Ауторски текст Правосуђе

Нема борбе против корупције без политичке воље

Предлог новог Закона о организацији и надлежности државних органа у сузбијању организованог криминала, тероризма и корупције Влада је посланицима Народне скупштине испоручила три нерадна дана пре почетка расправе. У свом образложењу Влада наводи да је Закон из 2002. више пута до 2013. мењан због уочених недостатака, али образложење не даје прецизне одговоре на питање шта су тачно били недостаци због којих је направљен.

vladimir-djuric

У Владиној Стратегији истрага финансијског криминала 2015 – 2016. наведено је да је један од недостатака постојећег законског оквира то што се финансијске истраге покрећу тек када су већ поднете кривичне пријаве, што отежава откривање и кривично гоњење, а омогућава склањање имовине у иностранство. У истој тој стратегији наводи се да је „постојећи нормативни оквир довољно широк да омогући паралелно покретање финансијске истраге од тренутка сумње у постојање кривичног дела“.

Зашто онда финансијске истраге нису већ по старом Закону покретане паралелно? Једини одговор је да није било истинске политичке воље. Зашто веровати да ће по новом Закону нешто бити другачије?

У истој Стратегији наведено је да недостатак представља и изостанак координације државних органа. Службеници за везу који се новим Законом уводе у битним државним институцијама јесу помак, али без политичке воље све ово осуђено је на ограничен домет. Недостају уверавања да те воље има.

Први корак била би на пример Савамала.

Да видимо ко су ти људи из, како рече премијер, „врха градске власти“, који су ноћу, као „комплетни идиоти“, рушили под фантомкама, да видимо има ли ту организованог криминала или корупције, с обзиром на то да се ради о великом пројекту који укључује располагање великом и вредном имовином у јавној својини.

У истој Стратегији, као недостатак наведено је и да се недовољно прати изношење имовине стечене кривичним делима у иностранство. Предлог новог Закона о томе не говори ништа. Зашто је мноштво међународних аката по којима Србија поступа и међународних организација са којима сарађује недовољно искоришћено? Одговор поново може бити само – недостатак истинске политичке воље.

Нови Закон предвиђа формирање посебних одељења за борбу против корупције у вишим јавним тужилаштвима у Београду, Новом Саду, Нишу и Краљеву. Интересантно је да је Краљево ту наведено највероватније грешком, јер је предвиђено да исто поступа на подручју Апелационог суда у Крагујевцу. У Владиној Стратегији истрага финансијског криминала 2015 – 2016. Крагујевац се наводи као центар ових активности.

А шта нам показује има ли политичке воље да се бори против корупције? Стање у тужилаштвима.

Државно веће тужилаца је још крајем септембра Влади проследило списак кандидата за шефове 29 основних и виших тужилаштава широм Србије. У њима је в.д. стање, а оно је основ за притисак на тужиоце, који немају сигуран мандат. Зашто би неко прихватио позицију заштићеног сведока пред јавним тужиоцем несигурног мандата?

Нови Сад нема именованог вишег јавног тужиоца који треба да именује руководиоца Посебног одељења вишег јавног тужилаштва за сузбијање корупције. Предлог кандидата налази се на Влади још од новембра 2015. Шта је спорно са избором вишег јавног тужиоца у Новом Саду? Опет недостатак политичке воље. И калкулисање.

У интервјуу за „Политику” средином септембра, министарка правде је најавила да ће недостајући јавни тужиоци бити именовани на првој седници редовног заседања Скупштине. Два месеца касније питамо можемо ли министарку држати за реч?

Корупција и организовани криминал су највећи друштвени приоритет и најшире распрострањена бољка. До те мере, да је најбоље не петљати се у било шта, снаћи се и прилагодити, јер некоме ћеш стати на жуљ. Немогуће је промашити, јер толико је тога. Било би нам заиста драго да грешимо у процени ограничености домета ових законских предлога, али сигнала о недостатку политичке воље је превише.

