Саопштењe

Прилог – Захтеви покрета “Доста је било” који нису прихваћени

  1. Одгодити промену устава

 

Одгодити промену Устава за после парламентарних избора.

 

  1. Дупло прикуљање потписа

 

Члан 3. није био предмет преговора, већ је власт само обавестила опозицију да ће то тако бити. Уколико избори за редовне председничке и ванредредне парламентарне изборе, како власт планира у члану 3., буду расписани са 15 дана разлике, опозиција ће морати прикуљати два пута по 10.000 потписа. Иако владајућа већина на то имају законско право, ово није у духу преговора и грађења консензуса.

 

  1. Локалне изборне комисије

 

У члану 7. Закључка је предвиђено да опозиција добије једног члана и једног заменика члана сталног састава локалних изборних комисија. Како локалне изборе комисије добијају значајне нове надлежности, ово није довољно. Захтев ДЈБ је био да буду три члана и три заменика у сталном саставу за опозицију. Владајућа већина није хтела прихвати ни два.

 

  1. Обарање избора

У колико изборни изазов установи да више од 1% џакова не одговара записнику, понављају се целокупни избори.

 

Уколико у неком џаку недостаје више од 1% неупотребљених листича, понављају се избори у целој општини.

 

  1. Дијаспора, студенти и службено одсутни

 

Електронско гласање преко интернет странице Министарства уз идентификацију путем електронског потписа и идентификационих података. Електронско гласање се мора најавити РИК-у попуњавањем електронског формулара на интернет страници РИК-а најкасније 10 дана пре избора.

 

  1. Електронско давање потписа подршке

 

Електронско давање потписа подршке за излазак на изборе преко интернет странице Министарства уз идентификацију путем електронског потписа и идентификационих података.

 

  1. Електронска достава потписа за изборе

 

Обавеза нотара и општинских оверитеља да електронски доставе РИК-у листу потписа за сваку листу која прикупља потписе. (Спречавају се дупли потписи у старту).

 

  1. Жреб

 

Увођење праксе за парламентарне изборе да постоји жреб за извлачење броја по угледу на праксу која постоји за председничке изборе. У жребу учествују само проглашене листе од стране РИК-а до 3 недеље пре одржавања избора. Остале листе се редом додају на листу након проглашења.

 

  1. Видео и аудио снимање на бирачким местима

 

Видео и аудио снимање отварања бирачких места, бројања задужених гласачких листића и иницијално попуњавања записника, изборних кутија, извода из бирачког списка, бројања гласова и попуњавања записника без снимања бирача. Сваки члан РИК-а има право да прегледа ове видео снимке у просторијама РИК-а.

 

  1. Објава излазности на сваком бирачком месту

 

Свако бирачко место има обавезу да објави излазност на сваких сат времена и ова излазност за свако бирачко место се објављује на веб-страници РИК-а.

 

  1. Присуство полиције испред бирачког места

 

Присуство полиције испред бирачког места и моментално реаговање на сваку неправилност и присуство и задржавање неовлашћених лица унутар или испред бирачког места.

 

 

  1. Професионално-страначки састав бирачких одбора

 

Meшовити професионално-страначки састав бирачких одбора. Председници бирачких одбора се бирају из редова судија, нестраначких адвоката, професора и јавних личности. По једног члана сталног састава бирачког одбора предлаже владајућа већина и опозиција преко Радне групе.

 

Јавни позивом и кампања за кандидовање за председнике бирачких одбора почиње у октобру преко средстава јавног информисања. Избор и обука свих чланова сталног састава бирачког одбора се спроводи у јануару и фебруару 2022. године. 

 

  1. Степенасти изборни цензус

 

ДЈБ се противио члану 29. и тражио да се уведе степенасти изборни цензус – 5% за странке, 10% за коалиције две странке, 15% за коалиције 3 странке итд.

 

  1. Изборни систем

 

Директан двокружни избор градоначелника и председника општина

 

Смањити број посланика са 250 на 150.

