Saobraćaj Saopštenje Finansije

Poslovni gubitak Er Srbije u 2015. g. preko 45 miliona evra

Er Srbija, odnosno JAT, je pod rukovodstvom premijera Vučića, njegovog poslovnog arhitekte Siniše Malog i Etihada, u 2015. godini, kada se izuzmu subvencije, ostvario poslovni gubitak od preko 45 miliona evra. Kada ovom iznosu dodamo poslovni gubitak od 75 miliona evra koji je Er Srbija ostvarila u 2014. godini, dolazimo da gubitaka Er Srbije od 120 miliona evra za vreme mandata sada tehničke vlade.

airserbia

Gubitak bi bio veći za 20 miliona evra da nije došlo do značajnog sniženja cena nafte i goriva. To na žalost nije bilo dovoljno da se zakrpi izuzetno loše poslovanje. Od preuzimanja JAT- sredinom 2013. godine do danas, Er Srbija je, kada se izuzmu subvencije, ostvarila poslovni gubitak od 159 miliona evra.

Država Srbija, njeni poreski obveznici, zaposleni i penzioneri su u 2015. godini godini “častili” Er Srbiju i Etihad subvencijom teškom 49 milion evra, što uz subvenciju od 71 miliona evra u 2014. godini ukupno iznosi 120 miliona evra. Ovim subvencijama se u finansijskim izveštajima sakriva poslovni gubitak Er Srbije i prikazuje kao dobit.

Er Srbija je u 2015. godini samo za iznajmljivanje polovnih aviona platila 21 milion evra što je za 6 miliona evra više nego 2014. godine, pretpostavlja se Etihadu, i u njih, tuđu imovinu, investirala još preko 6 miliona uz 8 miliona investiranih 2014. g. Finansijski izveštaji ne obelodanjuju koliko je novca potrošeno na novi menadžment JAT-a, kao ni koliko je plaćeno Etihadu za konsalting. Za isto vreme, broj zaposlenih u Er Srbiji je povećan sa 1298 na 1393.

JAT_Etihad

Mandatar, njegov najuži tim i Etihad su preuzeli upravljanje JAT-om sredinom 2013. godine. Od tada “novi” JAT pravi istorijske gubitke. U prvoj polovini 2013. godine, JAT je imao poslovni gubitak od oko 10 miliona evra. Novi Etihadov menadžment je u drugoj polovini godine napravio poslovni gubitak od oko 39 miliona evra i dobio subvenciju od oko 3 miliona evra, tako da je JAT u 2013. godini imao ukupan poslovni gubitak od 36 miliona evra.

Ovo je cena nesposobne vlade koju plaćaju svi građani Srbije. Podsećamo da je od penzionera u 2015. godini po izveštaju Fiskalnog saveta oteto oko 180 miliona evra. Barem 45 miliona evra od ovog novca je otišlo na, posle Beograda na vodi, mandatarev omiljeni privatni projekat: Er Srbiju.

Prilozi
AirSerbia – Napomene uz pojedinačne finansijske izveštaje
AirSerbia – Bilan uspeha 2015.

Povezan tekst
Lažni uspeh Er Srbije – istorijski gubitak JAT-a 75 miliona evra u 2014. godini

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Konačno tekst koji se bavi važnim privrednim temama.

    Što se tiče subvencija, čini mi se da je Vučić pričao da je to planirano kad su sklapali ugovor sa Etihadom i da je ograničenog trajanja (2 godine)
    Zna li neko da li je to tačno?

    I kakav je zvaničan stav DJB – šta raditi sa Air Serbia?

    • Subvencije su okončane početkom ove godine, u januaru ako se dobro sećam.

      Er Srbiju treba sačuvati ali tako što će se dovesti profesionalan menadžment koji zna da radi svoj posao.

    • Subvencije jesu bile planirane, ali u ukupnom iznosu reda 80-ak miliona evra. Uz sve to, ne znam da li ova cifra uključuje povlašćenu cenu koju Air Serbia dobija od aerodroma i otpise obaveza prema aerodromu, pošto Air Serbia ne plaća usluge čak ni po tim povlašćenim cenama,

  • Živim za dan, kada će nakon što bilo ko objavi ovakav podatak, taj podatak da završi u novinama i na televiziji.
    Danas su previše zauzete drugim bitnijim temama, poput ko je od politačara gde otišao na letovanje.

