Ништа у Србији тако добро не успева као увођење нових намета грађанима уз измишљање небулозних оправдања. Уместо да држава буде сервис и омогућава сигурност, грађани је све чешће доживљавају као армију бирократа која се сваког јутра буде искључиво са идејом како и по ком основу да грађанима отму још који динар. Обавезна замена таблица на колима следеће године је не много креативан и већ виђен начин да грађанима поново завуку руку у џеп.
Након што су путарине недавно поскупеле за 10 одсто, овај бахати удар на грађане коштаће сваког власника аутомобила око 4.000 динара, под условом да у међувремену бирократија не повећа цене таблица и не подигне таксе на издавање нових саобраћајних дозвола и регистрационих налепница. Власт од овог најновијег харача намерава да профитира око 62,55 милиона евра за око 1.965.000 аутомобила колико је регистровано у Србији по последњим подацима.
Мораћемо да мењамо таблице, јер постојеће имају посебне карактеристике напредне функционалности којој гарантни рок истиче већ након седам година. Таблице са напредним карактеристикама сасвим су примерене и возном парку грађана Србије и квалитету и распрострањености мреже српских аутопутева. Нема везе што нам је путна мрежа неразвијена, што смо се презадужили за делимичну покривеност једним ипо аутопутем. Небитно је што су нам лимити обавезног осигурања у саобраћају међу најмањима у Европи, јер и то нам је прескупо. Неважно је и то што се путници у јавном превозу осигуравају на минималне, законом прописане износе који су довољни тек за пристојну сахрану. Битно је да заменимо таблице, чим истекне гаранција на ове које сви грађани природно још увек називају новим.
Формални разлог за замену таблица је седмогодишња гаранција коју је 2011. године Завод за израду новчаница дао на посебну фолију којом су пресвучене. Наводно ће се протеком те гаранције угрозити читљивост таблица. Звучи нормално? Сигурно познајете некога ко у кући као сувенир има неке старе регистарске таблице из половине прошлог века. Јесу ли читљиве? Јесу, наравно. У већини европских држава таблице на аутомобилима мењају се појединачно, кад се оштете, јер се државна администрација не усуђује да грађане вуче за нос и организује акције овако очигледне масовне пљачке грађана.
Штос наравно није у техници, већ у бирократији. Као оно када Павле Вујисић у „Ко то тамо пева“ лицемерно каже: „Прописи су прописи!“. Реч је о фамозном члану 55. Правилника о регистрацији моторних и прикључних возила који у ставу (1), тачка 2) сасвим једноставно прописује да ће се „регистарска таблица заменити новом регистарском таблицом кад протекне седам година од дана њеног издавања, кад се изгуби, украде или буде уништена“.
И ту, наравно, није крај, јер не само да ћемо мењати таблице, већ ћемо морати мењати и саобраћајне дозволе. Јер, зашто би држава издала само нове таблице истих регистарских ознака, када могу одмах да узму још пара од грађана и на замену регистарске ознаке, што са собом одмах повлачи и замену саобраћајне дозволе!? Сасвим је јасно да је намера власти отимање новца јер да није тако грађанима би се принудно продавале таблице са истим регистарским ознакама. У Члану 55. поменутог Правилника издавање нових таблица са истим регистарским ознакама забрањено је само ако се ради о губитку или крађи таблица и то у периоду од наредне две године. Формално, чак и ако прихватимо да се таблице због истека гаранције на фолију морају мењати, нема препрека да се задржи иста регистарска ознака, па самим тим и саобраћајна дозвола. Донесем нове таблице и у замену добијем новије. Са друге стране, Члан 11. Правилника налаже издавање нове саобраћајне дозволе уколико дође до промене било ког податка који је уписан на њу или у њен микро – чип. И власт је смислила како да промени податак који намеће замену. То се зове креативна бирократија.
Покрет Доста је било ће кад дође на власт променити законе који служе само за отимање новца грађанима. У међувремену, нећемо им без речи дозволити да нас вуку за нос. Моћ грађанског отпора не треба потцењивати јер уплашена бирократија попушта под притиском. Доказ за то су бар привремено одустајање од помоћне полиције и обећање да ће умањити децембарске рачуне за струју, које нам је испоручио неспособни партијски кадар Александра Вучића.