Владимир Ђурић
народни посланик
члан покрета “Доста је било”, Нови Сад

ДЈБ Млади

ДЈБ Млади

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Unapređenje ovog zakona je važno.
    – Prvo zbog nas samih
    – Drugo jer smo to u obavezi zbog pristupanja Srbije EU
    “Poglavlja 23 i 24 biće među najzahtevnijim za usklađivanje u pregovorima o članstvu sa EU, ali i ključna za izgradnju efikasne pravne države.
    Depolitizacija institucija i sprečavanje zloupotrebe političkog uticaja samo su neke od krupnih promena koje će se od Srbije tražiti da bi se
    povela borba protiv korupcije i stvorile nepristrasne, efikasne i odgovorne institucije. Brojanje usvojenih zakona, strategija i akcionih planova
    više neće imati toliki značaj. Članice EU će želeti da se uvere da zemlja ima upravo takve institucije, da je u stanju da sprovede preuzete
    obaveze i da je proces reformi nepovratan….Zato je doneta odluka da se ova poglavlja otvaraju na početku i zatvaraju na kraju pregovora…Bez
    odgovarajućeg napretka u ovim oblastima neće se dozvoliti ni napredak u pregovorima u celosti…
    Poglavlje 23 obuhvata reformu pravosuđa, antikorupcijsku politiku, osnovna prava i prava državljana EU. To uključuje stvaranje nezavisnog,
    nepristrasnog, profesionalnog i efikasnog pravosuđa, kao i sistemsku borbu protiv korupcije sa uspostavljenim efikasnim institucionalnim
    okvirom i zakonima. U borbi protiv korupcije biće ključno da Srbija kontinuirano ostvaruje rezultate, da istrage rezultiraju presudama i da se
    procesuira “korupcija na visokom nivou”, kao što je to Hrvatska učinila kada je pred sud zbog korupcije izvela nekadašnjeg premijera Ivu
    Sanadera. Biće važna i prevencija korupcije, a u okviru toga bitno mesto će imati i sprečavanje sukoba interesa, finansiranje političkih partija,
    postupak javnih nabavki i druga pitanja povezana sa problemom zloupotrebe političkog uticaja.
    Jedan od izazova biće i reforma javne uprave u kojoj je izražen problem politizacije, odnosno postavljenja državnih službenika kroz kanale
    političkih stranaka.
    U oblasti osnovnih prava tražiće se bolja zaštita ljudskih prava, a Srbija će morati da uloži napore kako bi unapredila položaj manjina.
    U okviru poglavlja 23 biće važno i pitanje nezavisnosti i slobode medija.
    Poglavlje 24 – bezbednost i Šengen Ovo poglavlje obuhvata 11 oblasti – spoljne granice i šengenski sistem, migracije, azil, vize, policijsku
    saradnju, borbu protiv organizovanog kriminala, trgovine ljudima, terorizma i droga, kao i sudsku saradnju u građanskim i krivičnim stvarima i
    carinsku saradnju”
    Ovakav zahtev EU SNS misli da samo formalno odradi – usvajanjem zakona ali ne i njegovom efikasnom i efektivnom primenom
    “Nedostatak političke volje” u prevodu na uobičajeni srpski znači:
    – kukavičluk
    – neznanje
    – lenjost

    • Slažem ste sa Vama u najvećem delu, jer to što ste napisali to je tako. Ne slažem se da političku volju treba definisati kao kukavičluk, neznanje i lenjost iako toga ima koliko hoćete. Radi se jednostavno o rešenosti i spremnosti da se problem rešava, a toga nema nigde osim u marketinške svrhe, sporadično i selektivno. Rešenost podrazumeva jasnu i čvrstu odluku da se korupcija suzbija svim sredstvima na svim nivoima, pre svega na najvišem, a spremnost podrazumeva postojanje i unapredjenje sposobnosti da to i uradite.

  • Nepostojanje političke volje za suzbijanje korupcije je ključni problem našeg društva i države, koji je pod vlašću naprednjaka dostigao kritičan nivo. Sporadični slučajevi otkrivanja i procesuiranja, najčešće “sitnih” slučajeva se bombasto reklamiraju u tabloidima, čime se hrani gladan narod, održava se rejting i pokušava se sa obmanom evropskih zvaničnika, koji i i nisu nešto preterano uzrujani zbog toga. Pogledajmo samo šta je u konačnom sa spornim privatizacijama, zapitajmo se ko u Srbiji radi i kako dobija najprofitabilnije poslove, osvrnimo se na to ko je i kako dobio posao u javnom sektoru u poslednjih nekoliko godina, Paralelno, stiče se utisak i sistematski, najvažnije poluge države za suzbijanje korupcije – policija, službe bezbednosti, pravosudje se urušavaju iz dana u dan.

