- Одгодити промену устава
Одгодити промену Устава за после парламентарних избора.
- Дупло прикуљање потписа
Члан 3. није био предмет преговора, већ је власт само обавестила опозицију да ће то тако бити. Уколико избори за редовне председничке и ванредредне парламентарне изборе, како власт планира у члану 3., буду расписани са 15 дана разлике, опозиција ће морати прикуљати два пута по 10.000 потписа. Иако владајућа већина на то имају законско право, ово није у духу преговора и грађења консензуса.
- Локалне изборне комисије
У члану 7. Закључка је предвиђено да опозиција добије једног члана и једног заменика члана сталног састава локалних изборних комисија. Како локалне изборе комисије добијају значајне нове надлежности, ово није довољно. Захтев ДЈБ је био да буду три члана и три заменика у сталном саставу за опозицију. Владајућа већина није хтела прихвати ни два.
- Обарање избора
У колико изборни изазов установи да више од 1% џакова не одговара записнику, понављају се целокупни избори.
Уколико у неком џаку недостаје више од 1% неупотребљених листича, понављају се избори у целој општини.
- Дијаспора, студенти и службено одсутни
Електронско гласање преко интернет странице Министарства уз идентификацију путем електронског потписа и идентификационих података. Електронско гласање се мора најавити РИК-у попуњавањем електронског формулара на интернет страници РИК-а најкасније 10 дана пре избора.
- Електронско давање потписа подршке
Електронско давање потписа подршке за излазак на изборе преко интернет странице Министарства уз идентификацију путем електронског потписа и идентификационих података.
- Електронска достава потписа за изборе
Обавеза нотара и општинских оверитеља да електронски доставе РИК-у листу потписа за сваку листу која прикупља потписе. (Спречавају се дупли потписи у старту).
- Жреб
Увођење праксе за парламентарне изборе да постоји жреб за извлачење броја по угледу на праксу која постоји за председничке изборе. У жребу учествују само проглашене листе од стране РИК-а до 3 недеље пре одржавања избора. Остале листе се редом додају на листу након проглашења.
- Видео и аудио снимање на бирачким местима
Видео и аудио снимање отварања бирачких места, бројања задужених гласачких листића и иницијално попуњавања записника, изборних кутија, извода из бирачког списка, бројања гласова и попуњавања записника без снимања бирача. Сваки члан РИК-а има право да прегледа ове видео снимке у просторијама РИК-а.
- Објава излазности на сваком бирачком месту
Свако бирачко место има обавезу да објави излазност на сваких сат времена и ова излазност за свако бирачко место се објављује на веб-страници РИК-а.
- Присуство полиције испред бирачког места
Присуство полиције испред бирачког места и моментално реаговање на сваку неправилност и присуство и задржавање неовлашћених лица унутар или испред бирачког места.
- Професионално-страначки састав бирачких одбора
Meшовити професионално-страначки састав бирачких одбора. Председници бирачких одбора се бирају из редова судија, нестраначких адвоката, професора и јавних личности. По једног члана сталног састава бирачког одбора предлаже владајућа већина и опозиција преко Радне групе.
Јавни позивом и кампања за кандидовање за председнике бирачких одбора почиње у октобру преко средстава јавног информисања. Избор и обука свих чланова сталног састава бирачког одбора се спроводи у јануару и фебруару 2022. године.
- Степенасти изборни цензус
ДЈБ се противио члану 29. и тражио да се уведе степенасти изборни цензус – 5% за странке, 10% за коалиције две странке, 15% за коалиције 3 странке итд.
- Изборни систем
Директан двокружни избор градоначелника и председника општина
Смањити број посланика са 250 на 150.
Мешовити већинско пропорционални изборни систем какав смо имали у Војводини: 50% посланика пропорционални, 50% посланика већински двокружни.
- Регистрација странака
– Могућност бирача да повуче потпис подршке некој политичкој странци
– Аутоматско брисање потписа подршке преминулог бирача
– Аутоматско брисање потписа подршке бирача који је накнадно дао подршку некој другој политичкој странци: бирач не може у исто време давати подршку за две или више политичких странака
– Брисање регистрације станака у случају да дуже од три месеца имају мање од прописаних 10.000 потписа подршке
– Електронско потписивање подршке и/или брисање подршке политичкој странци преко интернет странице Министарства уз идентификацију путем електронског потписа
– Укидање свих прописаних додатних услова који нису предвиђени законом већ су уведени подзаконским актима – Правилником РИК-а
– Забрана трговине утицајем политичким субјектима, попут преузимања странака, стварања фиктивиних политичких субјеката ради компоновања политичке сцене и сл.
- Назив мањинских листа
Изборна листа мањинске заједнице у свом називу мора садржати ознаку мањинске заједнице испред које се кандидује. Ово се може остварити и посебним делом гласачог листића предвиђеног за листе мањинских заједница који би поред назива листе садржао и ознаку мањинске заједнице.
- Расподела средстава за финансирање изборне кампање
Тренутно законско решење је да се 20% средстава предвиђених за финансирање политичке кампање равномерно дели међу свим листама које учествују на изборима, а преосталих 80% средстава дели међу листама које су прешле изборни цензус. Члан 30. предвиђа расподелу 30%-70%. Како се не ради о средствима која служе на награду оних листа које освоје највише мандата, већ о средствима за финансирање политичке кампање, 100% тих средстава би морало бити равномерно подељено између листи које учествују на изборима.
- Избор чланова РИК-а
Уместо посланичких група, чланове сталног састава РИК-а и сталног састава бирачког одбора бирају листе у складу са подршком коју су добили на претходним изборима. Овај предлог укида потребу за чланом 8.
