U četvrtak, 24. jula, pokret „Dosta je bilo – Saša Radulović“ organizovao je konferenciju sa nezavisnim stručnjacima posvećenu problemima i reformama nauke i prosvete.
Na konferenciji su govorili prof. dr Dušan Pavlović, prof. dr Srbijanka Turajlić, prof. dr Vojin Šenk, prof. dr Fuada Stanković, dr Ivan Anić, Igor Popov, prof. dr Dušan Teodorović, prof. dr Miroslav Prokopijević i Saša Radulović.
Konferenciju je otvorio prof. Dušan Pavlović, predsednik Saveta za obrazovanje i potpredsednik pokreta „Dosta je bilo“. „Kada krenete sa poklanjanjem ocena u osnovnoj školi, ne možete da završite ni sa čim drugim nego sa lažnim diplomama, lažnim master tezama i lažnim doktoratima“, naglasio je Pavlović u uvodnom izlaganju.
Prof. Srbijanka Turajlić je svoje izlaganje posvetila kvalitetu obrazovanja i akreditaciju u Srbiji, ali i stanju akademske zajednice: „Ključ nesporazuma u ovoj zemlji u pogledu visokog obrazovanja je pogrešno poimanje autonomije koja ne podrazumeva odgovornost. Svest akademske zajednice i vlasti je zarobljena u pedesetim i šezdesetim godinama prošlog veka i odonda nije evoluirala. I danas postoji kohabitacija između vlasti i univerziteta, u kojoj univerzitet prećutno podržava vlast, a vlast pušta univerzitet da radi šta mu padne na pamet“.
„Kada vam sva ova tela kažu da nisu nadležna, ona su svim mladim ljudima rekla ’kupite doktorate’, a ako se neko u svetu i seti da ih pročita, biće vas sramota možda dva dana, a pošto niko nije nadležan, vi ćete biti doktor celoga života“, istakla je prof. Turajlić.
Vojin Šenk, profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i član saveta za inovacije pokreta „Dosta je bilo“, rekao je da akreditacija u Srbiji treba da se vrši kao rangiranje univerziteta, a ne samo izdavanje dozvola. On je dodao da bi na takvoj rang listi morali da postoje jasni kriterijumi koji moraju da budu transparentni i gde bi se, između ostalog, naveo broj radova, uključenost studenata u praksu i sl.
Profesorka Fuada Stanković podsetila je da u Zakonu o visokom obrazovanju nema ni reči o odgovornosti univerziteta i akademske zajednice, već samo o njihovim pravima. Ona smatra da i univerzitet i lično članovi akademske zajednice imaju odgovornost i prema svojoj matičnoj instituciji, prema kolegama, ali i prema državi i poreskim obveznicima.
Na osnovu rezultata PISA testova, dr Ivan Anić istakao je nužnost razvoja kritičkog razmišljanja učenika, umesto serviranja činjenica. „Rešenje je da akcenat u obrazovanju bude na kompetentnosti učenika, orijentisati se ka ishodima, a ne ka sadržajima. Sada se svi školuju kao da treba da postanu naučnici“, zaključio je on.
Igor Popov zamerio je Ministarstvu prosvete na netransparentnosti i nedostupnosti podataka na osnovu kojih bi mogle da se izvrše ozbiljne analize i sačine predlozi rešenja za probleme u prosveti i nauci. On je u svom obraćanju ukazao koje to moguće probleme otkriva mala matura, kao što je poklanjanje ocena, ali i nedovoljna posvećenost nastavnika učenicima, čiji potencijali ostaju zanemareni.
Profesor Teodorović smatra da je integracija univerziteta ključna u njegovoj reformi. „Univerzitet predstavlja funkcionalnu organizacionu celinu koja je zasnovana na principima akademskog senioriteta, a ne na principima samoupravljanja“, poručio je prof. Teodorović.
Prof. Miroslav Prokopijević smatra da bi vaučerizacija, kao optimalno rešenje, mogla da donese dobre rezultate. „Verujem da je vaučerizacija ostvarivo rešenje. Tada će i fakulteti početi da se interesuju ko su im profesori i šta su oni napisali i objavili“, naglasio je.