    Autor je dobar primer naveo iz Novog Sada koji već dugo nema višeg tužioca, a lica koja su u vd statusu se vežbaju u poslušnosti preko svake mere. U istom tom Novom Sadu, kao i u Nišu i još nekim većim i manjim gradovima, ne tako davno, na mesta načelnika policijskih uprava, po nekoliko godina nije bilo postavljenja već su ove važne dužnosti obavljali – vršioci dužnosti. Svaki dobronameran gradjanin koji iole poznaje stanje u ovim institucijama ima mnogo razloga za brigu. Deklarativna borba protiv korupcije o kojoj vlast trubi 24 sata 7 dana u nedelji, ne može da donese ništa dobro. Formiranje posebnih (čitaj specijalnih) tužilaštva i združivanje istražnih organa, donošenje novih zakona, strategija akcionih planova, itd, biće još jedno zamajavanje naroda i drugih posmatrača. Lepo narod kaže – riba od glave smrdi.

  • Mislim da često menjanje zakona i represivne metode (hapšenje kvazi biznismena) neće dati rezultate. Svi se sećamo dilera po ulicama. Policija i sudovi im ništa nisu mogli. Samo su jednog dana nestali sa ulica.
    Tako i sada. Dok se ne uredi sistem i stvori ambijent za regularno poslovanje korupcija će samo napredovati.

  • Zašto stvari ne zovete pravim imenom? Ne radi se o tome da nema političke volje, da je neko kukavica, lenj ili da, jadan, ne zna gde se nalazi, nego da su političke stranke, sve odreda u i oko vlasti, centar korupcije i organizatori besomučne, permanentne krađe. A i one koje nisu na vlasti jedva čekaju da je se dočepaju iz istog razloga. U svakoj javnoj instituciji i preduzeću, odvija se veća ili manja organizovana pljačka, gde deo odlazi centrali, velikom mafiozu, a deo, naravno, svakom kriminalcu ponaosob. Imovina svih, ali bukvalno svih koji su se dočepali i najmanjih javnih fondova ili bilo koje vlasti to jasno pokazuje. Naravno, kriminal nije samo u politici, već i u policiji, pravosuđu, biznisu svuda. Toliko je osion da se i ne krije. Zato se ne primenjuju zakoni, jer bi kriminalci trebali sami sebe da hapse, sami sebi da istražuju, oduzimaju teškom štednjom stečenu imovinu sebi, svom bratu, mami, tati… To je rupa u saksiji, a “Nema političke volje”, ukrasna nalepnica na njoj.

  • Nema borbe protiv korupcije /i kriminala/ bez donosenja ZAKONA O POREKLU IMOVINE.
    Strategije, akcioni planovi i zakoni sa komplikovanim procedurama su samo ZAMAJAVANJE naroda i ODLAGANJE utvrdjivanja nacina na koji su se pojedinci u vlasti i opoziciji obogatili baveci se politikom.
    Goli i bosi, u patikama i izlizanim farmerkama usli u politiku a sada su bogati ljudi.
    Kako?
    Odgovor je ZAKON O POREKLU IMOVINE.
    Zato ga sve politicke stranke obecavaju ali kad dodju na vlast – ne usvajaju.
    Po onoj narodnoj: Vrana vrani oci ne vadi, svim ucesnicima u vlasti od DEVEDESETIH DO DANAS nije u interesu donosenje ZAKONA O POREKLU IMOVINE.
    Poslednji rok koji je dao AV je do kraja ove, 2016.godine.
    Tako je nezapazeno prosao i podatak drzavnog revizora RADOSLAVA SRETENOVICA da je za samo SEST GODINA pronevereno 59 milijardi evra.
    Ostala je nada da JEDINO DJB hoce, a nema ni ko drugi, da u skupstini i predsednickoj kampanji tema bude upravo donosenje ZAKONA O POREKLU IMOVINE, da makar deo opljackanog bude vracen narodu.

  • Drago mi je da sam pokrenuo dobre komentre oko termina “nedostatak političke volje”.
    Do sada se svaka politička raprava završavala kad neki političar ili slična javna ličnost kaže ovu za njih magičnu formulu.
    Kroz Pokret DJB imamo mogućnost da razotkrijemo šta ta formula zapravo znači. Svako od nas komentatora je dao neko tumečenje.
    Šta je zajedničko?
    1. Svi odreda imaju negativnu konotaciju!
    2. Svi odreda smatraju da kad neko kaže “nema političke volje” proces rasprave nije završen već da onaj koji je formulu izgovorio želi da se na nečastan način izvuče iz dalje rasprave.
    Mislim da smo našim komentarima stvar pokrenuli i pomogli aktivistima DJB da ovu formulu ne koriste zbog njene neprincipijelne konotacije.

