Ауторски текст Образовање Скупштина

Николић: Да ли ће предложено дуално образовање смањити незапосленост?

jasmina-nikolicНа 27. страни Програма Владе у тачки 2.3. посвећеној запошљавању кандидат за председника владе идентификује као главни узрок незапослености “дубоке структурне неусклађености између тражње и понуде на тржишту рада”, односно застарелост знања.

На 52. страни Програма Владе у 6. поглављу посвећеном реформи образовања образлаже увођење дуалног образовања као приоритет у програму владе јер би се тако могао решити проблем незапослености. Позива се на корелацију процента незапослених (мање од 10%) и једне од форми дуалног образовања у развијеним земљма као што су Аустрија, Немачка, Данска и Швајцарска.

У студијама Европског парламента посвећеним дуалном образовању подвлачи се да земље које уводе дуално образовање пажњу морају поклонити како структурном, тако и социо-економском контексту земље у тренутку увођења дуалног образовања, јер се контексти битно разликују, па самим тим и модели. Замолила бих мандатара да образложи које сличности имају Србија, и наведене земље у социо-економском погледу због којих се Влада определила баш за овај модел? Такође да ли је у разматрање узео друге моделе стицања знања кроз рад?

Дуално образовање у споменутим земљама подразумева и надокнаду за рад. Наилази и на изазов да се довољан број послодаваца укључи у развој образовних политика као и финансирање рада ученика како би понуда пратила потражњу. То посебно важи за ситуацију економске нестабилности. Ми се данас суочавамо с проблемом ученичке праксе који никако не успевамо да решимо. С тим увези, намеће се неколико питања. Да ли су наше компаније спремне за креирање образовних политика средњег стручног образовања? Како ће се обезбедити учествовање компанија и финансирање, односно спречити ток новца из буџета ка привилегованим привредницима? Замолила бих мандатара да одговори да ли је размотрио питање колико ће дуго трајати имплементција и које су фазе? Као и има ли индикатора успешности дуалног образовања као стратешког циља?

Дуално образовање се пак не спомиње као саставни део програма решавања незапослености у поглављу 2.3. Замолила бих мандатара да објасни зашто је изоставиo тај важан стратешки циљ?

Било би добро појаснити и како ће се доуниверзитетско дуално образовање уклопити у струковне студије. Као и како ће се интегрисати привреда и доуниверзитетско образовање кад је интеграција самих образовних установа изазов по себи.

Кандидат за председника Владе тврди да је највећи проблем у Србији кад неко треба да ради. С тим у вези, било би добро да мандатар објасни грађанима Србије зашто млади одлазе из Србије у иностранство трбухом за крухом, јер у Србији не могу да нађу посао? Или пак раде као јефтина радна снага чак и када имају квалитетна стручна знања (ИКТ сектор). Да ли је проблем у радним навикама, застарелом знању или непостојању радних места и прилика за предузетништво?

Застарелост знања не може никако бити и узрок и последица незапослености. Незапосленост је пре свега резултат укупне привредне политике Републике Србије.

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Hello Good Evening

    malo sam prelistao sta pricate i nasmejao sam se …

    koliko sam shvatio dual or bi education je malo u srbiji a malo vani da se skolujete????
    to ima svuda ali privatno zar ne ….
    sta se kod vas prica su totalne gluposti ….

    education ili obrazovanje ima za cilj da pravi mostove , bridges izmedju svetova
    i ako danas imate ameriku u recessiji ili second recession vi hocete da sada neku suisse ili danmark ili sta li vec izmisljate
    ako stvarno hocete da imate korist od toga
    naucite ili posaljite ali to kod vas nemoze
    vi imate mafiju na vlasti ???
    recimo da imate neke firme ili nesto pa da one finansiraju svoj kadar u asiju i svi uce mandarin i da imate i drugu stranu pa da se medjusobni ugovori o sadradnji prave i razvijaju, mala i kako ih vi zovete srednja preduzeca ….

