Autorski tekst Vojvodina Državna uprava

Otkrivamo: Partije bezobzirno dele plen gazeći zakon

Kad treba zadovoljiti koalicione partnere i svoje članove zakon mora da se gurne u stranu. Naravno, samo ukoliko ste partija partokratskog tipa, takva da joj članstvo i partneri prilaze isključivo iz ličnih interesa.

…….

Vlada RS je 20. juna ove godine donela Odluku o maksimalnom broju zaposlenih na neodređeno vreme u sistemu državnih organa, sistemu javnih službi, sistemu APV i sistemu jedinica lokalne samouprave.


Predlog Odluke o maksimalnom broju zaposlenih na neodređeno vreme u sistemu APV, koju je Pokrajinska Vlada podnela Skupštini APV na usvajanje sastavljen je tako da nikom, osim predlagaču, nije jasno zbog čega je broj od 4695, određen kao maksimalan broj zaposlenih za 2017. godinu i zbog čega je to racionalno rešenje za efikasno funkcionisanje sistema APV?


POVEĆANJE BROJA ZAPOSLENIH
Da bi nam bio jasan predlog Odluke, moramo je uporediti sa prethodnom Odlukom iz 2015. godine, pa će nam odmah biti jasno da se ovim predlogom povećava broj zaposlenih na neodređeno vreme.


NEJASANO KAKAV JE PREDLOG UPUĆEN VLADI RS
U  članu 4.  stav 3. tačka 9 Zakona o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru,  predviđeno je da će Vlada RS utvrditi maksimalni broj zaposlenih u javnom sektoru na osnovu  obrazloženog predloga nadležnog pokrajinskog organa – za zaposlene u sistemu autonomne pokrajine.
Zašto je povećan broj zaposlenih u sistemu APV? Odgovor bi znali da je Pokrajinska Vlada obelodanila obrazloženi predlog nadležnog pokrajinskog organa, na osnovu kojeg je Vlada RS prihvatila predlog o povećanju broja zaposlenih na neodređeno vreme u sistemu APV.
Predlog  Odluke potrebno je uporediti sa prethodnom pokrajinskom Odlukom iz 2015. godine. Po toj Odluci broj maksimalno zaposlenih bio je 4596. Na sednici Skupštine APV koja je održana 31. avgusta, predstavljen je predlog Odluke po kojoj se predlaže da maksimalan broj zaposlenih na neodređeno vreme bude uvećan za 99 osoba zaposlenih na neodređeno vreme, odnosno ukupno 4695.  
Prošle godine predsednik Pokrajinske Vlade pohvalio se da oni, kao „nova vlast u Vojvodini“, nikog nisu  zaposlili,  i na samoj sednici Skupštine pozvao poslanika opozicije da izađe za govornicu i kaže javno koga su to oni zaposlili, makar jedno ime i prezime, makar jedne osobe. Tada, ne samo da je zloupotrebio govornicu prozivanjem, nego je izgovorio i neistinu, jer povećanje broja zaposlenih baš tu neistinu i potvrđuje.

 

BROJ ZAPOSLENIH U VD STANJU
Naravno da su zaposleni partijski kadrovi  i svi oni koji su koalicijskim dogovorom morali naći uhlebljenje u pokrajinskoj upravi. Ovo je lako uočljivo, jer je zaposleno 70 pomoćnika pokrajinskih sekretara i podsekretara, 23 direktora u pokrajinskim službama, upravama i direkcijama, bez konkursa u vd stanju,  jer nisu ispunjavali uslove za radna mesta na kojima su i danas, što zbog neadekvatne školske spreme, što zbog nimalo ili nedovoljno radnog iskustva.

 

OPASNOST OD RASPISIVANJE KONKURSA – INTERNIH, JAVNIH
Da je bilo drugačije, i da su te osobe ispunjavale uslove koji su potrebni za radna mesta na koja su primljeni, bio bi raspisan konkurs. Međutim, raspisivanje konkursa značilo bi da baš ne bi mogao tako lako da se ignoriše zakon, a i postojala bi opasnost od konkurencije, jer je vrlo moguće, da bi na raspisanim konkursima učestvovale i osobe koji nisu po meri ove vlasti, a ispunjavaju sve uslove iz konkursa.

 

PRODUŽENJE VD STANJA BEZ ZAKONSKOG OSNOVA
Rok za raspisivanje konkursa, za službenike na položaju koje su u vd stanju,  istekao je još 15. decembra 2016. godine. 1. marta 2017 godine, vd status im je produžen za 3 meseca, a 30 maja vd status produžen je na neodređeno vreme. U Odluci Pokrajinske Vlade izostao je zakonski osnov za produženje vd statusa zaposlenih partijskih kadrova.

 

Svakako da je status vršioca dužnosti predviđen zakonom s razlogom i da u praksi postoje situacije kada je najbolje prelazno rešenje (znači p r e l a z n o,  a ne stalno). Međutim, često se dešava da vd stanje umesto prelaznog preraste u stalno rešenje, bez zakonskog osnova.  

 

Inače, VD stanje vrlo jasno definiše član 56. Zakona o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave. Odluke Pokrajinske Vlade o produženju vd statusa zaposlenima ne samo da nemaju zakonski osnov, već se postavlja i pitanje, kako će se njihovi kadrovi zaposliti  putem konkursa, kada ne ispunjavaju uslove za radno mesto, na kome se već nalaze?


