Војводина Политика Саопштењe Финансије

ДОСТА ЈЕ БИЛО – О САМОДОПРИНОСУ У ВРШЦУ

Истовремено са републичким, покрајинским и локалним изборима, грађани Вршца ће у недељу 24. априла имати још једно изјашњавање – о самодоприносу за здравство, образовање и саобраћајнице. Наши суграђани свесни су важности самодоприноса, али велики број њих не верује да ће се њихов новац користити наменски. Покрет „Доста је било“ суграђане види као партнере, а не као поданике. Нећемо никог наговарати за, ни против, само ћемо изнети чињенице, које се годинама од јавности крију. Вршчани су разумни људи и схватиће шта је најбоље да учине у недељу.

У Вршцу плаћамо два самодоприноса. Поменути траје од 2006, а истиче ове године. У недељу ће се одлучивати о његовом наставку. Други, за изградњу канализације, уведен је 1995. године, и трајаће најкасније до 2025. године. За оба самодоприноса, запослени и пензионери издвајају укупно 3% примања. То је у општински буџет доносило између 160 и 180 милиона динара годишње, од 2010. до 2015. године. У истом периоду, укупни приходи буџета Вршца порасли су са 1,4 на скоро 2,4 милијарде динара.

Кад локална власт у Вршцу усваја буџет, грађанима свашта лепог наобећава, нарочито када су инвестиције у питању. А онда се, током године, кроз серију ребаланса буџета, обећања смањују. На крају инвестиције увек буду између 400 и 500 милиона динара. Неко може рећи – криза је, ради се колико се има. То се може прихватити само ако се смањује и текућа потрошња (плате запослених, услуге по уговору, специјализоване услуге, социјала, камате, казне). Међутим, овај део буџета стално расте – 2010. године износио је 900 милиона, а 2015. године 1,7 милијарди динара. Ту одлазе инвестиције које се обећају, а не ураде. Ово се дешава 8 година без изузетка, није у питању случајност, већ природа саме власти.

Шта ова кратка анализа буџетских чињеница казује о природи власти у Вршцу? Да имамо лошу и расипничку власт, која злоупотребљава јавни новац. На плате неразумно великог броја патијски запослених чиновника, на максималан број максимално неспособних чланова већа, на корупцију, „надуване“ тендере које добијају искључиво фирме повезане са влашћу, на тајне уговоре, саветнике, репрезентацију, троши се све више новца. Како власт нема намеру да обузда овакву потрошњу, на крају закида на инвестицијама. Управо због бахате потрошње, општина Вршац за инвестиције већ годинама троши искључиво средства самодоприноса и узима, у суштини, беспотребне кредите. Зато је расипничкој власти потребан самодопринос, јер другачије не уме да води јавне послове у граду – http://www.evrsac.rs/index.php/vesti/item/9307-bez-samodoprinosa-staje-razvoj-opstine-vrsac-video

Поред расипништва, локална власт годинама незаконито наплаћује самодопринос од пензионера. Закон о финансирању локалне самоуправе (члан 27), прописује да се самодопринос не може уводити на примања и имовину који су законом изузети од опорезивања. Закон о порезу на доходак грађана  (члан 9) утврђује да се порез не плаћа на примања остварена по основу пензија и инвалиднина.

На ове очигледне незаконитости, Филијали Вршац Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање (ПИО фонд), указао је и Покрајински омбудсман, својим Мишљењем од 10. априла 2013. године (прилог 1). Поступајући по Мишљењу Омбудсмана, Филијала Вршац ПИО фонда је обуставила обрачун самодоприноса из дела пензија све до јула 2014. године када је под притиском Општине Вршац (прилог 2), поново почела да обрачунава самодопринос и на пензије (прилог 3). Све владајуће странке у Вршцу знају да је ово завлачење руке у џеп пензионерима незаконито, али их ово сазнање не спречава да то и даље чине.

Покрет „Доста је било“, жели да заустави ово безакоње. Упутили смо Уставном суду предлог за оцену законитости одлуке о самодоприносу у Вршцу. Како је сличних примера већ било у Србији, очекујемо да ће Уставни суд ускоро поништити самодопринос и да ће град Вршац враћати новац пензионерима.

Али то није све. Државна ревизорска институција (ДРИ) је 2013. године утврдила кршење више законских одредби у вези са уговором о изградњи канализације, закљученом у јуну 2004. године (прилог 4). Наставак реализације овог уговора доводи до правних последица, чега се плаше неки функционери (прилог 5). Тада Скупштина општине доноси закључак који је у супротности са ставом ДРИ. Посебно је занимљива последња тачка закључка, којим Скупштина општине преузима функцију суда (прилог 6). Све владајуће странке знале су да је то кршење закона, али им то није сметало да овакав закључак на скупштини изгласају и да наставе да раде по незаконитом уговору.

Драги суграђани, ово су чињенице које ће вам помоћи да донесете правилну одлуку у недељу. Ако желите да гласате за наставак самодоприноса, онда морате гласати и за људе који ће ваш новац трошити законито и транспарентно, којима самодопринос неће служити за корупцију. Не можете одабрати само прво, без другог.

Власт која је искрено посвећена јавном интересу, једнако води рачуна о резултатима, али и о начинима како су резултати постигнути. О изграђеним метрима, исто као о законитости. Ономе ко не води рачуна о начинима како долази до резултата, сасвим сигурно није стало до јавног интереса. Јер, када неко тако лако прекрши закон, шта га може спречити да то уради поново, на пример, да за исти резултат узме више новца него што је потребно? Да ли је вама свеједно колико добијате за свој новац?

У недељу, можете рећи „сви су исти“, гласати за било кога, или не гласати, свеједно за или против самодоприноса. А можете рећи и – Доста је било!

Доста је било

Коментариши

Кликни овде да поставиш коментар