Radulović je u svom obraćanju ponovio zahtev da ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović, gradonačelnik Beograda Siniša Mali i predsednik Gradske opštine Novi Beograd Aleksandar Šapić podnesu ostavke ili budu smenjeni zbog argumentovanih sumnji naših stručnjaka da su njihovi doktorati plagijati. „Zahtevamo ostavke zbog ovakvih doktorata, koji nisu samo pitanje plagijata, koji je očigledno dokazan, nego i pitanje suštine i naučnog doprinosa i vrednosti“, izjavio je Radulović.
„Ovo je sramota za obrazovanje u Srbiji“, zaključio je on i dodao da posledice za to treba da snose i rektori univerziteta na kojima su stečena ova tri doktorata, kao i članovi komisija i mentori.
Konferenciji su prisustvovali i drugi stručnjaci, poput Dejana Mijača, Predraga J. Markovića, Slaviše Tasića i predstavnika nevladinog sektora.
Podrzavam vas, samo napred u rasciscavanjea!
Svaka čast za ovu konferenciju. Tužno je što mediji ovo nisu ispratili, jer je ovo srž problema Srbije. Divim se vašoj energiji i borbi da gradjanima Srbije otvorite oči.
Puna podrška vašem pokretu!
Ne razumem poentu konferencije, slazete se da se slazete, niko nije preneo od medija, sseruju ljudi po internetu koji se takodje slazu i …
Kad bi bilo tako lako rešiti ovo, kao što mislite, ne bi bila ni potrebna ovakva konferencija… Nagomilana štroka i prljavština mora da se skida u slojevima i u više koraka, a najteži je prvi korak – odlučiti se i započeti. A puno je onih koji sprečavaju čišćenje jer u čistom i urednom neće da se snađu…
Kada bi tako gledali onda ne bi trebalo ništa raditi jer mediji ne prenose.
Ova konferencija pokazuje da akademska svest&odgovornost ipak postoji u Srbiji.Ohrabrujuce!
Smatram da je Djindjic najvise bio u pravu kad je pokrenuo temeljnu reformu obrazovanja. U ustajalu prosvetu uneto je tada toliko energije i zedji za novim idejama da su narocito mladi prosvetari bili srecni sto nijednog vikenda nemaju slobodan dan. Takodje je bio u pravu DSS sto je prvo pred streljacki stroj stavio reformu obrazovanja. Tako je nastavljen lov u mutnom i sasvim zakonomerno, obrazovanje je izneto na buvljak. A s njim i sve ostalo.
Naš blagopočivši za majku otadžbinu Srbiju Zoran Đinđić je hteo da izvrši reformu OBRAZOVANJA ali je naleteo na jak otpor ,nepismene doktore nauka i samoproglašene akademike -stoku koja je uništila obrazovanje da bi društvo iz kafane imalo dr,mr,dipl inž,i ostalo i da bi mogli da kradu novac budžeta Srbije.Zoran je znao da bez obrazovanih ljudi nema napretka ni u jednom segmentu.Sa stepenom obrazovanja ide i svest.Lopovluk pre i posle njegove smrti koji vlada u Visokom obrazovanju nema taj aparat koji može da izmeri jačinu.Ovaj nesretnik sada MPTR nezna ni kad je gladan a kamo li da nešto pametno uradi za nauku.Onu čuvenu Petnicu i njene potencijale može da svati samo debil čovek.Petnica ne skuplja đaka pešaka,već decu hoštaplera sa univerzitete koji rade neki rad i daju deo njihovoj deci i ti debilčići dobijaju subvencije od države kao naučnici-ima izuzetaka ali su u promilima.Zoranova vizija da je sprovedena u VISOKOM OBRAZOVANJEU gde bi nam sada bio kraj.Sada mora da se menja nešto iz nule i ako premijer srpski Vučić ne pokrene -nauka ode u još veću dubiozu.Pogledajte u MPTR i sada sve lopov do lopova-jer svi ćute a zanaju da se pare peru kako iz domaćih projekata tako i iz EU i preko famoznih lopovskih instituta -a jadni studenti -deca sirotinje ne smeju ni pitaju za d-od dinara da im daju ovi čuveni prof.dr.pogledajte samo ko dobija projekte-lopovi i tajkuni i neradnici.Vučiću solne neaučnike koji imaju projekte pošalji po Srbiju da pomognu i da edukuju stanovništvo iz svih oblasti.Projekte imaju,pare ste im dali ,ne tražite im izveštaje gde su i na koji način potrošili novac iz MPTR i ne tražite im rezultate i izveštaje pa dokle ćemo mi Srbio da finansiramo bagru univerzitetsku.
