Ауторски текст Политика Спољна политика

Креативно решење – Однос Данске и Фарских острва

У последње време се од стране америчких званичка веома често могла чути јасна порука упућена нашим властима: САД ће подржати решење питања Косова и Метохије око кога се обе стране договоре, али је потребно да буде кретативно. Овом поруком је преговарачима јасно стављено до знања да досадашњи предлози решења, укључујући и модел заснован на Бриселским споразумима нису прихватљиви као коначна решења, бар што се Америке тиче.

У нашој политичкој пракси, ствараној пуних 30 година, усталио се један принцип, а то је потпуно одсуство разумних спољно-политичких потеза, базирано углавном на игнорисању порука које долазе од релевантних чинилаца. Сада је тренутак да ту праксу променимо и да у складу са државним интересима представимо креативно решење које би могло бити, ако не коначно, а оно дугорочно решење косовског питања. Власт такво решење очигледно нема, али га зато има ДЈБ.

У том смислу, сматрамо да модел устројства Фарских острва као саставног дела Данске представља добру полазну основу за дугорочно решење Косова и Метохије. Тај модел са једне стране спречава признање независности Косова и чланство у УН, а са друге стране грађанима покрајине омогућава нормализацију живота.

Грађани Фарских острва су се на референдуму одавно изјасили за независност, али их Данска сматра својом локалном самоуправом. Ипак, они немају погодности данског пасоша нити могућност да се сматрају држављанима ЕУ, па чак ни држављанима Данске у односима са трећим државама. Они се једноставно сматрају грађанима Фарских острва. То свакако не значи да на Фарским острвима нема и данских држављана. Избор је на самим грађанима.

Са друге стране, грађани Фарских острва имају своју фудбалску репрезентацију, доносе своје законе у свом парламенту, уређују своја животна питања, плаћају својом валутом.
Они могу да се поносе својом заставом, која није исте боје као и застава Данске. Они могу да мирно стоје уз своју химну, која није данска химна. Могу и да буду чланице одређених, наравно не свих, међународних организација, уколико њихов парламент тако одлучи. Нема звездица, напуштања скупова, непризнавања докумената. Живот се одвија без тензије, али и без императива коначног решења заснованог на двострано-обавезујућем споразуму. Тачно се зна шта је чија имовина.

Оно што Данска, за разлику од Србије, има је Закон о аутономији Фарских острва, донет далеке 1948. године. Популарном терминологијом речено, стање на терену у складу са законом. По нашем Уставу, такође постоји обавеза да се донесе Закон о Косову и Метохији, али то није учињено пуних 12 година. Сада је време за такав закон.

Доста је било објавио је нацрт Закона о Косову и Метохији и предлаже да се он и усвоји у парламенту. Тај закон представља основу за дуго чекано и тренутно пожељно креативно решење. Он штити интересе Србије, одређује степен аутономије Косова и Метохије и подводи га под уставно-правни поредак Србије, али и препознаје фактичко стање на терену. Неки говоре о овоме као о замризавању конфликта. Ми се не слажемо са тим. Закон решава сва кључна практична питања што ће учинити живот свих грађана Косова и Метохије много лакшим. Закон представља замрзнути конфликт исто онолико колико однос Данске и Фарских острва представља замрзнут конфликт.

Војин Биљић
адвокат
Председник тима за правосуђе ДЈБ

О аутору

Војин Биљић

Рођен 1977. године у Ужицу где је и завршио гимназију. Дипломирао на Правном факултету Универзитета у Београду 2002. године. Високе специјалистичке студије (2003. године) из права Европске уније (2005. године) Universite Nancy2 завршио је 2003 године.  Исте године уписао и постдипломске студије из права Европске уније на Правном факултету у Београду . Чин резервног потпоручника Војске Србије стекао након завршене 117. Класе слушалаца за резервне официре 2005.године. Исте године је положио  правосудни испит и уписао се у Адвокатску комору Београда, као адвокат. Од 2007. до 2010. године председник Надзорог одбора АК ДМБ Раковица. Од 2005. континуирано држи предавања на стручним скуповима у земљи и иностранству у областима банкарског права, права конкуренције, људских права и права ЕУ.

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар