Новом Саду

ДЈБ Војводина

Коментариши

Кликни овде да поставиш коментар