Autorski tekst Državna uprava Politika Prenosimo

Pavlović za Novu ekonomiju: U RIK-u moraju da sede nestranački ljudi

Prenosimo vam kolumnu potpredsednika pokreta “Dosta je bilo” Dušana Pavlovića za poslednji broj Nove ekonomije.


Republička izborna komisija (RIK) je najvažnije telo u domaćem izbornom procesu. Ona određuje ko je kvalifikovan za izborni proces, po kojim pravilima izborni proces treba da se odvija, koliko je birača upisano u birački spisak itd. Najvažnije od svega, to telo prebrojava glasove kada se birališta zatvore, a birački odbori pošalju glasačke listiće u Beograd.

Izbori su u principu jedan administrativni proces koji bi trebalo da bude potpuno odvojen od politike. Ipak, danas je sasvim drugačije. RIK je političko telo koje odražava stranačku struturu Skupštine Srbije. Posle svakog izbornog ciklusa, Skupština bira nove članove RIK-a prema proporcionanoj zastupljenosti koju svaka stranka (koalicija) ima u Skupštini. Trenutno (od avgusta 2016. god) u RIK-u najviše članova ima koalicija oko SNS-a, pa potom socijalisti, radikali, DJB itd. Članovi RIK-a (uključujući i samog predsednika) mogu biti članovi stranaka.

Ovakav način izbora RIK-a (koji omogućava Zakon o izboru narodnih poslanika iz 2000. godine) stvara unutar ovog tela podsticaj za pravljenje istih onakvih političkih koalicija kakve su moguće u Skupštini Srbije. Koalicije se u Skupštini prave da bi se promovisao nečiji politički interes na račun drugog. U Skupštini su ovakve koalicije normalne, jer je Skupština političko telo koje ima za cilj da donosi političke odluke.

Međutim, RIK nije takvo telo. Ono se bavi institucijama koje utvrđuju uslove i pravila političkog takmičenja. Takvo telo, kao i odluke koje donosi, mora da bude nepristrasnno. Zamislite kada bi telo koje na olimpijadi propisuje uslove trke na 100 metara odredilo da kandidat iz države X može da počne trku 10 metara pre svih ostalih. Ili da, recimo, predstavnici devet kandidata u tom telu odluče da trkač iz zemlje Y ne sme uopšte da učestvuje u trci. Kako bi izgledale te trke? Nije čudo što imamo tako sumnjiv izborni proces. RIK retko reaguje da bi te sumnje otklonio.

Kako je moguće reformisati RIK da bi se dobilo telo koje će unaprediti izborni proces i otkloniti sumnje u njegovu validnost.

Prvo, umesto stranačkih pripadnika, u RIK-u moraju da sede nestranački ljudi koji se biraju na javnom konkursu. Stranačka pripadnost bi trebalo da diskvalifikuje kandidata. Drugo, članovi RIK-a ne mogu više da budu isključivo pravnici, kao danas. Izborni proces nije samo pravno pitanje, već i političko. Kako neko ko je stručnjak za izborno ponašanje ili izborne sisteme (recimo, napisao je doktorat ili monografiju na tu temu) ne može da bude član RIK-a samo zato što nije pravnik, a neki pravnik može, iako verovatno nikada nije slušao kurs o izbornim sistemima i izbornom ponašanju?

Kako smo videli na prethodnom parlamentarnim izborima u aprilu 2016, veliku ulogu u prebrojavanju i sortiranju glasova ima i statistika. Ali statističar danas može da bude član RIK-a samo ako je pravnik. Ispada da statističar, koji je esencijalno važan za izborni proces, ne može da bude član RIK-a, ali može pravnik koji nikada nije imao čas statistike na pravnom fakultetu bilo gde u Srbiji.

Razume se, političke stranke ne treba isključiti iz rada RIK-a. I one moraju da imaju svoje predstavnike koji će nadzirati ceo proces (konačno, o njima se radi u izbornom procesu). Ali njihovo mesto ne može da bude takvo da im omogućuje pravljenje koalicija kojim je moguće kandidate isključivati iz izbornog procesa, pozivajući se na pravilnike i rešenja koja nisu u skladu sa zakonom.

Konačno, najvažnija promena rada RIK-a sastoji se u njegovoj transparentnosti. Da bi izbegao otpužbe da manipuliše brojanjem glasova, RIK treba da ima obavezu da 24 sata po zatvaranju birališta zapisnik sa svakog biračkog mesta odmah skenira i okači na svoj veb-sajt. Ovim bi se najlakše izbila svaka sumnja u regularnost izbornog procesa. Kada bi RIK imao obaveze da javnosti pokaže sve zapisnike, svaki građanin bi mogao sam (ako to želi) da izračuna izborne rezultate i zaključi da li je bilo izborne krađe. Ne postoji bolja zaštita od optužbi za manipulaciju od potpune javnosti rada RIK-a.

