Autorski tekst Unutrašnji poslovi

Još jedna pljačka preko registarskih tablica

Ništa u Srbiji tako dobro ne uspeva kao uvođenje novih nameta građanima uz izmišljanje nebuloznih opravdanja. Umesto da država bude servis i omogućava sigurnost, građani je sve češće doživljavaju kao armiju birokrata koja se svakog jutra bude isključivo sa idejom kako i po kom osnovu da građanima otmu još koji dinar. Obavezna zamena tablica na kolima sledeće godine je ne mnogo kreativan i već viđen način da građanima ponovo zavuku ruku u džep.

Nakon što su putarine nedavno poskupele za 10 odsto, ovaj bahati udar na građane koštaće svakog vlasnika automobila oko 4.000 dinara, pod uslovom da u međuvremenu birokratija ne poveća cene tablica i ne podigne takse na izdavanje novih saobraćajnih dozvola i registracionih nalepnica. Vlast od ovog najnovijeg harača namerava da profitira oko 62,55 miliona evra za oko 1.965.000 automobila koliko je registrovano u Srbiji po poslednjim podacima.

Moraćemo da menjamo tablice, jer postojeće imaju posebne karakteristike napredne funkcionalnosti kojoj garantni rok ističe već nakon sedam godina. Tablice sa naprednim karakteristikama sasvim su primerene i voznom parku građana Srbije i kvalitetu i rasprostranjenosti mreže srpskih autoputeva. Nema veze što nam je putna mreža nerazvijena, što smo se prezadužili za delimičnu pokrivenost jednim ipo autoputem. Nebitno je što su nam limiti obaveznog osiguranja u saobraćaju među najmanjima u Evropi, jer i to nam je preskupo. Nevažno je i to što se putnici u javnom prevozu osiguravaju na minimalne, zakonom propisane iznose koji su dovoljni tek za pristojnu sahranu. Bitno je da zamenimo tablice, čim istekne garancija na ove koje svi građani prirodno još uvek nazivaju novim.

Formalni razlog za zamenu tablica je sedmogodišnja garancija koju je 2011. godine Zavod za izradu novčanica dao na posebnu foliju kojom su presvučene. Navodno će se protekom te garancije ugroziti čitljivost tablica. Zvuči normalno? Sigurno poznajete nekoga ko u kući kao suvenir ima neke stare registarske tablice iz polovine prošlog veka. Jesu li čitljive? Jesu, naravno. U većini evropskih država tablice na automobilima menjaju se pojedinačno, kad se oštete, jer se državna administracija ne usuđuje da građane vuče za nos i organizuje akcije ovako očigledne masovne pljačke građana.

Štos naravno nije u tehnici, već u birokratiji. Kao ono kada Pavle Vujisić u „Ko to tamo peva“ licemerno kaže: „Propisi su propisi!“. Reč je o famoznom članu 55. Pravilnika o registraciji motornih i priključnih vozila koji u stavu (1), tačka 2) sasvim jednostavno propisuje da će se „registarska tablica zameniti novom registarskom tablicom kad protekne sedam godina od dana njenog izdavanja, kad se izgubi, ukrade ili bude uništena“.

I tu, naravno, nije kraj, jer ne samo da ćemo menjati tablice, već ćemo morati menjati i saobraćajne dozvole. Jer, zašto bi država izdala samo nove tablice istih registarskih oznaka, kada mogu odmah da uzmu još para od građana i na zamenu registarske oznake, što sa sobom odmah povlači i zamenu saobraćajne dozvole!? Sasvim je jasno da je namera vlasti otimanje novca jer da nije tako građanima bi se prinudno prodavale tablice sa istim registarskim oznakama. U Članu 55. pomenutog Pravilnika izdavanje novih tablica sa istim registarskim oznakama zabranjeno je samo ako se radi o gubitku ili krađi tablica i to u periodu od naredne dve godine. Formalno, čak i ako prihvatimo da se tablice zbog isteka garancije na foliju moraju menjati, nema prepreka da se zadrži ista registarska oznaka, pa samim tim i saobraćajna dozvola. Donesem nove tablice i u zamenu dobijem novije. Sa druge strane, Član 11. Pravilnika nalaže izdavanje nove saobraćajne dozvole ukoliko dođe do promene bilo kog podatka koji je upisan na nju ili u njen mikro – čip. I vlast je smislila kako da promeni podatak koji nameće zamenu. To se zove kreativna birokratija.

