Akcija Autorski tekst Pravosuđe Socijalna zaštita

Kako da zaštitite penzije u tri koraka

Pokret „Dosta je bilo – Saša Radulović“ predao je 30. januara 2015. godine Ustavnom sudu Srbije inicijativu za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti Zakona o privremenom uređivanju načina isplate penzija.

Međutim, nezavisno od pokrenute inicijative, građani i lica kojima je država smanjila penzije (i plate), imaju pravo da odmah od države traže da im dostavi rešenje ili odluku o tom privremenom uređivanju načina isplate penzija – de facto, reč je o automatskom smanjenju penzija.

PRVI KORAK: UPRAVNA TUŽBA
Ukoliko im državni organ dostavi akt – rešenje ili odluku , građani mogu protiv državnog organa koji im je izvršio smanjenje penzije upravnom tužbom pokrenuti pred Upravnim sudom upravni spor protiv takvog akta.

DRUGI KORAK: TUŽBA ZBOG ĆUTANJA ADMINISTRACIJE
Ako im nadležni državni organ ne dostavi traženi akt, ili se jednostavno ne oglašava po njihovom zahtevu, građani mogu opet u zakonskom roku pokrenuti upravni spor upravnom tužbom pred Upravnim sudom, zbog ćutanja administracije.

TREĆI KORAK: PREDSTAVKA MEĐUNARODNOM SUDU PRAVDE
Protiv konačne pravnosnažne odluke Upravnog suda, donesene po provođenju pokrenutog upravnog spora, građani mogu nadalje u zakonskom roku podneti ustavnu žalbu Ustavnom sudu Srbije, a tek po dobijanju ustavne odluke donete na osnovu njihove podnesene ustavne žalbe, mogu se obratiti Međunarodnom sudu u Strasburu (MSP).
Primena oduzimanja dela penzija i primanja kroz umanjenje je selektivna i predstavlja povredu Ustava Republike Srbije, člana 21 – zabrana diskriminacije po bilo kom osnovu, člana 36 – pravo na jednaku zaštitu prava i na pravno sredstvo i člana 19 – svrha ustavnih jemstava, gde se jasno kaže da jemstva neotuđivih ljudskih (i manjinskih prava) u Ustavu služe (pored navedenog) jednakosti svakog pojedinca u društvu zasnovanom na vladavini prava.
Ukoliko se po dobijanju odluke građani obrate Međunarodnom sudu pravde u Strazburu (MSP), odluke ovog suda mogu biti različite.

PREKRŠENA MEĐUNARODNA KONVENCIJA
Ako MSP krene od tumačenja da država može privremeno ograničiti imovinu tj. između ostalog i penzije i plate, (što jeste i čini imovinu građana u najširem tumačenju) država koja ova ograničenja vrši mora konkretizovati javni interes i okolnosti koje nisu redovne, da bi pokazala razlog umanjivanja penzija, a to postupanje države ne sme se kositi sa odredbama Međunarodne konvencije i pripadajućih protokola, jer je i naša država potpisnica istih. Ukoliko to nije konkretno navedeno, i pored Zakona o privremenom uređenju načina isplate penzija, po međunarodnoj konvenciji nema osnova za delimično i privremeno oduzimanje imovine kroz smanjenje penzija za potrebe države u javnom interesu, jer unutrašnji zakon mora biti u skladu sa Ustavom i Međunarodnom konvencijom.
Građane u postupku pred MSP-om štite isključivo osnovna pravila Međunarodne konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda kao i pripadajući protokoli uz Konvenciju, a ne Ustav Srbije, već Ustav i zakoni moraju biti saglasni sa Međunarodnom konvencijom.
Dakle, ako se smanjuju penzije ili druga primanja, a država kaže da je to privremeno, onda država mora imati razloge takvog postupanja, npr. neke vanredne okolonosti, mora predvideti dužinu i vreme trajanja smanjenja kao i na koji način će se oduzeto nadoknaditi građanima, a smanjenje penzija mora biti apsolutno ravnopravno svim primaocima, bez izuzetka. U protivnom, u pitanju je diskriminacija.

