Autorski tekst Energetika

Pitanja za Elektro Pečenjaru Srbije

Elektroprivreda Srbije, poznatija kao Elektro Pečenjara Srbije, usrećila je mnoge građane nenormalno uvećanim decembarskim računima. Sreća naša, pa ipak postoji Internet i društvene mreže i mnogi građani su na njima pokrenuli otpor žaleći se na decembarske račune za struju toliko da je Jedan Čovek morao da viče na novinare i nedeljom popodne. Nakon redovnog drilovanja novinara i izvinjavanja Jednom Čoveku, neka pitanja su ipak ostala bez odgovora. Mi mislimo da građani ipak treba da dobiju i te informacije za koje ni jedan novinar nije smeo da pita.

Pitamo, dakle Elektro Pečenjaru Srbije:

Kako ćete građanima na januarskim računima izvršiti umanjenje za višak zaračunat na decembarskim računima?

Nije li vam za ispravan proračun potreban podatak o tome koliko je decembarski račun stvarno trebalo da iznosi, kako bi ste izračunali razliku obračunatog i onoga što je trebalo obračunati?

Nije li to jedini potreban i dovoljan ulazni podatak uz koji je jedino moguće izračunati tačan iznos koji treba vratili građanima kroz umanjenje januarskih računa?

Nije li vam za tu računicu potrebno tačno stanje brojila na 1. januar?

Nije li se to stanje na brojilu pojavilo, došlo i neočitano prošlo? Kako ćete ga rekonstruisati? Gledajući u pasulj ili u kristalnu kuglu? Nije li zapravo nemoguće tačno sračunati koliko ste ljudima zavukli ruke u džepove? Ili je Jedan Čovek to već precizno izračunao?

Konzorcijum koji je kroz vašu javnu nabavku dobio posao očitavanja brojila je, koliko smo shvatili Jednog Čoveka, a i neki Novinari koji se ne boje su o tome napisali poduže štivo, odgovoran za pogrešne račune. Tim računima pričinjena je materijalna šteta. Taj konzorcijum je kao preduslov dobijanja posla morao da priloži polisu kojom je svoju odgovornost za pričinjenu štetu osigurao na do 250 miliona dinara, što je oko 2 miliona evra. Hoće li deo pričinjene štete biti pokriven po toj polisi? Šteta koja je pričinjena spada u takozvane „čisto finansijske štete“, one kod kojih ničija imovina nije uništena, niti je bilo ko povređen ili smrtno nastradao, ali postoji finansijski gubitak koji je nekome nanet odgovornošću onoga koji je po toj polisi tu svoju odgovornost i osigurao. Te „čisto finansijske štete“ se obično na polisama posebno ugovaraju, kao deo dopunskog pokrića. Da li su nadležni u Elektro Pečenjari Srbije proverili ima li ta polisa ugovoreno to dopunsko pokriće?

Ujedno pitamo i kako je moguće da je objedinjavanjem nabavke očitavanja strujomera postignuta veća cena nego kada su distribucije ugovarale ovu uslugu svaka za sebe? Nije li ovo jedinstveni primer modernog menadžmenta u kojem se objedinjavanjem nabavke i podizanjem kupovne moći velikog naručioca postižu nepovoljniji uslovi nabavke? Ili se radi o nabavci od prijatelja, pa se zapravo prijateljima dobavljačima čini usluga, umesto da bude obrnuto?

Jedan Čovek reče da će svima novac biti vraćen. Danas se u medijima pojavila informacija da građani mogu redovnim putem u roku od osam dana reklamirati decembarske račune. Molimo Jednog Čoveka da pojasni da li će novac biti vraćen samo onima koji ulože reklamaciju ili svima, odnosno da li se neulaganjem reklamacije gubi pravo na povrat novca. Molimo Jednog Čoveka i da pojasni hoće li preplaćeni novac biti vraćen sa kamatom ili ne. Koliku kamatu će građanima računati na preplaćeni iznos koji je Elektro Pečenjara Srbije uzela i obrtaće nekih mesec dana? 0,01% ili nešto više? Recimo, 10%, što je omiljena stopa Jednog Čoveka kada treba da smanjuje plate i penzije?

Šalu na stranu, država građane vuče za nos. Tretira ih na način koji vređa inteligenciju. Dosta je bilo. Javna preduzeća ne smeju biti poverena stranačkim kadrovima bilo koje boje. Ohrabruje činjenica da građanski pritisak dopire do vrha vlasti i nasilnici se povlače. Uskoro će izbori. Vreme je za građane kojima je dosta da ih ova vlast vuče za nos.

Vladimir Đurić

narodni poslanik

Dosta je bilo

DJB Mladi

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • bravo vladimire za tekst!

    treba tom jednom coveku ovo procitati ucelo kao amandman u skupstini ili sta vec ali ovo mora da dopre do njega i njegovih doktora sa ibarske i da se konacno raskrinkaju u svoj svojoj halapljivosti i pohlepi. dosta je biloooooooo!!!!