Kako će se sprovesti 93 konkursa odjednom, kada je teško da sastav komisija bude operativan, ako jedna osoba iz Službe za upravljanje ljudskim resursima (koja ima 9 zaposlenih) mora biti član konkursne komisije? To znači da bi jedna osoba, istovremeno, bila angažovana u najmanje 10 konkursnih komisija.
Osim ovog, nameće se još jedno pitanje – ako su službenici koji su u vd stanju bez zakonskog osnova, donosili odluke ili preduzimali neke radnje u okviru radnog  mesta na koje su postavljeni, da li su te odluke i radnje ništave?
Takođe, može se postaviti pitanje – da li je obrazloženi predlog o maksimalnom broju zaposlenih u sistemu APV, koji je upućen Vladi Srbije, ništav, ako je jedan član radne grupe koja je radila na predlogu, zaposleni u vd stanju, bez zakonskog osnova. Kakva je onda sudbina Vladine Odluke o maksimalnom broju zaposlenih u sistemu APV?

   
Ono što je takođe, nejasno u predlogu pokrajinske Odluke, jeste:
Kakva je struktura 99 radnih mesta koja se pojavljuju kao nova?
Naime, cilj Zakona o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru je:
Smanjenje troškova zaposlenih
Povećanje kvaliteta javnih usluga
Smanjenje troškova organizacije
Šta je od svega ovoga dobro obrazloženo u predlogu Pokrajinske Vlade koji je upućen Vladi RS? Povećanjem zaposlenih u sistemu pokrajinske uprave, pogaženi su svi principi, kojih se trebalo pridržavati, da bi se racionalizovao sistem APV.   


Da li su smanjeni troškovi zaposlenih, ako se ne zna kakva je struktura zaposlenih na neodređeno vreme? Sve ovo bi se znalo da je pre ove Odluke, iz koje se apsolutno ne vidi da je ispunjen cilj pomenutog  zakona, dostavljen Predlog upućen Vladi RS u kome bi se videlo koliko je to novozaposlenih službenika na položaju a koliko na izvršilačkim mestima.
Bilo bi logično i potpuno u skladu sa zakonom, da su na mesta službenika na položaju izabrane osobe koje su obavljale poslove na izvršilačkim mestima, jer bi tako bila ispunjena još jedna zakonska obaveza – da službenici grade karijeru u sistemu uprave i da je od decembra 2016 godine, uvedena obaveza stalnog usavršavanja.
Potpuno je netransparentno kako će se ovom Odlukom smanjiti troškovi, povećati kvalitet usluga i smanjiti troškovi organizacije.

 

NEISPUNJENJE CILJA ZAKONA
Iz Kadrovskog  plana vidljivo je da je povećan  broj službenika na položaju što automatski znači da neće doći do smanjenja uštede zaposlenih.
Zapošljavanjem službenika na položaju, koji su trenutno u vd stanju, i koji ne ispunjavaju zakonske uslove za obavljanje poslova na tom radnom mestu,  jasno je da ni drugi cilj nije ispunjen, odnosno, nije povećan kvalitet usluga.  
Organizovanje sistema uprave,  koje nema dovoljno izvršilačkih radnih mesta ili je opterećeno velikim brojem službenika na položaju, ne ispunjava ni treći cilj  zakona,  a to je smanjenje troškova organizacije.
Ovaj model racionalizacije javnog sektora u sistemu APV  predstavlja model koji se primenjuje na svim nivoima vlasti, počevši od Repuličkog nivoa javne uprave pa sve do nivoa jedinica lokalne samourave.

 

PREDLOG REŠENJA OVOG PROBLEMA
Obavezno prekinuti sa praksom zapošljavanja službenika na položaju u vd stanju i produžavanje ovakvog stanja u suprotnosti sa Zakonom o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave. Vd stanje prilikom zapošljavanja, praktikovati samo kada je to neophodno, zbog procesa rada, do raspisivanja konkursa ili zbog nekih drugih opravdanih razloga.

 

Što pre raspisati konkurse za sva mesta na kojima se sada nalaze službenici u vd stanju, naročito za ona mesta gde se vd stanje zaposlenima produžavalo suprotno zakonskim odredbama. U sistemu APV broj takvih nezakonitih produženja je 93 za službenike na položaju koji su u vd stanju.

 

Konkursi moraju biti objavljeni i dostupni svima, a da se izveštaji konkursnih komisija  moraju objaviti na veb stranici organizacione jedinice u sistemu ap Vojvodine ili na odgovarajućoj stranici Pokrajinske Vlade.

 

Sve službenike koji su u vd stanju, obavezno i bez izuzetka predstavaljati u javnosti kao osobe zaposlene u vd stanju, da bi se izbegla lažna slika o normalnosti stanja i funkcionisanja organizacionih jedinica u sistemu APV. U suprotnom, onako kako je sada to praksa, stvara se utisak da su ta lica izabrana na konkursu.

 

U slučaju da se ne može izbeći postavljanje nekog lica u vd stanju, voditi računa da to lice ispunjava minimalne uslove koji su predviđeni za radno mesto na koje se postavlja.

Znači neophodna je opšta transparentnost na svim nivoima javne uprave prilikom zapošljavanja, javnost svih konkursa i rezultata izbora osoba na tim konkursima.Na taj način, ne bi se dešavalo da smanjenje bude uvećanje, a ušteda rasipništvo. Na odgovorna mesta moraju doći odgovorni i stručni ljudi a ne partijski poslušnici, koji sem svoje nesporne lojalnosti, nemaju apsolutno nikakve kvalifikacije za obavljanje poslova na radnim mestima na koja su dovedeni.

Zorica Damjanović
Poslanik u Skupštini APV

DJB Vojvodina

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar