Ауторски текст Економија

"Година предузетништва" против предузетника

Да ли сте чули за online сервис за таксирање, Uber? Ова апликација, позната широм света, омогућава у многим земљама да било ко, ко поседује ауто и има слободног времена, почне да се бави такси превозом и тако оствари зараду. У неким земљама постоје одређена ограничења која ипак захтевају неки вид регистрације таквих возача, али скоро увек је много лакше почети као Uber возач, него ући у неко такси удружење.

preduzetnistvo


Занимљивост: Убер у свом власништву нема ниједан једини ауто за превоз путника, зато што се он не бави самим превозом, већ повезивањем возача (који већ имају аутомобил) и путника.


Зашто ова апликација битна? Зато што је покренула и актуелизовала целу једну нову парадигму, тзв. “eкономију дељења”, односно sharing economy. Ова апликација, и многе њој сличне, омогућиле су знатно ширем кругу људи да се самозапосле, остварују приход, а још да то раде флексибилно, односно кад год им то одговара.

Убер још увек није стигао у Србију, мада је на путу. У међувремену, наши људи нису седели скрштених руку, већ су покренули скоро исту причу у Београду и она се зове Car:Go. Ова апликација функционише исто као Uber: наручите вожњу са свог телефона, одмах добијете име возача, регистарске таблице и модел аутомобила на екрану, а онда на мапи пратите како вам се возило приближава. Када завршите вожњу, нема плаћања готовином – само изађете из кола, а новац вам се аутоматски скида са банковног или PayPal рачуна. И поврх свега тога, цена вожње је бар 20% нижа него таксијем!

Car:Go је, користећи све предности интернета, успео да смањи цену превоза пре свега укидајући улогу диспечера коју је сада преузео софтвер, а који то најчешће боље и ради. Захваљујући томе, услуга је и поузданија, а и јефтинија. Дакле, добили смо нову домаћу фирму која користи иновативне технологије, која плаћа порез у Србији, а још својим муштеријама нуди осетно нижу цену од својих конкурената – чиста win-win ситуација, обе стране добијају.

Поред претходно наведених предности, постоји још много разлога зашто је Car:Go сјајно освежење за Београђане. Верујем да ће се већина становника Београда сложити да је такси услуга у главном граду често јако лоша: некултурни возачи, пушење у колима, пешкир око врата, лоша возила, систем наручивања вожње исти као пре 30-40 година (телефоном). Car:Go нуди алтернативу и представља здраву конкуренцију која неће решити све те проблеме, али доноси комфорнији начин рада, повољнију цену и нове могућности зараде.

Нажалост, као и у много случајева раније, још једном се држава и њена заостала регулатива испрепречила развоју модерних технологија и наступила рестриктивно, супротно интересима грађана. Наиме, проблем је настао што су неки корисници Car:Go-а плаћали своје вожње преко PayPal налога, али у страној валути, а регулативе Народне банке Србије (НБС) генерално забрањују резидентима Србије да унутар земље плаћају у другим валутама. Зато сада девизна инспекција покреће тужбу против Car:Go компаније.

Први проблем са овим ограничењем јесте што погрешно третира плаћања PayPal-ом – то су плаћања која нису везана ни за једну земљу, она се једноставно дешавају онлине, без географске одреднице, и то је главна предност PayPal-а над другим методама плаћања. Друго, НБС наравно зна да грађани и привреда немају поверење у динар, али уместо да поправи узрок, она забрањује логичне последице.

Да све буде још комичније, гушење овако сјајних пословних иницијатива се дешава у години коју је Република Србија прогласила “годином предузетништва” (чак и сајт имају!) Поставља се питање: на које они то предузетништво мисле? Очигледно само на своје партијске пријатеље, који преко личних веза и намештених тендера добијају послове?

Неспособни и необразовани државни чиновници спречавају модернизацију државе и развој предузетништва. Нису у стању да савладају модерне технологије и ми смо сви таоци њиховог незнања. Потребни су нам стручни и образовани људи, способни да се прилагођавају потребама грађана да би предузетништво могло да се развија и да би држава била у функцији оних који је плаћају, а не у служби партијско-тајкунских интереса малобројних. Без њих нам ни хиљаду година предузетништва неће помоћи.

Милош Бошковић
народни посланик
члан покрета „Доста је било“, Ниш

ДЈБ Млади

ДЈБ Млади

6
Оставите коментар

avatar
2500
4 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
BadzaOtac MakarijePedjaPopeye Recent comment authors
најновији најстарији
Popeye
Гост
Popeye

Jeste kod nas situacija da je preduzetništvo u problemu i da o istom najviše pričaju političari koji nikad platu nisu isplatili niti radili u privatnom se ktoru, ali sam tekst je po mom mišljenju površan, i bez poznavanja problematike.