Pokret Dosta je bilo će kad dođe na vlast promeniti zakone koji služe samo za otimanje novca građanima. U međuvremenu, nećemo im bez reči dozvoliti da nas vuku za nos. Moć građanskog otpora ne treba potcenjivati jer uplašena birokratija popušta pod pritiskom. Dokaz za to su bar privremeno odustajanje od pomoćne policije i obećanje da će umanjiti decembarske račune za struju, koje nam je isporučio nesposobni partijski kadar Aleksandra Vučića.

Vladimir Đurić
narodni poslanik
član pokreta “Dosta je bilo”, Novi Sad

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • U ovoj rečenici:
    “Sasvim je jasno da je namera vlasti otimanje novca jer da nije tako građanima bi se prinudno prodavale tablice sa istim registarskim oznakama.”
    umesto “bi se prinudno prodavale”
    treba da stoji
    “ne bi se prinudno prodavale”

    Zar ne?

  • Podržavam vaš optimizam i iskreno se nadam da će ovom ludilu doći kraj ali sigurno ne brzo.Tanka je granica između mučenja u ovom provizorijumu od države i trajnog iseljenja.Većini ljudi je automobil neophodan i jednostavno će platiti…Ja i ne znam kako da protestujemo…samo se nerviram i na kraju platim.

  • “U većini evropskih država tablice na automobilima menjaju se pojedinačno, kad se oštete, jer se državna administracija ne usuđuje da građane vuče za nos i organizuje akcije ovako očigledne masovne pljačke građana.”

  • Država Srbija ili u prevodu ”Superhik”.
    (Za one mlađe radi se o superheroju iz Alan Ford-a koji otima od siromašnih da bi dao bogatima).

  • Ne znam kako je u drugim zemljama, ali evo kako je to u Danskoj. Kupite automobil, registrujete (obično samo dođete i odvezeta ga u zakazano vreme kada je sve završeno, oni to urade umesto vas). Sve dok ste vlasnik automobila, dok je u voznom stanju, nema preregistacije, obnavljanja registracije i sl. Jedina obaveza koju imate je tehnički pregled: kod novog auta nakon prve 4 godine, posle svake druge, a kod polovnog svake druge. I naravno, ako to želite, godišnji servis.

    Tako, na ulicama Danske i danas možete videti stare registracije, iz šezdesetih, sedamdesetih, koje su crne boje i potpuno legalne (doduše, nema ih mnogo). Današnje su bele boje sa plavom EU trakom, a videćete iste takve bez te trake.

    Dakle, nema otimanja novca na način na koji se to radi u Srbiji, zamenom celog seta nečega: bile to lične karte, registracije, pasoši i sl.

    Ako ste vlasnik automobila, osim pomenutog dobrovoljnog servisa (kod novog automobila ako želite garanciju, obavezan je) i tehničkog pregleda, plaćate polugodišnje “zeleni porez” (grøn afgift) a čija je visina u skladu sa brojem km koje taj tip automobila prelazi po litru goriva. Da ne dužim, za benzinac koji prelazi najmanje 20km/l, plaćate preračunato 42 evra, a dizel iznad 32 km/l svega 18€.

    Na drugoj strani najveći “zeleni porez” plaćate na automobile koji prelaze najmanje po litru: benzinac ispod 4,5 km/l 1.455€ na 6 meseci, a dizel 2.160€ (ispod 5,1 km/l). Pa ko voli, nek´ izvoli.

  • Inače je priča sa ovim tablicama smehotresna. Dačić, tada ministar policije, se hvalio dizajnom i rešenjem, a u praksi smo imali cirkus. Na stranu što su se odlučili za nepostojeći grb i bespotrebno stavljanje ćirilice ispod “grba” (ako su hteli ćirilicu, onda lepo kao u BiH, koristimo samo slova koja su svojstvena i srpskoj latinici i ćirilici). Prvi veliki problem je sam font – debela i masna slova, teško čitljiva s daljine. Drugi je nomenklatura. “Genije” je rekao da se ide po principu “tri cifre dva slova”. Onda je drugi “genije” zaključio da imamo samo 22 latinična slova bez dijakritika (oznaka) i da sa dve pozicije imamo samo 484 kombinacije (22 na kvadrat), tj. 484.000 mogućih kombinacija za Beograd koji ima više od pola miliona kola. I umesto da samo dodaju 4. poziciju za broj i time povećaju broj kombinacija na 4.840.000, prvi ili treći “genije” odlučuje da doda još 8 karaktera – Č, Š, Đ, Ž, W, X, Y, Ć, pa dobijamo ukupno 30 slova i 900.000 kombinacija. O nakaradnosti i nepraktičnosti tablica sa “ć, č, c, w” ne treba trošiti reči! Ali tu nije kraj… Čim su uvedene, posle mesec dana, taksistima su morali da ponude četvorocifrene tablice zbog ograničenja broja. Pa nas vraća na početak priče o “genijalcima” svih naših vlasti – zašto nisu odmah uveli tablice sa prostim latiničnim slovima i kombinacijom 4 broja, dva slova? Ili kojom god drugom koja je funkcionalna na ovom kontinentu. Umesto toga, imamo proizvod naše partokratije, nesposobnjakovića i takojevića.

