Autorski tekst Privreda

Izvoz nasukan na vladine takse

„Nizak vodostaj nanosi štetu poljoprivrednicima“, „Samo Đerdap podiže vodostaj“, „Plitak Dunav paorima prazni džepove“ – ovo su samo neki od uznemirujućih naslova u medijima poslednjih mesec dana. Identičnih natpisa bilo je i pre tri, četiri godine. Problem se stalno ponavlja. Dunav se spušta toliko da natovarene barže danima stoje, a izvoza gotovo i nema.
Više od 80 odsto izvoza tržišnih viškova žitarica sa srpskog tržišta prevozi se Dunavom, do luke Konstance, i dalje morskim brodovima do različitih krajnjih destinacija. Nizak vodostaj Dunava nanosi višestruku štetu poljoprivrednicima.

Zastoj rečnog saobraćaja blokira izvoznike, a na domaćem tržištu obara cenu kukuruza. Paori su dvostruko na gubitku. S jedne strane gube zbog niže cene kukuruza, koji je njihov glavni izvozni proizvod, a sa druge, uvozna đubriva i evrodizel plaćaju po znatno višim cenama, jer ih uvoznici dopremaju železničkim i drumskim saobraćajem, umesto jeftinijim – rečnim. O dugoročnim posledicama, recimo, gubitku kupaca, zbog nemogućnosti da se garantuju redovne isporuke, niko ni ne govori.

A šta naša „brižna i reformska“ vlast za to vreme radi? Šta je do sada uradila, da  barem ublaži ove probleme koji se, zakonomerno i ciklično, javljaju svakih nekoliko godina? Vučićeva vlast dodatnim, neprimerenim nametima uništava konkurentnost našeg agrara i čitave privrede, da bi time hranila svoju partokratiju, sa kupljenim diplomama.

Naša, „reformska“ Vlada je 26. marta ove godine (zaključkom 05 broj 401-3347/2015, objavljenom u “Službenom glasniku RS” broj 30/15 od 27. marta 2015. Godine) dala saglasnost na Odluku o lučkim i pristanišnim naknadama. Od 10. aprila Agencija za upravljanje lukama počela je da naplaćuje takse, odnosno naknade za izvoz robe domaćeg porekla, između ostalog, i žitarica i uljarica.

Izvoz nam je već u aprilu pao za oko deset odsto.

Prethodna DS-SPS vlast uvela je da se na tuđu, uvezenu robu ne plaćaju carine i time ih učinila konkurentnijim na našem tržištu, a ova SNS-SPS vlast uvela je takse i nadoknade na našu robu koju izvozimo i tako direktno uticala da bude skuplja i nekonkurentnija na stranom tržištu. Ovi nameti su uvedeni za svu robu koja se transportuje rečnim putem.

Direktor udruženja “Žita Srbije” Vukosav Saković rekao je da  privrednici ne mogu da razumeju kako se to svi zalažu za smanjenje i rasterećenje privrede, a uvode takse koje nisu poznate „ni u našoj, ni u međunarodnoj ekonomiji”. Saković je dobro primetio da niko razuman ne otežava i ne ograničava izvoz proizvoda kojih ima u izobilju, već je poznato da se ta ograničenja uvode u situacijama kad je potrebno da se zaštiti domaće tržište i sačuvaju proizvodi.

Šta bi sa Vučićevim predizbornim obećanjima o ukidanju suvišnih agencija i rasterećenju privrede?

Nove takse služe da bi se namirile narasli i nezajažljivi apetiti partijskih parazita zaposlenih u mnoštvu nepoznatih i nepotrebnih agencija i ustanova. Služe, na primer, za visoku platu nekadašnje voditeljke tv Pink i učesnice rijaliti programa koja danas radi u državnoj Agenciji za upravljanje lukama.

Jedino pravo i dugoročno rešenje je ukidanje nerazumnih taksi i konačno regulisanje toka Dunava. Produbljivanje deonica sa malom dubinom, regulacija sprudova, vađenje potopljenih ratnih brodova, povećanje kapaciteta prevodnica. Na žalost, ova SNS-SPS vlast brine samo o svojim ličnim interesima i to po sistemu „posle nas potop“.

Ne dozvolimo da do „potopa“ dođe, dosta je bilo njihovog bahaćenja, podržite pokret Dosta je bilo – Saša Radulović na sledećim izborima, jer to nam je svima „Poslednji voz“.

Arsen Kurjački
dipl.inž.poljoprivrede
koordinator Južnobačkog okruga pokreta Dosta je bilo

U prilogu
Odluka o taksama na sajtu Agencije za upravljanje lukama

DJB Vojvodina

DJB Vojvodina

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar