Autorski tekst Pravosuđe

Neprirodno sustanarstvo tužilaštva i suda

Dobro je poznato da je u Srbiji stanje u pravosuđu, koje je jedan od temelja države, već godinama sve gore i gore. Vraćanje poverenja u pravosudni sistem jedan je od osnovnih zadataka u stvaranju uređene države.

Osim pritisaka na pravosuđe o kojima se već dosta govori i katastrofalnih posledica reformi koje su dodatno pogoršale ionako loše stanje u ovoj oblasti i pretvorile se u deforme sudstva, prilikom nove, temeljne i prave reforme pravosudnog sistema trebalo bi ispraviti i neke od anomalija koje su već decenijama prisutne u našem društvu i potiču iz još ranijeg doba.

Naime, trebalo bi razdvojiti sud od tužilaštva i fizički odvojiti zgrade suda od zgrada tužilaštva, jer taj decenijski zagrljaj socijalizma pruža argumente za osnovanu sumnju u pravdu i daje užasno ružnu sliku koja sugeriše poruku da ovde još važi princip „Kadija te tuži – kadija ti sudi“. Razdvajanjem sudova od tužilaštava bila bi upućena jasna poruka da je sud odvojen od javnog tužioca, odnosno odvojen od države, i da su to odvojene institucije, a ne da se kao do sada građanima i osumnjičenima stvara slika i utisak da one međusobno kolaboriraju na štetu građana ili osumnjičenih.

sud

Razdvajanje ovih ustanova ostavilo bi znatno bolji utisak kada je reč o tome da su odbrana i tužilaštvo ravnopravno tretirani pred sudom. Ovo je potrebno uraditi u svim slučajevima gde se u jednoj zgradi nalaze i sud i tužilaštvo. Tako će se prekinuti dosadašnja antipravna i necivilizacijska praksa koja se vidi i u svakodnevnoj komunikaciji u sudu kao što su npr. ustaljeno ponašanje da pre prozivanja i početka suđenja u sudnicu ulazi javni tužilac, odnosno zamenik javnog tužioca, i tamo sedi do početka suđenja. Kada građanin ili osumnjičeni (čiju prezumpciju nevinosti ne smemo ničim ugrožavati dok se ne dokaže suprotno), ugleda ovu sliku – to jest, da je javni tužilac ili zamenik javnog tužioca sam ušao u sudnicu i da već sedi u sudnici pre samog suđenja – pre nego što je osumnjičeni prozvan da uđe, on od samog početka postupka ne doživljava više ni sud ni presudu kao objektivnu i pravičnu, jer i pre samog suđenja sudija i tužilac već sede u sudnici, a okrivljeni i branilac ulaze u sudnicu tek kada budu pozvani od strane suda.
Ova antipravna praksa je i protivustavna ali je decenijski uzimala maha a da se na to niko nije obazirao, pa to koketiranje suda i tužioca naočigled osumnjičenog i branioca s jedne strane upadljivo ispoljava neprimerenu nadmoćnost države i suda nad građaninom i nad njegovom odbranom – braniocem, dok sa druge strane stvara i izaziva sumnju u očima građana u pravično suđenje i primenu zakona.

Toliko se često ova praksa može videti u našim sudovima širom države, decenijama unazad, da to ukazuje na potpuno nepoštovanje građana, Ustava, pravnog poretka, prava i zakona, i to upravo od institucija koje bi trebalo da štite zakon. Besmisleno je pozivati se posle na zakon koji kaže da su svi učesnici u sudskom postupku ravnopravni pred sudom, kada se u praksi i na licu mesta vidi da to nije tako.

Pitanje je, šta će tužilac u sudnici pre suđenja? Tada nikakvi argumenti ni objašnjenja ne mogu da razveju crv sumnje kod građana ili osumnjičenih da je sud pravičan. Ovakvo inače nedostojno i pristrasno ponašanje mora se posebno zakonski zabraniti i sankcionisati, da bi se sudskim institucijama povratio ugled i dostojanstvo, kao i uverenost u pravično suđenje, što bi svakako podstaklo vraćanje poverenja građana u sudove i pravosudni sistem.

