Autorski tekst Beograd Obrazovanje

Obrazovanje bez ideja

Povodom obeležavanja 70 godina Mense u svetu, dr Ranko Rajović, osnivač Mense Srbije, održao je predavanje na temu „Reproduktivno učenje za mozak ne postoji – tajna 2 minute“.

skola

Osim što nam je praktično pokazano da se školujemo na sasvim pogrešan način (što svi mi već znamo), čuli smo i poražavajući podatak da je po „PISA” testiranju nivoa obrazovanja i funkcionalnog znanja Evropa u velikom problemu, a zamislite tek gde je Srija.

Srbija je na samom dnu! Zapravo, stanje je još gore – mi vodimo nezaustavljivu trku ka dnu ovim izopačenim reformama obrazovnog sistema. I imamo tendenciju opadanja, čak ne uspevamo ni da se zadržimo na istom, lošem nivou.

Šta to znači?

To znači da današnje generacije koje imaju 15 godina predstavljaju našu zemlju za 20 godina kroz BDP (Bruto domaći proizvod).

To isto znači, da ako odmah promenimo sistem obrazovanja, treba nam nekoliko godina da samo zaustavimo tendenciju opadanja nivoa obrazovanja.

A šta naše Ministarstvo prosvete daje kao odgovor sve lošijim generacijama učenika – smanjuje obim gradiva.

A šta naše Ministarstvo prosvete kaže kada nam se učenici sa ovako lošim rezultatima vrate sa testiranja: “Za sledeće testiranje počećemo ranije da se pripremamo”.

Da li se ovo nekome čini kao dobro rešenje?

Sistem je taj koji ne funkcioniše. Sistem je taj koji vrišti da bude promenjen.

A osnovni problem je u tome što sistem obrazovanja vode stranačke ličnosti. Naravno, uvek je u pitanju stranka kojoj se dodeli Ministarstvo prosvete da bi se namirili procentualno za svoju podršku vlasti. Iako poslednja dva ministra nisu stranačke ličnosti, oni su simpatizeri određenih stranaka. Da li takva stranke ima volje da se  uhvati tako velikog posla promene sistema obrazovanja? Naravno da ne!

Ono što je naš cilj jeste upravo to – promena sitstema obrazovanja.

21. vek je vek ideja! Ideja polako postaje najplaćeniji proizvod. Da bi se došlo do bilo kakvih ideja, mozgu je potrebno da misli. Da bi mozak mislio potrebne su mu informacije koje će povezivati. Informacije se najbolje povezuju kroz igru, kroz čula vida, sluha, dodira, mirisa i ukusa, putem dijaloga,… Mi tako danas ne učimo decu. Mi danas imamo plan i program, ispričamo šta znamo o određenoj temi i zahtevamo od dece da nauče naše znanje, naravno samo za ocenu.

Kakve ideje očekujemo da nam deca daju kada budu nosioci BDP-a?

Tijana Šerbula
članica pokreta „Dosta je bilo“, Zvezdara

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Odličan i prekopotreban tekst! Jedina zamerka na ono oko smanjenja obima gradiva. Obim gradiva itekako treba smanjiti, naručito one delove sa brdima nepotrebnih i nepovezanih činjenica!

  • Odličan tekst. Kad je pitanje o smanjenju obima gradova, koleginica je verovatno mislila na “današnji obim gradiva” u odnosu na obim gradiva koji su nekad imale starije generacije. Iako su svi dizali galamu da smo učili nepotrebne stvari, ja ne vidim da generacijama koje su učile po starim programima, nešto fali u odnosu na ove današnje. Znate kako, neukim i nepismenim je najlakše vladati. Ideja je da tvoj obim znanja bude skučen samo na jednu jedinu stvar kojom ćeš se baviti u životu. Odnosno, da budeš samo jedan “šraf” u mehanizmu koji teži da te drži pokornim i na uzici. Otuda Bolonja. Ti sistemu, mediokrata trebaš kao deo koji je lako zamenjljiv. Ko je izmislio radno vreme od 09:00-17:00h. Upravo isti oni koji žele da si zavistan od njih. Koji ne žele da imaš slobodno vreme i razmišljaš o nekim višim ciljevima. Njima treba čovek po mogućstvo bez porodice, usko priučen da radi ono što mu se kaže. Zato se teži da od dece naprave robove sistema kojim će vladati. Medjutim, ja do sada nisam video osim par nekih svetlih akademika da su se usprotivili ovakvom robovlasničkom sistemu. Sram ih bilo.