Popeye
Гост
Popeye

Autor u prvom delu teksta pominje aplikaciju Car.Go kao “Ова апликација, и многе њој сличне, омогућиле су знатно ширем кругу људи да се самозапосле, остварују приход, а још да то раде флексибилно, односно кад год им то одговара“. Ako neko želi da se bavi taksiranjem, niko ga ne sprečava, zakon o radu je jasan. Sad, druga stvar su uslovi koji treba da se ispune (piho-fizički, tehnički..). Ukoliko neko želi da bude deo javnog prevoza, MORA da ispunjava određene uslove (bar dok zakon tako nalaže), a to kod ovih i ovakvih poslovnih modela uopšte nije bitno. Taksi vozači plaćaju porez državi kao preduzetnici, makar neki paušal, na koji način će se porez naplaćivati od CarGo vozača? Da li će se tražiti da i oni budu registrovani kao preduzetnici pre nego što im se omogući da primaju putnike preko CarGo aplikacije?

Popeye
Гост
Popeye

Sledeće. “Верујем да ће се већина становника Београда сложити да је такси услуга у главном граду често јако лоша: некултурни возачи, пушење у колима, пешкир око врата, лоша возила, систем наручивања вожње исти као пре 30-40 година (телефоном). Car:Go нуди алтернативу“…Ko garantuje da vozači koji koriste CarGo aplikaciju neće biti slični? Takođe, autor ne poznaje dovoljno situaciju sa taksi prevozom u Beogradu. Da poznaje, znao bi da velika većina taksi udruženja imaju svoje aplikacije preko kojih klijenti mogu angažovati vozača.
U drugom delu teksta autor navodi probleme sa plaćanjem putem PayPala. Ovo je pitanje koje se godinama povlači i zbilja je problematično i slažem se sa autorom da je potrebno da se ovo reši na pravi način. Ali, ukoliko su ljudi koji stoje iza CarGo aplikacije znali za probleme i za zakonsku regulativu koja je aktuelna u ovom trenutku zašto su se odlučili na takav poslovni model. Neznanje ili nešto drugo?
Da ne ispadne da sam protiv ovakvih inicijativa i razvoja softvera, nisam, ali pre nego što se krene u razvoj određenih stvari mora se definisati pravilan poslovni model koji je u skladu sa zakonodavstvom.
Da li zakonodavstvo treba da se menja? Što se tiče Taksi prevoza, smatram da ne, što se tiče Paypala, smatram da da.
Izborite se u skupštini.

Badza
Гост
Badza

Drug Popeye se ipak nije detaljno udubio u temu, pa ajmo zajedno pre nego sto Oliva dodje da zaprzi corbu svima…
Kao prvo, odakle vam ideja da je ovo javni prevoz? Aplikacija jeste javno dostupna ali se morate registrovati da bi je koristili, dakle nije isto kao taksi gde moze svako da sedne i da se vozi…vidim i da ste brizni za placanje poreza i pausalno ocenjujete sta ljudi rade, bez da ste se raspitali, saznali ili nedo Bog probali servis…ljudi su i ranije pisali o tome da rade iskljucivo sa preduzetnicima i rentacar kucama a svi oni su u poreski obveznici zar ne?
Zanimljivo ce biti docekati i presudu prekrsajnog suda na ovu temu. Da li je stvarno tako kako nbs kaze? ja kao korisnik CarGo regularno placam dinarima koji mi PayPal povlaci sa racuna moje banke i tako kupujem kredit pa se vozim i vise sam nego zadovoljan uslugom. Ponekad su imali tehnickih problema u radu aplikacije ali vremenom se i to poboljsalo, tako da sada imam samo reci hvale i podrzavam ovu inicijativu mladih ljudi. Zakoni su tu da se menjaju i uskladjuju, mada mislim da im je bolje da sto pre „zapale“ u inostranstvo da im se ne bi ovde pila krv na slamcicu!

Pedja
Гост
Pedja

Do sada sam uvek u razgovorima sa ljudima govorio u Vasu korist,tj da treba da se strpimo i da ce jednog dana ova opcija pobediti i da ce nam tada biti bolje.Pogresno sam vas shvatio.Ovaj tekst mi je otvorio oci.Prvo se raspitajte kako posluju te firme i gde je tu dobrobit za drustvo!?Tu dobit imaju vlasnici,pomalo i vozaci a generalno se veliki broj taksista tera iz tog posla.Ko ce onda drzavi placati porez?Dobro je sto ste i vi poceli da u vlast uvlacite prijatelje,rodjake a nije potrebno znanje.Kazem dobro je ,jer ce narod na vreme shvatiti ko je ko.Pozdrav,Vas bivsi glasac.

Otac Makarije
Гост
Otac Makarije

@ Pedja

Dragi Peđa,

Možda biste mogli na sve to da gledate na malo drugačiji način.

DJB je zapravo stranka u nastajanju. Još uvek se razvijaju i ubrzano rastu.
Imaju priličan broj mana i trapavosti u radu, ali to možemo pripisati upravo mladosti stranke i neiskustvu u politici.
Većina ti stvari će se, verujem, ispeglati u hodu.

Mislim da tekst mladog poslanika ne odražava neke posebno zacrtane stavove DJB.
Verovatno su imali potrebu za tekstovima na sajtu, pa se on latio pisanja. Ništa više.

I zato bih vas ipak zamolio za strpljenje s njima, mada se s vašim stavovima po pitanju ovog teksta slažem.

@ Popeye

Potpuno se slažem s vašim komentarima i samo bih hteo da dodam još nešto:
Kako uopšte smemo da dozvolimo da nam s računa automatski skida novac firma čije poslovanje nije sasvim legalno?