Autorski tekst Ekonomija

"Godina preduzetništva" protiv preduzetnika

Da li ste čuli za online servis za taksiranje, Uber? Ova aplikacija, poznata širom sveta, omogućava u mnogim zemljama da bilo ko, ko poseduje auto i ima slobodnog vremena, počne da se bavi taksi prevozom i tako ostvari zaradu. U nekim zemljama postoje određena ograničenja koja ipak zahtevaju neki vid registracije takvih vozača, ali skoro uvek je mnogo lakše početi kao Uber vozač, nego ući u neko taksi udruženje.

preduzetnistvo


Zanimljivost: Uber u svom vlasništvu nema nijedan jedini auto za prevoz putnika, zato što se on ne bavi samim prevozom, već povezivanjem vozača (koji već imaju automobil) i putnika.


Zašto ova aplikacija bitna? Zato što je pokrenula i aktuelizovala celu jednu novu paradigmu, tzv. “ekonomiju deljenja”, odnosno sharing economy. Ova aplikacija, i mnoge njoj slične, omogućile su znatno širem krugu ljudi da se samozaposle, ostvaruju prihod, a još da to rade fleksibilno, odnosno kad god im to odgovara.

Uber još uvek nije stigao u Srbiju, mada je na putu. U međuvremenu, naši ljudi nisu sedeli skrštenih ruku, već su pokrenuli skoro istu priču u Beogradu i ona se zove Car:Go. Ova aplikacija funkcioniše isto kao Uber: naručite vožnju sa svog telefona, odmah dobijete ime vozača, registarske tablice i model automobila na ekranu, a onda na mapi pratite kako vam se vozilo približava. Kada završite vožnju, nema plaćanja gotovinom – samo izađete iz kola, a novac vam se automatski skida sa bankovnog ili PayPal računa. I povrh svega toga, cena vožnje je bar 20% niža nego taksijem!

Car:Go je, koristeći sve prednosti interneta, uspeo da smanji cenu prevoza pre svega ukidajući ulogu dispečera koju je sada preuzeo softver, a koji to najčešće bolje i radi. Zahvaljujući tome, usluga je i pouzdanija, a i jeftinija. Dakle, dobili smo novu domaću firmu koja koristi inovativne tehnologije, koja plaća porez u Srbiji, a još svojim mušterijama nudi osetno nižu cenu od svojih konkurenata – čista win-win situacija, obe strane dobijaju.

Pored prethodno navedenih prednosti, postoji još mnogo razloga zašto je Car:Go sjajno osveženje za Beograđane. Verujem da će se većina stanovnika Beograda složiti da je taksi usluga u glavnom gradu često jako loša: nekulturni vozači, pušenje u kolima, peškir oko vrata, loša vozila, sistem naručivanja vožnje isti kao pre 30-40 godina (telefonom). Car:Go nudi alternativu i predstavlja zdravu konkurenciju koja neće rešiti sve te probleme, ali donosi komforniji način rada, povoljniju cenu i nove mogućnosti zarade.

Nažalost, kao i u mnogo slučajeva ranije, još jednom se država i njena zaostala regulativa ispreprečila razvoju modernih tehnologija i nastupila restriktivno, suprotno interesima građana. Naime, problem je nastao što su neki korisnici Car:Go-a plaćali svoje vožnje preko PayPal naloga, ali u stranoj valuti, a regulative Narodne banke Srbije (NBS) generalno zabranjuju rezidentima Srbije da unutar zemlje plaćaju u drugim valutama. Zato sada devizna inspekcija pokreće tužbu protiv Car:Go kompanije.

Prvi problem sa ovim ograničenjem jeste što pogrešno tretira plaćanja PayPal-om – to su plaćanja koja nisu vezana ni za jednu zemlju, ona se jednostavno dešavaju online, bez geografske odrednice, i to je glavna prednost PayPal-a nad drugim metodama plaćanja. Drugo, NBS naravno zna da građani i privreda nemaju poverenje u dinar, ali umesto da popravi uzrok, ona zabranjuje logične posledice.

Da sve bude još komičnije, gušenje ovako sjajnih poslovnih inicijativa se dešava u godini koju je Republika Srbija proglasila “godinom preduzetništva” (čak i sajt imaju!) Postavlja se pitanje: na koje oni to preduzetništvo misle? Očigledno samo na svoje partijske prijatelje, koji preko ličnih veza i nameštenih tendera dobijaju poslove?

Nesposobni i neobrazovani državni činovnici sprečavaju modernizaciju države i razvoj preduzetništva. Nisu u stanju da savladaju moderne tehnologije i mi smo svi taoci njihovog neznanja. Potrebni su nam stručni i obrazovani ljudi, sposobni da se prilagođavaju potrebama građana da bi preduzetništvo moglo da se razvija i da bi država bila u funkciji onih koji je plaćaju, a ne u službi partijsko-tajkunskih interesa malobrojnih. Bez njih nam ni hiljadu godina preduzetništva neće pomoći.

Miloš Bošković
narodni poslanik
član pokreta “Dosta je bilo”, Niš

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Jeste kod nas situacija da je preduzetništvo u problemu i da o istom najviše pričaju političari koji nikad platu nisu isplatili niti radili u privatnom se ktoru, ali sam tekst je po mom mišljenju površan, i bez poznavanja problematike.