 

Мешовити већинско пропорционални изборни систем какав смо имали у Војводини: 50% посланика пропорционални, 50% посланика већински двокружни.

 

  1. Регистрација странака

 

– Могућност бирача да повуче потпис подршке некој политичкој странци

– Аутоматско брисање потписа подршке преминулог бирача

– Аутоматско брисање потписа подршке бирача који је накнадно дао подршку некој другој политичкој странци: бирач не може у исто време давати подршку за две или више политичких странака

– Брисање регистрације станака у случају да дуже од три месеца имају мање од прописаних 10.000 потписа подршке

– Електронско потписивање подршке и/или брисање подршке политичкој странци преко интернет странице Министарства уз идентификацију путем електронског потписа

– Укидање свих прописаних додатних услова који нису предвиђени законом већ су уведени подзаконским актима – Правилником РИК-а

– Забрана трговине утицајем политичким субјектима, попут преузимања странака,  стварања фиктивиних политичких субјеката ради компоновања политичке сцене и сл.

 

  1. Назив мањинских листа

 

Изборна листа мањинске заједнице у свом називу мора садржати ознаку мањинске заједнице испред које се кандидује. Ово се може остварити и посебним делом гласачог листића предвиђеног за листе мањинских заједница који би поред назива листе садржао и ознаку мањинске заједнице.

 

  1. Расподела средстава за финансирање изборне кампање

 

Тренутно законско решење је да се 20% средстава предвиђених за финансирање политичке кампање равномерно дели међу свим листама које учествују на изборима, а преосталих 80% средстава дели међу листама које су прешле изборни цензус. Члан 30. предвиђа расподелу 30%-70%. Како се не ради о средствима која служе на награду оних листа које освоје највише мандата, већ о средствима за финансирање политичке кампање, 100% тих средстава би морало бити равномерно подељено између листи које учествују на изборима.

 

 

 

 

 

 

  1. Избор чланова РИК-а

 

Уместо посланичких група, чланове сталног састава РИК-а и сталног састава бирачког одбора бирају листе у складу са подршком коју су добили на претходним изборима. Овај предлог укида потребу за чланом 8.

 

  1. Продужење рока за приговор

 

Рок за приговор са 24 часа повећати на 48 часова од затварања бирачких места.

 

  1. Забрана малтретирања бирача на изборни дан

 

Забрана звања телефоном и обилажење бирача у време изборне тишине на бирачки дан

 

  1. Кривична одговорност за присуство других лица на бирачком месту

 

Забрана присуства лица која нису чланови бирачког одбора и бирачи на самом бирачком месту се не поштује. Одредити кривичну одговорност.

 

  1. Чланови Управног одбора РТС-а и РЕМ-а

 

Опозиција предлаже трећину чланова управног одбора РТС-а и РЕМ-а. Кандидати не могу бити јавно страначки опредељени.

 

  1. Препоруке за унапређење медијске сцене

 

ПРЕПОРУКЕ ЗА УНАПРЕЂЕЊЕ МЕДИЈСКЕ СЦЕНЕ

  • Законска основа

 

Закон о јавном информисању и медијима:

 

Информисање о питањима од интереса за јавност

 

Члан 5.

 

Путем медија објављују се информације, идеје и мишљења о појавама, догађајима и личностима о којима јавност има оправдан интерес да зна, без обзира на начин на који су прибављене информације, у складу са одредбама овог закона.

 

Свако има право да истинито, потпуно и благовремено буде обавештен о питањима од јавног значаја и средства јавног обавештавања су дужна да то право поштују.

 

По Европској конвенцији о људским правима, грађани имају право на пријем информација.

 

Ставови и предлози опозиције по свим политичким и државним питањима су:

  1. питања од јавног значаја
  2. гласачи имају право да истинито, потпуно и благовремено буду обавештени о њима
  3. средства јавног обавештавања су дужна да то право поштују.

 

Ово важи за све медије без обзира на то да ли се ради о јавном сервису или о приватним медијским кућама, да ли се ради о националним или локалним медијима.

