Pozdravljam poštovanu koleginicu i, kako bih se izrazio, saborca, s obzirom da sam i sam član pokreta (stranke). Nastavnik sam fizike i u osnovnoj i srednjoj stručnoj školi. Pored toga sarađujem sa jednom izdavačkom kućom i sam sam autor udžbenika i zbirki zadataka, pa i sami zaključujete da sam sa velikim interesovanjem odgledao ovaj razgovor. Pohvaljujem Vaš online nastup ili razgovor i, naravno slažem se sa Vama u najvećem broju iznetih stavova, pre svega o preteranom broju udžbenika koju jedan učenik mora imati, a njegov roditelj platiti. Međutim, imam par primedbi.
Izneli ste mišljenje, da ne kažem stav, o preteranom broju izdavača i kako broj izdavača valja smanjiti. Niste izneli na koji način. Konkretno ne mislim da je problem u brojnosti izdavača i da to ugrožava kvalitet udžbenika. Znamo da konkurencija, u stvari poboljšava kvalitet, generalno u svim oblastima privrede i društva, pa tako i u izdavaštvu udžbenika. Komisija koju obrazuje ministarstvo je to “sito” koje daje sud o tome da li udžbenici valjaju ili ne, da li su naučno-metodički ispravni ili nisu, da i su jezički prilagođeni uzrastu učenika ili su “teški” za čitanje. Da li komisija radi svoj posao dobro i savesno ili ne, to je druga priča u koju se ne bih upuštao na ovom mestu, a imam poprilično iskustva po tom pitanju. Ključni problem, dakle, nisu brojni izadavači, bar ne oni “mali”. Glavni problem ste, u stvari, u trenutku i naveli. To su – LOBIJI! Naime, postoje izdavači koji imaju sredstava da izlobiraju ne samo kod nastavnika pri izboru udžbenika, ili kod direktora, već i samim strukturama vlasti. Stiče se utisak da se zakoni i pišu u njihovu korist (kako bismo drugačije objasnili cenzus od 5% pri odobravanju udžbenika). Takvi izdavači (ili čak samo jedan izdavač) stiče monopolski položaj i, samim tim kreira cenu udžbenika. Slaba konkurentnost naravno podiže cenu udžbenika itd.
Drugo, ne bih se baš složio da su svi udžbenici u velikoj meri isti, zato što svi prate isti program. Možda je tako kod nekih predmeta, ali što se fizike tiče mogu garantovati da nisu svi podjednakog kvaliteta. Pri tom ne mislim na kvalitet izrade, već na metodički pristup. Razlike su velike.
Još jedna primedba, koja i nije toliko bitna za teme ovog razgovora. Rekli ste da se nauka ne razvija velikim tempom. Razvija se i te kako. Barem prirodne nauke. Međutim, to ne bi trebalo da se odražava na promenu udžbenika. Promene zbog kojih izdavači štampaju nove udžbenike su stvarno kozmetičke.
Kasno ste objavili termin razgovora,cemu zurba?Cena knjiga za 8.razred o s iznosi 13.549.00 RSD na tri rate ako kupujete preko skole.Svako odeljenje moze imati razlicite izdavace,verovatno se na aktivima usaglase nastavnici,ali svaka skola drugacije.Kod mog sina komplet knjiga je sastavljen od sedam izdavaca.Deluje demokratski,ali zar ne bi trebalo da svi uce iz istih knjiga kada vec imaju jedinstveni zavrsni test?Naravno,ovo je najmanji problem kada se vidi sta rade sa prosvetom i sta spremaju da izglasaju najesen,bice strajkova,nadam se istorijskom generalnom strajku.
Pozdravljam poštovanu koleginicu i, kako bih se izrazio, saborca, s obzirom da sam i sam član pokreta (stranke). Nastavnik sam fizike i u osnovnoj i srednjoj stručnoj školi. Pored toga sarađujem sa jednom izdavačkom kućom i sam sam autor udžbenika i zbirki zadataka, pa i sami zaključujete da sam sa velikim interesovanjem odgledao ovaj razgovor. Pohvaljujem Vaš online nastup ili razgovor i, naravno slažem se sa Vama u najvećem broju iznetih stavova, pre svega o preteranom broju udžbenika koju jedan učenik mora imati, a njegov roditelj platiti. Međutim, imam par primedbi.
Izneli ste mišljenje, da ne kažem stav, o preteranom broju izdavača i kako broj izdavača valja smanjiti. Niste izneli na koji način. Konkretno ne mislim da je problem u brojnosti izdavača i da to ugrožava kvalitet udžbenika. Znamo da konkurencija, u stvari poboljšava kvalitet, generalno u svim oblastima privrede i društva, pa tako i u izdavaštvu udžbenika. Komisija koju obrazuje ministarstvo je to “sito” koje daje sud o tome da li udžbenici valjaju ili ne, da li su naučno-metodički ispravni ili nisu, da i su jezički prilagođeni uzrastu učenika ili su “teški” za čitanje. Da li komisija radi svoj posao dobro i savesno ili ne, to je druga priča u koju se ne bih upuštao na ovom mestu, a imam poprilično iskustva po tom pitanju. Ključni problem, dakle, nisu brojni izadavači, bar ne oni “mali”. Glavni problem ste, u stvari, u trenutku i naveli. To su – LOBIJI! Naime, postoje izdavači koji imaju sredstava da izlobiraju ne samo kod nastavnika pri izboru udžbenika, ili kod direktora, već i samim strukturama vlasti. Stiče se utisak da se zakoni i pišu u njihovu korist (kako bismo drugačije objasnili cenzus od 5% pri odobravanju udžbenika). Takvi izdavači (ili čak samo jedan izdavač) stiče monopolski položaj i, samim tim kreira cenu udžbenika. Slaba konkurentnost naravno podiže cenu udžbenika itd.
Drugo, ne bih se baš složio da su svi udžbenici u velikoj meri isti, zato što svi prate isti program. Možda je tako kod nekih predmeta, ali što se fizike tiče mogu garantovati da nisu svi podjednakog kvaliteta. Pri tom ne mislim na kvalitet izrade, već na metodički pristup. Razlike su velike.
Još jedna primedba, koja i nije toliko bitna za teme ovog razgovora. Rekli ste da se nauka ne razvija velikim tempom. Razvija se i te kako. Barem prirodne nauke. Međutim, to ne bi trebalo da se odražava na promenu udžbenika. Promene zbog kojih izdavači štampaju nove udžbenike su stvarno kozmetičke.
Kasno ste objavili termin razgovora,cemu zurba?Cena knjiga za 8.razred o s iznosi 13.549.00 RSD na tri rate ako kupujete preko skole.Svako odeljenje moze imati razlicite izdavace,verovatno se na aktivima usaglase nastavnici,ali svaka skola drugacije.Kod mog sina komplet knjiga je sastavljen od sedam izdavaca.Deluje demokratski,ali zar ne bi trebalo da svi uce iz istih knjiga kada vec imaju jedinstveni zavrsni test?Naravno,ovo je najmanji problem kada se vidi sta rade sa prosvetom i sta spremaju da izglasaju najesen,bice strajkova,nadam se istorijskom generalnom strajku.