Toni Čabraja
za pravni tim pokreta „Dosta je bilo – Saša Radulović“

Dosta je bilo

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Ideje, samo ideje i ništa više,
    Svak ko uđe u skupštini daje svoje ideje. Uredu, to je legitimno ali prvo se mora razmisliti da li su one sprovodljive u ovakvj konstelaciji političkih odnosa.
    Daleko prostiji,a za narod efikasniji postupak bio bi da je pokret DJB pre izbora učinio nešto praktično, jednostavno i efikasno.
    O tome sam govorio pre izbora ali niko da čuje.Evo da ponovim.
    U Srbiji ima oko 1800000 predmeta koji čekaju izvršenje neki su striji od 5 godine a neki čekaju i po 10 i više godina izvršenje.
    Zar nije mogao Saša i pravni tim DJB da odaberu jedan osnovni sud na primer u Surdilici, Raškoj ili Boru i odu tamo sa kamerama, novinarima i izaberu jednog člana DJB pa sa njim u SUD i lično upitaju predsednika suda što ovaj predmet čeka izvršenje već 6 godine?
    Tu akciju staviti na sajt da narod vidi neku zaista korisnu akciju i eto poverenja u DJB i novih 100000 simpatitera i glasača.
    Cifra potencijalno novih glasaca je procenjena statistički u odnosu na broj predmeta koji čekaju pravnu realizaciju.
    E to je dragi moji efektivna politika koju narod razume.

    • Samo da konstatujem da svi vasi komentari izgledaju kao da sam ih ja pisao. Ako ste sa juga Srbije mozda se cak i poznajemo…

  • Postoji li građanin Srbije koji veruje da Sudovi uključujući i ustavni sud u Srbiji sude po zakonu i da su nezavisni? Iko? Postoji li ijedan građanin koji veruje da tužilaštvo radi po zakonu? Ijedan? Ako postoji taj mora da je ovoga sekunda izašao iz aviona, voza, autobusa posle višedecenijskog odsustva. Onaj ko želi da napravi normalno sudstvo moraće krenuti od nule. Posle četvrt veka urušavanja nije preostao ni kamen na kamenu od pristojnog sudskog sistema. Javna je tajna da je po korupciji odmah iza centra Alesandra Vučića i njegove vlade sudstvo tik uz njega. Da stvar bude gora osim korupcije politički pritisci i instrumentalizacija sudova dodatno vrši destrukciju. Dakle početi od apsolutne nule.

  • @ QGO
    Hvala na osvrtu.
    Živim u sasvim drugom delu države. ali važno je da razmišljamo o istim problemima i kako ih praktično rešavati.
    Pozdrav

    @ immobil
    Izričito navodite:
    “Dakle početi od apsolutne nule.”
    Mi zakone imamo, kakve takve, problem je što se oni ne sprovode u život.
    Sprovođenje zakona ne traži nikakve reforme već samo odvažnost sudije da primeni zakon!
    Reforma sudstva je težak i rizičan posao koji treba da traje koliko i urušavanje.
    Jer ta reforma nije revolucija već evolucija svesti kako političara tako suda i naroda.
    E sad ja vas pitam: “A šta do tada”?

    • Ivane, mnoge privatizacije su sprovedene “po zakonu”, mnoge izmene urbanističkih uslova su urađene “po zakonu”. Mnogi stečajevi rađeni su “po zakonu”. “Zakoni” su donošeni u skladu sa potrebama nekih ljudi. Bilo bi jako dobro da postoji samo problem nesprovođenja zakona. Nažalost u Srbiji nije taj slučaj. Pitate šta onda? Ja nisam pravnik ali svakako da je izgradnja novog ili implementacija postojećih sistema drugih zemalja veoma osetljiv i dugotrajan posao. Čini se da treba primeniti oba procesa i revoluciju (od 0 krenuti da se gradi normalan sistem) ali i evoluirati postojeći. Taj dvostrani proces bi mogao omogućiti da se evoluirano staro i novo sudstvo integrišu u nekoj tački u budućnosti. To Vam je kao sa zdravstvom. Ono je potpuno trulo i nefunkcionalno. Tu je rešenje graditi novi sistem zdravstva uz evoluciju starog. Na kraju će se naći i integrisati. Čarobnih štapića nema. Kao da bušite tunel sa obe strane brda. Sa sudstvom je to teže jer ne postoji zdravo sudstvo odakle bi se pošlo. Zato se mora od početka. Formirati recimo V opštinski sud (ili koji već) od novih ljudi koji bi vukao proces evolucije ostalih sudova. “Naručene zakone” odmah ukinuti.
      Ali sa kojim kadrovima to uraditi? Jedna devojka pre nekoliko godina studirala je uporedno anglo-saksonsko i evropsko pravo na Kings koledžu (Kembridž) i Sorboni sa veoma dobrim uspehom – na vreme diplomirala sa pristojnim ocenama. Nikome ovde nije trebala iako je želela da radi ovde. Sada je advokat u Monaku. Takvi ljudi su oterani iz Srbije. Sa kim i čime ćemo jednog dana graditi sistem? Vreme ide, mladi i ambiciozni odlaze. DJB trči trku protiv naprednih i svega što oni predstavljaju ali trči i trku protiv vremena. Svakoga dana sistem truli ali svakoga dana Srbija gubi supstancu od koje se može graditi sistem.