    to je nemoguce kod vas jer mafija sve kontrolise i obrazovanje vam nevalja i nista se nemoze izracunati
    input i output i pare i nista , recimo dve godine input ulaganje i jos pet out i summ i profit ???
    zemlja nema ustav nema zakone nema nista sem mr vucic i a on nema pojma da asija jedina ima pare
    i svi mi moramo da ucimo mandarin a on sanja snove iz 1990-ih i nema pojma …

    prepisuje nek programe iz brusel propale eu i eucracy i propalog kontinenta koji se raspao
    nema shengen nema uk nema ovo nema oni a svi u ratu i vandrednim stanjima
    eto malo onako .,…

    all great for you nice people and have a nice vacations for 2016 summer
    bye bye

    • Postovani Milan.m-u,

      ti baljezgas ovde covece na dva jezika. Koji ti jezik covece pricas/ pises. Nepristojno je bilo gde da mesasa dva jezika u tekstu koji pises. Degradiras sebe.

      Ja mislim da dualno obrazovanje je promasaj iz razloga sto za njega treba neka privreda gde taj mali covek koji uci mora da ode i da nauci nesto. Kod nas to nije slucaj osim mozda IT sektora. Ovo ostalog nema. Lici mi ono sredjujes krov a dole temelja nema.
      Dualno studije ili tako neki oblik je bio davne 1980te sa generacijom cinimise 68-71 isproban i bio je promasaj. Ti ljudi sada budi Bog sa nama, retko ko je mogo da se iscupa zbog tog dualnog ili kako se zvalo obrazovanja.

      Pozzz

  • Мандатар је пре пар минута, излажући “програм”, рекао да је највећи део програма Владе посветио образовању. Е, сад, како поверовати човеку, чија је највидљивија и најјача особина лицемерје (дволичност), да прави програм о образовању у Србији? Каква је то наопака педагогија?!
    Ево, управо помиње и докторске дисертације. Ако је пример његових страначких другова узор за “образовање” и стицање диплома, онда је лицемерје (опет!) најјачи адут нове Владе Србије.
    Поздрав наопаком педагогу Александру Вучићу!

  • Bravo. Možda ovo radi u dosluhu sa Nemcima. Sećam se jedne Šrederove izjave kad su nagrnuli oni azilanti sa Kosova i deo Roma iz Srbije kako u zemljama ”Zapadnog Balkana” treba uvesti nemačko *dualno obrazovanje* kako bi oni ovde stekli obrazovanje, jer kad odu u Nemačku da rade, da nemačka država ne mora da ulaže svoje pare u njih. Šreder je i pomenuo da će to kao benefirati i nama. Vidomo da neće. Ključni problem Srbije je politički. Kad dođe DJB treba da ukine vrezu države i monopolnog tržišta i reformiše drug i institucije zemlje. Ovo je sve zamajavanje naroda..

  • svaki kad nesto ulaze on racuna
    a srbija je izgubila puno ratova i puno stalno gubi …
    canada ulaze u asiju i svi moramo da ucimo mandarin
    i to je tako …
    a sta ovaj vas mr vucic radi i niti on niti vec od 2003 od djindjica niko od vasih pojma nema…
    sta ce vam skole kad nemate drugu stranu da odgovara a zaostalost je ogromna u smislu infrastrukture
    ako imate moderan aerodrom eto vam kadrovi ali vi ste pokradeni dugovi ogromni ko ce to da vraca i reprogramira
    a i to su kerefeke i sve mafijaski trikovi …
    lep odmor svima …bye bye

  • Odlično. Tim DJB-a prati ekspoze mandatara i odmah reaguje. Svako iz svoje branše.
    Doduše znali smo da će ekspoze biti šupalj, s obzirom ko ga je pisao.
    Reakcije na ovom sajtu preuzimaju drugi,prati se ovo i to vrlo pomno.
    Pažljivo pišite komentare da ne liče na SNS-ove. Nemojte se opustiti niskim nivoom iz ekspozea.

