Autorski tekst Beograd Urbanizam

Beograd po meri bogate klijentele

Beograd po meri bogate svetske klijentele ili po meri domaćih perača novca, svejedno, tamo pored Save poprima izgled koji smo do sada viđali samo na fotografijama Ria de Žaneira. Zvanične arhitekte i urbanisti kreiraju i u Beogradu panoramu u kojoj se potpuni urbanistički haos graniči sa skupim kvartovima u kojima je sve pod konac.

Taj malograđanski stil u kome se vodi računa samo o megalomanskim projektima koji služe za mazanje stvarnosti, dok ta ista stvarnost lomi kičmu običnim građanima, u području Beograda na vodi poslednjih meseci doživljava svoj vrhunac. Vrhunac koji se temelji na lažnim obećanjima.

Naime, pre i tokom početka raščišćavanja prostora oko Savamale zbog Beograda na vodi slušali smo obećanja da će se autobuska stanica preseliti na Novi Beograd. Stanica, na nesreću vlasti u Beogradu, nije bila pogodna za noćno fantomsko rušenje, te je zahtevala i još uvek zahteva ozbiljan plan za njeno izmeštanje. Koji postoji samo u obećanjima.

Prvo ju je, naravno, obećavao Aleksandar Vučić, još u ulozi predsednika Vlade. Zatim je obećanja davala Zorana Mihajlović, dok je glumila ministarku građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Poslednji u nizu ali najizdašniji u obećanjima da će Autobuska stanica, “evo, samo što nije” je gradonačelnik Siniša Mali. Čovek koji se svakako razume u poslove oko Beograda na vodi.

Obećanja datiraju od pre tri, četiri godine. Siniša Mali je više puta ponovio da  je potpisan ugovor, određena je i lokacija, ali – od nove autobuske stanice ništa. Trebalo je da bude gotova, prema obećanjima, 2015, pa prošle, pa ove, pa do kraja ove… A u bloku 42 za sada se samo širi novi divlji buvljak i parking. Ni traga od nekakve gradnje, ni traga od mogućnosti da ta parcela služi za trenutno izmeštanje.

Za to vreme, u noćno – fantomskom maniru, veoma efikasno, srušena je Lastina autobuska stanica, a linije iz šireg prstena oko Beograda prebačene su na Glavnu autobusku stanicu. Zbog toga je na stanici sada ogromna gužva, ljudi hvataju svoj prevoz u letu, a autobusi na peronima ne čekaju ni pet minuta. Imate tek nekoliko trenutaka da uđete u svoj autobus, ako ga ne ugrabite, niko vam nije kriv. I to nije sve. Naši sugrađani koji već plaćaju veću cenu za 3. i 4. zonu Bus Plusa, uprkos uveravanju da to neće morati, plaćaju peronsku kartu od 250 dinara.

Lažna obećanja o izmeštanju i izgradnji nove autobuske stanice, skandalozno “rešavanje” problema i stvaranje nenormalnih uslova na ionako već prenatrpanoj stanici u centru grada prava je slika vlasti u Beogradu. Laž, laž i laž, kao i stvaranje nemogućih uslova za kretanje, putovanje i život. Tumor projekat “Beograd na vodi” svoju metastazu širi na život Beograđana, bukvalno ih ometajući u svakodnevnom životu. Vlasti Beograda pokazali su da život svoje klijentele smatraju važnijim od života svojih građana.

Sigurni smo da će Beograđani na izborima umeti da odgovore na ovakvu “pažnju” gradskih vlasti.

Tatjana Čanak

Članica udruženja “Dosta je bilo – Restart”

Dosta je bilo

Komentari

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Beogradski izbori – prilika za promenu.
    Nadam se da će ljudi shvatiti da tu priliku treba iskoristiti i konačno promeniti vlast.
    Puna podrška za Dosta je bilo!

  • Gospođo Čanak, napisali ste odličan članak, analizirajući i imenujući precizno problem koji ste obradili. Imam samo jedno pitanje: koga smatrate za “običnog građanina”? Pitam zato što kod nas ova sintagma, za razliku od onog što ona znači u drugim kulturama i jezicima, ne označava “malog čoveka”, odnosno čoveka koji radi za prosečnu platu i živi prosečnim životom i koji nije, recimo, neki bogataš, pripadnik plemstva, predsednik Akademije nauka, čuveni pijanista, režiser, naučnik itd., već označava sve građane koji nisu političari. Ne znam kako je došlo do te “zamene teza”, ali mi je zanimljivo da smo svi mi građani postali “obični”, za razliku od onih na vlasti (da ne kažem bagre na vlasti) koji su, sledstveno tome, “neobični” ili šta već…?