Država nije decidno navela koje su to vanredne okolnosti i stanja koja zahtevaju smanjenje penzija i plata, a postojanje javnog interesa mora biti konkretizovano.
U svim eventualnim postupcima kako pred našim sudovima ili pred MSP, građani ukazuju koji su to instituti, pravila i odredbe Međunarodne konvencije povređeni ovakvim postupanjem i zakonom naše države, pa bi MSP to državno zadiranje u imovinu kroz oduzimanje dela iste – „automatsko“ smanjenje penzija bez sprovođenja bilo kakvog zakonskog postupka i bez donošenja rešenja i odluka o tome – mogao da tumači kao protivno međunarodnoj konvenciji.
Za odluke MSP je irelevatno da li postupak pred MSP pokreće pojedinac ili organizacija ili udruženje. Suština je u tome da li su postupanjem države povređena pravila i odredbe Međunarodne konvencije ili ne, odnosno da li su unutarnji zakon i njegova primena protivni Međunarodnoj konvenciji.
Dovoljno je da Međinardoni sud samo u jednom slučaju presudi da je povređeno pravo na mirno uživanje imovine (penzije). Takva odluka onda ima pravno dejstvo na sve ostale građane koji se nisu tražili sudsku zaštitu, a nalaze se u istom pravnom položaju. Tada država mora da iznađe način kako bi nadoknadila svu štetu koja je građanima pričinjena neustavnim umanjenjem penzija.

SKUPA TAKTIKA ODUGOVLAČENJA
Za sada vlast pokušava da predupredi i prolongira pokretanje postupaka u Strazburu tako što Fond za PIO ne izdaje bilo kakva rešenja o umanjenju penzije. Po pojedinačnim zahtevima građana prvostepeni organ Fonda za PIO daje pisani odgovor koji nema elemente upravnog akta. Na takvo postupanje drugostepeni organ Fonda (direkcija u Beogradu) za sada ćuti.
Izgleda da je taktika birokrata iz Fonda da građani prvo „potroše“ dve godine pred Upravim sudom zbog tzv. ćutanja administracije. Taktika je pogrešna. Što se više problem prolongira to će država kasnije imati veći trošak u trenutku vraćanja neosnovano uzetih penzija.

Toni Čabraja
za pravni tim pokreta „Dosta je bilo – Saša Radulović“

Saša Radulović

Rođen 1965. godine. Odrastao u Sarajevu gde završio osnovnu i srednju školu i Elektrotehnički fakultet 1989. godine, smer automatika i elektronika. Nakon diplomiranja dobio je posao u Simensu u Nemačkoj gde je radio na nuklearnim elektranama. Karijeru je 1993. nastavio u Kanadi i SAD gde je bio je aktivni učesnik buma Silicijumske doline. U Srbiju se vratio 2005. godine.

Sa Vericom Barać i Miroslavom Milenović borio se protiv korupcije i radio na slučajevima 24 pljačkaške privatizacije. Bio je finansijski ekspert tužilaštva za stečaj i berzu, držao treninge za tužioce i policijske inspektore za privredni kriminal. Pet meseci bio je ministar privrede u Vladi Srbije i za to vreme sprečio pljačku braćeVučić, Siniše Malog, Mlađana Dinkića, koji su nastavili tamo gde je Tadićeva vlast stala.

Uverio se da je Aleksandar Vučić centar korupcije, izašao iz Vlade i sa saradnicima osnovao pokret “Dosta je bilo” čiji je cilj da pobedi i uvede sistem, pravnu državu jakih institucija i slobodnih medija, zaustavi partijsko zapošljavanje, uvede transparentnost i čiste račune.

Saša Radulović je dokazano najveći borac protiv režima Aleksandra Vučića i partokratije koja ubija Srbiju. Ako Aleksandar Vučić nekoga ne sme da pogleda u oči, onda je to Saša Radulović. Sprečio ga je u pljački tada, sprečiće ga u pljački i sada.