  • jos nesto danas je 51 singapore national day …. jedna mala zemljica ima samo 51 godinu nezavisnosti je cudo…
    grad drzava i danas slave national day i dizu zastavu i lepo i sve i slavlje !
    To je primer kako od nicega da napravite zemlju
    top vodecu na planeti i svi su srecni svi rade i svi trce za njom …
    cudo nevidjeno ….

    mozete naci i negativne stvari da se boje da su egoisti i da previse lepo zive ….
    ali to je cudo opet kazem da srbija krene negde
    da ima pet – deset aerodroma pa da svi za vama krenemo ovako
    mr vucic sve radi i on je gazda i znate investitori nevole gazde oni nece to …
    i okrenu se drugim zemljama …
    koje imaju ustav zakon i JASNO SVE I racunicu cistu…
    jos jednom lep odmor i ziveli , byebye

    • Ajde idi na taj “vacation” vec jednom, nemoj da zamaras ljude ovde na sajtu.
      Idi u Kinu ili Singapur ako zelis (smo nemoj zaboraviti da poneses zastitu za lice because air pollution there is terrible due to high standards of environmental protection!)

  • Profesonalno, dostojanstveno i adekvatno, a pre svega good timing. Bilo bi korisno otvoriti ovako sve teme iz ekspozea, da svi članovi i simpatizeri mogu aktivno učestvovati i pomoći poslanicima/poslanicama i za oblasti u kojima neko od spomenutih ima više znanja i iskustva.

  • Dualno obrazovanje je jako dobro i jako bitno.
    Ono smanjuje nezaposlenost i povecava povezanost privrede i obrazovanja. Zato je vazno.
    Ono se primenjuje u Austriji, Svajcarskoj, Nemackoj.
    Trebalo bi ga uvesti na strukovnim studijama kod bachelor i associate degree programa.
    Nezaposlenost je rezultat katastrofalne privredne politike DS, URS,DJB< DSS! Unisteo je 98% privrednih potencijala zemlje! Znanje se treba vise reformisati ka potrebama privrede, razvijati preduzetnicki duh i dovesti strani investitori.
    Zemlja postaje sediste regiona za razvoj nauke , 7 zemalja u regionu!

    • Nikola,
      zaboravio si da prvi u nizu upropastitelja privrede staviš SPS, pa onda SRS (gde je bila i većina kadrova današnjeg SNS-a). Ne znam kako si u svoj niz stavio DJB. Baš me zanima logika. Što se tiče dualnog obrazovanja, ono što si rekao je u u redu, samo što privredni ambijent tome nije baš naklonjem, nadam se trenutno. Imam i jedan amandman na tvoj tekst: reči “dovesti strani investitori” brisati i umesto njih staviti “pokrenuti sopstvene privredne potencijale i podstaknuti investiciona ulaganja”.

    • Pa da Sinisa Mali i Nebojsa Stefanovic su najbolji pokazatelji dualnog obrazovanja. N tim primerima se moze videti kako se moze uspeti sa dualnim obrazovanjem. Pogotovo daleko mozes dogurati sa dualnim obrazovanjem tipa pola kopiras pola plagiras. E tu su Mali I Nesa neprikosnoven. Jos ce mo se mi nagledati dualnog obrazovanja.

    • Bachelor 3 godine na strukovnim studijama i associate degree dvogodisnji na tim studijama.
      Isto kao u srednjem povezanost i sa visim i visokim strukovnim skolama.

  • Nek za početak uvedu da markica važi za nocni prevoz, pa ce biti više zaposlenih. Ljudima se ne isplati da daju 20% plate za nocni prevoz, pa zbog toga ne prihvataju rad noću.

