Autorski tekst Južna Srbija

Leskovac: Kolaps u najavi

Dragi Leskovčani, zaboravite na uređenje i izgradnju ulica, puteva i ostale putne infrastrukture (mostova, propusta…), uređenje i izgradnju trgova, zelenih površina, pešačkih staza i trotoara, javne rasvete, planiranje i projektovanje ostalih javnih objekata, bilo kakvo održavanje lokalnih puteva i ulica – to jest periodično „letnje“ i „zimsko“ održavanje …

leskovac

Direkcija za urbanizam i zgradnju grada Leskovca biće ugašena, a da posao koji je radila nije prebačen na opštinske službe. Izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu (“Sl. glasnik RS”, 103/2015), javna preduzeća, direkcije i fondovi izgubili su status indirektnog budžetskog korisnika. Jedinice lokalne samouprave bile su u obavezi da do 1. decembra 2016. godine usklade odluke o budžetu za tu godinu sa novim zakonskim odredbama kojima su javna preduzeća, direkcije i fondovi izgubili pravo da budu finansirani iz budžeta.

Grad Leskovac NIJE  ispoštovao zakonski (produženi) rok u kojem su javna preduzeća i fondovi u okviru gradskih nadležnosti trebalo da se transformišu. To će za posledicu imati gašenje nekih javnih preduzeća … recimo Direkcije?

Navešću samo neke od nadležnosti Direkcije za urbanizam i i zgradnju grada Leskovca:

  • Stručni poslovi urbanističkog planiranja i projektovanja.
  • Priprema predloge srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta.
  • Uređenje građevinsko zemljište i vršenje poslova organizacije finansiranja i izgradnje objekata komunalne infrastrukture.
  • Izrađuje sve potrebne predloge i elaborate za ustupanje zemljišta, utvrđuje elemente za formiranje početne cene zemljišta koje se ustupa, priprema predloge za raspisivanje oglasa. 
  • Zaključuje Ugovore sa investitorima o regulisanju međusobnih prava i obaveza u vezi sa uređivanje građevinskog zemljišta i izgradnju objekata.
  • Vodi informacionu osnovu o gradskom građevinskom zemljištu i svim izgrađenim objektima na tom zemljištu.
  • Vrši poslove organizacije, koordinacije građenja i stručnog nadzora nad izgradnjom objekata koji se finansiraju sredstvima Opštine i Mesnih zajednica.
  • Izrađuje tehničku dokumentaciju za objekte za potrebe Opštine i Mesnih zajednica.
  • Sprovodi odluke koje se odnose na delatnosti i razvoj javnih komunalnih preduzeća.
  • Vrši poslove organizacije izgradnje i rekonstrukcije, održavanja, zaštite, razvoja i upravljanja lokalnim i nekategorisanim putevima i ulicama na području Grada.

Gašenje Direkcije za sobom povlači i gašenje Upravljača lokalnim putevima (prema Zakonu o putevima), a prestaje i  kontrola i stručni nadzor nad komunalnim delatnostima javnih komunalnih preduzeća kojima je Grad poverio komunalne delatnosti prema Zakonu o komunalnim delatnostima (na osnovu kojih i postoje JKP Vodovod, JKP Komunalac, JKP Grdelica… )

Šta je sa ogromnim brojem ljudi koji rade u ovim javnim preduzećima (trenutno 105 samo u Direkciji)? Ukoliko izuzmemo 10-15% partijskih parazita koji su se u Direkciju ili neki od fondova uvalili zahvaljujući svojim stranačkim „zalaganjima“ , većinu upošljenika čine zaista stručni ljudi koji godinama i decenijama rade neophodne poslove za funkcionisanje grada od 144.000 stanovnika i 144 naseljenih mesta, grad poznat po tome što po broju naselja najrazuđeniji u Srbiji.

Istini za volju, ima gradova i opština koji su „uspešno“ ugasili Direkcije i druge fondove i ustanove. Upošljenike su, kao što pretpostavljate, preraspodeli po drugim javnim preduzećima ili budžetskim ustanovama – jer su tako u mogućnosti. KAKO, kada je Zakonom o zabrani zapošljavanja ZABRANJENO da se zapošljavaju  – to je pitanje koje ćemo postaviti vrlo brzo.

Kako Zakon kaže da budžetski sistem obezbeđuje sveobuhvatne, relevantne i pouzdane informacije o radu Vlade, a prioritetni budžetski ciljevi u pripremi i izvršenju budžeta su i makroekonomska stabilnost, niska inflacija, ekonomski razvoj, podsticanje regionalnog razvoja i smanjenje finansijskog rizika Republike Srbije  (2), kao građanka  zaključujem da ni lokalnim, a ni republičkim faraonima, do nas građana ne da nije stalo – već se sada već otvoreno sprdaju sa nama.

Proverite u svojim gradovima i opštinama jesu li i oni zakasnili ili su možda zaboravili da „transformišu“ ili ugase direkcije i fondove (ruku na srce, sam Zakon je katastrofalan, ali to je već druga problematika). Pri tome ne zaboravite da se lokalni budžeti usvajaju tek nakon usvajanja republičkog koji je na dnevnom redu Narodne skupštine, a čiji razdeli i glave trebaju da sadrže i sredstva namenjena lokalnim samoupravama.

Posledice nestručnosti i neodgovornosti dugoročno će uticati na naše živote i na živote naše dece. Ukoliko nakon ovih skakavaca uopšte ostane žita u ambarima.

Olivera Jović
koordinatorka pokreta “Dosta je bilo”, Leskovac

Korisni linkovi:

Preporuke za usaglašavanje lokalnih budžeta sa izmenama Zakona o budžetskom sistemu – promena definicije indirektnih budžetskih korisnika

Zakon o budžetskom sistemu

Dosta je bilo

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar