Ауторски текст Државна управа Политика Преносимо

Павловић за Нову економију: У РИК-у морају да седе нестраначки људи

Преносимо вам колумну потпредседника покрета “Доста је било” Душана Павловића за последњи број Нове економије.


Републичка изборна комисија (РИК) је најважније тело у домаћем изборном процесу. Она одређује ко је квалификован за изборни процес, по којим правилима изборни процес треба да се одвија, колико је бирача уписано у бирачки списак итд. Најважније од свега, то тело пребројава гласове када се биралишта затворе, а бирачки одбори пошаљу гласачке листиће у Београд.

Избори су у принципу један административни процес који би требало да буде потпуно одвојен од политике. Ипак, данас је сасвим другачије. РИК је политичко тело које одражава страначку струтуру Скупштине Србије. После сваког изборног циклуса, Скупштина бира нове чланове РИК-а према пропорционаној заступљености коју свака странка (коалиција) има у Скупштини. Тренутно (од августа 2016. год) у РИК-у највише чланова има коалиција око СНС-а, па потом социјалисти, радикали, ДЈБ итд. Чланови РИК-а (укључујући и самог председника) могу бити чланови странака.

Овакав начин избора РИК-а (који омогућава Закон о избору народних посланика из 2000. године) ствара унутар овог тела подстицај за прављење истих онаквих политичких коалиција какве су могуће у Скупштини Србије. Коалиције се у Скупштини праве да би се промовисао нечији политички интерес на рачун другог. У Скупштини су овакве коалиције нормалне, јер је Скупштина политичко тело које има за циљ да доноси политичке одлуке.

Међутим, РИК није такво тело. Оно се бави институцијама које утврђују услове и правила политичког такмичења. Такво тело, као и одлуке које доноси, мора да буде непристраснно. Замислите када би тело које на олимпијади прописује услове трке на 100 метара одредило да кандидат из државе X може да почне трку 10 метара пре свих осталих. Или да, рецимо, представници девет кандидата у том телу одлуче да тркач из земље Y не сме уопште да учествује у трци. Како би изгледале те трке? Није чудо што имамо тако сумњив изборни процес. РИК ретко реагује да би те сумње отклонио.

Како је могуће реформисати РИК да би се добило тело које ће унапредити изборни процес и отклонити сумње у његову валидност.

Прво, уместо страначких припадника, у РИК-у морају да седе нестраначки људи који се бирају на јавном конкурсу. Страначка припадност би требало да дисквалификује кандидата. Друго, чланови РИК-а не могу више да буду искључиво правници, као данас. Изборни процес није само правно питање, већ и политичко. Како неко ко је стручњак за изборно понашање или изборне системе (рецимо, написао је докторат или монографију на ту тему) не може да буде члан РИК-а само зато што није правник, а неки правник може, иако вероватно никада није слушао курс о изборним системима и изборном понашању?

Како смо видели на претходном парламентарним изборима у априлу 2016, велику улогу у пребројавању и сортирању гласова има и статистика. Али статистичар данас може да буде члан РИК-а само ако је правник. Испада да статистичар, који је есенцијално важан за изборни процес, не може да буде члан РИК-а, али може правник који никада није имао час статистике на правном факултету било где у Србији.

Разуме се, политичке странке не треба искључити из рада РИК-а. И оне морају да имају своје представнике који ће надзирати цео процес (коначно, о њима се ради у изборном процесу). Али њихово место не може да буде такво да им омогућује прављење коалиција којим је могуће кандидате искључивати из изборног процеса, позивајући се на правилнике и решења која нису у складу са законом.

Коначно, најважнија промена рада РИК-а састоји се у његовој транспарентности. Да би избегао отпужбе да манипулише бројањем гласова, РИК треба да има обавезу да 24 сата по затварању биралишта записник са сваког бирачког места одмах скенира и окачи на свој веб-сајт. Овим би се најлакше избила свака сумња у регуларност изборног процеса. Када би РИК имао обавезе да јавности покаже све записнике, сваки грађанин би могао сам (ако то жели) да израчуна изборне резултате и закључи да ли је било изборне крађе. Не постоји боља заштита од оптужби за манипулацију од потпуне јавности рада РИК-а.