  • Odlična tema!
    Evo, problema koj je tehnički, i aministrativno rešiv.
    Svar gurajte do kraja. Ako na ovoj temi uspete da pobedite i dovedete stanje u normanu funkciju proizvodnju, potraošnju i normalnu dinamiku plaćanja, a tehnički je izvorljivo i jednostavno narod će vam poverovati. Do sada evo skoro 30 godina stranačkih aktivnisti još niko ništa nije za narod učinio u Srbiji. Budite prvi. Imate veliku šansu. Tema i problem je zaista jasan, lak a posebno rešiv. Ako se ima volje i poštenja.
    Lepo Matija kaže.
    NAJVEĆI ČOVEK JE ISPRED ŠALTERA NAJMANJI, A NAJMANJI ČOVEK IZA ŠALTERA JE NAJVEĆI.
    Pa dobro vreme je da se rešimo šalterskih patuljaka.
    Dosta je Bilo.
    Tako misli Vilogorski.

    • Tako misli i još jedan penzioner, a nadam se da će uskoro i ostali. Ne da je dosta već je previše bilo!

  • Ovih dana izlazi na videlo cime se zapravo bavi vlada, ,,afera loncar, afera Djuric i njegov savetnik Vacic, afera drzavnog sekretara A. jablanovica i njegovog brata o pronalasku droge u ministarskom automobilu, afera oko ocitavanja el. brojila, oko koridora,, sve sam kriminal. toliko o njihovom POSTENJU.

  • Sta se do dogadja u Vladi Srbije? afera sa el. brojilima i ocitavanjem, afera Loncar, afera Djuric, afera Jablavnovic, afera Ilic, kriminal do kriminala a kunu se kako su posteni, a ovo je samo za nedelju dana.

    • Ne događa se ništa novo. Naivno bi bilo verovati da su ovo novine. Takvi su kakvi su oduvek bili, samo se klupko počelo odmotavati.

  • Bravo, velika prevara nas krajnjih korisnika, i ja sam veoma nezadovoljan, 21000 dinara mi je racun dosao, zar je moguce da tamo nema ni jednog elektro inzenjera koji radi, mislim kako je to moguce da su sve sami menadzeri, pravnici, ekonomisti sa kojekakvih privatnih fakulteta, zapanjen sam.

  • Evo i dodatnih informacija iz samog EPS – a:

    EPS je u haosu nakon “reorganizacije”. Sve ovo je posledica loše planiranih i loše sprovedenih tendera. Postoji interna “šala” u EPS – u, da je ovo sa računima – “ništa”, jer niko nije poginuo. Recimo, imaju problem i oko javne nabavke ulja za trafostanice. U velikom broju trafostanica je istekao rok za zamenu. Za početak, ne parkirajte pored trafostanica.

    EPS godinama nabavlja sistem za daljinsko očitavanje, to je dovedeno na nivo mafijaških pretnji. Sva je prilika da će tender dobiti firma ISKRATEL PROINTER DOO bliska vlastima i premijeru lično.

    Inače, niko neće biti smenjen od direktora (iako najavljuju), samo su ih malo grdili.

  • Ukupni gubici energije u prenosnom sistemu Srbije bez KiM na godišnjem nivou u proseku iznose oko 4000 GWh. Prosečni procentualni iznos gubitaka energije u distribuciji bez KiM je oko 10% računato u odnosu na električnu energiju koja je ušla u prenosni sistem.
    Ovo govori o totalno devsatiranom distributivnom sistemu. Održavanje sistema prenosa nikakvo, a toliko inženjera tehničara montera i ponovo javašluk.

  • Jasno mi je da DJB ne sme da ostane tih kad će sva opozicija da ospe paljbu na premijera i njegovog direktora EPS. To je tako zato što je u Srbiji SVE politika. I opozicija mora da iskoristi svaku priliku da kritikuje vlast. A medija ima mnogo, dok je kupaca medijske robe malo i novinari moraju da proizvode vest ili još bolje skandal i kad ga nema. Pa se onda problem naduvava preko svake razumne mere.

    Dakle – neka brojila su pogrešno očitana i potrošačima stigli računi veći nego što treba. Vrlo važno! Ako misliš da si među njima, naprosto – nemoj da platiš račun odmah, sačekaj sledeći. Kad se brojilo ponovo očita, greška će biti očigledna (jer će stanje na brojilu biti manje nego prethodno, pogrešno očitano) i novi račun će biti napravljen na bazi približno 60-dnevne potrošnje. Sve ostaje isto, zone, tarife, itd i nikakvog problema nema – taj račun plati i gotovo. Ako si ipak platio više nego što treba, to će takođe postati jasno prilikom sledećeg očitavanja brojila – bićeš u preplati i ne moraš da plaćaš sve dok ne potrošiš električne energije u nivou te svoje preplate. I gotovo. Jedino ako baš hoćeš pare nazad moraš da se žališ. Onda ćeš, umesto da budeš u preplati, nakon očitavanja i proračuna stvarne 60-dnevne potrošnje dobiti višak uplaćenih para nazad. Niko ovim neće biti stvarno oštećen.

