Косово и Метохија Политика Скупштина

ДЈБ представио јавности Нацрт закона о Косову и Метохији

На данашњој конференцији за медије у Дому Народне скупштине, посланичка група Доста је било представила је јавности Нацрт закона о Косову и Метохији који за циљ има решавање питања статуса Косова и Метохије у складу са Уставом Републике Србије, међународним правом и Резолуцијом 1244.

ДЈБ је копију нацрта овог закона упутио Влади Републике Србије, председнику Србије, председници Народне скупштине, релевантним политичким странкама, Српској академији наука и уметности, Српској православној цркви и другим релевантним организацијама и појединцима у друштву, уз позив за учешће у унутрашњем дијалогу о Косову и Метохији да својим сугестијама допринесу изради коначног предлога закона, пре него што га посланичка група Доста је било упути у скупштинску процедуру.

Доста је било позива и све заинтересоване грађане да својим предлозима и идејама учествују у даљој изради овог законског предлога. ДЈБ ће организовати округле столове, јавне расправе и слушања на којима ћемо дискутовати предложено решење.

Један од најважнијих разлога који се наводе за потписивање правно обавезујућег споразума са Приштином је да Србија нема дефинисане границе и да њен Устав не важи на целој територији. Нацрт закона који представљамо јавности практично решава оба ова проблема у складу са Уставом Србије, Резолуцијом 1244 и међународним правом, а не захтева правно обавезујући споразум са Приштином.

Основ за нацрт овог закона је пресек Устава Републике Србије и Резолуције 1244. Модел решења је однос Данске и Фарских острва. Данска је део Европске Уније и у свом саставу, у складу са својим Уставом, има Фарска острва која себе сматрају независном државом. Грађани Фарских острва немају погодности данског пасоша нити могућност да се сматрају држављанима ЕУ, па чак ни држављанима Данске, имају своју фудбалску репрезентацију, доносе своје законе, на референдуму су се још одавно изјасили за независност, али их Данска сматра својом локалном самоуправом. Данској одговора да фактичко стање и проблем са делом територије, где становништво не осећа припадност тој земљи, реши тако што ће њихове захтеве подвести под свој Устав са високим степеном аутономије. Фарска острва немају столицу у Уједињеним нацијама.

Доношењем Закона о Косову и Метохији, користећи модел Фарских острва, а и многе друге примере који постоје у свету, Србија може, без промене Устава, поштујући Резолуцију 1244, да подведе Косово и Метохију под свој уставно-правни поредак. Сагласност Албанаца за ово није потребна. Закон одређује сва питања, од држављанства и личних карата, до поделе/територијалне организације Косова и Метохије, Заједнице српских општина, статуса четири општине на северу Косова, сва пореска питања, питања пензија и социјалне заштите, образовања, чланства у међународним организацијама, спортским организацијама, итд.

Закон о Косову и Метoхији такође дефинише платформу за све даље преговоре са Приштином око свих спорних питања, као што су питања имовине и територијалне организације аутономне покрајине Косово и Метохија. Осим ових спорних питања, Србија нема ниједан разлог да потписује било какав обавезујући споразум са Приштином. О столици Косова у Уједињеним нацијама не може бити речи. Косово и Метохија је саставни део Србије и тако ће и остати.

У прилогу достављамо нацрт Закона о Косову Метохији који је почетна тачка за даљу јавну дискусију.

Конференција за медије у Скупштини Србије:

Прилог:

Нацрт закона о Косову и Метохији

 

Zakon o KiM DJB

Доста је било

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Мора се написати да је ово једини за сада колико-толико (све)обухватан правни приступ проблему Косова и Метохије. Права је штета што од 5.10.2000.год. до данас није било сличних предлога од ниједне власти (ни ДОС, ни ДСС, ни ДС, ни СПС а камоли СНС!).
    Имам за сада пар примедби, мада колико сам разумео текст је подложан променама. У нацрту Закона о Косову и Метохији има много о правима, држављана АП КиМ (Албанаца) али нема ништа о њиховим обавезама према: протераним Србима и осталим не Албанцима од 1998-1999.год., према Србима и осталим не Албанцима, који сада живе на територији АП КиМ, које обавезе државе Србије проистичу према онима (нпр. из Штрпца или Драгаша) који не желе да имају идентификациона документа АП КиМ већ искључиво државе Србије?, да ли документа државе Србије важе и на територији АП КиМ иако су издата ван територије АП КиМ? да ли држављани Србије са територије нпр. Вовјводине са својим документима могу да купе некретнине и да живе и раде нпр. у Ђаковици или Урошевцу са документима издатим од стране органа АП Вовјовдине (лична карта)?, да ли само пристајање органа АП КиМ на екстериторијалност српске културне баштине (требало би их подзаконским актом све пописати) значи и пристанак државе Србије да се не противи чланству АП КиМ у УНЕСКО, без гаранција о слободном приступу тој културној баштини, нпр. матурским ексурзијама из централног дела Србије или из других држава нпр. БиХ?
    Има још много других питања које би требало стриктно прецизирати да не би било остављена могућност различитог тумачења потписаног, као што је сада случај у вези тзв. Бриселског (не)споразума, који је склопљен и потписан у неким (тајновитим) оставама Европске Комисије у Бриселу личном погодбом двојице-тројице и сада се не може спровести у дело јер постоје три потписане верзије истог тог (не)споразума !?!
    Но, у сваком случају, још једном да напишем, да је ово права ствар, иако мало закаснела (но, ниакд није касно да се бори и избори за права своје државе и њених држављана). Било би добро да ДјБ са осталим партијама у Скупштини Србије, сада доследно и непрестано, ако је потребно и штрајком у посланичким клупама без изласка из истих (уместо изласка из Скупштине, који предлажу без идејни политичари и политиканти) док Скупштина овај предлог не уврсти у своје редовно заседање и о њему не расправља!