Владимир Ђурић
народни посланик
члан покрета “Доста је било”, Нови Сад
U ovoj rečenici:
“Сасвим је јасно да је намера власти отимање новца јер да није тако грађанима би се принудно продавале таблице са истим регистарским ознакама.”
umesto “bi se prinudno prodavale”
treba da stoji
“ne bi se prinudno prodavale”
Zar ne?
Podržavam vaš optimizam i iskreno se nadam da će ovom ludilu doći kraj ali sigurno ne brzo.Tanka je granica između mučenja u ovom provizorijumu od države i trajnog iseljenja.Većini ljudi je automobil neophodan i jednostavno će platiti…Ja i ne znam kako da protestujemo…samo se nerviram i na kraju platim.
i plus prva pomoc 1500 din
“У већини европских држава таблице на аутомобилима мењају се појединачно, кад се оштете, јер се државна администрација не усуђује да грађане вуче за нос и организује акције овако очигледне масовне пљачке грађана.”
Podrška. Gori su od Turaka.
Држава Србија или у преводу ”Суперхик”.
(За оне млађе ради се о суперхероју из Алан Форд-а који отима од сиромашних да би дао богатима).
Не знам како је у другим земљама, али ево како је то у Данској. Купите аутомобил, региструјете (обично само дођете и одвезета га у заказано време када је све завршено, они то ураде уместо вас). Све док сте власник аутомобила, док је у возном стању, нема пререгистације, обнављања регистрације и сл. Једина обавеза коју имате је технички преглед: код новог аута након прве 4 године, после сваке друге, а код половног сваке друге. И наравно, ако то желите, годишњи сервис.
Тако, на улицама Данске и данас можете видети старе регистрације, из шездесетих, седамдесетих, које су црне боје и потпуно легалне (додуше, нема их много). Данашње су беле боје са плавом ЕУ траком, а видећете исте такве без те траке.
Дакле, нема отимања новца на начин на који се то ради у Србији, заменом целог сета нечега: биле то личне карте, регистрације, пасоши и сл.
Ако сте власник аутомобила, осим поменутог добровољног сервиса (код новог аутомобила ако желите гаранцију, обавезан је) и техничког прегледа, плаћате полугодишње “зелени порез” (grøn afgift) а чија је висина у складу са бројем км које тај тип аутомобила прелази по литру горива. Да не дужим, за бензинац који прелази најмање 20км/л, плаћате прерачунато 42 евра, а дизел изнад 32 км/л свега 18€.
На другој страни највећи “зелени порез” плаћате на аутомoбиле који прелазе најмање по литру: бензинац испод 4,5 км/л 1.455€ на 6 месеци, а дизел 2.160€ (испод 5,1 км/л). Па ко воли, нек´ изволи.
Inače je priča sa ovim tablicama smehotresna. Dačić, tada ministar policije, se hvalio dizajnom i rešenjem, a u praksi smo imali cirkus. Na stranu što su se odlučili za nepostojeći grb i bespotrebno stavljanje ćirilice ispod “grba” (ako su hteli ćirilicu, onda lepo kao u BiH, koristimo samo slova koja su svojstvena i srpskoj latinici i ćirilici). Prvi veliki problem je sam font – debela i masna slova, teško čitljiva s daljine. Drugi je nomenklatura. “Genije” je rekao da se ide po principu “tri cifre dva slova”. Onda je drugi “genije” zaključio da imamo samo 22 latinična slova bez dijakritika (oznaka) i da sa dve pozicije imamo samo 484 kombinacije (22 na kvadrat), tj. 484.000 mogućih kombinacija za Beograd koji ima više od pola miliona kola. I umesto da samo dodaju 4. poziciju za broj i time povećaju broj kombinacija na 4.840.000, prvi ili treći “genije” odlučuje da doda još 8 karaktera – Č, Š, Đ, Ž, W, X, Y, Ć, pa dobijamo ukupno 30 slova i 900.000 kombinacija. O nakaradnosti i nepraktičnosti tablica sa “ć, č, c, w” ne treba trošiti reči! Ali tu nije kraj… Čim su uvedene, posle mesec dana, taksistima su morali da ponude četvorocifrene tablice zbog ograničenja broja. Pa nas vraća na početak priče o “genijalcima” svih naših vlasti – zašto nisu odmah uveli tablice sa prostim latiničnim slovima i kombinacijom 4 broja, dva slova? Ili kojom god drugom koja je funkcionalna na ovom kontinentu. Umesto toga, imamo proizvod naše partokratije, nesposobnjakovića i takojevića.
