Скупштина је највише представничко тело у којем се доносе најважније одлуке за боље уређење друштва и лакши живот грађана, без обзира да ли се ради о држави, покрајини, општини или граду. Очекивано је да се у тако важном телу нађу људи који су у стању да озбиљно и аргументовано говоре о различитим темама. Али, ниво вођења политике се у Србији толико срозао, да грађани све мање прате седнице скупштина, а они који то још увек чине, више и не очекују квалитетне расправе, већ забаву и јефтин циркус.
Политичке странке као да се труде да ниво расправе у скупштинама буде што нижи. Оне странке које очекују да ће бити у власти, на изборне листе стављају углавном „подизаче руку“ и „примаче плата“, послушнике, заслужну партијску сиротињу и понеког кавгаџију поганог језика, који ће се јављати за реч, ако је могуће што чешће, онда када треба вређати опозицију и прaвити поменути циркус. Међутим, постоје и од јавности скривени, процедурални начини за онемогућавање оних посланика који би желели да озбиљно раде. Последња седница Скупштине АП Војводине, истина, прошла је само делом у пристојном тону, али није прошла без суптилних метода поткопавања рада посланика које су сасвим у складу са Пословником, али не и са етиком.
Члан 79. Пословника о раду Скупштине АП Војводине прописује: „сазив за седницу доставља се посланицима најкасније 10 дана пре дана одређеног за одржавање седнице. Уз сазив се доставља материјал који се односи на предлог дневног реда, уколико није достављен раније“. Сазив за 6. седницу, заказану за среду 28. септембар, са три тачке дневног реда – ребаланс буџета, разрешење и именовање директорке Покрајинског завода за равноправност полова Прилог 1 – иницијални дневни ред, стигао је на и-мејл адресе посланика у понедељак 19. септембра око подне. С обзиром да је то био први радни дан после викенда, можемо рећи да је стигао на време.
Међутим, у петак 23. септембра око 17 часова, стигла је допуна дневног реда са чак 9 нових тачака Прилог 2 – Допуна 23.09. – о изменама годишњих програма фонда за ловство, фонда за шуме, фонда за воде, коришћења пољопривредног земљишта, развоја села, затим одлуке о ЈП „Воде Војводине“, ЈП „Војводина шуме“, о процени вредности основног капитала ЈП „Војводинашуме“ и о програму развоја спорта. На крају, на самој седници посланицима је подељен нови дневни ред са 13 тачака , чак 10 више него што је у првом сазиву писало, с тим што се без објашњења одустало од разматрања програма развоја спорта, а по први пут је убачена тачка о успостављању сарадње са кинеском провинцијом Хајнан.
Да би се припремили за претрес, посланицима могу затребати одређени документи, раније донете одлуке и правилници, одређени подаци од покрајинске Владе, итд. По члану 34. Одлуке о Скупштини АПВ: „посланик има право и дужност да буде благовремено и потпуно обавештен о свим питањима из надлежности Скупштине, као и право да тражи обавештења која су му потребна за обављање посланичке функције од председника Скупштине, председника одбора и других радних тела Скупштине, члана Покрајинске владе и функционера у другим покрајинским органима и организацијама“. Наравно, ово право се не може остварити у петак у 5 поподне, ни у наредна два дана викенда. За уторак, дан пред скупштину, заказана је седница Одбора за пољопривреду, на којој се расправљало о 8 од 9 допунских тачака, што значи да су посланици, бар они који су желели да се озбиљно припреме, имали за то само један дан.
Када је председник Одбора за пољопривреду у свом обраћању Скупштини указао на велико кашњење у слању материјала, потпредседник Скупштине из редова већине одговорио је да је све „урађено у складу са пословником“. Формално, ово јесте тачно – седница јесте заказана у року, али са три тачке дневног реда. О чему ће се све на њој расправљати, посланици нису знали до самог њеног почетка. Суштински, владајућа већина је злоупотребила могућности које даје Пословник, и посланицима ускратила време да се припреме за седницу.
Ни то није било довољно. На самој седници, већина је одлучила да се споји неколико тачака. Уместо по 5 минута о свакој теми, посланици су то време на располагању имали за све теме заједно. У тих 5 минута, посланик треба да расправља и о лову, и о водама, и о шумама, развоју села, и пољопривредном земљишту, а то су можда и најважније теме за становнике Војводине.
Када се посланику постављају препреке у раду, макар биле „у складу са Пословником“, у крајњем резултату јавност се ускраћује за важне информације о проблемима за које очекује решења. Можда је то и циљ – да јавност чује што мање, да буде недовољно упућена, да се ућутка свака критика.
Посланичка група покрета „Доста је било“ у Скупштини АПВ одлучила је да о овом маниру владајуће већине више не ћути. На колегијуму одржаном уочи седнице, пред свим председницима посланичких група и потпредседницима Скупштине АПВ, Светлана Козић, председница посланичке групе покрета „Доста је било“ изнела је примедбу да неблаговремено проширивање дневног реда допунским тачкама и материјалима отежава рад посланика. На то је господин Иштван Пастор, председник Скупштине АПВ одговорио да посланици, ако желе да постигну све и припреме се за седницу, треба касније да легну и раније да устану и да је све урађено по Пословнику. Светлана Козић је захтевала да све изречено на колегијуму обавезно уђе у записник.
Посланици покрета „Доста је било – Саша Радуловић“
у Скупштини АП Војводине
Коментариши