  • Одличан је нацрт закона, решење по моделу Фарских острва је најбоље решење које сам до сада чуо, али нажалост ни такво решење не можемо добити.
    САД и већина ЕУ се већ определила о питању Косову и њима је једино прихватљиво решење потпуно признавање независтности, шта год причали.
    Треба покушати у сваком слушају, надам се да ће друге странке и покрети стати уз вас за ово решење.

  • Добро је што сте на било који начин започели један процес, који никако да започне.
    Добро је што сте дали неку полазну оцену.
    Лоше је што или немате правнике или немате добре правнике и стручњаке за међународно право, у покрету.
    Не можете да жовијалне термине (типа “столица у УН” и сл.) убацујете у закон. Зна се како се шта зове и шта представља.
    И уопште документ ми се чини написаним збрда здола.
    Али добро, за почетак добро је имати нешто.

  • “Фарска острва нису део Европске уније, што се експлицитно напомиње у Римском споразуму. Протокол о пријему Данске у Европску заједницу напомиње да се држављани Данске који живе на Фарским острвима не сврставају у држављане Данске. Одатле следи да дански држављани који живе на Фарским острвима нису држављани Европске уније (иако, други држављани земаља чланица који живе на острвима јесу држављани ЕУ-а). Фарска острва нису део Шенгенског споразума.”
    Kosovo nije izolovano ostrvo.

    “После Другог светског рата, један део становништа је био за независност од Данске. 14. септембра 1946. одржани су локални избори са питањем око статуса острва. Избори нису били референдум, пошто парламент није био обавезан да призна мишљење грађана. То је био први пут да се становништво Фарских острва пита да ли фаворизују независност или желе и даље да буду део Краљевине Данске. Исход гласања је показао да, за танку већину, становници острва желе независност. ” Na Kosovu su verovatno skoro svi ZA nezavisnost, a i moze im se kad imaju podrsku.

    Становници Фарских острва су данас изједначени око питања независности. У оба блока владају разна мишљења. Неки од оних који фаворизују независност мисле да независност треба да буде „преко ноћи“, док други мисле да независност треба да добију постепено у сарадњи са данском владом. Унионисти поздрављају све већи степен аутономије острва задржавајући везе са Данском.” Dakle, to nije trajno resenje vec je pitanje vremena kad ce ostrvljani traziti potpunu nezavisnost.

    Takodje, ovo bi znacilo da Kosovo nije nezavisno samo na papiru, to je najglatkiji nacin da se prizna nezavisnost, nista vise.

    https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%A4%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%9E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B2%D0%B0

  • Xоће ли бити округлиx столова на КиМ, нпр Митровици, Грачаници, Штрпцу?
    Одлука без сагласности већине Срба са КиМ не би била добра.

  • Uz svo poštovanje za svaku inicijativu kojom se traži mirno rešenje problema Kosova, mislim da Platforma za Kosovo koju predlažete nije zasnovana na realnosti i da, kao takva, prevashodno služi za postizanje političkih poena u Srbiji (što je potpuno legitimno). Kao prvo, pozivanje na međunarodno pravo i Rezloluciju 1244 ima vrlo mali značaj, imajući u vidu da je upravo Međunarodni sud pravde u Hagu proglasio (doduše, neobavezno) jednostrano odcepljenje Kosova legalnim, postupajući po zahtevu Srbije da se po tom pitanju izjasni; isto tako je činjenica da je, bez obzira na Rezoluciju 1244, Kosovo priznala većina zemalja sveta, uključujući i većinu zemalja u EU. Po meni, očekivati da se svetsko mnenje po ovom pitanju promeni nije realno, barem ne u dogledno vreme. Drugo, mislim da je baziranje Platforme o Kosovu na primeru Danske i Farskih Ostrva u najmanju ruku veoma upitno, naročito kada se ima na umu da su sve važeće odluke o statusu Farskih Ostrva u okviru Kraljevine Danske donešene OBOSTRANO, uz punu saglasnost parlamenta Farskih ostrva. Najvažniji od tih sporazuma su:

    1. Home Rule Act of 1948 – Act no. 137 of 23rd March 1948.
    2. Takeover Act of 2005 – Act no. 578 of 24th of June, 2005.