- Продужење рока за приговор
Рок за приговор са 24 часа повећати на 48 часова од затварања бирачких места.
- Забрана малтретирања бирача на изборни дан
Забрана звања телефоном и обилажење бирача у време изборне тишине на бирачки дан
- Кривична одговорност за присуство других лица на бирачком месту
Забрана присуства лица која нису чланови бирачког одбора и бирачи на самом бирачком месту се не поштује. Одредити кривичну одговорност.
- Чланови Управног одбора РТС-а и РЕМ-а
Опозиција предлаже трећину чланова управног одбора РТС-а и РЕМ-а. Кандидати не могу бити јавно страначки опредељени.
- Препоруке за унапређење медијске сцене
ПРЕПОРУКЕ ЗА УНАПРЕЂЕЊЕ МЕДИЈСКЕ СЦЕНЕ
- Законска основа
Закон о јавном информисању и медијима:
Информисање о питањима од интереса за јавност
Члан 5.
Путем медија објављују се информације, идеје и мишљења о појавама, догађајима и личностима о којима јавност има оправдан интерес да зна, без обзира на начин на који су прибављене информације, у складу са одредбама овог закона.
Свако има право да истинито, потпуно и благовремено буде обавештен о питањима од јавног значаја и средства јавног обавештавања су дужна да то право поштују.
По Европској конвенцији о људским правима, грађани имају право на пријем информација.
Ставови и предлози опозиције по свим политичким и државним питањима су:
- питања од јавног значаја
- гласачи имају право да истинито, потпуно и благовремено буду обавештени о њима
- средства јавног обавештавања су дужна да то право поштују.
Ово важи за све медије без обзира на то да ли се ради о јавном сервису или о приватним медијским кућама, да ли се ради о националним или локалним медијима.
- Начела
- само Србија која има јаку власт, јаку опозицију, јаку Скупштину, информисане бираче и јаку демократију може бити јака Србија која је у стању да одбрани своје државне и националне интересе
- релевантност сваке политичке опције се дефинише у односу на подршку у бирачком телу
- иза рејтинга сваке политичке опције стоје бирачи који имају право да буду информисани
- поштовање подршке коју нека политичка опција има у бирачком телу
- поштовање односа власт-опозиција приликом извештавања по свим политичким и државним питањима, право опозиције да износи своје ставове и да се чују изјаве и саопштења опозиције у свим политичким емисијама
- Правила
Правило баланса власти и опозиције: по сваком питању о коме се извештава, у сваком информативном програму, грађани имају право да знају став опозиције. На сваку изјаву председника државе, председника владе, министара и државних службеника, грађани имају праву да чују и став опозиције.
Правило баланса унутар опозиције – Квоте: Критеријуми којима ће се РТС водити приликом позивања у редован програм су ранији изборни резултати ванпарламентарних странака, политичких покрета и појединаца, као и резултати истраживања јавног мњења.
Правило баланса аналитичара и стручњака: Свака опозициона опција ће понудити своју листу НЕЗАВИСНИХ стручњака и аналитичара за све теме. Медији ће и даље сами бирати стручна лица и аналитичаре по свом избору без икаквог мешања било кога, али ће водити рачуна и о тој листи.
Правила делегирања представника: свака политичка опција ће делегирати свог представника за сваку дебату и гостовање по свом избору баш као што то данас ради у емисијама Реч на реч.
- Релевантност политичких опција
Релативна заступљеност политичких опција у медијима би морала бити заснована на тренутној подршци у бирачком телу.
Тренутна подршка у бирачком телу се дефинише на основу резултата претходних избора и шестомесечног истраживања јавног мњења које спроводи Републички Завод за статистику почетком пролећа и јесени. Узима се већа од наведене две вредности и нормира у односу на укупан збир за све политичке опције.
Истраживање јавног мњења се спроводи за све коалиције/листе које су учествовали на претходним изборима и све политичке опције које нису учествовале на претходним изборима. Свака политичка опција која је учествовала у коалицији има право да захтева да јој се рејтинг мери посебно. Странке које су формирале коалицију након избора имају право да захтевају да се истраживање спроведе за коалицију, а не појединачно.
- Препоруке
- Изјаве, коментари и гостовања опозиције у дневним информативним емисијама (Дневник итд.) – један опозициони представник по теми, у току месец дана да се поштују медијске квоте
- Један на један разговори опозиционих лидера са водитељима (нпр. РТС Око, Упитник, …)
- Гостовања опозиције у јутарњим програмима и дневним програмима
- Гостовања опозиције у дебатним емисијама по принципу уважавања страначких хијерархија: гостовања председника са председницима, потпредседника са потпредседницима итд.
- Редовни интервјуи и изјаве у дневним новинама о свим дневнополитичким темама
- Један интервју са лидерима опозиционих политичких опција семично.
- Редовна објава саопштења, реаговања, деманти и изјава релевантних политичких опција и њихових лидера по питањима која су предмет извештавања у складу са врстом медија и емисије. Сваки медиј да одвоји посебану емаил адресу за комуникацију са политичким субјектима.
- Проширити број различитих политичких емисија на свим информативним каналима – потпуно је изостао политички дијалог о најважнијим друштвеним питањима као што су одговор државе на пандамију, мигрантску кризу, закон о “родној равноправности”, промени Устава, годинама изостаје дијалог о Косову и Метохији, Републици Српској, положају српског народа у региону итд.
- Појачати представљање политичких опција у време предизборне кампање
РЕМ да подноси редовне месечне извештаје са детаљном дневном анализом свих политичких емисија и свих новина о броју објава и гостовања и са оценом поштовања препорука Радне групе за сваки медиј
Коментариши