“Ако Косово није наше, зашто од нас траже да им га дамо? Ако је њихово, зашто га отимају? А ако већ могу да га отму, не знам што се толико устручавају?” Матија Бећковић
Грађане Србије власт сада већ практично дневно бомбардује порукама о томе да је Косово изгубљено, да нам прети најезда Албанца на Врање, да нам је Косово камен око врата и даће нам, ако га “одсечемо”, процветати ЕУ руже. Зашто власт шири овакву пропаганду и да ли она има икакве везе с истином?
Немачка управља Балканом већ дуже од 10 година. Америчке демократе су доласком Обаме и Хилари Клинтон на власт Меркеловој препустиле Балкан као немачку сферу утицаја. За тих 10 година, цео Балкан се убрзано кретао ка простору јефтине радне снаге, с послушним аутократама на власти, медијским мраком и укидањем владавине права. За све ово што нам се дешава, ЕУ бирократе, пре свих Немачка која доминира у ЕУ, нам говорe да “Србија иде у добром правцу”. Без подршке Немачке и ЕУ, Вучић би пао с власти.
Један од главних политичких циљева Немачке је потписивање правно обавезујућег споразума између Србије и Косова. Један од најважнијих разлога који наводе је да Србија нема дефинисане границе и да њен Устав не важи на целој територији.
Србија треба овај аргумент да склони са стола и то се може једноставно и елегантно решити Законом о Косову и Метохији. Основ за нацрт закона који предлаже ДЈБ је пресек Устава Републике Србије и Резолуције 1244. Модел решења је однос Данске и Фарских острва. Данска је део Европске уније и у свом саставу, у складу са својим Уставом, имa Фарска острва која себе сматрају независном државом и која нису део ЕУ.
Доношењем овог закона Србија може, без промене Устава, поштујући Резолуцију 1244, да подведе Косово и Метохију под свој уставно-правни поредак. Сагласност Албанаца за ово није потребна. Закон одређује сва питања, од држављанства и личних карата, до поделе територијалне организације КиМ, Заједнице српских општина, статуса четири општине на северу Косова, сва пореска питања, питања пензија и социјалне заштите, образовања, чланства у међународним организацијама, спортским организацијама, итд.
Закон дефинише и платформу за даље преговоре са Приштином око свих преосталих спорних питања, као што су питања српске културне баштине, имовине и територијалне организације покрајине. Једино ово и може бити тема преговора. О столици Косова у УН не може бити речи. КиМ је саставни део Србије са најширом аутономијом и тако ће и остати док год је Резолуција 1244 на снази, без озбира на то колико земља је одлучило да призна власт у Приштини као државу.
ДЈБ је текст нацрта овог закона упутио Влади, председнику, председници Скупштине, релевантним политичким странкама, САНУ, СПЦ и и другим релевантним организацијама и појединцима у друштву, уз позив за учешће у унутрашњем дијалогу о КиМ да својим сугестијама допринесу изради коначног предлога закона, пре него што га посланичка група ДЈБ упути у скупштинску процедуру.
Геополитика се променила. Из Вашингтона дувају неки други ветрови. Амерички интереси су се променили. Од пријатеља, ЕУ и Немачка су постали непријатељи. ЕУ пројекат је отишао у правцу немачке доминације. Крије се да се и грађани Косова исељавају и да је њихов број данас мањи од 700.000. Србија треба да вуче мудре, разумне и умерене потезе. Први од њих је да законом реши сва спорна питања која муче грађане и омогући нормалну сарадњу с властима у Приштини. Јер они овако постају саставни део уставно-правног поретка Србије.
Поред овог закона, Србија би требало да повуче још један важан потез: да одустане од пута у ЕУ и као стратешки циљ постави чланство у ЕФТА заједно са Норвешком, Швајцарском и Исландом. Оваква ЕУ која подржава аутократе никоме није потребна, па ни грађанима ЕУ. Немачка неће пустити Вучића низ воду чим “заврши” Косово. Немачкој треба баш овакав Балкан какав је данас и баш оваква Вучићева Србија.
Зато га и подржавају.
Ауторски текст за НИН Саше Радуловића,
Jedini pravi i racionalan način za rešenje pitanja Kosova i Metohije u ovom trenutku!
Koliko je zemalja priznalo nezavisnost Farskih ostrva i uspostavilo diplomatske odnose sa njima?