Ер Србија, односно ЈАТ, је под руководством премијера Вучића, његовог пословног архитекте Синише Малог и Етихада, у 2015. години, када се изузму субвенције, остварио пословни губитак од преко 45 милиона евра. Када овом износу додамо пословни губитак од 75 милиона евра који је Ер Србија остварила у 2014. години, долазимо да губитака Ер Србије од 120 милиона евра за време мандата сада техничке владе.
Губитак би био већи за 20 милиона евра да није дошло до значајног снижења цена нафте и горива. То на жалост није било довољно да се закрпи изузетно лоше пословање. Од преузимања ЈАТ- средином 2013. године до данас, Ер Србија је, када се изузму субвенције, остварила пословни губитак од 159 милиона евра.
Држава Србија, њени порески обвезници, запослени и пензионери су у 2015. години години “частили” Ер Србију и Етихад субвенциjом тешком 49 милион евра, што уз субвенцију од 71 милиона евра у 2014. години укупно износи 120 милиона евра. Овим субвенцијама се у финансијским извештајима сакрива пословни губитак Ер Србије и приказује као добит.
Ер Србија је у 2015. години само за изнајмљивање половних авиона платила 21 милион евра што је за 6 милиона евра више него 2014. године, претпоставља се Етихаду, и у њих, туђу имовину, инвестирала још преко 6 милиона уз 8 милиона инвестираних 2014. г. Финансијски извештаји не обелодањују колико је новца потрошено на нови менаџмент ЈАТ-а, као ни колико је плаћено Етихаду за консалтинг. За исто време, број запослених у Ер Србији је повећан са 1298 на 1393.
Мандатар, његов најужи тим и Етихад су преузели управљање ЈАТ-ом средином 2013. године. Од тада “нови” ЈАТ прави историјске губитке. У првој половини 2013. године, ЈАТ је имао пословни губитак од око 10 милиона евра. Нови Етихадов менаџмент је у другој половини године направио пословни губитак од око 39 милиона евра и добио субвенцију од око 3 милиона евра, тако да је ЈАТ у 2013. години имао укупан пословни губитак од 36 милиона евра.
Ово је цена неспособне владе коју плаћају сви грађани Србије. Подсећамо да је од пензионера у 2015. години по извештају Фискалног савета отето око 180 милиона евра. Барем 45 милиона евра од овог новца је отишло на, после Београда на води, мандатарев омиљени приватни пројекат: Ер Србију.
Прилози
AirSerbia – Напомене уз појединачне финансијске извештаје
AirSerbia – Билан успеха 2015.
Повезан текст
Лажни успех Ер Србије – историјски губитак ЈАТ-а 75 милиона евра у 2014. години
Konačno tekst koji se bavi važnim privrednim temama.
Što se tiče subvencija, čini mi se da je Vučić pričao da je to planirano kad su sklapali ugovor sa Etihadom i da je ograničenog trajanja (2 godine)
Zna li neko da li je to tačno?
I kakav je zvaničan stav DJB – šta raditi sa Air Serbia?
Subvencije su okončane početkom ove godine, u januaru ako se dobro sećam.
Er Srbiju treba sačuvati ali tako što će se dovesti profesionalan menadžment koji zna da radi svoj posao.
Subvencije jesu bile planirane, ali u ukupnom iznosu reda 80-ak miliona evra. Uz sve to, ne znam da li ova cifra uključuje povlašćenu cenu koju Air Serbia dobija od aerodroma i otpise obaveza prema aerodromu, pošto Air Serbia ne plaća usluge čak ni po tim povlašćenim cenama,
Živim za dan, kada će nakon što bilo ko objavi ovakav podatak, taj podatak da završi u novinama i na televiziji.
Danas su previše zauzete drugim bitnijim temama, poput ko je od politačara gde otišao na letovanje.
Pridruzujem se Tvojim nadama i zeljama!