  • Uvek sam se pitao kakva je to uloga “političke volje” u onome što se u jednoj državi dešava. Da li otsustvo te volje znači da su političari i njihove stranke, posebno oni vladajući, ogrezli u kriminalu i korupciji, nikako drugačije to ne mogu da protumačim? Da li to znači i otsustvo političke volje da Srbija postane pravna država u kojoj vladaju pravo i institucije u službi građana koji su ih birali? Da je Srbistan država u kojoj vladaju pravo i državne institucije a ne u suštini autokratski pojedinci i režimi zamaskirani u demokratske kostime “politička volja” se nebi smela ni pominjati.

  • Iskreno mi uvek čekamo da nam neko iz Evrope napiše kroz poglavlja o pridruživanju Evropskoj Uniji šta treba da uradimo.Tako su nam kupili preduzeća i otpustili radnike, a mi nismo znali da otpustimo neradnike a zaposlimo radnike.Čitajući vaše komentare,ja vidim da smo svi za to da korupcija i kriminal u našoj zemlji bujaju ali da mi ne znamo kako to da rešimo.Nikad nisam voleo Djindjića ili ljude oko Djindjića ali pazite nakon 05.Oktobra je Djindjić vršio sa Batićem pritisak na Leposavu Karamarković pritisak da se smene sudije Vrhovnog suda.Opravdanja sudstva su bila da se izvršna vlast ne sme mešati u sudsku vlast.Nakok toga je Djindjić ubijen od strana paravojnih formacija koje su ispreplitane sa Državnim organima.Nakon toga korenje korupcije i kriminala više nije moglo da se poseče.Pazite hapšenje Miškovića je šarena laža.AV hapsi Miškovića a Cane Subotić mu je svedok saradnik.Čume svedok saradnik kupio deo FON-a državnog univerziteta.Drži sve kockarnice u Beogradu.Ja vas pitam ko je ovde lud.Da bi se iskorenila i korupcija i kriminal u jednom društvu treba da se preko noći pohapsi vrh sudova,policije,političari koji su kriminalci.Tu nema on je njegov rodjak,prijatelj urgiraj da ga puste.Država treba da bude iznad svih.Svi da je se plaše i da je poštuju.Kad kažem Država,mislim organi Države.
    Samo da dodam,ja sam mladji čovek.Mi smo napaćena generacija.Odkad smo se rodili ovako je u Državi Srbiji.Skinite glavne loppve koji su se infiltrirali u sve Državne pore i postavite mlade ljude bez i jedne mrlje u karijere,poštene,odvažne pa ćete videti kako sve dobro funkcioniše.A nemojte da na odgovorna mesta postavljate slinave mamine i tatine sinove koji su kupili diplome i seli na tatina i mamina mesta ko da im to pripada rodjenju.
    Najveća nebuloza u Srbiji je što Srbija školuje hiljade dobre i pametne dece i daje im subvencije kroz školovanje na budzetu a onda na Državnu odgovornu funkciju postavi neku maminu mazu koja je kupila diplomu privatnog fakulteta.Ne zaboravite da je Živojin Mišić komandovao kada je vodio vojsku u Rat sa vojsko “za mnom” a ne napred vojsko.

    • Gradjanine:
      Korupciju u jednoj drzavi uopste nije lako savladati pogotovu kad je ovako duboko ukorenjena u sistem . Dodatni problem je sto se mi radjamo i umiremo u korupciji vekovima [nepravda , privilegija , lopovi , paraziti to je uvek bilo i bice cesto se cuje kod nas] . Zato je , kao i u svakoj drugoj prilici , taktika borbe od kljucnog znacaja jer budimo sigurni druga strana nece sedeti skrstenih ruku kao sto nikad i ne sedi.Naime dok mi sedimo udubljeni u svakodnevne probleme kancerozno ili koruptivno tkivo i dan i noc gradi infrastrukturu koja je jedini garant njihovog opstanka . I kad jednog dana pocne borba protiv korupcije sredstva i tehnike borbe su na strani korupcije jer oni potplacuju , zastrasuju , kindapuju i ubijaju a drzava to ne sme.Njihovi budzeti su skoro neograniceni dok drzava koliko odvoji odvoji za te svrhe.Akcije njihovih aktivista kostaju desetine i stotine hiljada evra dok policajci i sudije jedva sastavljaju kraj sa krajem . Ne zaludjujmo se da je dovoljno da pobedi ova ili ona opcija pa je sve reseno . Tada borba tek pocinje a kakav ce biti ishod rata nikad nije izvesno.
      Svidja mi se tvoj stav da postoje mamini i tatini sinovi tojest da se pripadnici jedne generacije ne razlikuju samo po visini,obrazovanju , lepoti i sl. vec i nacinu odgoja sto je kljucna stvar za razvoj jedne licnosti . Naime dok jedna velika grupacija “vezba”realni zivot od rodjenja i skuplja iskustva za to vreme mala podgrupa zivi u virtuelnoj realnosti izobilja , prezasticenosti i idealne topline vlaznosti i vazdusnog pritiska regulisanog spolja i takoodje skuplja iskustva na osnovu kojih u svojoj glavi stvara sliku stvarnosti [ naravno pogresnu ] . Mocni roditelji ih preko “strike”zaposljavaju na odgovorna mesta i oni deluju onako kako znaju.Niz takvih destruktivnih tacaka u sistemu doprinose opstem urusavanju kao pazljivo postavljen eksploziv na stubove nosace neke gradjevine .