Odlična konferencija. Jedina zamerka za komentar za ocene – ocene u osnovnoj školi ne da ne treba da se poklanjaju, nego ne treba uopšte davati ocene do osmog razreda. Evo isečka iz teksta http://mojafinska.blogspot.com/2013/10/inovativne-metode-u-pracenju.html, a na youtube-u postoje 4 odlična klipa o finskom školstvu.
“…Iz tog razloga se, isključivo numeričko ocenjivanje u Finskoj doživljava kao nepoželjno sredstvo jer ono najčešće pokazuje samo trenutno reprodukovanje nekog nastavnog sadržaja, a ne stvarno usvojeno znanje. Kako bi sproveli individualizaciju u ocenjivanju, finski nastavnici su morali i sam nastavni process da individualizuju i diferenciraju, a to su uspeli raznovrsnošću metoda i nastavnih sredstava, fleksibilnošću nastavnog plana ali i usavršavanjem svojih znanja i veština.
U Finskoj se učenici do 5. razreda uopšte ne ocenjuju numerički, a od 5. do 9. razreda ili ne postoje numerička ocenjivanja, ili postoje kao kombinovana uz pismeni izveštaj o napredovanju učenika, koji se daju dva – tri puta u toku školske godine i obavezno na kraju školske godine. Standardno ocenjivanje faktički ne postoji do 16, godine. Napredak se procenjuje u odnosu na ciljeve nastavnog programa. Izveštaji u toku školske godine imaju ulogu da usmeravaju i podstiču učenje i smernice nastavnika su tu od velikog značaja.Te smernice podstiču učenike da postanu svesni svojih razmišljanja i kako da uče sa razumevanjem…itd, dok je završni izveštaj na kraju školske godine povratna informacija o uspehu i napredovanju. Zadatak ovakve procene je da pomogne učeniku da formira realnu sliku o svom učenju i razvoju i na taj način podrži razvoj ličnosti. Principi procene su da procena mora biti istinita i realna, podkrepljena raznim dokazima….”
To sto mediji ne izvestavaju o ovom i slicnim desavanjima govori o” slobodi”istih ne mogu da se setim kada sam u dnevnoj stampi ili na nekoj od tv_a video/procitao nesto slicno ,sem kada satanizuju “opoziciju”. Da li je bar jedan od tih medija izvestio potpisivanju peticije nedamo zemlju ispod zita
Prvi problem je borba protiv medijskog mraka.
Dr. Fuadu STnakovic se presekli u pola govora! Ona govori jos mnogo o Bolonji i doktorskim studijama sto ovde ne moze da se cuje, ali se cuje na http://www.mc.rs/mc-web-televizija.1498.html
Molim da ovo promenite pod hitno.
Konferencija je bila dobra. Kao njen odjek očekujem da grupe oko prisutnih izlagača predloge koje su spomenuli razrade i ponude ih kao polazne elemente rasprave o obrazovanju. Od pokreta “Dosta je bilo” očekujem da ove rasprave organizuje i od njihovih zaključaka počne da priprema dokument koji bi bio “deaft” za Strategiju. Mišljenja sam da ovaj posao treba ubrzati jer se partokratski režim urušava većom brzinom nego što smo na njegovom početku pretpostavljali.