    Ja bih se usudila da predložim da se, dok se ne redefinišu vrednosti i kriterijumi u ovom ozbiljno bolesnom društvu, koristi samo reč “građani”, a da se posle vidi i precizira ko je to “običan” a ko “neobičan”.

  • Nisam pratio neko vreme stvari oko ovog projekra na vodi, da li je rešen u međuvremenu problem izmeštanja pruge za transport opasnih materija, ili sam umislio da je to ikada bio problem?

  • Dobra tema za diskusiju oko beogradskih izbora.
    U velegradu od 1.700.000 stanovnika pitanje putovanja svih vrsta je ključno.
    Na međugradskim linijama se naplaćuje ztzv, “stanična usluga”. U prevodu na srpski to znači da nekome u Beogradu na svaku kartu dodajete 170 dinara za nikakvu uslugu. To je svojevrsni reket koji Beograd nameće svim građanima Srbije.
    U prigradskom saobraćaju sada je situacija ista. Dok je postojala “Lastina stanica” to je bilo oko 30 dinara a sada je kao i za međugradski 170. Naravno osim da se kupi karta na šalteru i uđe u autobus na peronu nikakva usluga ne postoji.
    Rešenje je potpuno ukudanje nameta zvanog “stanična usluga”. Troškove izdavanja karata treba da snose prevoznici. Taj trošak bi iznosio 5-10 dinara po karti.
    Održavanje međugradske stanice treba da snosi grad Beograd jer on nije samo “vlasništovo” građana Beograda već svih građana Srbije.
    Stanična usluga za prigradski saobraćaj je krajnje neprimerena i treba je ukinuti jer nam je važno da se građani koji žive u prigradskim naseljima što jeftinije prebace do svojih radnih mesta u Gradu i po završetku posla vrate kućama.
    Stanice bez uterivača “harača” na putnike bila bi jeftinije i svrsishodnije a Grad bi dobio više zadovoljnih putnika.

    • Meni bi bilo zanimljivo da vidim DETALJAN finansijski izveštaj Autobuske stanice u Beogradu, da vidimo gde je završio silan novac godinama prikupljan od žetonskih karata.

  • Ja sam se zapanjio kada sam video novi plan za metro. Iako je to samo na papiru i veoma daleko od bilo kakve realizacije ja nisam mogao da verujem sa koliko bezobrazluka su oni nacrtali taj plan! Linija koja bi isla od Visnjicke banje do Makisa i koja prakticno ne bi ni okrznula naseljene delove grada je opsta katastrofa! Uveliko se prica da je to zbog toga sto se Karic sprema graditi ogromno naselje u Makisu i da ce time steci odredjenu ekskluzivu u odnosu na ostale delove grada. Zbog toga se i plasim da Sinisa Mali stvarno ne krene u takav projekat. Novih cetiri godine bi im bilo dovoljno da zapocnu sa projektom, a onda znamo da ce biti prakticno nemoguce zaustaviti projekat i izmeniti ga pa i dolazak nove vlasti ne bi mogao mnogo da menja. Imali bi metro liniju koja bi prakticno bila privatna linija Bogoljuba Karica! Ovako nesto je daleko od realizacije, ali i ova vlast je dovoljno luda da me nista ne bi zacudilo pa i da suprotno svakoj logici pristupe realizaciji. Na dosadasnje ujdurme koje su sproveli ovo bi bio kamen oko vrata gradjanima Srbije i stanovnicima Beograda jer bi neefikasnu i neisplativu liniju morao neko da dotira, a pogadjate ko ce to biti. Beograd je metropola, ima svoj stari deo, novi deo koji je uredjen po socijalistickom modelu, pa ima i naselja koja su uredjena poput evropskih, ali sve je to pocelo da se ruzi i unistava jos 90ih. Sada samo kalemimo frankestajna jos vise i stvaramo sve veci haos. Urbanisticki mozda moze nesto da se popravi i preuredi, ali za to ce trebati godine i godine dobrog rada i pravih strucnjaka, a ne da vodja povuce liniju metroa gde njemu i njegovim pajtosima odgovara.