Autorski tekst Saobraćaj

Nameštanje koncesije za aerodrome

Objedinjena rasprava u Narodnoj skupštini uključila je nekoliko potpuno nepovezanih predloga zakona. Čim se nešto radi na brzinu poput donošenja desetine važnih zakona u samo jednoj nedelji, jasno je da postoji nešto što se želi sakriti. Ono što je Vlada htela da sakrije uz pomoć svojih poslušnika iz aktuelne skupštinske većine, bile su odredbe Predloga zakona o upravljanju aerodromima koji otkrivaju javašluk, neozbiljnost i izrugivanje zdravom razumu.

aerodrom

Predloženi tekst Zakona je, po našem mišljenju pun nedorerečenosti i krajnje čudnih rešenja. Tako je, u članu 1. stav 1. predloga Zakona navedeno da se, “ovim zakonom uređuju (…) pojedina pitanja specifična za davanje koncesije za aerodrome.”

Stvarna namera donošenja ovog Zakona je da se upravo aerodromi, pre svega aerodrom Nikola Tesla daju u koncesiju jer se već u stavu 2. ovog člana navodi da se na pitanja koja nisu posebno uređena ovim zakonom primenjuju, između ostalog i odgovarajuće odredbe zakona kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije.

Novac iz budžeta i za gradnju

Predstavnike ministarstva kao i ministarku Zoranu Mihajlović pitala sam zašto se ovim Zakonom regulišu samo pojedina pitanja? Nije logično da jedan lex specialis ne reguliše sva pitanja i da opštom odredbom upućuje na primenu drugih zakona. To govori da Vlada ili nije imala vremena da dobro pripremi zakon ili predviđa zloupotrebe.

Članovi 9 i 10 regulišu pitanje uslova izgradnje unutar aerodromskog kompleksa aerodromskog kompleksa i u zaštitnom pojasu oko aerodromskog kompleksa. Pitala sam ministarku šta će država da uradi sa objektima koji su bespravno izgrađeni na zemljištu na kojem je predviđeno širenje aerodroma Nikola Tesla? Bespravno podignuti objekti se ili ruše ili ozakone i ne treba ih posebno štiti.

Govoreći o finansiranju izgradnje aerodromskog kompleksa i aerodromske infrastrukture predviđeno je da se sredstva za finansiranje izgradnje, dogradnje, adaptacije i rekonstrukcije aerodromskog kompleksa i aerodromske infrastrukture, obezbeđuju iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, u zavisnosti u čijoj je nadležnosti aerodrom. Ministarku i predstavnike Vlade pitala sam  da li to otvara mogućnost da Vlada Republike Srbije opet daje subvencije? Ili da se budžetska sredstva utroše u sređivanje aerodroma kako bi kasnije bio dat u koncesiju? Nejasno je i to što je u istom članu predviđeno da finansiranje izgradnje aerodromskog kompleksa i aerodromske infrastrukture  može da bude iz donacija i poklona – ovde se pored pitanja transparentnosti ovakog načina finansiranja postavlja i pitanje političkog i ekonomskog uticaja i mogućnost korupcije jer ulaganja u aerodrome i njihovu infrastrukturu nisu mala, naročito ako se radi o aerodromima koji su u svojini republike ili autonomne pokrajine.

Aerodromima upravlja preduzeće sa dva zaposlena

Ministarki Mihajlović sam ukazala da u zakonu nisu definisani načini i kriterijumi, odnosno merila za dodelu podsticajnih sredstava za aerodrome, već je predviđeno da VLADA bliže uređuje načine i kriterijume, što opet može da bude netransparentno.

Članovima 16 i 17 regulisan je NACIONALNI PROGRAM RAZVOJA AERODROMA koji se donosi radi obezbeđivanja uslova za dugoročni razvoj i unapređenja aerodroma u Republici Srbiji. Nacionalni program donosi se za period od pet godina, a donosi ga Vlada, na predlog ministarstva nadležnog za poslove Saobraćaja.

Dok se članom 17 propisuje da Nacionalni program razvoja aerodroma sprovodi ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja, a operativne poslove u postupku sprovođenja Nacionalnog programa obavlja privredno društvo „Aerodromi Srbije” d.o.o. Beograd i dalje se navodi da Operativni poslovi iz stava 2. ovog člana obuhvataju usmeravanje razvoja aerodroma na području Republike Srbije, na osnovu plana razvoja lokalne samouprave ili plana razvoja aerodroma, preduzimanje mera na koje je ovlašćeno aktom o osnivanju i obavljanje drugih poslova u funkciji realizacije razvojne politike Vlade u ovoj oblasti. Moje pitanje postavljeno ministarki bilo je da objasni na osnovu kojih referenci u poslovanju je za ovako odgovoran posao izabrano privredno društvo „Aerodromi Srbije” d.o.o. Beograd?

Prema javno dostupnim podacima na sajtu APR-a radi se o privrednom društvu čiji je osnivač Republika Srbija sa osnivačkim ulogom od RSD 150.000 kao i da je osnovano u februaru ove godine tako da na sajtu nisu dostupni finansijski podaci u vezi sa njegovim poslovanjem.