Najveći broj naših građana ne ume da pročita XY (čitaju HU) a W je kompletna zagonetka. Tako to biva kad su na vlasti polupismeni.
Zato sto nema odgovornosti. Prosto
Rešenje za ovaj jednostavni problem se moglo prepisati iz Francuske.
Znate koliki je Pariz… Ko bi mogao da napravi tolike “PA” tablice.
Jednostavno su ti veliki gradovi podeljeni na delove, svaki ima 2 broja i neki znak, kao grb.
Na primeru Beograda, jednostavno naprave B1, B2, B3…
Odlicno.svako ko moze i ucestvuje na auto forumima,neka posalje link za ovaj tekst,ili prijateljima koji su vozaci
Treba samo jedan da pokusa da pokrene citav narod i da se srusi vlast,a dok se to ne uradi ubice nas njihovim nebulozama i glupostima!
Registrovao sam auto prosle godine-dobio sam nove tablice i saobracajnu… da li treba da menjam tablice…saobracajnu
Da, za 7 godina.
Није та одредба стављена само због узимања пара од народа.
Стављена је јер су паметњаковићи ставили погрешан државни грб на таблице, па су на тај начин мислили да се не мењају одмах таблице већ да се то одложи.
Наравно, када се једном нешто стави у законске норме, тешко је мењати а мора да се примењује.
Тако је и у време Хитлерове владавине постојала правна држава (и то каква) али није постојала владавина права.
Зато су нам потребне корените промене, од промене изборног система па на даље.
Само џаба ја овде куцам…
Da će da vrate stare tablice sa ciframa, pa da platim. Šta je njima falilo?
I naravno, kako sam u zaključku teksta napisao – pritisak javnosti daje rezultate. Najnovija vest (http://www.blic.rs/vesti/drustvo/produzen-rok-zamena-registarskih-tablica-odlozena-za-dve-godine/6mmep7t) je da je Nebojša iz Beograda odlučio da se rok za zamenu tablica pomeri za dve godine. Licemerno je, naravno, njegovo prozivanje prethodne vlasti, jer ministar unutrašnjih poslova za vreme čijeg mandata je donet Pravilnik sa propisanom zamenom tablica nakon samo sedam godina je njegov kolega u Vladi, aktuelni ministar spoljnih poslova, Ivica Dačić.
Ne treba im nista verovati. Tako su rekli za RTS ili da penzionerima nece dirati penzije. Sustina i nije u odlaganju nego u nakaradnoj izmisljotini i otvorenoj pljacci gradjana koja vredja zdrav razum. Sto se mene tice,ovo je samo jedna od nenormalnosti vezane za saobracaj i namete, ima ih jos bezbroj. U 21om veku kada su SUS motori na pocetku kraja svoje karijere,u Srbiji se prevoz automobilom smatra luksuzom a ne potrebom modernog coveka.
Svakome ko nije član SNS je jasno da birokrate na svim nivoima u aktuelnoj vlasti, (po ugledu na one iz Brisela) samo sede i smišljaju kako da od naroda uzmu što više para.Mada po tome ispada da su ”pametni’,’ ipak u mnogo slučajeva su pokazali svoju nestručnost, neznanje i nekompetentnost za posao koji obavljaju. Najbanalnij-i primer debilnosti je određivanje skraćenica oznake za registraciona područja.Tako je samo nepismen mogao da za Bečej i Bogatić odredi skraćenice koje se razlikuju samo u crtici na slovu tj. Bečej- BČ, a Bogatić-BĆ, ili Vršac-VŠ i Vrbas-VS.Eto već probblema kada treba identifikovati učesmika koji se udaljio sa mesta nezgode….Što bi jednostavnije, kad može komlikovanije.
