Autorski tekst Vojvodina Mediji

Razvojni put botova

Povećanjem broja korisnika društvenih mreža javila se i potreba za novom vrstom propagande u političke svrhe – promocijom političkih stranaka na društvenim mrežama. Upošljavanjem velikog broja marketinških agencija i raznih stručnih lica iz oblasti društvenih mreža neke političke partije pokušavaju da dođu i do glasača na netu. U državama u kojima je ugrožena sloboda medija, društvene mreže su često i jedini način da građani dođu do drugačijih vesti ili pogleda na stanje iz drugog ugla. U nekoliko država sveta društvene mreže su bile čak i strogo zabranjivane kako bi se zaštitila tiranija vladajućih kroz onemogućavanje građana da čuju i analiziraju stavove drugih političkih opcija. U Srbiji su one dozvoljene, ali i tamo se spušta siva senka kontrole i nadzora.

Vladajuća koalicija je koristila internet sredstva promocije angažujući strane marketinške agencije čak i specijalne timove, dok je opozicija uglavnom koristila entuzijazam svojih članova. Pokret Dosta je bilo je najbolje iskoristio društvene mreže entuzijazmom članova, programom i stavovima, te pokazao značaj takvog vida informisanja.

Pojava takozvanih botova je u stvari pokušaj savladavanja političkih protivnika na društvenim mrežama i sredstvima informisanja (portalima najviše). To je pokušaj da se i internet, poput većine ostalih medija, stavi pod kontrolu vlasti. Botovi imaju jedan cilj, a to je borba protiv opozicije. Pogrdnost naziva bot u Srbiji je nastala odmah sa pojavom prve verzije botova kojima je bilo zabranjeno da iznose svoja mišljenja, a dozvoljeno samo da interpretiraju zadate tekstove bez obzira na temu u diskusijama, te su na neki način podsećali na robote. Pošto su bili često plaćeni dnevnom ishranom, isto kao i pristalice koje su organizovano obilazile skupove vladajuće stranke, povezani su sa sendvičima kao načinom isplate honorara. Njihova jeftina prodaja i nekorišćenje sopstvenog mišljenja je nazivu bot dala pogrdan smisao.

Često se nailazi na komentare u novinskim člancima koje korisnici ocenjuju sa plus ili minus i gde se primetno velikom brzinom povećavaju brojevi određenih ocena koje idu u korist vlasti, a od strane lica koji su plaćena da prate reakcije čitalaca. Komentari koji odgovaraju vlasti na brzinu dobiju ogroman broj pluseva, dok oni koji vlasti ne idu u prilog bivaju minusirani. Ovo je činjeno upotrebom nekakvih softvera i tako su prvi botovi u stvari bili stvarno elektronske sprave. To je takozvana beta verzija botova protiv koje su se uglavnom borile izdavačke kuće poboljšavanjem svojih softvera. Glasanje klikovima na plus i minus je do danas u najvećoj meri zamenjeno interakcijom sa čitaocima kroz pisanje komentara i tada počinje era ljudi robota, poznatih pod nazivom botovi. Oni dobijaju zadatak da dele tekstove koje im nadređeni odobre i pošalju ih u internet sferu što više, bez obzira na smisao tih tekstova. Tu se primećivao stil njihovog pisanja koji se jasno razlikovao od ostalih. Pisali su uglavnom velikim slovima sa puno pravopisnih grešaka i često su koristili vulgaran i neprimeren rečnik. Bili su prepoznatljivi po tome. Građani su mogli da primete da se isti nadimci botova pojavljuju i na svim društvenim mrežama i u komentarima na portalima. Imali su zadatak da komentarišu na štetu opozicije i bili su veoma lako otkrivani. Ta prva verzija ljudskog bota je danas malo napredovala tako što su ispravili stil pisanja i gramatičke greške. Danas se služe ponavljanjem vođinih reči i ponekad se upuste u diskusiju iz koje uglavnom izlaze kao gubitnici zato što ponavljaju iste fraze koje gube smisao, a kad im se traži argument ili bar neko dodatno objašnjenje jednostavno se ukopaju.

Kako bi prišli što većem broju onih koji ne misle kao vadajuća struktura razvijena je verzija botova 2 i to je ono što trenutno najviše zlostavlja opozicionare na internetu. Umesto direktne konfrontacije oni najpre imaju zadatak da se ulaguju neistomišnjenicima, praktično se udružuju sa njima, pa čak i kritikuju vlast. Opozicionarima se približe pričom o tome kako su ranije bili saborci u nekim prethodnim akcijama, pa se odjednom odmetnu kada oko svog profila okupe veliki broj prijatelja napadnute osobe. Odjednom od prijatelja postanu tobože razočarani i isfrustrirani bivši poštovaoci pokreta Dosta je bilo. Najčešće smo baš na ovaj način u poslednje vreme i napadnuti. Veoma lako se otkrivaju tako što čak i bez obzira na temu u priču ubace kritiku ili pogrdne reči na račun pokreta, iznose tvrdnje bez dokaza i redovno prate aktivnosti korisnika društvenih mreža koji izražavaju naklonost pokretu Dosta je bilo. Komentare ubacuju na profile poštovalaca pokreta direktno, napadaju na ličnost i čine to javno.

Ako ste simpatizer ili član pokreta Dosta je bilo, preporučujem da proverite pratioce i uklonite ili blokirate one koji vas prate, a ne poznajete ih. Uglavnom koriste lažna imena, poistovećuju se s događajima iz prošlosti na kojima su navodno s nekima učestvovali rame uz rame, a u borbi protiv ovog ili nekih prethodnih režima, ranijim akcijama. Često koriste i kritiku vladajuće strukture ne bi li vam na taj način prišli.

Pitanje je koliko će još novih verzija botova biti i na koje načine će vladajuća partija koristiti takve resurse, koliko će se ponižavati i koja je veličina tiranije kojom će se služiti u borbi protiv opozicije i nas – najvećeg neistomišljenika trenutne vlasti. Svima nam želim puno sreće u susretima s botovima. Ne brinite oni su dirigovane ličnosti bez sopstvenog mišljenja i bez argumenata i ako im postavite dva tri pitanja ili ih pozovete na suočavanje u diskusiji nestaće sa horizonta. Dalje od proste instrukcije koju su dobili ne znaju da se snađu.

Danas u Srbiji sloboda medija gotovo da ne postoji. Podobni mediji se koriste dirigovanim lažima i koriste za cilj propagande, odnosno vladajuća struktura praktično svo vreme vodi izbornu propagandu pripremajući se za sledeće izbore i pri tome se ne osvrću na novinarsku etiku i objektivnost. Stoga postoji potreba da se društvenim mrežama i portalima širi istina. Slobodni mediji bez finansijskog uticaja političkih stranaka, bez straha, bez cenzure i autocenzure su cilj koji može da se ostvari i za koji se pokret Dosta je bilo bori. Pravo na objektivno informisanje je ljudsko pravo.

Dušan Mitrić
Dosta je bilo
Stara Pazova

DJB Vojvodina

DJB Vojvodina

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar