Ауторски текст Привреда

Извоз насукан на владине таксе

„Низак водостај наноси штету пољопривредницима“, „Само Ђердап подиже водостај“, „Плитак Дунав паорима празни џепове“ – ово су само неки од узнемирујућих наслова у медијима последњих месец дана. Идентичних натписа било је и пре три, четири године. Проблем се стално понавља. Дунав се спушта толико да натоварене барже данима стоје, а извоза готово и нема.
Више од 80 одсто извоза тржишних вишкова житарица са српског тржишта превози се Дунавом, до луке Констанце, и даље морским бродовима до различитих крајњих дестинација. Низак водостај Дунава наноси вишеструку штету пољопривредницима.

Застој речног саобраћаја блокира извознике, а на домаћем тржишту обара цену кукуруза. Паори су двоструко на губитку. С једне стране губе због ниже цене кукуруза, који је њихов главни извозни производ, а са друге, увозна ђубрива и евродизел плаћају по знатно вишим ценама, јер их увозници допремају железничким и друмским саобраћајем, уместо јефтинијим – речним. О дугорочним последицама, рецимо, губитку купаца, због немогућности да се гарантују редовне испоруке, нико ни не говори.

А шта наша „брижна и реформска“ власт за то време ради? Шта је до сада урадила, да  барем ублажи ове проблеме који се, закономерно и циклично, јављају сваких неколико година? Вучићева власт додатним, непримереним наметима уништава конкурентност нашег аграра и читаве привреде, да би тиме хранила своју партократију, са купљеним дипломама.

Наша, „реформска“ Влада је 26. марта ове године (закључком 05 број 401-3347/2015, објављеном у “Службеном гласнику РС” број 30/15 од 27. марта 2015. Године) дала сагласност на Одлуку о лучким и пристанишним накнадама. Од 10. априла Агенција за управљање лукама почела је да наплаћује таксе, односно накнаде за извоз робе домаћег порекла, између осталог, и житарица и уљарица.

Извоз нам је већ у априлу пао за око десет одсто.

Претходна ДС-СПС власт увела је да се на туђу, увезену робу не плаћају царине и тиме их учинила конкурентнијим на нашем тржишту, а ова СНС-СПС власт увела је таксе и надокнаде на нашу робу коју извозимо и тако директно утицала да буде скупља и неконкурентнија на страном тржишту. Ови намети су уведени за сву робу која се транспортује речним путем.

Директор удружења “Жита Србије” Вукосав Саковић рекао је да  привредници не могу да разумеју како се то сви залажу за смањење и растерећење привреде, а уводе таксе које нису познате „ни у нашој, ни у међународној економији”. Саковић је добро приметио да нико разуман не отежава и не ограничава извоз производа којих има у изобиљу, већ је познато да се та ограничења уводе у ситуацијама кад је потребно да се заштити домаће тржиште и сачувају производи.

Шта би са Вучићевим предизборним обећањима о укидању сувишних агенција и растерећењу привреде?

Нове таксе служе да би се намириле нарасли и незајажљиви апетити партијских паразита запослених у мноштву непознатих и непотребних агенција и установа. Служе, на пример, за високу плату некадашње водитељке тв Пинк и учеснице ријалити програма која данас ради у државној Агенцији за управљање лукама.

Једино право и дугорочно решење је укидање неразумних такси и коначно регулисање тока Дунава. Продубљивање деоница са малом дубином, регулација спрудова, вађење потопљених ратних бродова, повећање капацитета преводница. На жалост, ова СНС-СПС власт брине само о својим личним интересима и то по систему „после нас потоп“.

Не дозволимо да до „потопа“ дође, доста је било њиховог бахаћења, подржите покрет Доста је било – Саша Радуловић на следећим изборима, јер то нам је свима „Последњи воз“.

Арсен Курјачки
дипл.инж.пољопривреде
координатор Јужнобачког округа покрета Доста је било

У прилогу
Oдлука о таксама на сајту Агенције за управљање лукама

ДЈБ Војводина

Коментариши

Кликни овде да поставиш коментар