  • Autor u prvom delu teksta pominje aplikaciju Car.Go kao ”Ova aplikacija, i mnoge njoj slične, omogućile su znatno širem krugu ljudi da se samozaposle, ostvaruju prihod, a još da to rade fleksibilno, odnosno kad god im to odgovara”. Ako neko želi da se bavi taksiranjem, niko ga ne sprečava, zakon o radu je jasan. Sad, druga stvar su uslovi koji treba da se ispune (piho-fizički, tehnički..). Ukoliko neko želi da bude deo javnog prevoza, MORA da ispunjava određene uslove (bar dok zakon tako nalaže), a to kod ovih i ovakvih poslovnih modela uopšte nije bitno. Taksi vozači plaćaju porez državi kao preduzetnici, makar neki paušal, na koji način će se porez naplaćivati od CarGo vozača? Da li će se tražiti da i oni budu registrovani kao preduzetnici pre nego što im se omogući da primaju putnike preko CarGo aplikacije?

  • Sledeće. ”Verujem da će se većina stanovnika Beograda složiti da je taksi usluga u glavnom gradu često jako loša: nekulturni vozači, pušenje u kolima, peškir oko vrata, loša vozila, sistem naručivanja vožnje isti kao pre 30-40 godina (telefonom). Car:Go nudi alternativu”…Ko garantuje da vozači koji koriste CarGo aplikaciju neće biti slični? Takođe, autor ne poznaje dovoljno situaciju sa taksi prevozom u Beogradu. Da poznaje, znao bi da velika većina taksi udruženja imaju svoje aplikacije preko kojih klijenti mogu angažovati vozača.
    U drugom delu teksta autor navodi probleme sa plaćanjem putem PayPala. Ovo je pitanje koje se godinama povlači i zbilja je problematično i slažem se sa autorom da je potrebno da se ovo reši na pravi način. Ali, ukoliko su ljudi koji stoje iza CarGo aplikacije znali za probleme i za zakonsku regulativu koja je aktuelna u ovom trenutku zašto su se odlučili na takav poslovni model. Neznanje ili nešto drugo?
    Da ne ispadne da sam protiv ovakvih inicijativa i razvoja softvera, nisam, ali pre nego što se krene u razvoj određenih stvari mora se definisati pravilan poslovni model koji je u skladu sa zakonodavstvom.
    Da li zakonodavstvo treba da se menja? Što se tiče Taksi prevoza, smatram da ne, što se tiče Paypala, smatram da da.
    Izborite se u skupštini.

    • Drug Popeye se ipak nije detaljno udubio u temu, pa ajmo zajedno pre nego sto Oliva dodje da zaprzi corbu svima…
      Kao prvo, odakle vam ideja da je ovo javni prevoz? Aplikacija jeste javno dostupna ali se morate registrovati da bi je koristili, dakle nije isto kao taksi gde moze svako da sedne i da se vozi…vidim i da ste brizni za placanje poreza i pausalno ocenjujete sta ljudi rade, bez da ste se raspitali, saznali ili nedo Bog probali servis…ljudi su i ranije pisali o tome da rade iskljucivo sa preduzetnicima i rentacar kucama a svi oni su u poreski obveznici zar ne?
      Zanimljivo ce biti docekati i presudu prekrsajnog suda na ovu temu. Da li je stvarno tako kako nbs kaze? ja kao korisnik CarGo regularno placam dinarima koji mi PayPal povlaci sa racuna moje banke i tako kupujem kredit pa se vozim i vise sam nego zadovoljan uslugom. Ponekad su imali tehnickih problema u radu aplikacije ali vremenom se i to poboljsalo, tako da sada imam samo reci hvale i podrzavam ovu inicijativu mladih ljudi. Zakoni su tu da se menjaju i uskladjuju, mada mislim da im je bolje da sto pre “zapale” u inostranstvo da im se ne bi ovde pila krv na slamcicu!

  • Do sada sam uvek u razgovorima sa ljudima govorio u Vasu korist,tj da treba da se strpimo i da ce jednog dana ova opcija pobediti i da ce nam tada biti bolje.Pogresno sam vas shvatio.Ovaj tekst mi je otvorio oci.Prvo se raspitajte kako posluju te firme i gde je tu dobrobit za drustvo!?Tu dobit imaju vlasnici,pomalo i vozaci a generalno se veliki broj taksista tera iz tog posla.Ko ce onda drzavi placati porez?Dobro je sto ste i vi poceli da u vlast uvlacite prijatelje,rodjake a nije potrebno znanje.Kazem dobro je ,jer ce narod na vreme shvatiti ko je ko.Pozdrav,Vas bivsi glasac.

    • @ Pedja

      Dragi Peđa,

      Možda biste mogli na sve to da gledate na malo drugačiji način.

      DJB je zapravo stranka u nastajanju. Još uvek se razvijaju i ubrzano rastu.
      Imaju priličan broj mana i trapavosti u radu, ali to možemo pripisati upravo mladosti stranke i neiskustvu u politici.
      Većina ti stvari će se, verujem, ispeglati u hodu.

      Mislim da tekst mladog poslanika ne odražava neke posebno zacrtane stavove DJB.
      Verovatno su imali potrebu za tekstovima na sajtu, pa se on latio pisanja. Ništa više.

      I zato bih vas ipak zamolio za strpljenje s njima, mada se s vašim stavovima po pitanju ovog teksta slažem.

      @ Popeye

      Potpuno se slažem s vašim komentarima i samo bih hteo da dodam još nešto:
      Kako uopšte smemo da dozvolimo da nam s računa automatski skida novac firma čije poslovanje nije sasvim legalno?