  • JAT je ugašen 2003. godine i na njegovo mesto je došao Jat Airways koji je delimično privatizovan kada je Etihad kupio 49% akcija.

    Ono šta vredi napomenuti je to da su gubici tako narasli iako je broj putnika skočio za čitavih milion. Uz subvencije Er Srbija je bila umogućnosti da nudi jeftinije karte i tako naruši princip slobodnog tržišta kao rezultat čega nekoliko avio-kompanija je napustilo Beograd. Na kraju krajeva, ne samo da građani (skupo) plaćaju Er Srbiju, već isto tako imaju manje izbora kada planiraju svoje putovanje.

    Jako tužno ali ono šta većina ne shvata je to da ovaj model nije izdrživ i ako Er Srbija ne krene da pravi pare ove godine stvari će se znatno pogoršati. Posebno sada kada je Niš dobio letove!

  • Slično je i sa javnim preduzećem “Emisiona tehnika i veze” (JP ETV), kojem javni medijski servis RTS ne plaća emitovanje za tri svoja programa još od odvajanja 2010, dok ostali tzv. komercijalni emiteri to moraju jer bi u protivnom bili odmah isključeni. Ovim je narušen princip davanja usluga svim emiterima pod istim uslovima. Pri tom, Vlada subvencioniše TV taksu RTS-u ali ne i JP ETV. Istovremeno, RTS je tražio naknadu za prenose skupštinskih zasedanja, dok za JP ETV koji je izvršio digitalizaciju Srbije i mora da vraća kredite, nije predviđen ni dinar, kao i da RATEL-u plaća visoke nadoknade za korišćenje frekvencija.

    mr. Dušan Marković
    član DJB

  • U poglavlju 23 za pristupanje Srbije EU postoji i “depolitizacija institucija i sprečavanje zloupotrebe političkog uticaja a to su samo neke od krupnih promena koje će se od Srbije tražiti da bi se povela borba protiv korupcije i stvorile nepristrasne, efikasne i odgovorne institucije. Brojanje usvojenih zakona, strategija i akcionih planova više neće imati toliki značaj.
    U ozbiljne institucije spada i poštovanje obaveza koje je Srbija preuzela. Jedna od njih je i sprečavanje narušavanja konkurencije a naročito u aviosaobraćaju. Svojim subvencijama SNS je narušila ove zakone. A regulatorno telo za ovo Komisija za sprečavanje narušavanja konkurentnosti se prilikom ispitivanja slučaja Er Srbije obratila ne instituciji već kabinetu, tada prvog potpredsednika vlade!
    Inače zakonodavstvo EU zabranjuje državnu pomoć avioprevoznicima i zračnim lukama osim u ograničenom broju slučajeva kada to poboljšava regionalni razvoj.

  • Samo jedna tehnička stvar. Za 2013. kaže se da je ostvaren gubitak od 10 miliona u prvoj polovini i 39 u drugoj polovini što je ukupno 49 miliona evra. Subvencija od 3 miliona evra bi učinila ukupan rezultat od -46 miliona evra, a ne -36 miliona evra kako je navedeno u tekstu.

    Pozdrav

  • Samo ste zaboravili da pomenete da je projekat Er Srbije indirektno upropastio JAT Tehniku, jedinu firmu u Srbiji koja se bavi odrzavanjem aviona. Firmu u kojoj vedri i oblaci rezimski kadar na sigurnom kursu u propast, Firmu u kojoj mehanicari rade po 200 sati mesecno, bez placanja prekovemenog rada, da bi obezbedili isplatu stranacki zaposlene birokratije dovodene, i odmah za stalno zaposlene, bez potrebne skole i iskustva. Firmu koju su napustile sve velike musterije jer vise nije u mogucnosti da ispunjava ugovorene obaveze, ciji su hangari prazni, a iskljucivo nestranacki zaposleni na prinudnim odmorima, dok se o tome cuti.