Ауторски текст Београд Урбанизам

Београд по мери богате клијентеле

Београд по мери богате светске клијентеле или по мери домаћих перача новца, свеједно, тамо поред Саве поприма изглед који смо до сада виђали само на фотографијама Риа де Жанеира. Званичне архитекте и урбанисти креирају и у Београду панораму у којој се потпуни урбанистички хаос граничи са скупим квартовима у којима је све под конац.

Тај малограђански стил у коме се води рачуна само о мегаломанским пројектима који служе за мазање стварности, док та иста стварност ломи кичму обичним грађанима, у подручју Београда на води последњих месеци доживљава свој врхунац. Врхунац који се темељи на лажним обећањима.

Наиме, пре и током почетка рашчишћавања простора око Савамале због Београда на води слушали смо обећања да ће се аутобуска станица преселити на Нови Београд. Станица, на несрећу власти у Београду, није била погодна за ноћно фантомско рушење, те је захтевала и још увек захтева озбиљан план за њено измештање. Који постоји само у обећањима.

Прво ју је, наравно, обећавао Александар Вучић, још у улози председника Владе. Затим је обећања давала Зорана Михајловић, док је глумила министарку грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Последњи у низу али најиздашнији у обећањима да ће Аутобуска станица, “ево, само што није” је градоначелник Синиша Мали. Човек који се свакако разуме у послове око Београда на води.

Обећања датирају од пре три, четири године. Синиша Мали је више пута поновио да  је потписан уговор, одређена је и локација, али – од нове аутобуске станице ништа. Требало је да буде готова, према обећањима, 2015, па прошле, па ове, па до краја ове… А у блоку 42 за сада се само шири нови дивљи бувљак и паркинг. Ни трага од некакве градње, ни трага од могућности да та парцела служи за тренутно измештање.

За то време, у ноћно – фантомском маниру, веома ефикасно, срушена је Ластина аутобуска станица, а линије из ширег прстена око Београда пребачене су на Главну аутобуску станицу. Због тога је на станици сада огромна гужва, људи хватају свој превоз у лету, а аутобуси на перонима не чекају ни пет минута. Имате тек неколико тренутака да уђете у свој аутобус, ако га не уграбите, нико вам није крив. И то није све. Наши суграђани који већ плаћају већу цену за 3. и 4. зону Бус Плуса, упркос уверавању да то неће морати, плаћају перонску карту од 250 динара.

Лажна обећања о измештању и изградњи нове аутобуске станице, скандалозно “решавање” проблема и стварање ненормалних услова на ионако већ пренатрпаној станици у центру града права је слика власти у Београду. Лаж, лаж и лаж, као и стварање немогућих услова за кретање, путовање и живот. Тумор пројекат “Београд на води” своју метастазу шири на живот Београђана, буквално их ометајући у свакодневном животу. Власти Београда показали су да живот своје клијентеле сматрају важнијим од живота својих грађана.

Сигурни смо да ће Београђани на изборима умети да одговоре на овакву “пажњу” градских власти.

Татјана Чанак

Чланица удружења “Доста је било – Рестарт”

Доста је било

Коментари

Кликни овде да поставиш коментар

  • Београдски избори – прилика за промену.
    Надам се да ће људи схватити да ту прилику треба искористити и коначно променити власт.
    Пуна подршка за Доста је било!

  • Gospođo Čanak, napisali ste odličan članak, analizirajući i imenujući precizno problem koji ste obradili. Imam samo jedno pitanje: koga smatrate za “običnog građanina”? Pitam zato što kod nas ova sintagma, za razliku od onog što ona znači u drugim kulturama i jezicima, ne označava “malog čoveka”, odnosno čoveka koji radi za prosečnu platu i živi prosečnim životom i koji nije, recimo, neki bogataš, pripadnik plemstva, predsednik Akademije nauka, čuveni pijanista, režiser, naučnik itd., već označava sve građane koji nisu političari. Ne znam kako je došlo do te “zamene teza”, ali mi je zanimljivo da smo svi mi građani postali “obični”, za razliku od onih na vlasti (da ne kažem bagre na vlasti) koji su, sledstveno tome, “neobični” ili šta već…?