    Za potonji dokument se na sajtu vlade Farskih Ostrva https://www.government.fo navodi sledeće: “The Takeover Act states that the agreement is made between the Faroese and the Danish Governments as equal partners.”

    Realno je zaključiti da Platforma DJB-a nema nikakvih šansi da bude prihvaćena od strane parlamenta Kosova i da bi se, kao takva, ne samo na Kosovu, smatrala jednostranim aktom, koji ništa ne bi promenio u sadašnjim odnosima Srbije i Kosova na međunarodnom planu.

    Uzgred, kako piše na sajtu https://www.faroeislands.fo, to što Farska Ostrva nisu u EU (za razliku od Danske) je prevashodno odluka samih stanovnika Farskih Ostrva, koji, uzgred, imaju, kao i Danska, vrlo visok životni standard, i koji u članstvu u EU ne vide nikakve prednosti za sebe. Na takav stav Farskih Ostrva verovatno umnogome utiču i nesuglasice sa EU po pitanju kvota za lov određenih vrsta riba u tom delu Atlantika.

    Za kraj, kada već bazirate Platformu na pravnom statusu Farskih Ostrva unutar Kraljevine Danske, trebalo je, makar radi potpune informacije, navesti da toj istoj kraljevini pripada i Grenland, koji je svoje odnose sa Danskom uredio na istim principima i na vrlo sličan način kao i Farska Ostrva.

  • podrazumevajuci dve ili tri intervencije na samom zakonu,pitam se dali valja ovaj zakon predstaviti u.n. i drugo kakve efekte ce po stupanju na snagu (uz bozju pomoc),ovaj za mene prihvatljiv zakon imati na razmisljanje vojvodjana?

  • Предлог уопште није лош, ко прочита текст, види да једноставно није могућа независност Косова и Метохије.
    Многи говоре Косово и Метохија су решени, није решено ништа.
    Да би држава била држава, она мора да буде у УН.
    Наша јужна покрајина то није и нема назнака да уђе, једноставно то не иде баш тако.
    Питање је да ли и ментори независности хоће пуноправно чланство Косова и Метохије у УН, то би значило да “Косово” може самостално да креира политику кад тад.
    Није лош предлог, има јачину, узми или остави.
    Простим речима, ако нећеш, решићемо војним путем.
    Богу хвала, ситуација у свету се мења.
    Доста ствари иде у нашу корист!

  • На НСПМ прије неких 10 година објавио сам чланак у вези са овим:

    http://www.nspm.rs/kosovo-i-metohija/kosovo-i-metohija-kao-drzavni-kondominijum-srbije-i-albanije.html

    Слабо сам пратио развој ситуације у протеклом периоду и тек сам недавно наишао на овај нацрт закона.
    Једна од главних идеја у позадини мог чланка је био дијељени суверенитет у покрајини гдје би се у суштини успоставила правила и инфраструктура и омогућило аутономно функционисање етничких заједница. У суштини нека врста креативног рјешења, користећи се вашим изразом на трибинама које сте организовали.

  • Nije mi bas najjasnije zasto biste dozvolili ulazak Kosova u medjunarodne organizacije poput Interpola?
    Posle pola Srbije na interpolovim poternicama.
    Ne pise nista ni o vracanju izbeglica i obezbedjivanju uslova za zivot po povratku.
    Nista o skolstvu i obrazovanju, sluzbenim jezicima u pokrajni..
    PS. ovo bi mogla samo da bude nova rezolucija UN-a, jer zakone u Srbiji ne postuju ni njeni gradjani, a kamoli stranci..

  • Ovaj predlog predstavlja dobru osnovu, da se pronađe zakonsko rešenje, nezakonitog pokušaja odvajanja dela teritorije Srbije. Takođe ovaj predlog predstavlja dobru platformu da se o ovoj problematici, otvori dijalog u okviru Srbije o mogućim varijantama konačnog dogovora svih zainteresovanih strana, sa ovakvim temeljnim principima. Ono što je po meni najvažnije ovaj predlog predstavlja crvenu liniju mogućih rešenja, ali bez prekrajanja granica Srbije.