Скупштини Србије сам предложио закон о изменама и допунама изборног закона, који је на снази од 10. октобра 2000. године. Ово су најважније новине које садржи мој предлог.
1) Гласање у иностранству. Тренутно важи правило да се српске амбасаде и конзулати не отварају за гласање ако нема више од 100 пријављених. Предлажем да се ова одредба укине, и да биралишта буду отворена без обзира на број пријављених. Такође, српски грађани по мом предлогу могу да гласају на било ком месту у иностранству (без обзира на место пребивалишта у иностранству), ако се на време пријаве.
Разуме се, и мој предлог није савршен. Циљ треба да буде увођење електронског гласања за српске држављане у иностранству. Пошто у Србији, технолошки гледано, још увек постоји проблем са применом закона о електронском потпису, када се ти недостаци отклоне, предложићу увођење електронског гласања.
2) Смањење злоупотреба и транспарентност изборног процеса. Да би се елиминисале злоупотребе у изборном дану, предложо сам видео надзор гласачких кутија током гласања и бројања гласова, те обавезу Републичке изборне комисије да на свој сајт постави скен записника са свих изборних места чим се заврши бројање гласова.
3) Изборни праг. Да би се смањио број странака у Скупштини, предложио сам увођење прогресивног изборног прага. Свака нова странка у коалицији повећава изборни праг који је непходно прескочити да би коалиција ушла у Скупштину. (Ово правило се не примењује на странке националних мањина.)
4) Жреб као метод утврђивања редоследа листа. Редослед листа за парламентарне изборе утврђује се тренутно по принципу ”ко први девојци.” Ово је 2016. године довело до немилих сцена испред покрајинске изборне комисије. Да се странке више не би тукле око подношења листа, предложио сам утврђивање редоследа жребом (насумичним избором). Овако се иначе утврђује редослед кандидата на председничкикм изборима.
Цео текст предлога мог закона може се погледату овде.
Душан Павловић
потпредседник Доста је било
народни посланик
Zašto niste predložili da se poslanici biraju direktno, glasovima u izbornim jedinicama, tako da ja kao građanin glasam za kandidata koji će da predstavlja moj kraj u Skupštini Srbije? Sve ostalo što ste predložili podržavam.
Ja sam odavno uočio 2 velika problema u Skupštini Srbije a to su:
(1) Preveliki broj stranaka (što patuljastih i/ili što parazitskih). Svi oni su ušli preko raznih najčešće “komercijalnih koalicija”.
Preveliki broj stranaka, bez obzira da li su u nekakvim koalicijama ili nastupaju samostalno, ne doprinosi bržem i efikasnijem radu
Skupštine. Moje rešenje: zakonom zabraniti pravljenje predizbornih koalicija. Postizborne koalicije su neka druga priča i mogu imati
pozitivan efekat na brzinu i kvalitet rada Skupštine.
(2) Preveliki broj poslanika (250 ?) što takođe ne doprinosi brzini i efikasnosti rada Skupštine. Problem je i pojava što se posle izbora neki od
poslanika “odmetnu” ili od koalicije ili od matične stranke i izigravaju nekakve “slobodne strelce” čiji je konačni cilj je trgovina
glasovima isključivo radi ličnih interesa. Za ovaj “dvokomponentni” problem (preveliki broj poslanika i trgovina glasovima) postoje 2
efikasna rešenja. Prvo je – broj poslanika treba da bude jednak broju opština (čime se postiže ravnomerna teritorijalna zastupljenost) a
drugi – mandati pripadaju strankama a ne pojedincima. Mandat može da pripadne pojedincu samo se ako se kandidovao samostalno ili
ispred grupe građana.
a sta mislite o predlogu da glasanje bude obavezno. Ko ne glasa, da ne moze da dobije pasos ili da mu se poveca porez na imovinu?
a sta mislite da se napravi mehanizam da se zaustavi unapred moguc scenario, o cemu je pisao Kurir, da se u biracke spiskove ubaci novih 150.000 ljudi. To moze lako da se uradi, npr. da nemas pravo glasa 2 godine nakon promene prebivalista.
Valjalo bi uraditi monitoring birackih spiskova … sad oko BG izbora.
Dok se ne uvede elektronsko glasanje predlazem sledece:
1) Na svakom glasackom listicu treba da postoji jedinstevni serijski broj listica.
2) Posle izbora treba da se objavi spisak serijskih brojeva vazecih listica sa zaokruzenim glasom. Ovime se zadrzava pravo anonimnosti.
Sa ovom izmenom svako ce moci da proveri da je njegov glas pravilno izbrojan, tako sto zapise, ili uslika telefonom serijski broj svog listica.
Svako ce moci da prebroji online glasove za svakog kandidata, a da se i dalje zadrzi anonimnost.
Ovime se ne sprecava da neka partija doda odredjen broj listica, mada verujem da bi u tom slucaju serijski brojevi tih listica isli nekim redom pa bi se statisticki moglo proveriti da li je neko dodao recimo 1000 listica odjednom.
Takodje podrzavam da se uvedu kazne za ljude koji ne glasaju, to neke evropske zemlje odavno imaju.
Recimo 5% od godisnjeg prihoda, ne bih uvodio fiksne kazne jer je raspon izmedju bogatih i siromasnih preveliki.
Plus recimo pasos i/ili vozacka se oduzima dok se ne plati kazna.
Poštovani g-dine Pavlović, kada je u pitanju Vaš predlog pod rednim brojem 4. obaveštavam Vas da je Ustavnom sudu Srbije u januaru 2017. podneta inicijativa za ocenu ustavnosti stava 2. člana 47. Zakona o izboru narodnih poslanika.
Predlog za promenu izbornih pravila:
1. Izlazak na izbore je obavezan, kazna za neizlazak 50 evra
2. Na svakom glasackom listicu mora postojati opcija NIKO
3. Stolice koje osvoji NIKO popuniti tako sto ce kompjuter generisati slucajne JMBG brojeve
4. Ako NIKO osvoji preko 50% onda nijedno ime sa izbornih lista ne sme da se pojavi ponovo sledecih 10 godina.
Ovo moze biti lagani prelaz ka direktnoj demokratiji posto su politicke stranke obicne lopovske bande, a i istorijski su prevazidjene kao model iz 19 veka.