  • Pa možda je g.Vučić u pravu.Školovati ss za ono što se traži na tržištu jer znanje zastareva.Vidite on se bavi politikom.Trebalo bi svi ovi lekari,inžinjeri koje strane države rado prihvataju,da se okrenu politici i utvrde ko njih šalje preko granice a sebi i njemu sličnim sa plagijat diplomama omugućava fin i ugodan život u Republici Srbiji.Ovo je zemlja,a ne njihova država.Ne dozvolimo da njom upravljaju najgori, već najbolji medju nama.Probudite se već ljudi da oteramo kriminalce, plagijatore, korupciju iz Srbije.

  • Odličan tekst i odlična poenta. Ključni razlog nezaposlenosti je loša privredna politika. Treba podići ekonomiju(a to se postiže radikalnim zaokretom u ekonomskoj politici, da dalje ne navodim programska opredeljenja DJB-a), a uporedo s tim raditi na reformi obrazovbnog sistema i usklađivati obrazovanje sa potrebama privrede.

  • Nikola,
    Mogao je ovaj tvoj vojvoda od Bugojna,da kaze,vraticemo prakticnu nastvu u skole,2 dana prakse,3 dana teorijske nastvave.Nasi pajsergastarbajteri su bili majstorcine za jevropljanine.
    Sad je moderno u Srbiji uvoditi strane reci za ono sto se prostim serbskim jezikom moze reci.
    Skola za stolare u Amsterdamu i Beogradu se ne razlikuju,imaju svoje radionice,jedino ova prva kupuje nase drvo od holanskih trgovaca.
    Poljeprivredne skole u Srbiji imaju svoje farme i poljeprivredno zemljiste,ali nase su pa ne valja.

  • Neobično je saznanje da i sam g.din Vučić, ali i Šešelj, prate postove koji se ovde postavljaju. To može i da raduje, kada prepoznate odlomke – u njihovoj korespodenciji. Istovremeno – to i rastužuje. Djb teško, krajnje teško, uh, baš nekako teško – prima k znanju “odlomke” sa ovih postova – koji su, zapravo – baš njima upućeni… No, to sad nije tema. Lično, osetim zadovoljstvo kada vidim sliku buduće predsednice Srbije. Koristim priliku da uputim apel rukovodstvu DJB, Saši – posebno: sačekajte spoznaju ekspozea u celosti, ne jurite, to nije priča, disciplina – ko će brže ili dalje pljunuti, već dobra prilika za dublju, sadržajniju i dugotrajniju analizu. Dakle, imaćete priliku za “razvlačenje pite”, tj, ekspozea, obzirom da isti predstavlja jasnu najavu politike i delovanja Vlade Srbije. U poslednje vreme “ubijate” se od izletanja, pucanja u prazno. Uključujući i ono u vezi sa eventualnim poreskim dugom u Usa. Zašto tako, opet pitam? Polako, pribavi se dokaz, pa se odigra na ponudjeni zicer, ukoliko je istina Saša to što Vi tvrdite. Čemu nervoza? Nemojte pucati praznim puškama – tako upravo dajete “šlagvort” onima koji svakako nemaju dobre namere. Ne samo u vezi sa Vama lično, već sa čitavom Srbijom. Sam Vučić izleće odmah, čim čuje neku negativu o sebi. Reaguje i na vesti iz “najlokalnijih” medija. O kakvom virusu se radi, pa svi vi koji ste dokačili njegov pelcer, reagujete isto – gicanjem u sekundi? Ne bi bilo na odmet pijete nešto za jačanje imuniteta (otkolon od takve loše i nesvrsishodne prakse). Moja draga Džasmin (Jasmina) je u ovom gornjem, uvodnom tekstu malo požurila sa kritikom. Postavila je niz pitanja mandataru u vezi sa dualnim obrazovanjem, u isto vreme kada pljušte kritike da isti (mandatar) – skrati ekspoze (time i eventualna detaljnija pojašnjenja). Ekspoze je sam po sebi najava “dešavanja” – ne i elabotrat tehnologije njegovog sprovodjenja. Zaista, zbunjuje ova politička infantilnost pokreta. Neozbiljni ste. Morate delovati DALEKO OZBILJNIJE. Za raju, ovo ispucavanje, istrčavanje u prazno, pred rudu, može biti slatko. Ali – to je pogrešno. Neprihvatljivo. Dualno obrazovanje, kada ga već pominjemo ovde, nije loša stvar. Pištali smo ( s pravom) decenijama šta će nam ovakve škole – bez prakse. Sada kada je objavljena namera da se to promeni, uvede praktična nastava, tj., dualno obrazovanje – šta sad , opet ne valja? Dualno obrazovanje potrebno je kako u srednjoškolskom , tako i u visokom obrazovanju. Ne znam da li je to nekada pomenuto, ali je neophodna i istovetna praksa i na univezitetu, jer to je put razvoja obrazovnog sistema. Uskladjivanje sa privrednim potrebma je relativna stvar. Modaliteti, takodje. Postoji još jedan momenat, gde jedan dodatni detalj u obrazovanju – može čak biti avangardni momenat za – usmeravanje privrede. Dakle, obrnuto – od svega dosad kod nas i u svetu ispričanom. No, o tome drugom, važnijom prilikom. Ostaje savet DJB-u, ne izletati, ne ispucavati, ne zvocati. Strpljen – spasen.