Душан Павловић
народни посланик
потпредседник покрета “Доста је било”

Доста је било

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Inicijalno razmisljanje na temu popravljanja birackog procesa…

    Ako se jednog lepog dana Vucic skine sa vlasti, jedino sto ce imati smisla u Srbiji je da se uspostavi dvojni sistem elektronskog i papirnog glasanja:

    1. Na birackom mestu te kao i do sada identifikuju, precrtaju, ti se potpises
    2. Udjes u glasacku sobu, tu je masina za glasanje u koju ubacis LK ili pasos, pozeljna bi bila i biometrijska identifikacija (otisak prsta)
    3. Sistem na osnovu tvog JMBG blokira mogucnost da bilo ko drugi bilo gde drugde glasa sa tvojim JMBG
    4. Masina generise unikatni identifikacioni kod za tvoj glas, a za to generisanje ne koristi ni tvoj JMBG ni broj dokumenta ni vreme vec neki random generator, kako taj broj ne bi mogao da se nikako poveze sa tobom
    5. Na ekranu imas ponudjene kandidate, biras koga ces
    6. Sistem kaze glasao si za X, je li to tako, potvrdi – ti ili potvrdis ili kazes nisam pa se vracas na korak 5
    7. Onda masina odstampa listic na kome pise “Glas za X”, ali ti taj listic ne mozes da izvadis jos (mozes da ga vidis), pita te, da li se ime na listicu slaze sa imenom koje si odabrao na ekranu?
    8. Ako da, onda idemo dalje, tvoj JMBG se trajno oznavaca u bazi kao “iskoriscen” za ove izbore i “precrtava” na spisku, ako ne, masina odmah reze listic na komade i vracemo se na korak 5
    9. Masina na listic utisne bar kod i taj generisani broj glasa, tako da svaki listic moze posle da se “sravni” za glasom i bazi podataka, i ispusti listic tebi u ruke
    10. Glas se salje odmah u centralnu bazu, ali se upisuje i na sifrovani USB fles koji je u samoj masini
    11. Ti izadjes iz sobe i ubacis listic u kutiju, kao i do sada

    Brojanje:

    1. Imamo instant brojanje pri glasanju, koje se salje direkt u bazu, ali te rezultate niko ne vidi (osim izlaznosti) dok se ne zatvore biralista
    2. Na BM se broje listici i rucno, ali i pri rucnom brojanju se skeniraju bar kodovi na njima da se vidi da li se taj glas poklapa sa onim u bazi
    3. Clanovi BO na svakoj masini mogu da vide sta ta masina ima memorisano na njoj od glasova, i da sravne to sa onim sto su izbrojali
    4. BO pravi zapisnik 1) sta su izbrojali rucno 2) sta je izbrojani masinski skaniranjem 3) sta kazu masine 4) koja su neslaganja izmedju ta tri broja – ne donose nikakve odluke, samo dokumentuju i salju u RIK
    5. Svaki zapisnik se na licu mesta, posle potpisivanja, skanira i kaci na sajt RIK
    6. Sifrovani USB flesovi se vade iz masina i salju u RIK gde jedino postoji kljuc za desifrovanje, oni se salju cim se iscita stanje na masinama, pre nego sto BO zavrsi s brojanjem listica

    RIK objavljuje tri vrste rezultata:

    1. Preliminarni, na osnovu onoga sto masine salju direktno u bazu – rezultat poznat odmah nakon zatvaranja biralista. Ovi rezultati su samo indikator i ne mogu biti iskorisceni za konacan i zvanican rezultat, ako se ne slazu sa drugim rezultatima merodavni su uvek oni drugi, ALI se veliko neslaganje izmedju ovih rezultata i onih koji stizu kasnije moze iskoristiti za zalbe i ponistavanje/ponavljanje glasanja
    2. Preliminarni na osnovu brojanja glasova sa sifrovanih USB fleseva (ovi podaci nisu putovali kroz mrezu i zato su sigurniji), poznati cim svi flesovi dodju i RIK i budu utaknuti u kompjuter
    3. Konacni, kada se preobroje svi listici

    Ako je razlika izmedju 2. i 3. mala (recimo <1%) i ako ta razlika ne utice na rezultat glasanja, merodavni su papirni listici, rucno brojani.
    Ako je razlika veca ili utice na rezultat, glasanje se ponistava i ponavlja.

    Ovo

    – onemogucuje glasanje bez necijeg ident. dokumenta, a ako se doda biometrijska identifikacija bez da je da osoba tu
    – onemogucuje bugarske vozove
    – daje 4 odvojena "brojanja" izbora za uporedjivanje
    – onemogucava prepravljanje listica, tumacenje za koga je neko glasao, da li je listic vazeci ili nevazeci
    – umanjuje daleko efekat ljudske greske
    itd.

    Tehnologija da se sve ovo odradi da bude funkcionalno, bezbedno i anonimno za glasaca postoji.

    • Vrlo dobar pristup ali…
      Imamo oko 10% nepismenih u Srbiji (ne znaju ni ćirilicu ni latinicu).
      Potrudite se da i za njih u vašem dobrom sistemu nađete rešenje.
      Tada će vaš predloženi sistem postati odlična preporuka.