 

  1. Начела

 

  • само Србија која има јаку власт, јаку опозицију, јаку Скупштину, информисане бираче и јаку демократију може бити јака Србија која је у стању да одбрани своје државне и националне интересе
  • релевантност сваке политичке опције се дефинише у односу на подршку у бирачком телу
  • иза рејтинга сваке политичке опције стоје бирачи који имају право да буду информисани
  • поштовање подршке коју нека политичка опција има у бирачком телу
  • поштовање односа власт-опозиција приликом извештавања по свим политичким и државним питањима, право опозиције да износи своје ставове и да се чују изјаве и саопштења опозиције у свим политичким емисијама

 

  1. Правила

 

Правило баланса власти и опозиције: по сваком питању о коме се извештава, у сваком информативном програму, грађани имају право да знају став опозиције. На сваку изјаву председника државе, председника владе, министара и државних службеника, грађани имају праву да чују и став опозиције.

 

Правило баланса унутар опозиције – Квоте: Критеријуми којима ће се РТС водити приликом позивања у редован програм су ранији изборни резултати ванпарламентарних странака, политичких покрета и појединаца, као и резултати истраживања јавног мњења.

 

Правило баланса аналитичара и стручњака: Свака опозициона опција ће понудити своју листу НЕЗАВИСНИХ стручњака и аналитичара за све теме. Медији ће и даље сами бирати стручна лица и аналитичаре по свом избору без икаквог мешања било кога, али ће водити рачуна и о тој листи.

 

Правила делегирања представника: свака политичка опција ће делегирати свог представника за сваку дебату и гостовање по свом избору баш као што то данас ради у емисијама Реч на реч.

 

  1. Релевантност политичких опција

 

Релативна заступљеност политичких опција у медијима би морала бити заснована на тренутној подршци у бирачком телу.

Тренутна подршка у бирачком телу се дефинише на основу резултата претходних избора и шестомесечног истраживања јавног мњења које спроводи Републички Завод за статистику почетком пролећа и јесени. Узима се већа од наведене две вредности и нормира у односу на укупан збир за све политичке опције.

 

Истраживање јавног мњења се спроводи за све коалиције/листе које су учествовали на претходним изборима и све политичке опције које нису учествовале на претходним изборима. Свака политичка опција која је учествовала у коалицији има право да захтева да јој се рејтинг мери посебно. Странке које су формирале коалицију након избора имају право да захтевају да се истраживање спроведе за коалицију, а не појединачно.

 

  1. Препоруке

  • Изјаве, коментари и гостовања опозиције у дневним информативним емисијама (Дневник итд.) – један опозициони представник по теми, у току месец дана да се поштују медијске квоте
  • Један на један разговори опозиционих лидера са водитељима (нпр. РТС Око, Упитник, …) 
  • Гостовања опозиције у јутарњим програмима и дневним програмима
  • Гостовања опозиције у дебатним емисијама по принципу уважавања страначких хијерархија: гостовања председника са председницима, потпредседника са потпредседницима итд.
  • Редовни интервјуи и изјаве у дневним новинама о свим дневнополитичким темама
  • Један интервју са лидерима опозиционих политичких опција семично.
  • Редовна објава саопштења, реаговања, деманти и изјава релевантних политичких опција и њихових лидера по питањима која су предмет извештавања у складу са врстом медија и емисије. Сваки медиј да одвоји посебану емаил адресу за комуникацију са политичким субјектима.
  • Проширити број различитих политичких емисија на свим информативним каналима – потпуно је изостао политички дијалог о најважнијим друштвеним питањима као што су одговор државе на пандамију, мигрантску кризу, закон о “родној равноправности”, промени Устава, годинама изостаје дијалог о Косову и Метохији, Републици Српској, положају српског народа у региону итд.
  • Појачати представљање политичких опција у време предизборне кампање

РЕМ да подноси редовне месечне извештаје са детаљном дневном анализом свих политичких емисија и свих новина о броју објава и гостовања и са оценом поштовања препорука Радне групе за сваки медиј

О аутору

Коментариши

Кликни овде да поставиш коментар