Saopštenje

Prilog – Zahtevi pokreta “Dosta je bilo” koji nisu prihvaćeni

  1. Odgoditi promenu ustava

 

Odgoditi promenu Ustava za posle parlamentarnih izbora.

 

  1. Duplo prikuljanje potpisa

 

Član 3. nije bio predmet pregovora, već je vlast samo obavestila opoziciju da će to tako biti. Ukoliko izbori za redovne predsedničke i vanredredne parlamentarne izbore, kako vlast planira u članu 3., budu raspisani sa 15 dana razlike, opozicija će morati prikuljati dva puta po 10.000 potpisa. Iako vladajuća većina na to imaju zakonsko pravo, ovo nije u duhu pregovora i građenja konsenzusa.

 

  1. Lokalne izborne komisije

 

U članu 7. Zaključka je predviđeno da opozicija dobije jednog člana i jednog zamenika člana stalnog sastava lokalnih izbornih komisija. Kako lokalne izbore komisije dobijaju značajne nove nadležnosti, ovo nije dovoljno. Zahtev DJB je bio da budu tri člana i tri zamenika u stalnom sastavu za opoziciju. Vladajuća većina nije htela prihvati ni dva.

 

  1. Obaranje izbora

U koliko izborni izazov ustanovi da više od 1% džakova ne odgovara zapisniku, ponavljaju se celokupni izbori.

 

Ukoliko u nekom džaku nedostaje više od 1% neupotrebljenih lističa, ponavljaju se izbori u celoj opštini.

 

  1. Dijaspora, studenti i službeno odsutni

 

Elektronsko glasanje preko internet stranice Ministarstva uz identifikaciju putem elektronskog potpisa i identifikacionih podataka. Elektronsko glasanje se mora najaviti RIK-u popunjavanjem elektronskog formulara na internet stranici RIK-a najkasnije 10 dana pre izbora.

 

  1. Elektronsko davanje potpisa podrške

 

Elektronsko davanje potpisa podrške za izlazak na izbore preko internet stranice Ministarstva uz identifikaciju putem elektronskog potpisa i identifikacionih podataka.

 

  1. Elektronska dostava potpisa za izbore

 

Obaveza notara i opštinskih overitelja da elektronski dostave RIK-u listu potpisa za svaku listu koja prikuplja potpise. (Sprečavaju se dupli potpisi u startu).

 

  1. Žreb

 

Uvođenje prakse za parlamentarne izbore da postoji žreb za izvlačenje broja po ugledu na praksu koja postoji za predsedničke izbore. U žrebu učestvuju samo proglašene liste od strane RIK-a do 3 nedelje pre održavanja izbora. Ostale liste se redom dodaju na listu nakon proglašenja.

 

  1. Video i audio snimanje na biračkim mestima

 

Video i audio snimanje otvaranja biračkih mesta, brojanja zaduženih glasačkih listića i inicijalno popunjavanja zapisnika, izbornih kutija, izvoda iz biračkog spiska, brojanja glasova i popunjavanja zapisnika bez snimanja birača. Svaki član RIK-a ima pravo da pregleda ove video snimke u prostorijama RIK-a.

 

  1. Objava izlaznosti na svakom biračkom mestu

 

Svako biračko mesto ima obavezu da objavi izlaznost na svakih sat vremena i ova izlaznost za svako biračko mesto se objavljuje na veb-stranici RIK-a.

 

  1. Prisustvo policije ispred biračkog mesta

 

Prisustvo policije ispred biračkog mesta i momentalno reagovanje na svaku nepravilnost i prisustvo i zadržavanje neovlašćenih lica unutar ili ispred biračkog mesta.

 

 

  1. Profesionalno-stranački sastav biračkih odbora

 

Mešoviti profesionalno-stranački sastav biračkih odbora. Predsednici biračkih odbora se biraju iz redova sudija, nestranačkih advokata, profesora i javnih ličnosti. Po jednog člana stalnog sastava biračkog odbora predlaže vladajuća većina i opozicija preko Radne grupe.

 

Javni pozivom i kampanja za kandidovanje za predsednike biračkih odbora počinje u oktobru preko sredstava javnog informisanja. Izbor i obuka svih članova stalnog sastava biračkog odbora se sprovodi u januaru i februaru 2022. godine. 

 

  1. Stepenasti izborni cenzus

 

DJB se protivio članu 29. i tražio da se uvede stepenasti izborni cenzus – 5% za stranke, 10% za koalicije dve stranke, 15% za koalicije 3 stranke itd.

 

  1. Izborni sistem

 

Direktan dvokružni izbor gradonačelnika i predsednika opština

 

Smanjiti broj poslanika sa 250 na 150.