    • Najveći broj naših građana ne ume da pročita XY (čitaju HU) a W je kompletna zagonetka. Tako to biva kad su na vlasti polupismeni.

    • Rešenje za ovaj jednostavni problem se moglo prepisati iz Francuske.
      Znate koliki je Pariz… Ko bi mogao da napravi tolike “PA” tablice.

      Jednostavno su ti veliki gradovi podeljeni na delove, svaki ima 2 broja i neki znak, kao grb.

      Na primeru Beograda, jednostavno naprave B1, B2, B3…

  • Treba samo jedan da pokusa da pokrene citav narod i da se srusi vlast,a dok se to ne uradi ubice nas njihovim nebulozama i glupostima!

  • Registrovao sam auto prosle godine-dobio sam nove tablice i saobracajnu… da li treba da menjam tablice…saobracajnu

    • Nije ta odredba stavljena samo zbog uzimanja para od naroda.

      Stavljena je jer su pametnjakovići stavili pogrešan državni grb na tablice, pa su na taj način mislili da se ne menjaju odmah tablice već da se to odloži.

      Naravno, kada se jednom nešto stavi u zakonske norme, teško je menjati a mora da se primenjuje.

      Tako je i u vreme Hitlerove vladavine postojala pravna država (i to kakva) ali nije postojala vladavina prava.

      Zato su nam potrebne korenite promene, od promene izbornog sistema pa na dalje.

      Samo džaba ja ovde kucam…

  • I naravno, kako sam u zaključku teksta napisao – pritisak javnosti daje rezultate. Najnovija vest (http://www.blic.rs/vesti/drustvo/produzen-rok-zamena-registarskih-tablica-odlozena-za-dve-godine/6mmep7t) je da je Nebojša iz Beograda odlučio da se rok za zamenu tablica pomeri za dve godine. Licemerno je, naravno, njegovo prozivanje prethodne vlasti, jer ministar unutrašnjih poslova za vreme čijeg mandata je donet Pravilnik sa propisanom zamenom tablica nakon samo sedam godina je njegov kolega u Vladi, aktuelni ministar spoljnih poslova, Ivica Dačić.

    • Ne treba im nista verovati. Tako su rekli za RTS ili da penzionerima nece dirati penzije. Sustina i nije u odlaganju nego u nakaradnoj izmisljotini i otvorenoj pljacci gradjana koja vredja zdrav razum. Sto se mene tice,ovo je samo jedna od nenormalnosti vezane za saobracaj i namete, ima ih jos bezbroj. U 21om veku kada su SUS motori na pocetku kraja svoje karijere,u Srbiji se prevoz automobilom smatra luksuzom a ne potrebom modernog coveka.

  • Svakome ko nije član SNS je jasno da birokrate na svim nivoima u aktuelnoj vlasti, (po ugledu na one iz Brisela) samo sede i smišljaju kako da od naroda uzmu što više para.Mada po tome ispada da su ”pametni’,’ ipak u mnogo slučajeva su pokazali svoju nestručnost, neznanje i nekompetentnost za posao koji obavljaju. Najbanalnij-i primer debilnosti je određivanje skraćenica oznake za registraciona područja.Tako je samo nepismen mogao da za Bečej i Bogatić odredi skraćenice koje se razlikuju samo u crtici na slovu tj. Bečej- BČ, a Bogatić-BĆ, ili Vršac-VŠ i Vrbas-VS.Eto već probblema kada treba identifikovati učesmika koji se udaljio sa mesta nezgode….Što bi jednostavnije, kad može komlikovanije.

