За Политику је тема Саша Радуловић, тако је постављен и наслов првог текста “Порески спин Саше Радуловића”, а и јучерашњи одговор новинарке Анице Телексовић. За све остале грађане тема је њихов стандард и катастрофална фискална и економска политика коју води Влада Александра Вучића. Не она лакирана, ружичаста и лажирана подобним и спинованим статистичким подацима, него права у којој људи остају без посла, а новчаници све тањи.
Зато, хајде да се вратимо ономе што је за све битно.
Да би се поредили порески приходи два или више различитх периода и утврдило који су стварни ефекти пореске политике било које владе, није довољно поредити номиналне износе прикупљеног пореза, већ је потребно је узети у обзир раст цена (инфација) и раст пореских стопа.
Влада Републике Србије је од 2012.године до данас повећала практично све пореске стопе на све порезе који се плаћају у Србији. ПДВ је повећан са 18% на 20%, па са 8% на 10%, порез на добит са 10% на 15%, паушалне порезе предузетницима, акцизе на дуван, нафту, кафу, увела је нову акцизу на струју, порез на имовину. Са друге стране, влада је смањила плате и пензије, што је такође утицало на пад пореских прихода. Када све ово узмемо у обзир, и раст стопа и смањење плата и пензија, очекивани реални раст (раст без инфлације) је био већи од 10%.
Шта се десило уместо тог реалног раста?
(у јучерашњој табели коју је објавила Политика, нетачно су објављени порески приходи у првих 10 месеци 2012.г. и 2013.г.)
Суштина саопштења Покрета “Доста је било” у вези са пореским приходима је да повећане пореске стопе у нејакој привреди доводе до пада пореских прихода. То нам каже и Лаферова крива. То нам јасно каже и горња табела. Разлог зашто смо узели само октобар месец да бисмо ово све илистровали је зато што је то један од најиздашнијих месеци у години (увек међу прва три), зато што је и поред увођења акцизе на струју значајно номинално подбацио у односу на очекивања, зато што долази после слабог септембра који је такође подбацио и зато што долази после ефеката пополава из претходне године. И зато што је тако једноставније, а није погрешно, већ заиста осликава стање привреде. Међутим, може и овако.
Ако уместо пореских прихода републичке касе узмемо у обзир консолидоване приходе целе државе (локалне самоуправе, покрајина, пензиони и здравствени фондови, Путеви Србије) резултати су на жалост још гори.
Политика, 5.12.2015
Повезане теме:
Политика – „Рестарт” лоше пореске рачунице
Политика – Порески спин „Политике”
Политика – Порески спин Саше Радуловића
Hvala na informacijama, ali clanak je nekompletan.
Nema objasnjnja za pojedine pojmove. Po onome sto sam pronasao (https://sr.wikipedia.org/wiki/Лаферова_крива) cini se da je Laferova kriva pod udarom kritike mnogih ekonomista, neki kazu da je samo nepotvrdjena hipoteza. Zasto se pozivate na to?
Druga stvar, ako sam dobro shvatio (https://en.wikipedia.org/wiki/Real_versus_nominal_value_(economics)), realan prihod se dobije kada se nominalni prihod podijeli sa koeficijentom C = (100 + stopa inflacije) / 100.
Primjer: oktobar 2012
C = (100 + 7.80)/100 = 1.078,
nominalni prhod: 75,
realni prihod: 75 / 1.078 ~ 69.57 a ne 84 kao sto ste napisali,
Molim vas da podatke ispravite ili date podobno objasnjenje.
Jel ti trazis i recepte za kolace na wikipedii?
A shvatio sam sad racunicu, moja greska.
Prihodi ranijih godina su normalizovani u odnosu na 2015, uzimajuci u obzir inflaciju. Tako je dobijeno fer poredjenje.
Izvinite sto sam posumnjao u strucnost clanova pokreta.
Prema srpskoj narodnoj poslovici “Go se neskida” nerealno je očekivanje da će smanjena ekonomska moć i pored povećanja poreza povećati poreske prihode. To znaju svi oni koji plivaju u realnim socio-ekonomskim vodama: preduzetnici, radnici, poljoprivrednici. Oni koji u tim vodama ne plivaju ukoliko imaju znanja i interesa bar vode računa o tome. Sadašnji upravljači to ne rade. Razlozi za to su nam poznati, to su sve realne činjenice. Pitanje je kako isplivati iz njih i prevazići nastalu situaciju. To je posao pokreta DJB i političkih grupa koje imaju iste ili slične poglede na socio-ekonomsku situaciju.
Nije obeshrabrujuće ako se takva razmišljanja ponavljaju nekoliko puta. Uticaj partijski zavisnih je veliki i potrebno je mnogo puta ponoviti čak i jednostavne činjenice kako bi one prodrle kroz partijske bedeme pune neznanja i predrasuda.
Znači potrebno je ne povećanje poreza već poreske olakšice kako bi ekonomija bila pokrenuta a socijalna situacija se popravila. Potrebno je racionalno smanjenje izdvajanja iz budžeta za partiski zaposlene i skoro nereproduktivne kadrove i ekonomski neracionalne subvencije.
Budimo realni sns kadrovska muckalica nije nista pametno uradila a propast je i ocekivana jer je cilj bio promeniti ds pa je odabrano manje zlo i posto smo mnogi u tome bili aktivni sada treba to popravljati. Zanimljivo je bilo prikazivanje dobiti preduzeca koje platise komunalija kao i ja na primer caste sa 500 dinara, to je dno dna apartmanovim managmenta segamegadens direktorcica i bitangica koje muljaju sa nabavkama nepotrebne opreme namestaja informacionih sisrema i prodaje magle sa pojedincima koji ih dobijaju uzastopno 10 godina sa kojima se usemili, sa druge strane mome komsiji prokisnjava krov a oni mu nude zamenu postanskih sanducica i nece da poprave krov i da li je to dobit ili prevara?
Лаферова крива: повећаш стопе, падне ти порески приход
i svi odu u crno (ko u 90-im), i ja