 

Mešoviti većinsko proporcionalni izborni sistem kakav smo imali u Vojvodini: 50% poslanika proporcionalni, 50% poslanika većinski dvokružni.

 

  1. Registracija stranaka

 

– Mogućnost birača da povuče potpis podrške nekoj političkoj stranci

– Automatsko brisanje potpisa podrške preminulog birača

– Automatsko brisanje potpisa podrške birača koji je naknadno dao podršku nekoj drugoj političkoj stranci: birač ne može u isto vreme davati podršku za dve ili više političkih stranaka

– Brisanje registracije stanaka u slučaju da duže od tri meseca imaju manje od propisanih 10.000 potpisa podrške

– Elektronsko potpisivanje podrške i/ili brisanje podrške političkoj stranci preko internet stranice Ministarstva uz identifikaciju putem elektronskog potpisa

– Ukidanje svih propisanih dodatnih uslova koji nisu predviđeni zakonom već su uvedeni podzakonskim aktima – Pravilnikom RIK-a

– Zabrana trgovine uticajem političkim subjektima, poput preuzimanja stranaka,  stvaranja fiktivinih političkih subjekata radi komponovanja političke scene i sl.

 

  1. Naziv manjinskih lista

 

Izborna lista manjinske zajednice u svom nazivu mora sadržati oznaku manjinske zajednice ispred koje se kandiduje. Ovo se može ostvariti i posebnim delom glasačog listića predviđenog za liste manjinskih zajednica koji bi pored naziva liste sadržao i oznaku manjinske zajednice.

 

  1. Raspodela sredstava za finansiranje izborne kampanje

 

Trenutno zakonsko rešenje je da se 20% sredstava predviđenih za finansiranje političke kampanje ravnomerno deli među svim listama koje učestvuju na izborima, a preostalih 80% sredstava deli među listama koje su prešle izborni cenzus. Član 30. predviđa raspodelu 30%-70%. Kako se ne radi o sredstvima koja služe na nagradu onih lista koje osvoje najviše mandata, već o sredstvima za finansiranje političke kampanje, 100% tih sredstava bi moralo biti ravnomerno podeljeno između listi koje učestvuju na izborima.

 

 

 

 

 

 

  1. Izbor članova RIK-a

 

Umesto poslaničkih grupa, članove stalnog sastava RIK-a i stalnog sastava biračkog odbora biraju liste u skladu sa podrškom koju su dobili na prethodnim izborima. Ovaj predlog ukida potrebu za članom 8.

 

  1. Produženje roka za prigovor

 

Rok za prigovor sa 24 časa povećati na 48 časova od zatvaranja biračkih mesta.

 

  1. Zabrana maltretiranja birača na izborni dan

 

Zabrana zvanja telefonom i obilaženje birača u vreme izborne tišine na birački dan

 

  1. Krivična odgovornost za prisustvo drugih lica na biračkom mestu

 

Zabrana prisustva lica koja nisu članovi biračkog odbora i birači na samom biračkom mestu se ne poštuje. Odrediti krivičnu odgovornost.

 

  1. Članovi Upravnog odbora RTS-a i REM-a

 

Opozicija predlaže trećinu članova upravnog odbora RTS-a i REM-a. Kandidati ne mogu biti javno stranački opredeljeni.

 

  1. Preporuke za unapređenje medijske scene

 

PREPORUKE ZA UNAPREĐENJE MEDIJSKE SCENE

  • Zakonska osnova

 

Zakon o javnom informisanju i medijima:

 

Informisanje o pitanjima od interesa za javnost

 

Član 5.

 

Putem medija objavljuju se informacije, ideje i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdan interes da zna, bez obzira na način na koji su pribavljene informacije, u skladu sa odredbama ovog zakona.

 

Svako ima pravo da istinito, potpuno i blagovremeno bude obavešten o pitanjima od javnog značaja i sredstva javnog obaveštavanja su dužna da to pravo poštuju.

 

Po Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima, građani imaju pravo na prijem informacija.

 

Stavovi i predlozi opozicije po svim političkim i državnim pitanjima su:

  1. pitanja od javnog značaja
  2. glasači imaju pravo da istinito, potpuno i blagovremeno budu obavešteni o njima
  3. sredstva javnog obaveštavanja su dužna da to pravo poštuju.

 

Ovo važi za sve medije bez obzira na to da li se radi o javnom servisu ili o privatnim medijskim kućama, da li se radi o nacionalnim ili lokalnim medijima.

