Поред Зрењанина, на 100 хектара земље које је добио од града, кинески произвођач аутомобилских гума Шандонг Линглонг ће изградити фабрику вредну скоро милијарду евра. Важно је напоменути да се ради о инвестицији у производњи, а не у Зрењанин. Од те инвестиције град ће имати 1200 нових радних места, а у градску касу ће се сливати новац од неких локалних такси укључујући и порез на зараде. У којој мери ће ова инвестиција утицати на долазак других сличних компанија и на инвестирање у путну инфраструктуру још увек не можемо да проценимо.
Да би боље разумели разлоге доласка кинеског произвођача гума важно је да знамо следеће:
Мотиви доласка страних компанија нису развијање наше домаће привреде. Мотор развоја привреде су увек домаћа предузећа. Мотив доласка страних компанија треба тражити у чињеницама:
- Србија је на гласу да је држава јефтине радне снаге којој ценом рада конкуришу само неколико најсиромашнијих земаља Европе. Страни инвеститори никада неће понудити плате које су изнад просека. Напротив обично ће то бити плате које су ближе законском минималцу. Имамо рецимо случај очигледно погрешне процене помпезно најављиване компаније “Yazaki” у Шапцу, која после годину дана није успела да запосли планирани број радника јер је понудила плату од 25.000 динара.
- Не смемо заборавити да је политика државе субвенционисање нових радних места. За свако ново радно место добијају се новчане субвенције у износу од неколико годишњих плата, плаћене државним новцем (новцем сваког од нас). Имамо случај компаније Yura у Лесковцу која је то искористила и решила да пресели део производње у Албанију и затвори та нова субвенционисана радна места после 5 година, а то је убрзо након што су ове субвенције на радна места потрошене.
- Нису занемарљиви и услови који се тичу добијања земљишта, непостојања еколошких норми и строгих захтева заштите животне средине које треба задовољити.
Ако занемаримо мале плате и субвенције управо овај задњи сегмент заштите животне средине нама Зрењанинцима треба да буде посебно интересантан.
Пре нешто више од годину дана, Министарство животне средине Народне Републике Кине одлучило је да уведе строжије еколошке норме због нарастајућег загађења ваздуха. Овим нормама су посебно погођене провинције Чинлин, Џиџенг и Шандонг.
Највећи загађивачи су произвођачи пластике и гума. Тамошњи произвођачи гума су због поскупљења производње решили да производњу изместе у државе са мањим еколошким захтевима.
После годину дана трагања, Шандонг Линглонг нашао је да је баш „Србија у Европи најпогоднија за њихову производњу“. Овим еколошким аспектом би тек требали озбиљније да се позабавимо.
Ми у ДЈБ смо прилично забринути јер више од 10 година нисмо у стању да се изборимо са кафилеријом, становници Лукућева не могу да се изборе са Винексом, а долази нам фабрика која ваздух може да загађује много комплексније и интензивније.
Александар Коровљев
Доста је било Зрењанин
Bravo za ovaj izuzetno znacajan tekst koji vodi osvescivanju gradjana i politicara. Predlazem da DJB od Vlade i od same firme zatrazi informacije o uticaju projekta na zastitu zivotne sredine i kompletne planove o zastiti zivotne sredine i da to zatrazi to u Parlamentu, republickom, pokrajinskom, gradskom, u svim anktetnim odborima i gde god moze.
Iz iskustva znam da su inspektori za zastitu zivotne sredine veoma strogi, samo se nadamo da ovde nece popustiti.
DJB-u ostaje da budno prati razvoj ovog projekta i da reaguje na svako krsenje domacih zakona o zastiti zivotne sredine koji su inace kompleksni ali i strogi, samo ih treba postovati…