Ауторски текст Београд Политика

Београд заслужује градоначелника који воли свој град

Када су познатог архитекту Бориса Подреку у једном магазину питали који капитални пројекти недостају нашем главном граду, он је искрено одговорио: ”Окречите прво зграде и поставите шахте, па после размишљајте о капиталним пројектима”. После је господин Подрека постао саветник градског архитекте и почео да ради на капиталним пројектима Београда, а о фасадама и шахтама нека неко други размишља…

На пример, градоначелник и градске службе којима је то посао. Али, пошто је градоначелник Београда (био) заузет својим приватним и понеким фантомским послом, Град су пред нашим очима почели да малтретирају, прво ноћу, маскирани, а онда и јавно, све се бусајући у груди, мислећи да га граде лепшег и старијег… Почело је са Београдом на води, недавно кулминирало фонтаном на Славији.

Функција градоначелника главног града се у већини земаља третира скоро као премијерска. И Београђани су увек имали специјалан однос према према првом човеку свог града. Он је симбол њихових очекивања и жеља живота у граду и стога се његова љубав и брига према граду посебно ослушкују. Бранко Пешић је пример градоначелника који је и у једнопартијској диктатури био пример посвећеника свом граду, а капиталне грађевине подигнуте за његово време и данас су највећи симболи Београда.

Када се у Београду гради нешто капитално, то је увек и могућност да добијете нови симбол града, да генерацијама својих суграђана направите место по којем ће памтити детињство, место где ће се налазити, где ће стварати најлепша сећања. Мостови и грађевине Београда нису цигле и асфалт, бетон и стакло. Они су меморија његових грађана, они су дуго жељени хоризонт свих оних који желе да дођу у Београд и ту остану. Његове улице се учитавају у памћење, у живот његових грађана. Зато са Београдом треба бити пажљив.

У протекле три године Београд је шамаран, рушен, скрнављен. И грађен, али без јавне расправе, против воље њених грађана, уз одбацивање било какве препоруке и савета стручњака. Београд граде они који га не воле, не познају и не осећају, слаже се већина наших суграђана. Зграде које ничу на реци више личе на тумор који расте на његовом најлепшем делу, на обалама. Својом величином, обликом, наменом у супротности су са духом тог простора, његовим изгледом, оним што Београђани воле, на шта су навикли. Све што је Београђане вукло на обале, са овим зградама постало је непривлачно. “Београд на води”, како му тепају, је споменик мегаломанији, кичу, насиљу.

За то време оне много важније ствари пуштене су да полако пропадају. Стање градског превоза у Београду највећи је индикатор односа градских власти према грађанима. Желећи по сваку цену да овај облик услуга утерају у комерцијалне оквир, што никада није и не треба да буде, смањује се број возила, враћају се возила која су опасна по сигурност и вређају здрав разум, укидају се вечерњи и ноћни поласци, те је улазак у последње возило на вашој линији понекад равно подвигу.

Јасно је из свега овога – Београду је под хитно потребан нови градоначелник, посвећен, онај који воли овај град и његове грађане и који ће градску управу претворити у ефикасан сервис грађанима, а за развој Београда ангажовати најбоље међу нама без обзира на политику и идеологију. Градоначелник који осећа дух и потребе Београда.

Не овај коме Београђани што пре желе да виде леђа.

Татјана Чанак
чланица удружења “Доста је било – Рестарт”
Београд

Доста је било

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Obećajte, najlepše vas molim, da ćete skloniti ono ruglo od džiberske fontane na Slaviji. Skoro svaki dan sam prinuđena dva puta pored nje da prođem i svaki put osetim bezmalo fizičku bol od njene neprimerenosti, neadekvatnosti, neuklopljenosti u taj prostor. Nikada nigde nisam videla ništa ružnije i neprikladnije. I nisam jedina. Stalno slušam ogorčene komentare.

  • moze li odgovor na pitanje, sta bi DJB uradio po pitanju metroa u Beogradu da je vas covek gradonacelnik?

    Pitanje je kako bi to izveli. Imate li uopste plan, ili vam je cilj samo da dodjete na vlast, pa cete onda jedno 2 god raditi studije izvodljivosti, zvati neke strance da urade 10ti po redu projekat ili bi se za vreme vaseg mandata krenulo sa radovima?

    Nadam se da cu dobiti nekakav odgovor, u protivnom cu razumeti da zapravo nemate ideju ili stav o metrou.

    • Gojko, gde si video da opozicija pravi studije izvodljivosti takvih projekata? Uvođenje metroa je ozbiljna investicija, postoji tu više varijanti, sve zavisi od svačega. Opozicija treba da ponudi rešenja za normalan život i komunalne probleme a tek posle da se bavi tim velikim projektima. Metro je svakako potreban, samo treba videti koja varijanta i kako grad stoji sa finansijama.

    • nisam ni rekao da opozicija treba da radi studije izvodljivosti. Mene zanima sta bi oni konkretno uradili po pitanju metroa da je gradonacelnik iz DJB-a?

      Eto vidite sad ste i vi napisali, samo treba videti koja varijanta i kako grad stoji sa finansijama … Znaci tek kad se osvoji vlast onda ce razmisljati o metrou, pa ce proci jos 5 godina.

      Moje glediste je vrlo jednostavno, cak bi to mogao biti i marketing od DJB-a.

      SNS je na vlasti preko 5 godina u Beogradu i nisu ni zapoceli metro, nisu se pomerili 1mm. Mi kad dodjemo na vlast mi cemo do 2020 izgraditi prvu liniju metroa!

      Tu se nadovezuje moje pitanje, moze li DJB da isporuci? Zato pitam za metro. Jer ako nemaju nekakvu ideju onda su isti kao SNS.

      Poenta i jeste u tome, da se jednostavno kaze sta su ovi radili lose u Beogradu i onda da se OBECA da ce se uraditi bolje, cak uveri s argumentima KAKO ce to izvesti i onda mozete ocekivati da ljudi glasaju za vas, jer ce pomisliti vidi stvarno ovi za 5 godina nisu nista uradili, ako dodje DJB stvari ce ici brze.

  • Ima li DJB neki predlog ko bi bio taj ili ta?
    Ako ga budemo krili da ga ne ublate neće valjati. Nije dobro da se ta ili taj pojave u poslednjem trenutku. Onda izgleda da je to iznuđeno.
    Dalje, ne treba se obazirati na druge konkurente i protivnike. I u pred-predizborno vreme testira se pogodnost kandidata i gradi se njgov imidž putem predstavljanja građanima Beograda.