- Odgoditi promenu ustava
Odgoditi promenu Ustava za posle parlamentarnih izbora.
- Duplo prikuljanje potpisa
Član 3. nije bio predmet pregovora, već je vlast samo obavestila opoziciju da će to tako biti. Ukoliko izbori za redovne predsedničke i vanredredne parlamentarne izbore, kako vlast planira u članu 3., budu raspisani sa 15 dana razlike, opozicija će morati prikuljati dva puta po 10.000 potpisa. Iako vladajuća većina na to imaju zakonsko pravo, ovo nije u duhu pregovora i građenja konsenzusa.
- Lokalne izborne komisije
U članu 7. Zaključka je predviđeno da opozicija dobije jednog člana i jednog zamenika člana stalnog sastava lokalnih izbornih komisija. Kako lokalne izbore komisije dobijaju značajne nove nadležnosti, ovo nije dovoljno. Zahtev DJB je bio da budu tri člana i tri zamenika u stalnom sastavu za opoziciju. Vladajuća većina nije htela prihvati ni dva.
- Obaranje izbora
U koliko izborni izazov ustanovi da više od 1% džakova ne odgovara zapisniku, ponavljaju se celokupni izbori.
Ukoliko u nekom džaku nedostaje više od 1% neupotrebljenih lističa, ponavljaju se izbori u celoj opštini.
- Dijaspora, studenti i službeno odsutni
Elektronsko glasanje preko internet stranice Ministarstva uz identifikaciju putem elektronskog potpisa i identifikacionih podataka. Elektronsko glasanje se mora najaviti RIK-u popunjavanjem elektronskog formulara na internet stranici RIK-a najkasnije 10 dana pre izbora.
- Elektronsko davanje potpisa podrške
Elektronsko davanje potpisa podrške za izlazak na izbore preko internet stranice Ministarstva uz identifikaciju putem elektronskog potpisa i identifikacionih podataka.
- Elektronska dostava potpisa za izbore
Obaveza notara i opštinskih overitelja da elektronski dostave RIK-u listu potpisa za svaku listu koja prikuplja potpise. (Sprečavaju se dupli potpisi u startu).
- Žreb
Uvođenje prakse za parlamentarne izbore da postoji žreb za izvlačenje broja po ugledu na praksu koja postoji za predsedničke izbore. U žrebu učestvuju samo proglašene liste od strane RIK-a do 3 nedelje pre održavanja izbora. Ostale liste se redom dodaju na listu nakon proglašenja.
- Video i audio snimanje na biračkim mestima
Video i audio snimanje otvaranja biračkih mesta, brojanja zaduženih glasačkih listića i inicijalno popunjavanja zapisnika, izbornih kutija, izvoda iz biračkog spiska, brojanja glasova i popunjavanja zapisnika bez snimanja birača. Svaki član RIK-a ima pravo da pregleda ove video snimke u prostorijama RIK-a.
- Objava izlaznosti na svakom biračkom mestu
Svako biračko mesto ima obavezu da objavi izlaznost na svakih sat vremena i ova izlaznost za svako biračko mesto se objavljuje na veb-stranici RIK-a.
- Prisustvo policije ispred biračkog mesta
Prisustvo policije ispred biračkog mesta i momentalno reagovanje na svaku nepravilnost i prisustvo i zadržavanje neovlašćenih lica unutar ili ispred biračkog mesta.
- Profesionalno-stranački sastav biračkih odbora
Mešoviti profesionalno-stranački sastav biračkih odbora. Predsednici biračkih odbora se biraju iz redova sudija, nestranačkih advokata, profesora i javnih ličnosti. Po jednog člana stalnog sastava biračkog odbora predlaže vladajuća većina i opozicija preko Radne grupe.
Javni pozivom i kampanja za kandidovanje za predsednike biračkih odbora počinje u oktobru preko sredstava javnog informisanja. Izbor i obuka svih članova stalnog sastava biračkog odbora se sprovodi u januaru i februaru 2022. godine.
- Stepenasti izborni cenzus
DJB se protivio članu 29. i tražio da se uvede stepenasti izborni cenzus – 5% za stranke, 10% za koalicije dve stranke, 15% za koalicije 3 stranke itd.
- Izborni sistem
Direktan dvokružni izbor gradonačelnika i predsednika opština
Smanjiti broj poslanika sa 250 na 150.