    Ali ne sme se propustiti prilika za halabuku. Pretpostavljam da DJB u tome nevoljno učestvuje.

    • Nije baš svejedno zato što postoje zelene-crvene…tarife i velika je razlika u ceni. Da je EPS spreman da lepo ocita brojila 1.februara i preračuna sve za dvomesečni period i podeli na 2 to bi bilo približno tačno za nekoga ko je bio oba meseca kod kuće i voljan je da ih kreditira mesec dana. Ali ako hoće to da urade zašto onda maltretiraju gradjane da se po ovom vremenu maltretiraju i pišu tužna pisma na njihovim šalterima?

    • Poštovani Mile, jeste svejedno.
      Na poleđini računa za utrošenu električnu energiju možete da pročitate: zelena, plava i crvena zona potrošnje su do 350 kWh, 350-1600 kWh i preko 1600 kWh za obračunski period 30 dana – to je period između dva čitanja brojila. Ako je obračunski period različit od 30 dana, granice zona se srazmerno pomeraju: zelena za 11.67 kWh/dan i plava za 53.33 kWh/dan. Uobičajene su promene obračunskog perioda za jedan ili dva dana – čitač ne dolazi na tačno 30 dana da očita brojilo i ne mogu se sva brojila očitati za jedan dan. Tako da vrlo često na računu imamo obračunski period različit od 30 dana, ali je obračun potpuno tačan. Ako je jedno čitanje drastično pogrešno, pri sledećem će to biti utvrđeno (to sam već objasnio) i onda će to pogrešno čitanje biti odbačeno, a obračun izvršiti uz opisanu korekciju. Recimo da je onda period 60 dana (jednostavnosti radi): zelena zona će biti do 700 kWh, plava 700-3200 kWh i crvena preko 3200 kWh. Obračunski period može biti bilo koji. Nema tu ništa približno, to je savršeno korektan obračun.
      Neću da “cepam dlaku na pola” oko kamate, tu se za male potrošače zaista radi o svega nekoliko dinara.
      A građane ne maltretira EPS. Sve će se na goreopisani način razrešiti bezbolno. Građane maltretiraju, u stvari sluđuju političke stranke (nažalost – opozicione) i mediji, iz svojih interesa.

    • Ne razumem kako se to misli -novi račun će biti na bazi približno 60-dnevne potrošnje. Sve ostaje isto, zone, tarife….????
      Ovo bi bilo razumljivo da je ovo iskaz 10-ogodišnjeg deteta a mislim da nije!?
      Dakle, kada se pređe u crvenu tarifu obračun po kilovatu je 17,50 dinara, što naravno nije zanemarljiva tarifa, dalje, što je više struje potrošeno, to je veći obračun akcize od 7,5%, to je veći PDV od 20%, tako da to NIJE ISTO, iako bi površni čitač to rekao jednostavno i bez griže savesti, pardon šta to beše SAVEST, ipak je reč o DRŽAVI!

    • Andrija, u drugom pasusu komentara nije tačna konstatacija da niko neće stvarno biti oštećen. Ukupna potrošnja će biti realna, ali raspodela potrošnje po mesecima neće jer umanjenjem potrošnje u jednom mesecu povećevaju potrošnju u nekom drugom mesecu i na taj način traju potrošače u crvenu zonu koja je dva puta skuplja od plave a čak četiri puta od zelene i na taj način pljačkaju pojedine potrošače.

    • Milera, u pravu ste. 100 mu gromova! Fokusirao sam se na zaista velike greške u čitanju brojila, gde prilikom sledećeg čitanja postane očigledno da je prethodno očitavanje bezvredno i da obračunski period mora da bude od pretprošlog čitanja. Zone se proporcionalno povećavaju i obračun može da bude OK.
      Ali, kada je greška manja (mada i dalje vrlo ozbiljna), odnosno takva da pri sledećem čitanju ne postaje očigledna, događa se upravo ono što Vi govorite – deo potrošnje se “gura” u crvenu zonu i potrošaču se naplaćuje više nego što treba. Tu mogućnost sam prevideo. Deo potrošača će zaista biti pokradeni/opljačkani.
      Sada drugačije vidim čitavu stvar. Ima razloga za odijum javnosti i opozicije, kao i za istragu. Rešenje je verovatno da se kompletno sporno čitanje brojila poništi (i ne plati Konzorcijumu) i da se obračunski period produži do sledećeg očitavanja za sve potrošače.