    • @Borislav

      pa nek onda stave sliku i ime i prezime pa nek lupe sapom 🙂

      napraviti siguran sistem da majmun moze da glasa a da bude 100% sigurno, transparentno, automatizovano i da nema mogucnosti da ukrades sve i da hoces.

      Tu ostaje problem kupovine glasova i ucena. A to moze da se resi sa donosenjem krivicnih dela i to da kazne budu astronomske npr. 500.000 din i da taj koji je prijavio dobije 10% ili 50.000 din … slozicete se da je to mnogo vise nego 1000 ili 3000 din koliko bi dobio za glas.

      Caj uvesti zakon ako se to desava masovno da se toj stranci zabrani rad, jer podrivaju demokratiju.

  • Ljudi, ovo vise nije sala. Uputite javni apel EU i insistirajte da ceo izborni proces od pojedinacnog izbornog mesta do RIK-a bude pod supervizijom OEBS-a. Srbija je zemlja sa visokim rizikom za falsifikovanje izbora. Izbori pod ovakvim uslovima nemaju nikakvog smisla i logike.

  • Često to ponovim: Ako neki problem postoji već duže vreme, a postupak njegovog rešavanja je jako jednostavan, onda je to sigurno u nečijem interesu da se ne reši. U suprotnom, taj problem bi odavno bio rešen.

  • Konačno se DJB probudio.
    Protestanti su zatražili da se izborni sistem i prateće tehnike i tehnologije menjaju. Dali su i okvire koje žele.
    DJB je ovim člankom pokrenu pitanje kako to da se uradi što je svrha političkih pokreta i stranaka, da daju politička rešenja na zahteve građana koji su uočili izazove i probleme.

    • Mislim na “osle predsedničko” buđenje.
      DJB već tri godine odlučna zastupa načela sa kojima se slažem i aktivno ih podržavam.
      Međutim ponekad se oseća u delovanju vodećih ljudi Pokreta neka vrsta oklevanja. Ne oklevanja u smislu sumnji u načela već u smislu taktičkih poteza.
      U savremenom svetu brzih promena potrebne su i brže reakcije.
      Podržavaoci (oni koji na ovom mestu aktivno učestvuju) to očekuju jer im je to jedan od retkih putokaza za delovanje.
      Nedostatak dobre infrastrukture to tako uslovljava.
      Dopisivanje je dobro ali nije dovoljno. Pa i sama sterilnost ponuđenog oblika dopisivanje umanjuje domete komunikacije.
      U neposrednom kontaktu postoji i neverbalna komunikacija koja čini 1/2 doživljaja i prekraćuje vreme.
      Protestanti su na tome za 10 dana uradili više nego mnogi drugi za godinu dana!i

  • Поштовани Професоре Павловићу, у котрадикторности су Ваши изнети ставови.
    • …јер је Скупштина политичко тело које има за циљ да доноси политичке одлуке. Међутим, РИК није такво тело.
    А затим
    • Изборни процес није само правно питање, већ и политичко.
    Још је дискутабилнији став
    • Разуме се, политичке странке не треба искључити из рада РИК-а. И оне морају да имају своје представнике који ће надзирати цео процес (коначно, о њима се ради у изборном процесу). Али њихово место не може да буде такво да им омогућује прављење коалиција којим је могуће кандидате искључивати из изборног процеса, позивајући се на правилнике и решења која нису у складу са законом.
    Професоре Павловићу, Морали бисте се прво определити да ли да чланови РИК-а Буду или не буду страначки. Ако остајете при ставу да буду ванстраначки, бирани на конкурсу, онда их морате изопштити из НС РС. Свака одлука НС РС по овом питању је унапред опредељена да буде донета тзв 126+ системом. Најсвежији пример су Вам одлуке о новим члановима Уставног суда Р. Србије и чланова Агенције за борбу против корупције. Ако се ипак определите да остану страначки кадрови. Онда бисте морали да донесете јасна, недвосмислена и у закону утемељена решења за њихов рад, која ће заштити комплетан изборни процес. Како не бисте поново доживели процедуралну бламажу и понижења, коју грађани Р. Србије ових дана могу уживо да гледају на седницама РИК-а.
    Ако немате, односно немамо снаге, знања и воље да ову област, од круцијалног значаја за демократске процесе и уређење нашег друштва уредимо на савремен, законит и транспарентан начин, онда да оставимо овако како јесте. Јер и тако је боље, јер већ познајемо тај накарадан систем, који можемо како тако да контролишемо и сналазимо се у њему, него да под оваквим околностима доминације скупштинске већине донесете/су још гора решења!