    • @igor – Lično, osetim zadovoljstvo kada vidim sliku buduće predsednice Srbije
      Fotka u stilu španske plesačice. Sve u jednom jedno u svemu 🙂

    • Pa, pogledajte je… Zar nije? Da li ima nešto lepše od flamenka i kastanjeta jedne zanosne i razigrane španske plesačice? Ako i ima, to ne stanuje na ovoj planeti. I sad, moj Vilogorski, zamislite da kada udjete na ovaj sajt, umesto one glave Radulovića – pojavi se ova o kojoj govorite… 227.549 glasača bi ubrzo bilo 945.722 glasača… Još da to Radulović skonta…

    • Ja mislim da vi najveće zadovoljstvo osetite kada razmišljate o tome kako vođa lično čita vaše komentare i ponosi se 🙂

    • Игоре, опште гледано, добар Вам је коментар, намера и интенција у коментару.
      Само се питам, око неких детаља из Вашег коментара, како организовати дуално образовање када привреда не функционише? Какав пример ће имати ђаци (средњошколци) пред собом када буду наишли на већину радника која би само опсовала своје шефове и послодавце и једва би се суздржали да не прокуну своју судбину?
      Дакле, привреда не функционише, радници су понижени и увређени – какво онда дуално образовање?!
      Срдачан поздрав.