 

  1. Načela

 

  • samo Srbija koja ima jaku vlast, jaku opoziciju, jaku Skupštinu, informisane birače i jaku demokratiju može biti jaka Srbija koja je u stanju da odbrani svoje državne i nacionalne interese
  • relevantnost svake političke opcije se definiše u odnosu na podršku u biračkom telu
  • iza rejtinga svake političke opcije stoje birači koji imaju pravo da budu informisani
  • poštovanje podrške koju neka politička opcija ima u biračkom telu
  • poštovanje odnosa vlast-opozicija prilikom izveštavanja po svim političkim i državnim pitanjima, pravo opozicije da iznosi svoje stavove i da se čuju izjave i saopštenja opozicije u svim političkim emisijama

 

  1. Pravila

 

Pravilo balansa vlasti i opozicije: po svakom pitanju o kome se izveštava, u svakom informativnom programu, građani imaju pravo da znaju stav opozicije. Na svaku izjavu predsednika države, predsednika vlade, ministara i državnih službenika, građani imaju pravu da čuju i stav opozicije.

 

Pravilo balansa unutar opozicije – Kvote: Kriterijumi kojima će se RTS voditi prilikom pozivanja u redovan program su raniji izborni rezultati vanparlamentarnih stranaka, političkih pokreta i pojedinaca, kao i rezultati istraživanja javnog mnjenja.

 

Pravilo balansa analitičara i stručnjaka: Svaka opoziciona opcija će ponuditi svoju listu NEZAVISNIH stručnjaka i analitičara za sve teme. Mediji će i dalje sami birati stručna lica i analitičare po svom izboru bez ikakvog mešanja bilo koga, ali će voditi računa i o toj listi.

 

Pravila delegiranja predstavnika: svaka politička opcija će delegirati svog predstavnika za svaku debatu i gostovanje po svom izboru baš kao što to danas radi u emisijama Reč na reč.

 

  1. Relevantnost političkih opcija

 

Relativna zastupljenost političkih opcija u medijima bi morala biti zasnovana na trenutnoj podršci u biračkom telu.

Trenutna podrška u biračkom telu se definiše na osnovu rezultata prethodnih izbora i šestomesečnog istraživanja javnog mnjenja koje sprovodi Republički Zavod za statistiku početkom proleća i jeseni. Uzima se veća od navedene dve vrednosti i normira u odnosu na ukupan zbir za sve političke opcije.

 

Istraživanje javnog mnjenja se sprovodi za sve koalicije/liste koje su učestvovali na prethodnim izborima i sve političke opcije koje nisu učestvovale na prethodnim izborima. Svaka politička opcija koja je učestvovala u koaliciji ima pravo da zahteva da joj se rejting meri posebno. Stranke koje su formirale koaliciju nakon izbora imaju pravo da zahtevaju da se istraživanje sprovede za koaliciju, a ne pojedinačno.

 

  1. Preporuke

  • Izjave, komentari i gostovanja opozicije u dnevnim informativnim emisijama (Dnevnik itd.) – jedan opozicioni predstavnik po temi, u toku mesec dana da se poštuju medijske kvote
  • Jedan na jedan razgovori opozicionih lidera sa voditeljima (npr. RTS Oko, Upitnik, …) 
  • Gostovanja opozicije u jutarnjim programima i dnevnim programima
  • Gostovanja opozicije u debatnim emisijama po principu uvažavanja stranačkih hijerarhija: gostovanja predsednika sa predsednicima, potpredsednika sa potpredsednicima itd.
  • Redovni intervjui i izjave u dnevnim novinama o svim dnevnopolitičkim temama
  • Jedan intervju sa liderima opozicionih političkih opcija semično.
  • Redovna objava saopštenja, reagovanja, demanti i izjava relevantnih političkih opcija i njihovih lidera po pitanjima koja su predmet izveštavanja u skladu sa vrstom medija i emisije. Svaki medij da odvoji posebanu email adresu za komunikaciju sa političkim subjektima.
  • Proširiti broj različitih političkih emisija na svim informativnim kanalima – potpuno je izostao politički dijalog o najvažnijim društvenim pitanjima kao što su odgovor države na pandamiju, migrantsku krizu, zakon o “rodnoj ravnopravnosti”, promeni Ustava, godinama izostaje dijalog o Kosovu i Metohiji, Republici Srpskoj, položaju srpskog naroda u regionu itd.
  • Pojačati predstavljanje političkih opcija u vreme predizborne kampanje

REM da podnosi redovne mesečne izveštaje sa detaljnom dnevnom analizom svih političkih emisija i svih novina o broju objava i gostovanja i sa ocenom poštovanja preporuka Radne grupe za svaki medij

O autoru

Komentariši

Klikni ovde da postaviš komentar