Dušan Pavlović
narodni poslanik
potpredsednik pokreta “Dosta je bilo”

Dosta je bilo

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Inicijalno razmisljanje na temu popravljanja birackog procesa…

    Ako se jednog lepog dana Vucic skine sa vlasti, jedino sto ce imati smisla u Srbiji je da se uspostavi dvojni sistem elektronskog i papirnog glasanja:

    1. Na birackom mestu te kao i do sada identifikuju, precrtaju, ti se potpises
    2. Udjes u glasacku sobu, tu je masina za glasanje u koju ubacis LK ili pasos, pozeljna bi bila i biometrijska identifikacija (otisak prsta)
    3. Sistem na osnovu tvog JMBG blokira mogucnost da bilo ko drugi bilo gde drugde glasa sa tvojim JMBG
    4. Masina generise unikatni identifikacioni kod za tvoj glas, a za to generisanje ne koristi ni tvoj JMBG ni broj dokumenta ni vreme vec neki random generator, kako taj broj ne bi mogao da se nikako poveze sa tobom
    5. Na ekranu imas ponudjene kandidate, biras koga ces
    6. Sistem kaze glasao si za X, je li to tako, potvrdi – ti ili potvrdis ili kazes nisam pa se vracas na korak 5
    7. Onda masina odstampa listic na kome pise “Glas za X”, ali ti taj listic ne mozes da izvadis jos (mozes da ga vidis), pita te, da li se ime na listicu slaze sa imenom koje si odabrao na ekranu?
    8. Ako da, onda idemo dalje, tvoj JMBG se trajno oznavaca u bazi kao “iskoriscen” za ove izbore i “precrtava” na spisku, ako ne, masina odmah reze listic na komade i vracemo se na korak 5
    9. Masina na listic utisne bar kod i taj generisani broj glasa, tako da svaki listic moze posle da se “sravni” za glasom i bazi podataka, i ispusti listic tebi u ruke
    10. Glas se salje odmah u centralnu bazu, ali se upisuje i na sifrovani USB fles koji je u samoj masini
    11. Ti izadjes iz sobe i ubacis listic u kutiju, kao i do sada

    Brojanje:

    1. Imamo instant brojanje pri glasanju, koje se salje direkt u bazu, ali te rezultate niko ne vidi (osim izlaznosti) dok se ne zatvore biralista
    2. Na BM se broje listici i rucno, ali i pri rucnom brojanju se skeniraju bar kodovi na njima da se vidi da li se taj glas poklapa sa onim u bazi
    3. Clanovi BO na svakoj masini mogu da vide sta ta masina ima memorisano na njoj od glasova, i da sravne to sa onim sto su izbrojali
    4. BO pravi zapisnik 1) sta su izbrojali rucno 2) sta je izbrojani masinski skaniranjem 3) sta kazu masine 4) koja su neslaganja izmedju ta tri broja – ne donose nikakve odluke, samo dokumentuju i salju u RIK
    5. Svaki zapisnik se na licu mesta, posle potpisivanja, skanira i kaci na sajt RIK
    6. Sifrovani USB flesovi se vade iz masina i salju u RIK gde jedino postoji kljuc za desifrovanje, oni se salju cim se iscita stanje na masinama, pre nego sto BO zavrsi s brojanjem listica

    RIK objavljuje tri vrste rezultata:

    1. Preliminarni, na osnovu onoga sto masine salju direktno u bazu – rezultat poznat odmah nakon zatvaranja biralista. Ovi rezultati su samo indikator i ne mogu biti iskorisceni za konacan i zvanican rezultat, ako se ne slazu sa drugim rezultatima merodavni su uvek oni drugi, ALI se veliko neslaganje izmedju ovih rezultata i onih koji stizu kasnije moze iskoristiti za zalbe i ponistavanje/ponavljanje glasanja
    2. Preliminarni na osnovu brojanja glasova sa sifrovanih USB fleseva (ovi podaci nisu putovali kroz mrezu i zato su sigurniji), poznati cim svi flesovi dodju i RIK i budu utaknuti u kompjuter
    3. Konacni, kada se preobroje svi listici

    Ako je razlika izmedju 2. i 3. mala (recimo <1%) i ako ta razlika ne utice na rezultat glasanja, merodavni su papirni listici, rucno brojani.
    Ako je razlika veca ili utice na rezultat, glasanje se ponistava i ponavlja.

    Ovo

    – onemogucuje glasanje bez necijeg ident. dokumenta, a ako se doda biometrijska identifikacija bez da je da osoba tu
    – onemogucuje bugarske vozove
    – daje 4 odvojena "brojanja" izbora za uporedjivanje
    – onemogucava prepravljanje listica, tumacenje za koga je neko glasao, da li je listic vazeci ili nevazeci
    – umanjuje daleko efekat ljudske greske
    itd.

    Tehnologija da se sve ovo odradi da bude funkcionalno, bezbedno i anonimno za glasaca postoji.

    • Vrlo dobar pristup ali…
      Imamo oko 10% nepismenih u Srbiji (ne znaju ni ćirilicu ni latinicu).
      Potrudite se da i za njih u vašem dobrom sistemu nađete rešenje.
      Tada će vaš predloženi sistem postati odlična preporuka.