    • Milane, imamo (samo) dve mogućnosti – da ga organizujemo – i da ga ne organizujemo. Mnogi autori i ovde i u svetu, a kojima se rukovodila i buduća predsednica Džasmin u svom kometaru, ističu “objektivnu težinu” primene, ili kako to vole da kažu naši neuki nobles političari – implementacija je problem. Nije problem. Prvo, moramo da se odlučimo da li je ono što imamo poslednjih par decenija dobro – ili ipak loše. Ukoliko odlučimo da to što već uveliko i preudugo imamo – bez rezultata – okrakterišemo kao – loše, onda nam je odluka jednostavna – probamo možda nešto bolje – dualno obrazovanje. Dilemu koju je u naslovu postavila Džasmin – da li će dualno obrazovanje smanjiti nezaposlenost – možemo pretočiti u jednu konstantu – NEĆE JE POVEĆATI. Dakle, dualnim obrzovanjem – ne gubimo ništa (što već nije izgubljeno). Možemo samo napraviti pomak. Druga dilema je, takodje, samo dilema i ništa više od toga – kako ćemo to sa ovakvom privredom… Prvo, složićemo se da ovom promenom – ne gubimo ništa, a da dobijamo šansu. Ponoviću – ne gubimo – ništa. A dobijamo šansu. Stepen iskorišćenosti šanse, zavisi od pametne, procenjene primene. U kom smislu? Ne treba preko kolena i ne na katstrofalan način brzinske, neartikulisane promene – kakva je sad u zdravstvu, gde dolazi do kolapsa, primenom novog sistema, a da za to nisu ispunjeni brojni, brojni preduslovi – o čemu DJB – ni reči. A žestok problem je, koji može ugroziti i živote. No, vratimo se dualu. Potrebno je NE tako veliko vreme da se SISTEMATIZOVANO – prijave zainteresovani privredni subjekti koji žele da učestvuju u ovom programu, dakle, oni koji smatraju da imaju potrebe i koristi. Izradom – definisanjem njihove STRUKTURE – definišu potom i PROFILI I LOKALITETI ( u zavisnosti od mesta izvodjenja prakse, rada, tj., nastave) za realizaciju dualne nastave. Ovo je i PREDLOG MINISTARSTVU – POSTEPENO I DELIMIČNO UVODJENJE DUALNOG SISTEMA – PO STVARNO UTVRDJENIM MOGUĆNOSTIMA I KONKRETNIM POTREBAMA. Uočavanjem pozitivnih iskustava kod onih privrednih subjekata koji su ušli u “program”- širiće se mreža i broj onih koji će imati koristi od ovakvog interesnog obrazovanja. Dakle – moguće je – nedvosmisleno. Medjutim, postoje i dve zamke. Prva – ne sme se krenuti u “totalnu” (za sve), ultimativnu primenu ovognačina obrazovanja – već, kao što sam rekao – selektivno, segmentarno. Ukoliko se krene frontalno, škole će na silu tražiti “primače” klinaca i nastaće – baljazgarije, sa samo jednim ciljem – izostanka iz nastavr i teorijskog učenja. To se nipošto NE SME dozvoliti. Drugi problem je – ograničavanje upotrebe djaka – na način izbegavanja stalnog zaposlenja punoletnih nezaposlenih i time ne plaćanja doprinosa – jer se koriste “jeftinija” radna snaga – djaci. Ovaj problem se, takodje, može rešiti JEDNOSTAVNO. I ovo je PREDLOG MINISTARSTVU. Milane, zadovoljni?

    • Igore,
      Decu od 16 godina koriste kao radnu snagu za minimalnu platu,uglavnom za one poslove koje retko ko hoce da radi,uglavnom deca imigranata.
      Njihovi vrsnjaci idi u istu tu skolsku zgradu,ista zanimanja,5 dana nastava,praksa par nedelja u godini,niko se ne izivljava nad njima.
      Boze,sve sa divljeg zapada slepo preuzimamo a oni prosto ne dozvoljavaju da plasiramo nase proizvode po realnim cenama.
      Kursevi za promenu kvalifikacije ljudi sa birova rada je savim nesto drugo.

    • nn, sve se to može rešiti i ispratiti, kao što sam rekao, veoma lako. zlouporeba dece uopšte, u radnoj sredini , nije samo “izum” siromašnih društava (bangladeš, tajland, cela afrika…) – već toga ima, činjenica je, i na zapadu. no, ovo je nešto drugo, ovo treba biti sistem i, naravno, pod punim monitoringom. pozdrav.

  • Neće! Odgovor je veoma prost, a koliko shvatam njihovo poimanje dualnog obrazovanja, to će povećati nezaposlenost jer će kao slučajno negde u zakonu provući slovnu grešku pa će ovi što po Vulinu rade za socijalnu pomoć i novi što uče i rade za socijalnu pomoć oterati sve one koji rade za platu.

  • Dualno obrazovanje je dobro. Ono priprema mlade ljude, da kad zavrse skolovanje lakse mogu doci do posla, jer su vec stekli i neko prakticno znanje.

    U jednoj normalnoj drzavi bi to bilo sasvim u redu. Troskove za prakticki deo obrazovanja treba do snose preduzeca. Ona dobiju jeftinu radnu snagu 2-3 dana u nedelji, jer ucenici vec kod druge godine zamenjuju radna mesta odraslih. Osim toga imaju na raspolaganju mogucu edukovanu radnu snagu, kada se skola zavrsi. Koliko je meni poznato ovo u Nemackoj vazi iskljucivo za srednje skole, ne za Univerzitete.

