Блог Полиција

Реформа комуналне полиције (2)

 

Комуналну полицију треба укинути. Петогодишње искуство (поготово у Београду) искомпромитивало је њен концепт. Њене послове треба да преузме посебно одељење регуларне полиције и остале институције које су их обављале пре њеног увођења 2010. године. У Србију треба вратити директан избор градоначелника и председника општина. Тек након тога комунална полиција поново може да се врати у надлежност локалних власти.

 

12746527_10205542920920332_714916997_n

 

Ниво овлашћења. Најновији предлози по којима се комуналној полицији увећавају репресивна овлашћења су неприхватљиви. Комунална полиција у Београду (а и у другим градовима у Србији) почела је да се препознаје је по реаговању ван овлашћења. Излажење из овлашћења су углавном у правцу репресије (малтретирање грађана, заштита приватних пројеката, заштита локалних челника).

 

Реформа би требало да иде у правцу смањења репресије које је комунална полиција до сада демонстрирала, а не њеног повећања. Предлози по којима комуналној полицији треба дати овлашћења за легитимацију и привођење грађана (до сада су то могли само у присуство регуларне полиције), овлашћење да исписује прекршајне налоге уместо мандатних казни, и испитује грађане је неодпустиво.

 

Повећање броја. Најављено повећање броја полицијаца за три пута је такође неприхватљиво без претходног образложења. Које то послове комунална полиција до сада није могла ефикасно да обавља да би њен број морао да буде повећан?

 

Очигледно да је циљ владајуће коалиције у Србији и у Београду да од комуналне полиције временом направи регуларну полицијску формацију, с том разликом што би комунална полиција остала одговорна локалним органима власти, уместо републичким.

 

Надлежност. У томе је главна тачка реформе. Комунална полиција не може да буде страначка полиција. Кључно питање за функционисање комуналне полиције јесте питање система безбедности у коме се комунална полиција налази. Тренутно се комунална полиција налази измештена из система безбедности у коме се налазе регуларна полиција и остале безбедносне снаге (члан 31. Закона о комуналној полицији). Уместо да комунални полицајци одговарају начелнику полиције који одговара Влади Србије, а ова Скупштини Србије, начелник комуналне полиције одговара локалним властима, тј. градоначелнику.

 

Светска решења по овом питању су различита. Постоје земље где је комунална полиција у саставу регуларних полицијских снага (најпознатији је пример Велике Британије и чувених бобија), као и земље где је одговорна локалним властима. За Србију (поготово Београд) је боље да се комунална полиција тренутно стави под надлежност регуларне полиције, одн. да буде посебно одељење у оквиру регуларних полицијских снага које ће се бавити комуналним пословима. Оваква реформа фактички значи укидање комуналне полиције као посебне формације и страначке полиције.

 

Директан избор градоначелника. Укидање не мора да буде трајно. У градове и општине је потребно вратити директну изборност градоначелника и председника општина. Директна изборност би такође морала да има јасно издефинисане процедуре за опозив градоначелника или председника. То би грађанима омогућило да реагују на лошу политику коју воде локалне власти, укључујући ту и комуналну полицију. Рецимо, уз директан избор градоначелника, грађани који прикупе 10% потписа укупног бирачког тела у локалној једини (граду, општини) могу да покрену референдум за смену градоначелника.

 

Да је таква институција данас на снази у Београду, револтирани грађани, којих има више од 10%, већ би имали прилику да се организују и затраже смену градоначелника на референдуму. Ако градоначелници желе да задрже своја места мораће да воде рачуна о томе какву комуналну политику воде и на који начин се комунална полиција опходи према грађанима.

 

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Ovo je potpuno tacno…Pitajte nesrecnike kojima je stalo do brasna, secera i dioptrijskih naocara iz kineskih prodavnica u Vrbasu! :

    Preuzeto, istinita tvrdnja …time se hvale i to ne kriju mnogi clanovi SNS-a iz ovog grada !

    “И СНС и ДС и СПС. Због твог гласа партократија и држи Србију у медијском мраку. Хоће да те купе за кило брашна, уље или пар хиљада динара. Или да те обесхрабре, да поверујеш да су сви исти и да останеш код куће, јер мислиш да не можеш ништа да промениш.”

    Da li je to put..? Da li vredino vise od nezdrave hrane koju nam donse i da li vredimo vise od jednih jeftinih kineskih dioptrijskih naocara..?

  • Od početka sam tvrdio da mi ovo liči na formiranje vojske sa prekomernim ovlašćenjima i pod jurisdikcijom stranke na vlasti, bez kontrole i bez vidljivih koristi za sve građane i grad u celini. Gradovi su nam deponije smeća, divlja gradnja i dalje cveta, uzurpacije javnih površina od strane pojedinaca i dalje su prisutne na svakom koraku, rečni i kanalski vodotokovi su stecište otpada i smeća, krivolovaca i ribokradica na svakom koraku i da ne nabrajam, nebriga se vidi na svakom mestu ….

  • Pod hitno zatvoriti tu instituciju, parapolicijsku formaciju, mesto za zaposljavanje podobnih i bezprizornih.
    Od starta sam shvatio da ce se izroditi u svoju suprotnost.
    Sto pre ukinuti tu Pretorijansku gardu da ne bude kasnije problema sa njima!!

  • Čini mi se da je ove po pitanju komunalne policije potrebna podrobnija analitika. Tj. da se vidi pitanje kriminala pre i posle njenog uvođenja. Kako je taj opseg varirao u domenima u kojim deluje. Koje se bile pogreške u prethodnom sistemu, kad se svim ovim stvarima bavila regularna policija. Nadam se da će Pokret pre ovo postane zvanična politika, odnosno nakon što se organizujemo kao Stranka, staviti ovo na glasanje tj. imati svoj odbor za unutrašnje poslove i da će ovo biti raspravljano, a sigurno izglasavano kao zvanična politika na nivou cele stranke.

    Ne treba lomiti na prečec. Takođe je deo programa (koji izrazito podržavam) Pokreta da se osim gradonačelnika i načelnika, direktno biraju Tužioci i Načelnici policije u datom okrugu/opštini/gradu. To takođe treba ukalkulisati u ovu analizu. Dakle da u tom trouglu/četvorouglu (ako KP ostane kao deo javne admin.) ne dođe do nekakvih anomalija i paradoksa prilikom izvršenja svojih poslova…

  • Bože moj..Imamo Fakultet bezbednosti i institute koji se bavi ovim stvarima. Oni mogu da izrade podrobnu uporednu analizu i naprave statistiku/daju brojke. Čemu država finansira javno obrazovanje/stručnjake ako sama posle neće da ih konzumira.