  • Kada kažete “nema političke volje” to imlicira da postoje neka ljudska bića koja su svesna potrebe za poretkom ALI ETO NEMAJU POLITIČKE VOLJE”. Premisa Vam je pogrešna. Ne postoje ljudska bića u Srbiji već amebe i to iz roda entamoeba histolytica (režim) koja nemaju niti mogu imati svest pa samim tim ni političku volju. Entamoeba Histolytica je vrsta ameba koja vlada ostalim amebama iz drugih rodova. Posebno je virulentna Entamoeba Histolytica Vicici koja izlučuje egzotoksin koji preko vektora (medija) razara CNS (rudiment) ostalih ameba iz ekološke zajednice.

  • Poštovani Gorane,
    Vi i ja se odlično slažemo. Nije to lak posao ali se mora početi. Da bi se počelo ključni preduslov je da se prvo otvore oči narodu da počnu da glasaju kako bi se u Skupštini čuo glas, a samim tim i na RTS-u i drugim televizijama, od nekih ljudi koji moralni i pošteni. Pink televizija, Hapy televizija, Informer, RTS-u većem delu pravi od gradjana poslušne sluge koje se plaše. Plaše se da će izgubiti i ono malo penzije, da će izgubiti posao. Isti slučaj kao i sada je bio i kad je na Vlasti bio Slobodan Milošević Možda neki njegovi potezi u unutrašnjoj politici nisu bili loši, u spoljnoj politici po mom mišljenju su bili katastrofalni. Opet navodim reči jednog od advokata koji je branio mnoge političare a to je Srdja Popović koji kaže da su nakon smene Slobodana Miloševića sa vlasti, ljudi koji su bili oko njega a koji su radili možda i neke poslove na ivici zakona osnovali tajno društvo “Troja” koje je imalo zadatak da se uvuče u redove Demokrata i da nastavi da uživa svoje povlastice koje su imali. Ovi ljudi su se uvukli u sudove, policiju, Vrhovni sud, republičke i opštinske organe. Uvukli su se zbog bojazni da i oni završe u Hag-u. Nemojte me pogrešno shvatiti da ja sad propagiram odvodjenje u Hag a ne sudjenje u našod državi. Ako malo bolje pogledate, ljudi koji su bili za vreme Slobodana Miloševića moćni, ostali su tu i dan danas, samo što im se pridružio jedan deo novopečenih DOS-ovaca koji je prihvatio takav način bogaćenja. Dakle, ti ljudi vrše opstrukciju da Država krene napred. Ne postoje kod nas Demokrate, Naprednjaci, SPS-ovci. Postoje lopuže i ljudi koji rade. Pogledajte od Sportskih Saveza, preko Opštinskih organa i Političku scenu i sve će vam biti jasno. To su jako opasni ljudi. To su ljudi koji stalno drže narod u tenziji i plasiraju priče treba se prikloniti Rusiji, treba se prikloniti Evropi. Ne treba ništa spektakularno uraditi, već skloniti ove ljude sa scene. To nije ni malo lak posao za bilo koju vlast. Kao prvo vidite da SNS-u sa SPS-om ne pada napamet da to uradi zato što je većina njih upravo slizana sa tom grupom ljudi. Dakle, treba se maksimalno truditi prvo da se otvore oči narodu, da se pošten svet ujedini i onda da se krene u hapšenja. Tu nema drugog rešenja.