    Bojim se da ce Dualno obrazovanje a`la Vucic, ono u prvom redu dati mesta deci SNS, koja ce biti primljena u drzavna preduzeca. Time ce jos vise zaduziti roditelje.

    Kako god bilo Dualno obrazvanje ne smanjuje samo po sebi nezaposlenost. U jednoj NEpravnoj Drzavi kao sta je Srbija, mozes imati obrazovanje kakvo zelis, ako se radna mesta ne otvaraju, dzabe si nesto ucio. Ucis za strane drzave gde ce mladi da odu, jer investicioni kapital ce i dalje da zaobilazi Srbiju. Ko ce da investira ovde 100miliona evra, pa da se onda sa nekim sudi 10y i u to vreme ne moze da povrati svoj kapital.

    Citav Expoze je smijurija, a nacin na koji je sazvana skupstina, dokazuje da se Vucic u veliko uzivio u ulogu Diktatora.

  • Hhaha
    imate sjajne komentare

    i tako ste me odbili i da pricam sa vama jer ste jako neugodni….

    p.s. necu se javljati …
    imate vi svoje probleme i hvala sto to objasnjavate…
    meni je zao samo sto stare roditelje nisam mogao da izvadio od vas
    a moja familija nece ici u srbiju nikada , mi volimo vise asiju i greece
    ma srecno i vredjajte jos vise i svakoga
    to je mentalitet isti kao i svi experti g17 pa i ostali …tako cete samo svakog odbiti…
    i odoh u singapore tamo mi je company i u canada i tamo svi su super …nikada me niko nije uvredio
    a volim vise asiju …srecno i zao mi je ali je uvek tako …
    bye bye …or 再见

  • Ко год да је имао било каквог додира са нашим образовним системом, морао је увидети да се он годинама, ако не и деценијама, деградира и урушава. Од оних који образовање свесно банализују – плагирањем доктората и стицањем лажних универзитетских диплома, сада стиже предлог о дуалном образовању, које би, према њиховим обећањима, требало да разреши горући проблем нефункционалности просвете.

    Пре свега, како да имам поверења у то да ће се идеја о дуалном образовању добро испланирати и спровести, када потиче од оних који су годинама били у прилици да осавремене просвету, а ни корака нису начинили? Средњошколско образовање није ми далеко у сећању, будући да сам гимназију завршио пре четири године, па ми врло тешко пада да се одмах не сетим да смо на часовима информатике учили да програмирамо пишући команде – на папиру, пошто школа другачијих могућности није могла пружити. Један је кабинет опремљен рачунарима, додуше – старим већ више од десет година, а још и са нелегалним софтвером. Ко није имао интересовања или могућности да се самостално приучи раду на рачунару – из гимназије је, након четири године наставе информатике, изашао једино са знањем како да упали рачунар и како да програмира – али на папиру. Колико ли је само школа које немају пристојне тоалете и фискултурне сале.

    А и што се структуре образовног програма тиче – практична настава саставни је део свих образовних профила изузев гимназијских. Углавном је та настава фиктивна: или школе нису адекватно опремљене (нпр. рачунарима или неком другом техником), или ту праксу нема ко стручан да предаје, а уколико се ђацима понуди да оду у неку приватну или државну компанију или радионицу – не пружи им се прилика да заправо раде, већ све стане само на посматрању, без икаквог практичног дела.

    Практичне наставе свакако је врло мало (недовољно), али – ако се на том ситном (а можда и најзначајнијем) сегменту годинама није могло порадити, како да уверим себе у то да ће дуално образовање настати и заживети, када се великим својим делом заснива управо на ономе са чиме се нису успели изборити баш они који ће га наметнути и спроводити.