Vršilac dužnosti  direktora privrednog društva je Predrag Babić, bivši radnik aerodroma (prema podacima iz dnevnog lista Blic od 30.januara 2016. godine privredno društvo ima 2 zaposlena, finansira se iz budžeta. U članku je između ostalog navedeno da će zadaci Aerodroma Srbije biti osposobljavanje za korišćenje već postojećih VEĆIH vojnih aerodroma i mešovitih aerodoroma u Srbiji koji bi se mogli koristi za prevoz putnika ili robe.

Međutim, u predlogu zakonu je navedeno da se pojedine odredbe zakona odnose isključivo na civilne aerodrome. I moje pitanje je da li pomenuto privredno društvo ima kapacitete da se brine o razvoju aerodroma u RS sa samo 2 zaposlena?

U rešenju APR-a br BD7974/2016 od 2.2.2016. prilikom registrovanja privrednog društva “Aerodromi Srbije d.o.o. Beograd” navodeno je da su ulozi izvor sredstava za osnivanje i poslovanje ZADRUGE?! Zapanjujuće je da niko nije video ovu grešku i tražio ispravku Rešenja.  U osnivačkom aktu koji je isto objavljen na APRu navedeno je da se privredno društvo finansira iz budžeta RS u iznosu od 10 miliona dinara.

Sva pitanja koja sam postavila ministarki u vezi s brojnim nedorečenostima i nelogičnostima ovog predloga zakona ostala su bez ikakvog odgovora. Za nevericu i svaku osudu je činjenica da će zaista dvoje ljudi upravljati svim aerodromima na teitoriji Republike Srbije.

dr Ana Stevanović
narodna poslanica
članica pokreta “Dosta je bilo”, Novi Beograd

Prilog

Rešenje o registraciji iz APR-a

aerodromi-srbije-resenje-o-registraciji

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • ODLICNO SVAKA CAST ZA DJB….ali identicno je u svakoj od oblasti na primer energetika….FORMIRAN ENERGETSKI HOLDING koji je u sebe predvideo delove JKP Beogradske elktrane I mnoga druga gradska preduzeca iz Beograda…a sto tek masinerija, koja odlazi, sprema otkupljivanje POSLOVNOG PROSTORA KOJI JE POD NADLEZNIMA IZ GRADA BEOGRADA. ko je taj koji moze da omoguci pripajanje – otkup poslovnohg prostora nejke opstine ili grada. …DOSTA JE BILO.

  • Koncesionar investira, gradi, pa kad izgradi onda to izgradjeno koristi duži niz godina 20, 30,…da bi mu se uloženo vratilo, pa još i da normalno zaradi, a posle iteka tih ugovorenh 20,30… godina izgradjeno ostaje državi. U koncesiju se ne daje ono što je već izgradjeno.

  • Mene zapanjuje kako niko ne primecuje da Aerodrom nije javno preduzece vec akcionarsko drustvo. Jeste drzava vecinski akcionar ali joj to ne daje odresene ruke da radi sta hoce. Postoje manjinski akcionari i zastita njihovih prava. O tome ovde niko ne prica.

  • Možda bitno, možda nebitno – 110 ha zemljišta,najvećim delom u zoni proširenja aerodroma, uklj. izgradnju komercijalnih sadržaja, je u vlasništvu društva “Posh Properties doo” (MB 20425342),koje se u medijima pre više godina povezivalo sa poznatim poslovnim čovekom Stankom Subotićem.

  • Etihad Airways to review European investment strategy
    http://www.reuters.com/article/etihad-airways-restructuring-idUSL5N1EF5TW

    Dec 20 Abu Dhabi-based Etihad Airways is reviewing its strategy of investing in European airlines and is seeking an exit in a shake-up that could lead to the departure of CEO James Hogan, company and industry sources told Reuters on Tuesday.

    Etihad saw a strategy to take equity stakes in carriers like Air Berlin, Alitalia and Air Serbia as a way to expand its European network but losses have mounted with Air Berlin and Alitalia failing to turn a profit.

    Etihad announced on Sunday it was cutting jobs, with local rival Emirates following a day later in reviewing its workforce as overcapacity and a stronger dollar squeeze earnings.

    Hogan’s expected departure, which could come within the next three months according to the sources, and the Etihad restructuring was first reported by German daily Handelsblatt, which cited several sources as saying Etihad wanted to start unwinding its European investments in January.

    “It is our long-standing policy never to comment on rumour or speculation,” Etihad said in a statement.

    Etihad last week finalised a deal for Air Berlin, in which it owns a 29 percent stake, to lease 38 crewed planes to Lufthansa. It is also buying Air Berlin’s Niki unit and placing it into a new leisure airline joint venture with tour operator TUI.

    The measures will halve Air Berlin’s fleet, leaving it with just 75 planes focused on long-haul flying from Berlin and Duesseldorf.

    Alitalia is considering job cuts and grounding planes, and Italian media have previously suggested that Lufthansa could become an investor in the struggling carrier, something that both have denied.