Autorski tekst Beograd

Autobuska stanica na Novom Beogradu – Potreba ili pošast?

Kada je 2012. godine donesena odluka da se pokrene projekat “Beograd na vodi” koji će zauzeti naveći deo prostora Savskog amfiteatra – da li su konsultovani građani Beograda, posebno Savskog venca, u vezi s izgledom tog prostora..? Kada je odlučeno da se iz gradskog budžeta (novac svih nas!) izdvoji 240 miliona evra za eksproprijaciju i infrastrukturno uređenje 90 hektara Savskog amfiteatra, a potom tako uređeno građevinsko zemljište, čija tržišna vrednost premašuje pola milijarde evra, pokloni nekom sumnjivom investitoru za realizaciju navedenog projekta – da li su konsultovani građani Beograda i upitani dopuštaju li da se na taj način troši njihov novac?
NE, NISU.


Građani, iscrpljeni od borbi čiji su ishodi bili izneverena očekivanja, ostali su pasivni, ne dižući glas, dok im šaka pojedinaca bezobzirno oduzima životni prostor. Umesto da na tom prostoru nikne Beogradski “Central park”, koji bi postao mesto za odmor, šetnju i rekreaciju, ispunjem sadržajima za decu i sportskim terenima ušuškanim u zelenilu, umesto da taj deo Beograda koji skoro da nema zelenila prodiše, uz desnu obalu Save da postane oaza dostupna svim građanima, naročito Savskog venca – hoće li izgledati humano i pitomo? Postaće prostor naliven betonom, načičkan stambenim i poslovnim zgradama i tržnim centrima, teskobni mravinjak, usitnjavaće dah i pogled, ustrojiće i ukrotiće prirodu. Dostupan samo bogatoj klijenteli, dok će običan čovek moći da zuri u zdanja raznoraznih “biznismena”. O, da li je ćutanje uvek zlato..? Novobeograđani, bićete prvi na čiji će se životni komfor odraziti krađa, otimačina i obmana, predstavljeni kao projekat od kapitalnog značaja za grad Beograd!
Da bi pomenuti projekat dobio pun zamah, potrebno je izmestiti postojeću autobusku stanicu. Ne želimo da dovedemo u pitanje neophodnost izmeštanja autobuske stanice iz samog gradskog jezgra, ali moramo da ukažemo na štetnost koju će kao posledicu imati njeno vrlo skoro preseljenje na Novi Beograd (u blok 42). Ovakvi poduhvati, za mnogo manja mesta od Beograda osmišljavaju se primarno, jer određuju razvoj grada u nekoliko narednih decenija – i što je najvažnije – ne realizuju na brzinu da bi se oslobodio prostor pojedincima za sticanje profita kroz izgradnju atraktivnih jedinica. Ne “umeće” se autobuska stanica u središte poslovno-stambenog kvarta, naročito ako taj deo grada ima perspektivu nastavka razvoja (nesumnjivo, potez između Bulevara Milutina Milankovića sa jedne strane, te “Belville”-a i Save sa druge strane, ima upravo takvu tendenciju).
Autobuska stanica locira se na mestu koje obezbeđuje najmanje opterećenje gradskih saobraćajnica gužvom, a uzme li se u obzir da je sedamdeset procenata dolazaka na stanicu južno od Save i Dunava, a samo trideset procenata iz smera severno od Save i Dunava, očito je da će beogradski mostovi, u slučaju da autobuska stanica “zaživi” na Novom Beogradu, biti više nego duplo opterećeni autobusima (nego u slučaju da se ona locira južno od Save i Dunava).
Autobuska stanica locira se na mestu koje obezbeđuje brzu i laku dostupnost grada onima koji u njega dolaze, a uzmemo li u obzir da se većina državnih institucija, zdravstvenih ustanova, obrazovnih ustanova, uostalom i najveći deo grada nalazi sa suprotne strane reke, taj uslov neće biti ispoštovan. Apelujemo na gradske vlasti, pogotovo na opštinske vlasti Novog Beograda, koje su potpuno neme, da razmisle još jednom o mogućem narušavanju životnog komfora žitelja Novog Beograda!
Novobeograđani, budete li ćutali danas, već sutra može biti kasno!
Da li nam je vreme prijatelj..?

Vesna Jusufović i Radomir Mrkić
Dosta je bilo, Novi Beograd – Vračar

Oznake

Dosta je bilo

Komentar

Klikni ovde da postaviš komentar

  • Severno korejanski predsednik je najveća .. da ne kažem šta, jer nisam AV pa biram reči. Šta mislite ko je odmah iza njega?