  • Ovo je dobar model za zemlje gde nema dovoljno zanatlija.
    Mi već imamo stručne srednje škole koje upravo ovo rade.
    Ako i nemamo dovoljno zanatlija to nije zato što nemaju gde i kako da nauče, nego zato što se od toga ne može živeti.
    To ima više veze sa životnim standardom, i upravo primerom koji ti političari postavlaju, a to je budi dobar sa vlasti, i bićeš bogat.
    Kad se stvarno krene ceniti rad, i kad ekonomija bude dobra lako će se obučiti ljudi za zanatske poslove.

    Ja zanatlije koje poznajem uglavnom nemaju od čega da jedu, a i ja ih zovem samo kad apsolutno nemam drugog izbora (jer su mi preskupi), pa uglavnom rešavam stvari po kući (i za kola dok sam imao) sam. Da imam dovoljno novca sigurno bih radije zvao vodoinstalatera nego sam čeprkao po nečemu što ne znam.

    Dodatan način obrazovanja neće promeniti puno jer nije goreće i suštinsko pitanje, niti je razlog zašto kod nas automehaničari nemaju 10.000 franaka platu koju Premijer obećava ovakvim obrazovanjem.

    Uostalom kao što dobar deo komentatora može da vam kaže, pa zašto bi neko prljao ruke za 200 evra mesečno, kada može za 400 da kucka postove pod lažnim imenima. Zar nije tako braćo “iskreni glasači ovog pokreta, ali” botovi? 🙂

  • Za mladu female damu koja je od vas obajvila ovaj txt …
    jedan savet za vas young lady …
    zbog miliona razloga na balkanu su poremeceni obrazovanje i komunikacije i uopste je to
    skkola vredjanja i jako loseg ponasanja koja se uci
    ako koristite instagram
    i hocete ljude da upoznate koji vas nikada nece uvrediti
    a ako nesto pogresite ce tolerisati
    to su skole ponasanja …
    nadjite ili probajte da upoznate bas ljude iz singapore
    mi zivimo malo i tamo …
    singapore je bolja nacija ili super nacija nego amerika
    napravljen je da tolerise narode
    indija, kina, indonesija , malesija i australija …
    i imaju 4 officiala jezika ,,,,
    i naucicete puno lepih stvari a nikada vas nece
    uvrediti …takva im je kultura nacije ….
    jer su na vrhu sveta …
    eto tako da malo pomognem vama , personally
    mlada dama, young lady
    a znate srbe niko nevoli i
    ja nisam srbin mi smo canadians , druga generacija,
    i kad cujemo sta govore o vama ili ovi o ovima ili o onima
    to je sve porimitivno
    nemojte nikada nikoga vredjati i vidite
    barem jednog coveka ili pirjatelje
    u fantastic singapore super state city…
    bye bye ,再见
    呢粗v啊没vi色什么他提。。。
    necemo vam smetati , all great for you young lady

    • Прецизирајте да се обратили неком ко се потписује са “milan.m”, за разлику од мене, пошто се потписујем са “Милан”.
      Још прецизније се види ако се укључи ћирилични приказ саопштења и коментара.
      Не замерите.

  • Holadjani imaju ovaj sistem skolovanja vec decenijama,jedan dan skola cetiri dana rade.Poslodavci za zaposlenog kroz porez vrate oko 3000 evra godisnje.
    Nema ovo nikakve veze sa preduzetnistvom,radi se uglavnom po supermarketima,restoranima,trgovinama,odrzavanje higijene.Privrednici profitiraju jer mladi rade za minimalnu platu,duplo manje,velika je zastupljenost dece imigranata,rade dok traje skolovanje i Jovo nanovo.

    • Ja nisam rusofil ni desničar, ni izbliza, ali se bojim scenarija u kojem će
      kod nas raditi besplatno, i obezbediti robovsku radnu snagu tajkunima.

  • Bravo gospođo Nikolić, vrlo lepo izloženo, svaka pohvala, konačno dašak stručnosti i konkretnosti.
    Za sada je mandatar izignorisao odgovor, i sve je to narod video.
    Nismo ni očekivali argumentovan odgovor.