Живимо у култури тајности, где су важне информације сакривене од суда јавности, а новац пореских обвезника нестаје без трага. Уместо јавном, власт и политика у данашњој Србији служе искључиво приватним интересима. Све одлуке се доносе у малом и затвореном кругу људи, ван икаквих процедура. Демократија је отуђена од грађана.
Шта „Доста је било“ може да уради да би ово исправио? Да уведе потпуну транспарентност! Да. Међутим, транспарентност је само први и основни корак. Да бисмо приближили и вратили власт грађанима, да би наша демократија добила смисао, морамо да урадимо нешто више од тога. Морамо до краја да уведемо отворену управу.
Отвореност је концепт који омогућава грађанима да врше контролу над радом управе, али и активно учествују у њеном раду ослањајући се на употребу нових технологија и 3 принципа: транспарентност, одговорност и партиципацију.
Транспарентност
Транспарентност значи да су информације о раду јавних институција, установа и предузећа јавно и благовремено доступне свима, у отвореном, машински читљивом фомату, без икаквих ограничења за њихову употребу. Дакле, суштина је у проактивном приступу управе у објављивању ових података, независно од захтева грађана.
Ови подаци не обухватају само информације о буџету, јавним набавкама и трошковима, већ и податке о изборима, мапе са геолокацијама, статистике, истраживања, целокупну легислативу и др. податке из свих институција и сектора (open by default).
У контексту стандарда отворене управе, праве транспарентности нема ако подаци нису у одговарајућем машински читљивом формату. Такви, отворени подаци (open data) морају бити у потпуно слободној употреби за све, и могу бити модификовани и подељени у било коју сврху.
Транспарентност која се ослања на отворене податке је од вишеструког значаја. На првом месту, зато што је принципијелно исправна – сви грађани и порески обвезници, самим тим својим својством, имају право да знају шта њихова влада ради у њихово име и на њихов рачун.
Такође, употреба отворених података омогућава и боље истраживање, па самим тим и планирање јавних политика и доношење квалитетнијих одлука заснованих на дубљим анализама. Према прогнозама European Data портала, трошкови јавне управе у земљама ЕУ ће до 2020. године, захваљујући отвореним подацима, пасти за 1,7 милијарди евра.
Са друге стране, отворени подаци су огромна пословна прилика за све у индустрији нових технологија. Сетови података из здравства, саобраћаја, просвете и др. грана имају огромну комерцијалну вредност. Тако, на пример, у Аустралији, на сваки долар који влада уложи у отворене податке, привреди се врати 5 долара, захваљујући пројектима, апликацијама и другим производима компанија и невладиних организација. У Уједињеном Краљевству је тај однос још већи и на сваку уложену фунту од стране владе, привреда створи 7.
Одговорност
Вампири се боје светла. Тако се и корумпирани боје транспарентности. Она са собом носи одговорност.
Одговорна влада је она која полаже рачуне јавности – која јавно дебатује о својим мерама и сноси одговорност за њихове исходе. Одговорна влада има прецизно дефинисане стандарде за трошење јавног новца које никада не крши. Одговорна влада кажњава конфликт интереса и незаконито богаћење. У одговорној влади, узбуњивачи су заштићени.
Партиципација
Развој нових технологија омогућио је иновативну демократију – демократију ближу грађанима и систем који им омогућава да се директно укључе у политичке процесе. Партиципација подразумева да јавност може да се активно укључи у процес предлагања, креирања и одлучивања о предлозима јавних политика и закона. Како online, тако и offline. Власт мора да подстиче грађане да активно учествују у овим процесима и јавним расправама. Морају да постоје механизми који омогућавају да сами грађани покрећу иницијативе и јавне расправе о јавним политикама.
Србија је потписница Партнерства за отворену управу (Open Government Partnership), али кораци које предузима су веома скромни. Најдаље је отишао Повереник за информације од јавног значаја, а почетне кораке је предузело једино Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Све постојеће сетове отворених података, њих тек неколико, можете пронаћи на сајту Е-управе.
Ситуација са учешћем грађана је још лошија. Када се већина закона, без разлога, усваја по ванредним, убрзаним процедурама, не постоје услови да се они расправе ни у самој Скупштини, а камоли у јавности.
Да бисмо променили и отворили управу у Србији, морамо доследно и до краја да спроведемо принципе транспарентности, одговорности и партиципације.
Шта ћемо урадити као власт
Србији су потребни другачији политички садржаји и другачији начин на који се они дефинишу. Наш задатак је да уклонимо баријере и омогућимо свим заинтересованим странама, грађанима који поседују знање и вољу, да учествују већ и у поступку креирања предлога јавних политика. Политика није само за политичаре.
Све општине и градови у којима „Доста је било“ буде део владајуће већине, имаће у оквиру својих сајтова опен дата портале и портале путем којих ће заинтересовани грађани моћи да учествују у јавним расправама о локалним политикама, као и да номинују теме путем петиција.
Тако ћемо вратити власт тамо где јој је место – у рукама грађана.
Шта ћемо на интерном нивоу да учинимо
Политика је јавни посао. Тако и намеравамо да га обавимо. То не значи само да јавност има право да види како се он обавља. Јавност има право да учествује у његовом дефинисању и спровођењу.
Наши принципи су зацртани и они се не могу мењати. Наши конкретни предлози јавних политика, са друге стране, неће бити писани иза затворених врата. У њиховој изради ће учествовати сви заинтересовани грађани, било да су чланови покрета или не, како на локалном, тако и на националном нивоу. Задатак покрета у моменту прерастања у странку је да направи у оквиру сајта отворену онлине лабораторију за нове идеје и креативна решења.