  • A sta cemo sa propusnicama za parking,auto put,karticama za sipanje goriva,saobracajnim znacima sa registarskim tablicama za odredjena parking mesta,sa ljudima koji su doplatili da imaju odgovarajucu slovnu oznaku……

  • Skoro sam imao posla sa ovim “službenicima” i njihovim kolegama sa carine.
    Naime, uvezao sam automobil, što ću posebno opisati u jednom blog-u.
    Ponašanje im je kao da ti radiš za njih, a ne oni za platu koju izdvajaju od poreza i tih dažbina koje običan građanin uplati za raznorazna dokumenta i sl.
    O carini imam posebne “pohvale”.
    Da smo pravna država celokupne dažbine i proces carinjenja itd. bi stigao direktno licu koje je uvezlo automobil sa naznakom zbog čega nešto plaća i koliko, ali je kod nas celokupan sistem tako postavljen da je legalizovana pljačka i utaja poreza, bar se meni tako čini. A špediteri su samo tu da bi olakšali taj proces, a ne uvoz (naravno na osnovu trenutno postavljenog sistema).
    Eto jedne teme o kojoj jako lako možete da dobiijete podatke.
    Da ne pričamo o “čašćavačkoj politici”, da je tako nazovem, koja vlada na našim carinarnicama…

  • Tako oni i kad im istekne garancija na televizor kupe novi, a stari bace. Razumem da postoji mogućnost da se folija pohaba, ali svejedno moraš otići na tehnički pregled pre obnove registracije. Zašto ne bi sastavni deo tehničkog pregleda bio i provera pohabanosti folije?

  • Poštovani,

    Ko je od poslanika “Dosta je bilo” u odboru za saobraćaj ako postoji u Narodnoj skupšzini Republike Srbije? Želim da se obratim dopisom sa još jednom idejom! A to je UKIDANJE peronizacija koje plaćaju putnici autobuskim stanicama! Peronizacije su IZMIŠLJENI namet za građane, putnike (čitaj sirotinju, đake, studente…). Na primer, BAS-u se daje 150 dinara harač, samo da bi se ušlo na stanicu, tako je i u Nišu, Požarevcu i td. Nigde u evropi autobuske stanice NISU ograđene kao kod nas, već su slobodne i otvorene za građane! Pogledajte šta se događa na stajalištu na Autokomandi, neko može da pogine koliko ljudi čeka kako bi izbegli harač od 150 dinara -putovao ne putovao! Na BAS-u su toliko bezobrazni i bahati, pa su išli do toga da postave novu visoku ogradu koja je od matiranog pleksiglasa i zbog koje je putnik sa druge strane ograde onemogućen da vidi parkirani autobus na peronu, kao da se nalazi u nekom tunelu ili zatvoru! A to samo iz jednog razloga kako bi naterali građanina koji ispraća nekoga ili želi da pošalje nešto autobusom to ne može uraditi preko ograde, već mora da kupi takozvanu peronsku karti i plati ulaz od 150 dinara!
    Neverovatna bahatost! Peronska karta može da se naplati eventualno putniku koji je kupio autobusku kartu, a takva ne sme biti skuplja od 20 dinara, kao pokrivanje troškova izrade tog tiketa-te peronske karte! Sve ostalo je krajni LOPOVLUK što se danas i dešava! Tome treba stati na put!
    Moj nick su moji inicijali, pa ćete dobiti dopis sa ovom idejom ako mi date kontakt. Hvala!

    Inače, za registracione tablice treba se ugledati na Nemačku i Švedsku. Iste su “večne” prate vlasnika koliko god promenio automobila, uvek su iste i menjaju se samo ako su oštećene, ukradene ili lične želje vlasnika!

  • Ako vec budete menjali pravilnik, evo jos jedne sulude ideje. Zbog cega prva dva slova registracije oznacavaju mesto gde je automobil registrovan? Zbog cega svako ko vidi moj automobil mora da zna da sam iz Novog Sada? Policija uvek moze da sazna ko je odakle, a zbog cega je to javan podatak? Onda moramo da pazimo kad je koja utakmica, gde idemo i slicno. Da ne govorim o ‘paucima’ koji jedva cekaju nekog sa drugacijim tablicama da ga pokupe….

  • Isto je i sa atestom za plin. Svakih 5 godina mora opet da se radi??? cak i ako su nova kola sa ugradjenim vec plinom opet mora da e atestira pre registracije… nebuloza