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Na osnovu prethodnog teksta svi su izgledi da dobar broj oštećenih penzionera neće doživeti pravnu zaštitu kod MSP zbog dužine celog postupka, jer jednostavno uzurpatori prava oštećenih imaju mnogo pravnih mogućnosti, “caka”, da spreče da se opravdani zahtevi za obaranje Zakona u dogledno vreme nađu u Strazburu ili pak – što nije neverovatno, čekaju nove izbore koje će sigurno izgubiti i onda “vruć krompir” preneti novoj vlasti da bi je kasnije napadali i za svoja nedela. Događaji koji su se nizali nakon donošenja neustavnog Zakona (koji pre svega nije jednak za sve, ni po obuhvatu ni u procentualnom iznosu) a odnose se na famozni budžet, pokazuju koliko je besmislena odluka da se ide na donošenje ovakvog zakona jer efekat koji je postignut nije dovoljan ni za jednu rupicu a kamoli rupu kakvih ima u Zakonu o Budžetu. Uostalom ovih dana se pronela vest da je Guverner NBS povećao ionako “male” plate svojim službenicima a šta se tek dešava u drugim resorima administracije o kojima nema nikakvih informacija. Vlast ubeđuje naciju da su problem penzioneri jer se znatan deo budžetskih rashoda odnosi na penzije, pri tome su indolentni ili lenji da naplate poreze koji godinama nisu naplaćeni (ako su iz nekog razloga nenaplativi treba ih otpisati a odgovorne u privrednim subjektima koji ih nisu plaćali i u Poreskoj upravi koja u tom slučaju nije radila svoj posao, izvesti pred lice pravde) a ono još važnije “novodemokratske snage” od Miloševića na ovamo su zapravo “potrošile” novac iz penzionih fondova iz kojih su se do 90-tih godina prošlog veka bez dotacija iz budžeta i problema koji danas postoje isplačivale penzije. Oni koji su arčili ta sredstva treba da odgovaraju i da se na neki drugi način obezbede nedostajuća sredstva za penzije. Pošto su penzioni fondovi pored ne malog novca imali i odgovarajuće zdravstveno-rekreativne objekte za potrebe penzionera neka se oni vrate u Fond PIO a korisnici neka plate dosadašnje rentiranje, ima tu i drugih rešenja ali u vlasti nema volje ili nema ko da se njima bavi pa donose nakaradne zakone.

  • Hvala za pružene informacije.
    Nije jasno,postoji li u našem pravu razuman rok do kada treba čekati upravni akt od drugostepenog organa R F PIO?Ja,kao i ostali penzioneri ,tražio sam rešenje o smanjenju moje penzije ali sam dobio od prvostepenog organa izvesno obaveštenje,koje nije pravni akt i ne može biti osnov za pokretanje Upravnog spora.
    Na upućen Prigovor drugostepenom organu,Direkciji fonda,nemam odgovor i pitam,do kada ću morati da čekam ODLUKU i da li ćutanje administracije može biti osnov za pokretanje UPRAVNOG spora?
    Ja ću svakako učiniti sve da mi država,odnosno, ova vlast vrati moj novac!

  • Hvala na pruženim informacijama. Možete li objaviti primer sadržaja tužbe zbog ćutanja administracije? Podneo bih tužbu Upravnom sudu jer se fond PIO ne oglašava na moj zahtev u vezi izdavanja rešenja. Proteklo je više od pola godine od kako sam podneo zahtev, međutim, do danas nema nikakvog odgovora.
    Hvala!

  • Hvala na iscrpnim informacijama. Ja bih se samo nadovezala da zaposleni u PIO-neposredni izvrsioci, odlike donose u 90% slucajeva na bazi odluka, zakljucaka i dr.intrenih akata koje donosi direktor PIO Fonda, a po preporuci Vlade RS.Takve odluke su uvek padale na sudovima, ako ne domacim ono na MSP. Sami zaposleni nisu krivi zbog toga jer se oni ne pitaju za misljene.
    Npr.jedna od “genijalnih”odluka je i obustava isplate penzija licima sa KiM albanske nacionalnosti. Te dugove ce placati pokolenja u nedogled.
    Bivsi zZaposleni RFPIO