    • @Borislav

      pa nek onda stave sliku i ime i prezime pa nek lupe sapom 🙂

      napraviti siguran sistem da majmun moze da glasa a da bude 100% sigurno, transparentno, automatizovano i da nema mogucnosti da ukrades sve i da hoces.

      Tu ostaje problem kupovine glasova i ucena. A to moze da se resi sa donosenjem krivicnih dela i to da kazne budu astronomske npr. 500.000 din i da taj koji je prijavio dobije 10% ili 50.000 din … slozicete se da je to mnogo vise nego 1000 ili 3000 din koliko bi dobio za glas.

      Caj uvesti zakon ako se to desava masovno da se toj stranci zabrani rad, jer podrivaju demokratiju.

  • Ljudi, ovo vise nije sala. Uputite javni apel EU i insistirajte da ceo izborni proces od pojedinacnog izbornog mesta do RIK-a bude pod supervizijom OEBS-a. Srbija je zemlja sa visokim rizikom za falsifikovanje izbora. Izbori pod ovakvim uslovima nemaju nikakvog smisla i logike.

  • Često to ponovim: Ako neki problem postoji već duže vreme, a postupak njegovog rešavanja je jako jednostavan, onda je to sigurno u nečijem interesu da se ne reši. U suprotnom, taj problem bi odavno bio rešen.

  • Konačno se DJB probudio.
    Protestanti su zatražili da se izborni sistem i prateće tehnike i tehnologije menjaju. Dali su i okvire koje žele.
    DJB je ovim člankom pokrenu pitanje kako to da se uradi što je svrha političkih pokreta i stranaka, da daju politička rešenja na zahteve građana koji su uočili izazove i probleme.

    • Mislim na “osle predsedničko” buđenje.
      DJB već tri godine odlučna zastupa načela sa kojima se slažem i aktivno ih podržavam.
      Međutim ponekad se oseća u delovanju vodećih ljudi Pokreta neka vrsta oklevanja. Ne oklevanja u smislu sumnji u načela već u smislu taktičkih poteza.
      U savremenom svetu brzih promena potrebne su i brže reakcije.
      Podržavaoci (oni koji na ovom mestu aktivno učestvuju) to očekuju jer im je to jedan od retkih putokaza za delovanje.
      Nedostatak dobre infrastrukture to tako uslovljava.
      Dopisivanje je dobro ali nije dovoljno. Pa i sama sterilnost ponuđenog oblika dopisivanje umanjuje domete komunikacije.
      U neposrednom kontaktu postoji i neverbalna komunikacija koja čini 1/2 doživljaja i prekraćuje vreme.
      Protestanti su na tome za 10 dana uradili više nego mnogi drugi za godinu dana!i

  • Poštovani Profesore Pavloviću, u kotradiktornosti su Vaši izneti stavovi.
    • …jer je Skupština političko telo koje ima za cilj da donosi političke odluke. Međutim, RIK nije takvo telo.
    A zatim
    • Izborni proces nije samo pravno pitanje, već i političko.
    Još je diskutabilniji stav
    • Razume se, političke stranke ne treba isključiti iz rada RIK-a. I one moraju da imaju svoje predstavnike koji će nadzirati ceo proces (konačno, o njima se radi u izbornom procesu). Ali njihovo mesto ne može da bude takvo da im omogućuje pravljenje koalicija kojim je moguće kandidate isključivati iz izbornog procesa, pozivajući se na pravilnike i rešenja koja nisu u skladu sa zakonom.
    Profesore Pavloviću, Morali biste se prvo opredeliti da li da članovi RIK-a Budu ili ne budu stranački. Ako ostajete pri stavu da budu vanstranački, birani na konkursu, onda ih morate izopštiti iz NS RS. Svaka odluka NS RS po ovom pitanju je unapred opredeljena da bude doneta tzv 126+ sistemom. Najsvežiji primer su Vam odluke o novim članovima Ustavnog suda R. Srbije i članova Agencije za borbu protiv korupcije. Ako se ipak opredelite da ostanu stranački kadrovi. Onda biste morali da donesete jasna, nedvosmislena i u zakonu utemeljena rešenja za njihov rad, koja će zaštiti kompletan izborni proces. Kako ne biste ponovo doživeli proceduralnu blamažu i poniženja, koju građani R. Srbije ovih dana mogu uživo da gledaju na sednicama RIK-a.
    Ako nemate, odnosno nemamo snage, znanja i volje da ovu oblast, od krucijalnog značaja za demokratske procese i uređenje našeg društva uredimo na savremen, zakonit i transparentan način, onda da ostavimo ovako kako jeste. Jer i tako je bolje, jer već poznajemo taj nakaradan sistem, koji možemo kako tako da kontrolišemo i snalazimo se u njemu, nego da pod ovakvim okolnostima dominacije skupštinske većine donesete/su još gora rešenja!