    Ja bih se usudila da predložim da se, dok se ne redefinišu vrednosti i kriterijumi u ovom ozbiljno bolesnom društvu, koristi samo reč “građani”, a da se posle vidi i precizira ko je to “običan” a ko “neobičan”.

  • Nisam pratio neko vreme stvari oko ovog projekra na vodi, da li je rešen u međuvremenu problem izmeštanja pruge za transport opasnih materija, ili sam umislio da je to ikada bio problem?

  • Dobra tema za diskusiju oko beogradskih izbora.
    U velegradu od 1.700.000 stanovnika pitanje putovanja svih vrsta je ključno.
    Na međugradskim linijama se naplaćuje ztzv, “stanična usluga”. U prevodu na srpski to znači da nekome u Beogradu na svaku kartu dodajete 170 dinara za nikakvu uslugu. To je svojevrsni reket koji Beograd nameće svim građanima Srbije.
    U prigradskom saobraćaju sada je situacija ista. Dok je postojala “Lastina stanica” to je bilo oko 30 dinara a sada je kao i za međugradski 170. Naravno osim da se kupi karta na šalteru i uđe u autobus na peronu nikakva usluga ne postoji.
    Rešenje je potpuno ukudanje nameta zvanog “stanična usluga”. Troškove izdavanja karata treba da snose prevoznici. Taj trošak bi iznosio 5-10 dinara po karti.
    Održavanje međugradske stanice treba da snosi grad Beograd jer on nije samo “vlasništovo” građana Beograda već svih građana Srbije.
    Stanična usluga za prigradski saobraćaj je krajnje neprimerena i treba je ukinuti jer nam je važno da se građani koji žive u prigradskim naseljima što jeftinije prebace do svojih radnih mesta u Gradu i po završetku posla vrate kućama.
    Stanice bez uterivača “harača” na putnike bila bi jeftinije i svrsishodnije a Grad bi dobio više zadovoljnih putnika.

    • Meni bi bilo zanimljivo da vidim DETALJAN finansijski izveštaj Autobuske stanice u Beogradu, da vidimo gde je završio silan novac godinama prikupljan od žetonskih karata.

  • Ja sam se zapanjio kada sam video novi plan za metro. Iako je to samo na papiru i veoma daleko od bilo kakve realizacije ja nisam mogao da verujem sa koliko bezobrazluka su oni nacrtali taj plan! Linija koja bi isla od Visnjicke banje do Makisa i koja prakticno ne bi ni okrznula naseljene delove grada je opsta katastrofa! Uveliko se prica da je to zbog toga sto se Karic sprema graditi ogromno naselje u Makisu i da ce time steci odredjenu ekskluzivu u odnosu na ostale delove grada. Zbog toga se i plasim da Sinisa Mali stvarno ne krene u takav projekat. Novih cetiri godine bi im bilo dovoljno da zapocnu sa projektom, a onda znamo da ce biti prakticno nemoguce zaustaviti projekat i izmeniti ga pa i dolazak nove vlasti ne bi mogao mnogo da menja. Imali bi metro liniju koja bi prakticno bila privatna linija Bogoljuba Karica! Ovako nesto je daleko od realizacije, ali i ova vlast je dovoljno luda da me nista ne bi zacudilo pa i da suprotno svakoj logici pristupe realizaciji. Na dosadasnje ujdurme koje su sproveli ovo bi bio kamen oko vrata gradjanima Srbije i stanovnicima Beograda jer bi neefikasnu i neisplativu liniju morao neko da dotira, a pogadjate ko ce to biti. Beograd je metropola, ima svoj stari deo, novi deo koji je uredjen po socijalistickom modelu, pa ima i naselja koja su uredjena poput evropskih, ali sve je to pocelo da se ruzi i unistava jos 90ih. Sada samo kalemimo frankestajna jos vise i stvaramo sve veci haos. Urbanisticki mozda moze nesto da se popravi i preuredi, ali za to ce trebati godine i godine dobrog rada i pravih strucnjaka, a ne da vodja povuce liniju metroa gde njemu i njegovim pajtosima odgovara.