Да бисмо то могли да постигнемо, морамо прво да едукујемо чланове и грађане. То ћемо радити online и offline. Али и ти догађаји ће бити другачији, у духу отворености. Први корак смо учинили 13. марта ове године када смо организовали прву open space скупштину на којој смо развијали локалне политике.
Да сумирамо:
- Прерастањем у странку, у оквиру нашег сајта, сви ће равноправно имати право да предлажу теме и решења проблема на свим нивоима, која ће постати званичан програм странке.
- Сва места у којима будемо део владајућих већина ће имати портале са свим релевантним сетовима отворених података и портале који ће омогућити партиципацију грађана.
- Када будемо формирали републичку власт, open by default ће постати обавезан стандард за све институције.
- Активно ћемо развијати партиципацију и укључивати грађане у процес дефинисања и усвајања јавних политика.
Отвореност ће прекинути корупцију, учинити управу ефикаснијом, развити привреду, вратити поверење у институције и, коначно, вратити власт грађанима и оснажити нашу демократију.
Милош Јанковић,
члан покрета „Доста је било“, Смедерево
BITNO JE USTROJITI KONKRETNE GARANCIJE I MEHANIZME, KROZ KOJE ĆE SE LAKO UTVRDITI KO I KAKO RADI I GDE SE NOVAC TROŠI. TRANSPARENTNOST, POREKLO IMOVINE, UKRŠTENI PODACI, JEDINSTVEN INFORMACIONI SISTEM … STVARI NISU TAKO KOMPLIKOVANE, SAMO TREBA VOLJA I OSMISLITI JEDINSTVEN SISTEM KONTROLE. POTREBNA JE I STROGA PODELA VLASTI.
A ja da vas pitam: Sta je sa 500 miliona neprijavljenih Kineza?
Samo napred, tu smo da podrzimo!
Ovo je korak dalje ka pojašnjenju javnosti rada (transparentnosti).
Upotreba resursa kojim zajednica raspolaže je ključ demokratije.
Zajednica je najosteljivija na upotrebu narodnog novca (budžet).
Javnost ove upotrebe ogleda se u:
1. Dodeli prava da neko koristi narodni novac uz načelo jednake dostupnosti
2. Trošenje u skladu sa odobrenim pravom (validni dokazi da je potrošeno u skladu sa odobrenim)
3. Učinak trošenja – ovo je kritična tačka jer političari nju posebno izbegavaju – vole da potroše a ne vole da se meri učinak potrošenog.
Честитам на постављеним циљевима! Лествица је високо подигнута за све учеснике у креирању политике.
Potrebni su ovakvi tekstovi radi pojašnjenja ideja i rada DJB naročito za one koji veruju da su političari svi isti. Treba obrazožiti tvrdnju da je nekome ipak stalo da nam život ne prođe u klimanji glavama, negodovanju, pomirenju, ravnodušnosti i utapanju.
Transparentnost je s razlogom prepoznata kao najjače oružje protiv korupcije, ali svakako može biti mač sa dve oštricce. Verujem da bi u svakom timu rukovodioca trebalo angažovati po nekog psihologa. Ne uživa samo vlast u haosu. Mnogi su pritajeni, neprimećeni, naizgled sitni dobro profitirali i dalje bi. A i ako ne bi dalje ne bi da se zaviri u prošlost. Biće otpora na svim nivoima.
Transparentnost zahteva i veliko poverenje koje je teško dobiti u onoj meri gde se vide rezultati što zbog dugogodišnjih prevara i bahatosti predhodnih vlasti i funkcionera što zbog štete ličnim interesima. Sve to treba prepoznati u grupi, među pojedincima i pronaći metode i delovati prema specifičnostima problema. Nadam se da imate prave ljude na pravim mestima u pravo vreme. I svakao želim vam podršku većine u ostvarivanju svega što ste ponudili.
Odlično. Ali da znate, open data Ministarstva prosvete i nauke ne funkcionišu, ne ažuriraju se a objavljuju se samo delimične informacije. Sve po principu selektivne transparentnosti ili bolje rečeno “malo smo trudni”.
Tako je. Ipak, pošteno je da ih spomenemo, iako je jasno da vlada nema iskrenu nameru da sprovede koncept otvorene uprave.
Iskreno se nadam da cete uspeti da izgradite jedan novi nacin vodjenja politike koji ce omoguciti da razgovaramo, raspravljamo i odlucujemo medju svima. To je zaista jedini put kojim cete vratiti drzavu njenim gradjanima. Apsolutno se slazem da svi treba da se edukujemo, a prvi politicari treba, jednom za svagda da shvate da su oni nasi zaposleni! NIKADA VISE ZEMLJA BEZ SVOJIH LJUDI! Pozdrav.
SNEKI, jedna tačka pokreta glasi malkice drugačije NIKADA VIŠE LJUDI BEZ SVOJE ZEMLJE. Provalite koja je to “tačka” Sašinog programa…
Потписујем све принципе, али мислим ће да нам, поготово на средњи и дужи рок, бити потребан још један: ЈЕДНОСТАВНОСТ.
Да би ствари заиста биле транспарентне и партиципативне, треба се решити великих наслага регулативе које су партократије слагале годинама управо да би могле да злоупотребљавају систем. Кад су прописи толико закукуљени, а код нас је све закукуљено и нејасно – чак и паркирање по граду, онда то оставља огромну дискрецију онима који су на власти. Па онда једно може за породицу и кумове а сви остали се могу рекетирати.
Наравно, сад треба очекивати и припремити одговор на то да ће град вероватно кренути да саботира ствари на општини Врачар. Уопште ме не би изненадило да разне градске службе почну да “пуцају” баш ту, од превоза до водовода, у нади да ће грађани да криве општинску власт. Све најбоље и само напред!