Mešoviti većinsko proporcionalni izborni sistem kakav smo imali u Vojvodini: 50% poslanika proporcionalni, 50% poslanika većinski dvokružni.
- Registracija stranaka
– Mogućnost birača da povuče potpis podrške nekoj političkoj stranci
– Automatsko brisanje potpisa podrške preminulog birača
– Automatsko brisanje potpisa podrške birača koji je naknadno dao podršku nekoj drugoj političkoj stranci: birač ne može u isto vreme davati podršku za dve ili više političkih stranaka
– Brisanje registracije stanaka u slučaju da duže od tri meseca imaju manje od propisanih 10.000 potpisa podrške
– Elektronsko potpisivanje podrške i/ili brisanje podrške političkoj stranci preko internet stranice Ministarstva uz identifikaciju putem elektronskog potpisa
– Ukidanje svih propisanih dodatnih uslova koji nisu predviđeni zakonom već su uvedeni podzakonskim aktima – Pravilnikom RIK-a
– Zabrana trgovine uticajem političkim subjektima, poput preuzimanja stranaka, stvaranja fiktivinih političkih subjekata radi komponovanja političke scene i sl.
- Naziv manjinskih lista
Izborna lista manjinske zajednice u svom nazivu mora sadržati oznaku manjinske zajednice ispred koje se kandiduje. Ovo se može ostvariti i posebnim delom glasačog listića predviđenog za liste manjinskih zajednica koji bi pored naziva liste sadržao i oznaku manjinske zajednice.
- Raspodela sredstava za finansiranje izborne kampanje
Trenutno zakonsko rešenje je da se 20% sredstava predviđenih za finansiranje političke kampanje ravnomerno deli među svim listama koje učestvuju na izborima, a preostalih 80% sredstava deli među listama koje su prešle izborni cenzus. Član 30. predviđa raspodelu 30%-70%. Kako se ne radi o sredstvima koja služe na nagradu onih lista koje osvoje najviše mandata, već o sredstvima za finansiranje političke kampanje, 100% tih sredstava bi moralo biti ravnomerno podeljeno između listi koje učestvuju na izborima.
- Izbor članova RIK-a
Umesto poslaničkih grupa, članove stalnog sastava RIK-a i stalnog sastava biračkog odbora biraju liste u skladu sa podrškom koju su dobili na prethodnim izborima. Ovaj predlog ukida potrebu za članom 8.
- Produženje roka za prigovor
Rok za prigovor sa 24 časa povećati na 48 časova od zatvaranja biračkih mesta.
- Zabrana maltretiranja birača na izborni dan
Zabrana zvanja telefonom i obilaženje birača u vreme izborne tišine na birački dan
- Krivična odgovornost za prisustvo drugih lica na biračkom mestu
Zabrana prisustva lica koja nisu članovi biračkog odbora i birači na samom biračkom mestu se ne poštuje. Odrediti krivičnu odgovornost.
- Članovi Upravnog odbora RTS-a i REM-a
Opozicija predlaže trećinu članova upravnog odbora RTS-a i REM-a. Kandidati ne mogu biti javno stranački opredeljeni.
- Preporuke za unapređenje medijske scene
PREPORUKE ZA UNAPREĐENJE MEDIJSKE SCENE
- Zakonska osnova
Zakon o javnom informisanju i medijima:
Informisanje o pitanjima od interesa za javnost
Član 5.
Putem medija objavljuju se informacije, ideje i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdan interes da zna, bez obzira na način na koji su pribavljene informacije, u skladu sa odredbama ovog zakona.
Svako ima pravo da istinito, potpuno i blagovremeno bude obavešten o pitanjima od javnog značaja i sredstva javnog obaveštavanja su dužna da to pravo poštuju.
Po Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima, građani imaju pravo na prijem informacija.
Stavovi i predlozi opozicije po svim političkim i državnim pitanjima su:
- pitanja od javnog značaja
- glasači imaju pravo da istinito, potpuno i blagovremeno budu obavešteni o njima
- sredstva javnog obaveštavanja su dužna da to pravo poštuju.
Ovo važi za sve medije bez obzira na to da li se radi o javnom servisu ili o privatnim medijskim kućama, da li se radi o nacionalnim ili lokalnim medijima.