JAT je ugašen 2003. godine i na njegovo mesto je došao Jat Airways koji je delimično privatizovan kada je Etihad kupio 49% akcija.
Ono šta vredi napomenuti je to da su gubici tako narasli iako je broj putnika skočio za čitavih milion. Uz subvencije Er Srbija je bila umogućnosti da nudi jeftinije karte i tako naruši princip slobodnog tržišta kao rezultat čega nekoliko avio-kompanija je napustilo Beograd. Na kraju krajeva, ne samo da građani (skupo) plaćaju Er Srbiju, već isto tako imaju manje izbora kada planiraju svoje putovanje.
Jako tužno ali ono šta većina ne shvata je to da ovaj model nije izdrživ i ako Er Srbija ne krene da pravi pare ove godine stvari će se znatno pogoršati. Posebno sada kada je Niš dobio letove!
Ista ili slična vlada na čelu sa Vučićem će biti do sledećih izbora. Teško nama.
Слично је и са јавним предузећем “Емисиона техника и везе” (ЈП ЕТВ), којем јавни медијски сервис РТС не плаћа емитовање за три своја програма још од одвајања 2010, док остали тзв. комерцијални емитери то морају јер би у противном били одмах искључени. Овим је нарушен принцип давања услуга свим емитерима под истим условима. При том, Влада субвенционише ТВ таксу РТС-у али не и ЈП ЕТВ. Истовремено, РТС је тражио накнаду за преносе скупштинских заседања, док за ЈП ЕТВ који је извршио дигитализацију Србије и мора да враћа кредите, није предвиђен ни динар, као и да РАТЕЛ-у плаћа високе надокнаде за коришћење фреквенција.
мр. Душан Марковић
члан ДЈБ
U poglavlju 23 za pristupanje Srbije EU postoji i “depolitizacija institucija i sprečavanje zloupotrebe političkog uticaja a to su samo neke od krupnih promena koje će se od Srbije tražiti da bi se povela borba protiv korupcije i stvorile nepristrasne, efikasne i odgovorne institucije. Brojanje usvojenih zakona, strategija i akcionih planova više neće imati toliki značaj.
U ozbiljne institucije spada i poštovanje obaveza koje je Srbija preuzela. Jedna od njih je i sprečavanje narušavanja konkurencije a naročito u aviosaobraćaju. Svojim subvencijama SNS je narušila ove zakone. A regulatorno telo za ovo Komisija za sprečavanje narušavanja konkurentnosti se prilikom ispitivanja slučaja Er Srbije obratila ne instituciji već kabinetu, tada prvog potpredsednika vlade!
Inače zakonodavstvo EU zabranjuje državnu pomoć avioprevoznicima i zračnim lukama osim u ograničenom broju slučajeva kada to poboljšava regionalni razvoj.
Samo jedna tehnička stvar. Za 2013. kaže se da je ostvaren gubitak od 10 miliona u prvoj polovini i 39 u drugoj polovini što je ukupno 49 miliona evra. Subvencija od 3 miliona evra bi učinila ukupan rezultat od -46 miliona evra, a ne -36 miliona evra kako je navedeno u tekstu.
Pozdrav
Samo ste zaboravili da pomenete da je projekat Er Srbije indirektno upropastio JAT Tehniku, jedinu firmu u Srbiji koja se bavi odrzavanjem aviona. Firmu u kojoj vedri i oblaci rezimski kadar na sigurnom kursu u propast, Firmu u kojoj mehanicari rade po 200 sati mesecno, bez placanja prekovemenog rada, da bi obezbedili isplatu stranacki zaposlene birokratije dovodene, i odmah za stalno zaposlene, bez potrebne skole i iskustva. Firmu koju su napustile sve velike musterije jer vise nije u mogucnosti da ispunjava ugovorene obaveze, ciji su hangari prazni, a iskljucivo nestranacki zaposleni na prinudnim odmorima, dok se o tome cuti.