A sta cemo sa propusnicama za parking,auto put,karticama za sipanje goriva,saobracajnim znacima sa registarskim tablicama za odredjena parking mesta,sa ljudima koji su doplatili da imaju odgovarajucu slovnu oznaku……
Skoro sam imao posla sa ovim “službenicima” i njihovim kolegama sa carine.
Naime, uvezao sam automobil, što ću posebno opisati u jednom blog-u.
Ponašanje im je kao da ti radiš za njih, a ne oni za platu koju izdvajaju od poreza i tih dažbina koje običan građanin uplati za raznorazna dokumenta i sl.
O carini imam posebne “pohvale”.
Da smo pravna država celokupne dažbine i proces carinjenja itd. bi stigao direktno licu koje je uvezlo automobil sa naznakom zbog čega nešto plaća i koliko, ali je kod nas celokupan sistem tako postavljen da je legalizovana pljačka i utaja poreza, bar se meni tako čini. A špediteri su samo tu da bi olakšali taj proces, a ne uvoz (naravno na osnovu trenutno postavljenog sistema).
Eto jedne teme o kojoj jako lako možete da dobiijete podatke.
Da ne pričamo o “čašćavačkoj politici”, da je tako nazovem, koja vlada na našim carinarnicama…
Tako oni i kad im istekne garancija na televizor kupe novi, a stari bace. Razumem da postoji mogućnost da se folija pohaba, ali svejedno moraš otići na tehnički pregled pre obnove registracije. Zašto ne bi sastavni deo tehničkog pregleda bio i provera pohabanosti folije?
Poštovani,
Ko je od poslanika “Dosta je bilo” u odboru za saobraćaj ako postoji u Narodnoj skupšzini Republike Srbije? Želim da se obratim dopisom sa još jednom idejom! A to je UKIDANJE peronizacija koje plaćaju putnici autobuskim stanicama! Peronizacije su IZMIŠLJENI namet za građane, putnike (čitaj sirotinju, đake, studente…). Na primer, BAS-u se daje 150 dinara harač, samo da bi se ušlo na stanicu, tako je i u Nišu, Požarevcu i td. Nigde u evropi autobuske stanice NISU ograđene kao kod nas, već su slobodne i otvorene za građane! Pogledajte šta se događa na stajalištu na Autokomandi, neko može da pogine koliko ljudi čeka kako bi izbegli harač od 150 dinara -putovao ne putovao! Na BAS-u su toliko bezobrazni i bahati, pa su išli do toga da postave novu visoku ogradu koja je od matiranog pleksiglasa i zbog koje je putnik sa druge strane ograde onemogućen da vidi parkirani autobus na peronu, kao da se nalazi u nekom tunelu ili zatvoru! A to samo iz jednog razloga kako bi naterali građanina koji ispraća nekoga ili želi da pošalje nešto autobusom to ne može uraditi preko ograde, već mora da kupi takozvanu peronsku karti i plati ulaz od 150 dinara!
Neverovatna bahatost! Peronska karta može da se naplati eventualno putniku koji je kupio autobusku kartu, a takva ne sme biti skuplja od 20 dinara, kao pokrivanje troškova izrade tog tiketa-te peronske karte! Sve ostalo je krajni LOPOVLUK što se danas i dešava! Tome treba stati na put!
Moj nick su moji inicijali, pa ćete dobiti dopis sa ovom idejom ako mi date kontakt. Hvala!
Inače, za registracione tablice treba se ugledati na Nemačku i Švedsku. Iste su “večne” prate vlasnika koliko god promenio automobila, uvek su iste i menjaju se samo ako su oštećene, ukradene ili lične želje vlasnika!
Ako vec budete menjali pravilnik, evo jos jedne sulude ideje. Zbog cega prva dva slova registracije oznacavaju mesto gde je automobil registrovan? Zbog cega svako ko vidi moj automobil mora da zna da sam iz Novog Sada? Policija uvek moze da sazna ko je odakle, a zbog cega je to javan podatak? Onda moramo da pazimo kad je koja utakmica, gde idemo i slicno. Da ne govorim o ‘paucima’ koji jedva cekaju nekog sa drugacijim tablicama da ga pokupe….
Isto je i sa atestom za plin. Svakih 5 godina mora opet da se radi??? cak i ako su nova kola sa ugradjenim vec plinom opet mora da e atestira pre registracije… nebuloza