- Načela
- samo Srbija koja ima jaku vlast, jaku opoziciju, jaku Skupštinu, informisane birače i jaku demokratiju može biti jaka Srbija koja je u stanju da odbrani svoje državne i nacionalne interese
- relevantnost svake političke opcije se definiše u odnosu na podršku u biračkom telu
- iza rejtinga svake političke opcije stoje birači koji imaju pravo da budu informisani
- poštovanje podrške koju neka politička opcija ima u biračkom telu
- poštovanje odnosa vlast-opozicija prilikom izveštavanja po svim političkim i državnim pitanjima, pravo opozicije da iznosi svoje stavove i da se čuju izjave i saopštenja opozicije u svim političkim emisijama
- Pravila
Pravilo balansa vlasti i opozicije: po svakom pitanju o kome se izveštava, u svakom informativnom programu, građani imaju pravo da znaju stav opozicije. Na svaku izjavu predsednika države, predsednika vlade, ministara i državnih službenika, građani imaju pravu da čuju i stav opozicije.
Pravilo balansa unutar opozicije – Kvote: Kriterijumi kojima će se RTS voditi prilikom pozivanja u redovan program su raniji izborni rezultati vanparlamentarnih stranaka, političkih pokreta i pojedinaca, kao i rezultati istraživanja javnog mnjenja.
Pravilo balansa analitičara i stručnjaka: Svaka opoziciona opcija će ponuditi svoju listu NEZAVISNIH stručnjaka i analitičara za sve teme. Mediji će i dalje sami birati stručna lica i analitičare po svom izboru bez ikakvog mešanja bilo koga, ali će voditi računa i o toj listi.
Pravila delegiranja predstavnika: svaka politička opcija će delegirati svog predstavnika za svaku debatu i gostovanje po svom izboru baš kao što to danas radi u emisijama Reč na reč.
- Relevantnost političkih opcija
Relativna zastupljenost političkih opcija u medijima bi morala biti zasnovana na trenutnoj podršci u biračkom telu.
Trenutna podrška u biračkom telu se definiše na osnovu rezultata prethodnih izbora i šestomesečnog istraživanja javnog mnjenja koje sprovodi Republički Zavod za statistiku početkom proleća i jeseni. Uzima se veća od navedene dve vrednosti i normira u odnosu na ukupan zbir za sve političke opcije.
Istraživanje javnog mnjenja se sprovodi za sve koalicije/liste koje su učestvovali na prethodnim izborima i sve političke opcije koje nisu učestvovale na prethodnim izborima. Svaka politička opcija koja je učestvovala u koaliciji ima pravo da zahteva da joj se rejting meri posebno. Stranke koje su formirale koaliciju nakon izbora imaju pravo da zahtevaju da se istraživanje sprovede za koaliciju, a ne pojedinačno.
- Preporuke
- Izjave, komentari i gostovanja opozicije u dnevnim informativnim emisijama (Dnevnik itd.) – jedan opozicioni predstavnik po temi, u toku mesec dana da se poštuju medijske kvote
- Jedan na jedan razgovori opozicionih lidera sa voditeljima (npr. RTS Oko, Upitnik, …)
- Gostovanja opozicije u jutarnjim programima i dnevnim programima
- Gostovanja opozicije u debatnim emisijama po principu uvažavanja stranačkih hijerarhija: gostovanja predsednika sa predsednicima, potpredsednika sa potpredsednicima itd.
- Redovni intervjui i izjave u dnevnim novinama o svim dnevnopolitičkim temama
- Jedan intervju sa liderima opozicionih političkih opcija semično.
- Redovna objava saopštenja, reagovanja, demanti i izjava relevantnih političkih opcija i njihovih lidera po pitanjima koja su predmet izveštavanja u skladu sa vrstom medija i emisije. Svaki medij da odvoji posebanu email adresu za komunikaciju sa političkim subjektima.
- Proširiti broj različitih političkih emisija na svim informativnim kanalima – potpuno je izostao politički dijalog o najvažnijim društvenim pitanjima kao što su odgovor države na pandamiju, migrantsku krizu, zakon o “rodnoj ravnopravnosti”, promeni Ustava, godinama izostaje dijalog o Kosovu i Metohiji, Republici Srpskoj, položaju srpskog naroda u regionu itd.
- Pojačati predstavljanje političkih opcija u vreme predizborne kampanje
REM da podnosi redovne mesečne izveštaje sa detaljnom dnevnom analizom svih političkih emisija i svih novina o broju objava i gostovanja i sa ocenom poštovanja preporuka Radne grupe za svaki medij
Komentariši